[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:15

Vogeltje, dat zou ideaal zijn, als die persoon toch komt, kun je het idd even laten nakijken/met je meekijken/denken.

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:06

Jaimyliefje schreef:
Hé ik heb een vraag aan jullie, hoop dat ik hier goed zit! Ik ben Fenna en ik heb een welsh mountain pony van 1.22 m. Ze is heel rond/breed, zoals je van welsh mountain pony's kunt verwachten. Dat ronde/brede zie ik vooral in de hals, de achterhand, en de buik. Als je van voren kijkt vind ik haar schouders niet extreem breed, maar ze is dan ook maar klein.
Nou goed, ik ben zelf een jonge volwassene en ik ben maar klein, dus rijd ik op mijn pony'tje. Alleen het zadel wat er op ligt, ligt niet goed. Het klappert achter, en vooraan bij de schouder in de buurt (vooraan de.. Kussens?) zie ik dat het drukt/knelt of iets (de haren liggen daar niet glad na het rijden). Verder schuift het soms naar voren. Het is een 16 inch euroriding topas, heeft korte kussens, en ze noemden het een haflingerzadel(?). Toen ik het overnam van de vorige eigenaren was het veel te breed voor haar. Ik weet niet hoe breed precies maar iig te breed, het schoof ook heel erg naar voren, en toen heb ik het een maat laten versmallen (dat kan bij euroriding zadels). Maargoed nu ligt het nogsteeds niet ideaal.
Maar waar ik dus advies bij nodig heb:
Ik zit nu dus te kijken naar barefoot zadels, maar er is een probleem. Pas qua lengte op de pony, ben ook niet te zwaar voor haar, maar het past natuurlijk maar net! Dus ik kan geen XS zadeltje bestellen van barefoot natuurlijk, zoals je voor een kindje zou doen die op zo'n pony rijdt.. Maar.. Welke maat dan WEL?? En welk model? Ik ben 1.60 en heb niet zo'n lange benen. Ik ben zeker niet mager, maar gewoon een heel gemiddeld gewicht (bmi) voor mijn lengte, en ik heb een stevige ronde, sterke pony... Maar ze heeft wel een korte rug!! Als ik het voor mezelf op safe zou spelen zou ik een maat 1 barefoot kopen, maar dat past natuurlijk niet op haar rug denk ik? Dus dan maar een maat 0 denk ik.. Maar ja, voor welk model moet ik dan gaan? Ik wil het liefst een dressuurzadel! Maar de london staat niet (meer?) te koop in maat 0.. En dat riders who care zadel in maat 1 is maar 48 cm, zou dat dan misschien een uitkomst zijn?
Advies is zeeeeeer welkom! Help :=

Ligt er denk ook een beetje aan welke maat jezelf hebt
Ik pas met broekmaat 34 nog makkelijk in een barefoot maat 0

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:18

Ik keek net in het merkje van m'n H&M broek (die los zit) en daar staan in: maat 30/32
Maar ik snap niks van broekmaten dus :P
Zou dat passen?

edit* en volgens mij staat in mijn paardrijbroek iets van 28 of 27 ofzo. Als ik me dat goed herinner.
Mijn kledingmaat is nu tegenwoordig bij de meeste dingen iets tussen de S en M. Dus 36/38.. Maar ik hou niet van strakke kleding.
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 06-10-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:20

Misschien even meten voor de juiste zadelmaat? http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels/

En iemand zocht misschien een grotere singel: kijk even op marktplaats en/of bokt markt (als je dat nog niet hebt gedaan), daar staan ze vaak veel goedkoper op. Zo heb ik een c-vormige Kieffer singel als nieuw gekocht voor 35 euro. Dat is al beter dan de prijs in de winkel.
Verder vond ik dat zadel van de foto ook helemaal niet gek liggen. Ik hoop dat je met het 'pasconsult' wat duidelijkheid krijgt!

Ik rijd de laatste tijd heerlijk rond op mijn zadel zonder beugels :') ik heb ontdekt dat ik me in mijn beugels vastzet en daardoor mijn paard en mezelf in de weg zit. Ik span mijn been (hamstring) aan, duik met mijn bovenlichaam voorover en doe m'n nek ook nog eens extra uit. Geen gezicht! Daarbij had ik elke keer een zere rug na het rijden. Zonder beugels gaat het allemaal een stuk natuurlijker, mijn pony loopt veel beter en ik heb geen rugpijn meer.
Ik ga het dus eerst nog een tijdje zo proberen en dan binnenkort de beugels er maar weer eens aan. Dan moet ik ook maar eens kritisch gaan kijken voor de juiste positie en lengte.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:28

VogeltjeM schreef:
Ik begin hier een beetje radeloos te worden.. -O- al vanaf ik mijn barefootje op mijn nieuwe paard heb liggen, schuift hij. Met een andere pommel en C-singel dacht ik het probleem opgelost te hebben. Echter van het weekend lag mijn zadel zo na terugkomst, langere rit maar vnl gestapt en wat stukken gedraafd:

[ Afbeelding ]

Dit is gewoon echt niet goed.. Valt dit nog op te lossen? Ben zo gehecht aan mijn barefootje, hij zit zo onwijs fijn. Een dan de vraag: wat voor zadel dán? Moet geschikt zijn voor langere ritten met veel actie, ik weeg ook nog eens meer dan 80 kilo (ben ook lang en mijn paard gelukkig heel groot). Toch kijken naar een zadel met verstelbare boom..? -O-

Ik vind hem helemaal niet zo gek liggen op je paard. Hij ligt netjes achter de schouder. Meer naar voren ligt ie tegen/op de schouder. Zeker als jij niet door hebt dat hij zo naar achter ligt tijdens het rijden, zou ik me echt geen zorgen maken!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:25

Ninx schreef:
Ietwat ingewikkelde vraag wellicht.....

Maar vraag me iets af over 'kwaliteit' in drukverdeling. Ik heb 2 zadels, en vraag me af welke daarin 'superieur' is, alhoewel dat misschien lastig te zeggen is.

Het gaat om deze:
http://www.permicavallo.nl/truetalent.php

En deze:
http://www.enlightenedequitation.com/faq.htm

Dus de Trekker True Talent en de Heather Moffet Fhoenix
Ik vind dat 1 van beide zadels moet wijken, maar vind het lastig om er afstand van te doen.... (zo'n tiep dat alles altijd houdt ;-) ).
De Fhoenix gebruik ik op het moment het meeste, voornamelijk omdat ik iets meer dressuurmatig aan het oefenen ben en dit model zich daar goed voor leent.

Drukverdeling is zo ontzettend moeilijk te bepalen, wat mij is opgevallen is dat bijna alle flexibele zadels met plakkussens minder gewicht kunnen hebben als ter voorbeeld de heavy duty inlages van barefoot.

Uiteindelijk vind ik persoonlijk barefoot qua drukverdeling in combinatie met hd inlages het beste scoren van alle flexibele/boomloze zadels die ik momenteel getest en gehad heb..en ja dat zijn er echt heel veel.

Theoretisch verdeeld een hardere kern op een stabiele ondergrond beter de druk als een zachte kern.
MAAR met betrekking tot zadels en paarden gaat deze vlieger niet op want een paard is inmers een zachte ondergrond die nog bewegelijk is ook. Ofterwijl hoe harder de kern hoe hoger de piekdruk op de plaatsen waar het zadel meer draagt.

Daarom is er zoveel discussie over boom en boomloos.

Voordeel van semi boomloos (leren boom) is dat deze zadels uiteindelijk ook vormen naar je paard en dus een hardere kern hebben als zachtere inlages( dus de druk theoretisch beter zouden moeten verdelen).
Nadeel van leer ten opzichte van echt boomloze zadels is eenmaal uitgerekt kan het niet meer krimpen.

Dus hoe veranderlijker het paard ....hoe moeilijker een harde kern zadel past.
Daar komt ook nog eens bij kijken hoe de ruiter en het paard gebouwd zijn...

Je kan dus eigenlijk weinig zeggen over de beste drukverdeling totdat je het persoonlijk getest hebt ..daar zijn wel metingen voor te doen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:08

Jaimyliefje schreef:
Ik keek net in het merkje van m'n H&M broek (die los zit) en daar staan in: maat 30/32
Maar ik snap niks van broekmaten dus :P
Zou dat passen?

edit* en volgens mij staat in mijn paardrijbroek iets van 28 of 27 ofzo. Als ik me dat goed herinner.
Mijn kledingmaat is nu tegenwoordig bij de meeste dingen iets tussen de S en M. Dus 36/38.. Maar ik hou niet van strakke kleding.

De "profs" vonden voor mijn pony's van 1.40m met korte rug de maat 1 al wat te lang. Dus voor een pony van 1.22 zou ik daar echt niet aan beginnen. Maar zelf rij ik ook met een maat 0 (en ben 1.70 en het past nét) dus het kan best passen. Laatst vond ik wel een London maat 0 via google te koop (nieuwe). En anders eens een testzadel maat 0 proberen?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:56

Hee ik heb net ff m'n eigen zadel gemeten. De kussens zijn 47,5 cm. Mijn eigen zitgedeelte is in totaal 44 cm (met de welving mee gemeten), en het gedeelte waar ik echt letterlijk op zit/steun is 23 cm.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:11

Ik zou echt voor een maat 0 gaan!
Hier mijn pony met een vrij lange rug van 1.20 met een maat 1 cherokee.
Afbeelding

En haar eigen maat 0:
Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:12

O, met de foto's van Romyloverr hierboven denk ik inderdaad ook dat je op een pony van circa 120 niet wegkomt met een maat 1.

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:28

Ik breek even in met een foto van mijn Barefoot zadel. Gisteren een rit van 27 kilometer gereden en heerlijk gereden. Zinook heeft de hele rit zeer ontspannen gereden, geen gekke streken uitgehaald en als klap op de vuurpijl liep hij zelf de trailer op zoals ik m eigenlijk aangeleerd heb (Eddy Modde methode.) Trots op mijn vent en echt superblij dat ik nu eindelijk een zadel heb waar hij super onder loopt!
Afbeelding

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:31

@VogeljeM: Ik vind het zadel niet superver naar achteren liggen hoor. Ik moest even een paar keer kijken wat je nu bedoelde. Maar dat te ver naar achteren vind ik reuze meevallen. En een boomloos zadel mag wel een beetje naar achteren liggen. Daar zit geen tot weinig druk. Zolang je maar netjes in het midden van je zadel zit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:38

Hier een foto van vandaag, na een uurtje stappen en niet eens draf.

Afbeelding

Het zadel ligt echt midden op de rug, minimaal een handbreedte achter het begin van de schouder, ik kan echt niet geloven dat dit klopt, hoe graag ik het ook van jullie zou willen aannemen :) . Misschien vertekenen de foto's. Zonder zadel zou ik iig ook verder naar voren zitten dan het zadel nu ligt (ongeveer waar nu de pommel zich bevindt), ik zit met zadel midden op zijn rug.

Heb vandaag gemaild met de persoon die op stal komt en ook de foto's laten zien. Zij vond het zadel iig te ver naar achteren liggen en had het erover dat het verschil tussen schouder en rug te groot is en dat dat opgevuld moet worden, dat het zadel dan wss niet meer zou schuiven. Opvullen gebeurt dmv 'shims', een soort halve inlages die er aan de achterkant bijkomen dan. Heb daar nog nooit van gehoord, maar wil het wel proberen, stel dat het daarmee is opgelost.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:45

Deze foto geeft inderdaad een heel ander beeld. Klinkt op zich best logisch van die shims, hopelijk lost dat het probleem op :)

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:47

Mizora schreef:
Nee. Haren groeien namelijk niet spontaan. Daar gaat of een seizoen of een verwonding aan vooraf.

Hahaha dus ik ben wel gek aan het worden :+ ik zal de volgende keer even een voor na foto maken want ik snap echt niet hoe het anders komt :o

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 19:47

O, ja op deze foto zie je het inderdaad duidelijker!
Ik hoop dat het de juiste oplossing voor je is!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:00

Langere singel bij schuifzadel....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:03

Er werd me juist een kortere aangeraden.. :D had hiervoor een langere..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:06

VogeltjeM schreef:
Er werd me juist een kortere aangeraden.. :D had hiervoor een langere..

Had je toen een iets langere of een hele lange? Misschien dat een zo lang mogelijke singel wel helpt?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:16

Een hele lange, kwam aan beide zijden tot halverwege/bijna tot bovenaan. Zadel schoof daar nog meer mee. Als ik mijn huidige C-singel een maatje groter zou doen, zou die tussen de twee in komen qua lengte. Maar zoals ik al schreef, voel ik wat weerstand om zo'n singel aan te schaffen 'om even te proberen', omdat het heel dure singels zijn. :) Natuurlijk wel als het me een ander zadel kan schelen, maar ik vraag me af of het op een paar cm singel aankomt dat dit zadel zo ontiegelijk schuift. Met de lange singel schoof het ook heel erg.. Dus ik denk dat ik die shim's ga afwachten, ik heb het gevoel dat het niet aan de singel ligt.. :)

Maar sowieso erg bedankt voor het meedenken! Ik kan nog wel laten weten of mijn probleem straks hiermee is opgelost, als jullie dat interessant vinden? Voor als iemand in de toekomst nog eens zoiets meemaakt oid.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:21

Oke - ik had meer bijwoorden moeten gebruiken :P : een hele lange elastische singel - of een anatomische S vorm (en dan ook lang)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:24

Dat begrijp ik wel hoor, zou zelf ook niet vanalles willen aanschaffen om uit te proberen.

Zo'n volledig elastische singel is vaker langsgekomen als oplossing, dus als shims niet werken zou je dat nog kunnen proberen (wat een gedoe he :P). Ben wel benieuwd of je problemen opgelost gaan worden!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:25

Toen ik mijn zadel overkocht, had ik alleen maar een hele korte singel om mee te proefrijden. Het zadel schoof een beetje, en dat heeft me toen heel erg aan het twijfelen gemaakt. Toch maar gekocht, een lange singel (1,25m) gekocht (hij zit echt op het laatste gaatje) en schuift geen kant op nu. Gewoon een "goedkope" thorowgood veelzijdigheidssingel met elastiek, voor mijn joekel (en ook voor die van jou denk ik) is nou eenmaal geen dressuur singel te vinden die lang genoeg is. Hij ligt met de gespen bloot tegen z'n vacht, maar bij mijn paard gaat dat goed. Er zijn ook neopreen hoesjes te krijgen die je om de gespen heen kan doen.
En een pad met sympanova aan de onderkant wil ook nog wel eens goed helpen. Daar werd het bij mij ook een stuk beter van.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:37

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:47

Wat vervelend zeg, vogeltjeM! Ik vind het zadel ook flink naar achteren liggen en ik zou ook op die manier niet heel happy zijn.

Kun je niet een lange singel van iemand lenen? Misschien een oproepje op bokt of in dit topic??