[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:22

pmarena schreef:
Qua pad: als paard ook op de rug goed rond is en de ruggenwervels niet het hoogste punt van de rug zijn maar verzonken liggen, dan moet een standaard pad met standaard inlages onder een VPS zadel gewoon prima voldoen :j

Vind je het een prettig idee om wat extra bescherming te hebben dan kan je natuurlijk de HD-inlages gebruiken. Enige potentiële nadeel daarvan is dat je nèt een stukje minder van je paard voelt / wat hoger er boven komt te zitten, maar als je dat niet erg vindt dan hebben ze verder eigenlijk alleen maar voordelen :)

Beter dan de memoryfoam? Wat geadviseerd wordt met zwaardere ruiters?

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:25

Ik ben zelf niet zo van de memory-foam, weet niet zo goed wat je er aan hebt vanwege het toch wel heel dun in kunnen drukken en reageren op warmte. Mooi materiaal en veel mensen op de wereld zijn er gek op, maar ik vertrouw het niet 100% :o

Voor de HD durf ik (wel) echt mijn handen in het vuur te steken dat die gewoon super werken :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:59

Dat vind ik dus ook. Toen ik het voor het eerst in handen had vond ik het supergoed en mooi dik maar als je er flink in drukt blijft er weinig van over. Ik wist alleen niet of je HD kon gebruiken zonder iets anders eronder zeg maar.. Maar ga HD bestellen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:02

Ja dat bedoel ik. Ik vind het lastig te zeggen hoe het zich gedraagt onder het zadel in specifieke gevallen...vandaar dat ik er niet zo'n grote liefhebber van ben :o

Het is juist afwijkend om nog andere inlages samen met de HD te gebruiken, de standaard is gewoon alleen HD inlages :j

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:18

pmarena schreef:
Ja dat bedoel ik. Ik vind het lastig te zeggen hoe het zich gedraagt onder het zadel in specifieke gevallen...vandaar dat ik er niet zo'n grote liefhebber van ben :o

Het is juist afwijkend om nog andere inlages samen met de HD te gebruiken, de standaard is gewoon alleen HD inlages :j

Ik gebruik ook hd+moosgummi. Mijn zadel heeft geen vps en ponylief heel veel ruggengraat.
Het enige nadeel is dat het verwisselen echt een rotklus is -O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 16:24

Mijn ghost is onderweg naar een nieuwe eigenaar !
Moest m nu wel van de hand doen . Had t geld nodig voor andere zeer belangrijke dingen ( veulen op de kliniek staan )
Maar blijf hier lekker mee lezen . Zodat ik op de hoogte blijf van nieuwigheden voor als ik straks weer een boomloos koop ...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 19:50

pmarena schreef:

Top ga ik dat proberen! Hij heeft last van zijn rug dus hoop dat dit helpt voor hem.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:15

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:28

Afbeelding

Afbeelding
Net alvast de London even op zn rug gelegd (zwaar zeg). Dit is een maat 2. Vind 'm best lang eigenlijk. Wat vinden jullie, te lang? En ligt ie verder goed?

Ik heb broekmaat 42, zou een maat 1 dan kunnen? Want dit zadel past ook niet in mijn kast, ook best onhandig..... :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:42

Wauw ik vind het mooi! Ik pas met maat 42 niet in een maat 1 maar heb dan ook best dikke bovenbenen.

Mijn zadel past ook niet in m'n kast en stalgenoot met de Lexington heeft dat probleem ook.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:56

pmarena schreef:
Ik ben zelf niet zo van de memory-foam, weet niet zo goed wat je er aan hebt vanwege het toch wel heel dun in kunnen drukken en reageren op warmte. Mooi materiaal en veel mensen op de wereld zijn er gek op, maar ik vertrouw het niet 100% :o

Voor de HD durf ik (wel) echt mijn handen in het vuur te steken dat die gewoon super werken :j

Bedankt voor je advies! Nog heel even sparen en dan kan ik een nieuwe London aanschaffen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:36

Kwetal schreef:
Memory foam is een verzamelnaam voor allerhande soorten "traagschuim" Je kunt het in verschillende soorten krijgen. Het ene is dus het andere niet. -:)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traagschuim

Memory foam is gewoon de Engelse term/vertaling van traagschuim :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:54

@mara staat hem goed! Fractie lang, maar is niet erg met boomloos door het flexibele, en dat je niet op de cantle zit.
Maatje 42 in een maat 1 zal erg krap zijn denk ik. Ik vind mezelf met een maatje 38 en vrij lange en stevige bovenbenen al net aan haha. Maar een 2 past bij mij echt niet op m'n paard.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:22

Mara2000 schreef:
[ [url=m/0oU4Kd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oONn6w.jpg]Afbeelding[/url] ]
Net alvast de London even op zn rug gelegd (zwaar zeg). Dit is een maat 2. Vind 'm best lang eigenlijk. Wat vinden jullie, te lang? En ligt ie verder goed?

Ik heb broekmaat 42, zou een maat 1 dan kunnen? Want dit zadel past ook niet in mijn kast, ook best onhandig..... :)

Ik had met mijn maatje 38 eigenlijk nog moeite in de maat 1. Als in dat ik toch vaak met mijn bovenbenen tegen de bommel zat. Ik had welliswaar wel een cheyenne, ik weet dus niet of dat veel verschil maakt met de London

Wat een prachtig paard heb je trouwens <3

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:24

Ik vond een maat 1 Arizona ook niet echt fijn met maat 38/40. Het kon wel, maar dan zat ik wel heel erg opgesloten. Gelukkig paste een maat 2 netjes op mijn paard :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:32

Jildau schreef:
Wauw ik vind het mooi! Ik pas met maat 42 niet in een maat 1 maar heb dan ook best dikke bovenbenen.

Mijn zadel past ook niet in m'n kast en stalgenoot met de Lexington heeft dat probleem ook.

Hoe hebben jullie dat opgelost?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:35

M_hartje_M schreef:
Mara2000 schreef:
[ [url=m/0oU4Kd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oONn6w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had met mijn maatje 38 eigenlijk nog moeite in de maat 1. Als in dat ik toch vaak met mijn bovenbenen tegen de bommel zat. Ik had welliswaar wel een cheyenne, ik weet dus niet of dat veel verschil maakt met de London

Wat een prachtig paard heb je trouwens <3

Dank je, hij is nu ook extra leuk met z'n appeltjes. :)

Ok, maat 1 kan ik dus wel vergeten, dat is duidelijk haha. Maar niemand vind dit zadel te groot op zijn rug? Eerlijk zeggen, heb het afgelopen jaar zoveel ellende gehad met mijn zadel. Wil nu iets waar hij 'blij' van wordt en niet elke pas gaat staken.
Nu nog uitzoeken hoe strak die FRA singel moet zodat ik er vanmiddag niet met zadel en al afglij. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:42

Oh ik vind het ook wel mooi staan, leuk dier zeg <3 Lengte moet prima kunnen :j

Het is heel wisselend wat er in een maat 1 past, maat 42 komt zat voor maar ook dat 38 al krap is, heel apart is dat :=

Over het algemeen zou ik zeggen dat het niks wordt met een London maat 1 hoor :(:)

Wat een aparte hoesjes om die stijgbeugels? :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:46

pmarena schreef:
Oh ik vind het ook wel mooi staan, leuk dier zeg <3 Lengte moet prima kunnen :j

Het is heel wisselend wat er in een maat 1 past, maat 42 komt zat voor maar ook dat 38 al krap is, heel apart is dat :=

Over het algemeen zou ik zeggen dat het niks wordt met een London maat 1 hoor :(:)

Wat een aparte hoesjes om die stijgbeugels? :)

Dat zijn gewoon beschermhoesjes van BR, zodat de beugels (met zand), als ze opgestoken zijn, niet krassen op het leer. Mijn vorige zadel was erg 'krasgevoelig'.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:47

Ja ik nam aan dat het ter bescherming was, wist niet dat BR ook zoiets had :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 10:50

@pmarena:

kan aan mn dikke poten liggen hoor. Ik vond het wel altijd heel lekker zitten alleen had ik na een lange buitenrit vaak wel 2 zere plekjes op mn bovenbenen van tegen de pommel te zitten. Kan natuurlijk ook te maken hebben gehad met mijn eigen zit of te korte/lange beugels ofzo

Deel alleen de ervaring die ik gehad heb. Echter is barefoot wel DE redding geweest voor mijn pony met haar moeilijke rug.. :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:04

Met mijn maat 38 (en lange pootjes) vind ik het net goed zitten in een maat 1 Cheyenne. In het begin was ik even bang dat hij toch te klein was, kwam met lichtrijden tegen de pommel aan.
Nu helemaal geen last meer van, geen idee waar dit aan ligt.. misschien is mijn rijstijl veranderd. :o

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 11:51

Ja, of je paard heeft meer rugspieren gekregen, waardoor je zadel platter ligt, minder in een holletje.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:04

Ik rij op meerdere paarden, met hetzelfde zadel.. dus dat zal het niet zijn denk ik..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:09

Mara2000 schreef:
Jildau schreef:

Hoe hebben jullie dat opgelost?

Wij hebben in de zadelkamer naast de kastjes nog 3 gewone zadelsteunen aan de muur. Dus nu veel ruimte in mijn kast voor andere zooi. :D

Bij mij was er zelfs een gigantisch verschil tussen twee London maat 2 zadels. Bij de ene blauwe bovenbenen en de andere zit perfect.