Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jaimyliefje schreef:Hé ik heb een vraag aan jullie, hoop dat ik hier goed zit! Ik ben Fenna en ik heb een welsh mountain pony van 1.22 m. Ze is heel rond/breed, zoals je van welsh mountain pony's kunt verwachten. Dat ronde/brede zie ik vooral in de hals, de achterhand, en de buik. Als je van voren kijkt vind ik haar schouders niet extreem breed, maar ze is dan ook maar klein.
Nou goed, ik ben zelf een jonge volwassene en ik ben maar klein, dus rijd ik op mijn pony'tje. Alleen het zadel wat er op ligt, ligt niet goed. Het klappert achter, en vooraan bij de schouder in de buurt (vooraan de.. Kussens?) zie ik dat het drukt/knelt of iets (de haren liggen daar niet glad na het rijden). Verder schuift het soms naar voren. Het is een 16 inch euroriding topas, heeft korte kussens, en ze noemden het een haflingerzadel(?). Toen ik het overnam van de vorige eigenaren was het veel te breed voor haar. Ik weet niet hoe breed precies maar iig te breed, het schoof ook heel erg naar voren, en toen heb ik het een maat laten versmallen (dat kan bij euroriding zadels). Maargoed nu ligt het nogsteeds niet ideaal.
Maar waar ik dus advies bij nodig heb:
Ik zit nu dus te kijken naar barefoot zadels, maar er is een probleem. Pas qua lengte op de pony, ben ook niet te zwaar voor haar, maar het past natuurlijk maar net! Dus ik kan geen XS zadeltje bestellen van barefoot natuurlijk, zoals je voor een kindje zou doen die op zo'n pony rijdt.. Maar.. Welke maat dan WEL?? En welk model? Ik ben 1.60 en heb niet zo'n lange benen. Ik ben zeker niet mager, maar gewoon een heel gemiddeld gewicht (bmi) voor mijn lengte, en ik heb een stevige ronde, sterke pony... Maar ze heeft wel een korte rug!! Als ik het voor mezelf op safe zou spelen zou ik een maat 1 barefoot kopen, maar dat past natuurlijk niet op haar rug denk ik? Dus dan maar een maat 0 denk ik.. Maar ja, voor welk model moet ik dan gaan? Ik wil het liefst een dressuurzadel! Maar de london staat niet (meer?) te koop in maat 0.. En dat riders who care zadel in maat 1 is maar 48 cm, zou dat dan misschien een uitkomst zijn?
Advies is zeeeeeer welkom! Help
VogeltjeM schreef:Ik begin hier een beetje radeloos te worden..al vanaf ik mijn barefootje op mijn nieuwe paard heb liggen, schuift hij. Met een andere pommel en C-singel dacht ik het probleem opgelost te hebben. Echter van het weekend lag mijn zadel zo na terugkomst, langere rit maar vnl gestapt en wat stukken gedraafd:
[ Afbeelding ]
Dit is gewoon echt niet goed.. Valt dit nog op te lossen? Ben zo gehecht aan mijn barefootje, hij zit zo onwijs fijn. Een dan de vraag: wat voor zadel dán? Moet geschikt zijn voor langere ritten met veel actie, ik weeg ook nog eens meer dan 80 kilo (ben ook lang en mijn paard gelukkig heel groot). Toch kijken naar een zadel met verstelbare boom..?
Ninx schreef:Ietwat ingewikkelde vraag wellicht.....
Maar vraag me iets af over 'kwaliteit' in drukverdeling. Ik heb 2 zadels, en vraag me af welke daarin 'superieur' is, alhoewel dat misschien lastig te zeggen is.
Het gaat om deze:
http://www.permicavallo.nl/truetalent.php
En deze:
http://www.enlightenedequitation.com/faq.htm
Dus de Trekker True Talent en de Heather Moffet Fhoenix
Ik vind dat 1 van beide zadels moet wijken, maar vind het lastig om er afstand van te doen.... (zo'n tiep dat alles altijd houdt).
De Fhoenix gebruik ik op het moment het meeste, voornamelijk omdat ik iets meer dressuurmatig aan het oefenen ben en dit model zich daar goed voor leent.
Jaimyliefje schreef:Ik keek net in het merkje van m'n H&M broek (die los zit) en daar staan in: maat 30/32
Maar ik snap niks van broekmaten dus![]()
Zou dat passen?
edit* en volgens mij staat in mijn paardrijbroek iets van 28 of 27 ofzo. Als ik me dat goed herinner.
Mijn kledingmaat is nu tegenwoordig bij de meeste dingen iets tussen de S en M. Dus 36/38.. Maar ik hou niet van strakke kleding.