[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 14:36

Dat zou inderdaad best kunnen. Ach, er komt vanzelf wel iemand voor. Dan duurt het maar wat langer :)

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:02

Hier ook een cheyenne te koop en idd veel onzin biedingen. Mensen willen echt voor een dubbeltje op de eerste rang

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 16:12

Ik ben benieuwd welke maat Mayflower zoekt, want ik wil misschien wel een soort ruil met haar BM :j

Het rare is, je ziet wel dat het stiksel wat scheef is en dat er inderdaad wat verschil in de positie van de ringen zit. Maar hoe 'crooked' het van binnen moet zijn, dat zie je pas als je het op een paard probeert te leggen en er ook nog beugelriemen aan probeert te hangen.. Géén gezicht.. en lekker zitten deed het nóg minder! Een wokkel is er niets bij :')

Tweedehands zadels vind ik sowieso lastig verkopen. Zelfs zadels die hier maar één of twee keer even bij een klant waren om getest te worden en dus echt zo goed als nieuw waren, kreeg ik soms niet eens voor een redelijke prijs verkocht. Denk wel eens dat ik gewoon te eerlijk ben... dat je soms beter niets kan zeggen en zo'n zadel als nieuw kan verkopen... -O-

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:08

Als jullie nou een Barefoot Arizona nut maat 1 te koop hadden.. -O- Dan had ik hem voor de (reële) vraagprijs gekocht. :D

Nienke: ik zou juist jouw eerlijkheid kunnen waarderen. Ben zelf ook zo. Een te lieve verkoper, ben ook te eerlijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:21

nienke07 schreef:
Het rare is, je ziet wel dat het stiksel wat scheef is en dat er inderdaad wat verschil in de positie van de ringen zit. Maar hoe 'crooked' het van binnen moet zijn, dat zie je pas als je het op een paard probeert te leggen en er ook nog beugelriemen aan probeert te hangen.. Géén gezicht.. en lekker zitten deed het nóg minder! Een wokkel is er niets bij :')

Tweedehands zadels vind ik sowieso lastig verkopen. Zelfs zadels die hier maar één of twee keer even bij een klant waren om getest te worden en dus echt zo goed als nieuw waren, kreeg ik soms niet eens voor een redelijke prijs verkocht. Denk wel eens dat ik gewoon te eerlijk ben... dat je soms beter niets kan zeggen en zo'n zadel als nieuw kan verkopen... -O-

Zo zonde dat ze een zadel produceren waar je paard alleen maar een volte onder kan lopen (1 kant op) :P

Ja, gebruikt is vervelend verkopen. Ik zeg altijd: "wat zou je er zelf voor willen geven." Als je op zoek bent naar gebruikt en dus een koopje, dan moet het niet maar een beetje schelen met een nieuwe, want dan koop je wel een nieuwe. Dus als jouw gebruikte zadel nieuw 600 euro heeft gekost, dan koopt niemand hem voor 500. :n
Zo zit ik al een hele tijd met NIEUW Grandeur velzadel - niemand die hem overneemt omdat hij zelfs voor gebruikt nog veel geld is..... :(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:52

O ik vind dat wel meevallen eigenlijk, ik kan eigenlijk altijd wel vlot iemand blij maken met een gebruikt zadel, mensen zijn dan blij dat ze minder betalen en denken dan gewoon"als ik hem nieuw zou kopen zou die er na een week hetzelfde uitzien :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:01

pmarena schreef:
O ik vind dat wel meevallen eigenlijk, ik kan eigenlijk altijd wel vlot iemand blij maken met een gebruikt zadel, mensen zijn dan blij dat ze minder betalen en denken dan gewoon"als ik hem nieuw zou kopen zou die er na een week hetzelfde uitzien :P

Inderdaad! Ik heb de Cherokee ook uit de opruiming en het had alleen maar voordelen: leukere prijs, hij kon retour zonder extra kosten en ik hoefde niet te huilen om het eerste krasje, want die zat er al op :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:52

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:11

Wat vinden jullie van een bod van €300 voor mijn zadel kaal? Barefoot justadjust. Zadel is niet vaak gebruikt. Het is een sample zadel (enige verschil is dat het klittenband een groter oppervlak heeft). Kan ik wat hoger krijgen denken jullie? Zou wel fijn zijn, want ik heb meer dan €300 nodig voor een nieuw zadel!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:19

Sheran schreef:
Gebruikt vind ik ook vaak een voordeel, mits ze nog heel zijn :j

Ik heb trouwens een pommel waar ik graag vanaf wil. Heeft hier iemand interesse? http://link.marktplaats.nl/m855090801

Ik misschien wel! ZOals je hebt kunnen lezen op de vorige pagina ben ik nog wat op zoek naar de perfecte pommel voor mijn paardje. Alleen doordat de volumes van de pommels in de loop der jaren veranderd zijn, ben ik niet zeker of deze gaat passen. Is passen mogelijk? (spaarndam)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:26

Van mij mag het, maar ik wil er zo min mogelijk werk van hebben :D Dus dan moet je hem wel ophalen (Osdorp of Deventer)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:21

Ik begin hier een beetje radeloos te worden.. -O- al vanaf ik mijn barefootje op mijn nieuwe paard heb liggen, schuift hij. Met een andere pommel en C-singel dacht ik het probleem opgelost te hebben. Echter van het weekend lag mijn zadel zo na terugkomst, langere rit maar vnl gestapt en wat stukken gedraafd:

Afbeelding

Dit is gewoon echt niet goed.. Valt dit nog op te lossen? Ben zo gehecht aan mijn barefootje, hij zit zo onwijs fijn. Een dan de vraag: wat voor zadel dán? Moet geschikt zijn voor langere ritten met veel actie, ik weeg ook nog eens meer dan 80 kilo (ben ook lang en mijn paard gelukkig heel groot). Toch kijken naar een zadel met verstelbare boom..? -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:29

wat mij wel opvalt is dat je een vrij korte singel gebruikt. heb al meermaals voorbij zien komen dat een zo lang mogelijke singel echt bijdraagt aan hoe stabiel een zadel ligt. dus misschien een optie?
maar schuift hij ju naar achter? naar voor ?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:13

Hiervoor had ik een veel langere singel, toen werd me een kortere aangeraden, dus vandaar nu een korte.. :) Hij schuift naar achteren..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:23

Een anatomische singel heeft bij ons goed geholpen. Ik heb ook een ronde knol. Een anatomische singel met een breed draagvlak. En niet te kort.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:28

ik vermoedde al dat ie naar achter schoof, maar als ik zo naar de foto's kijk, vind ik hem echt niet compleet verkeerd liggen :? ja hij komt wat ver naar achter, maar het is niet dat jij als ruiter op een verkeerde plek komt te zitten voor zover ik kan zien,
hoe loopt zijn rug/schoft en schouderpartij verder? hij heeft redelijk wat front geloof ik (of zie ik het verkeerd, kan ook hoor :)

qua singel, ik weet dat de meeste mensen een zo lang mogelijke singel aanraden, ook voor de stabiliteit (Bianca? Buitenzinnig? MZM geestig? Kwetal? even de profs er bij roepen ;) )
pommel heb je naar gekeken , die zou dus passend moeten zijn,

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:34

Bedankt voor jullie meedenken :) Ik heb nu een C-singel van 75 cm, maar ik vind hem vrij klein uitvallen, ook kleiner dan ik had verwacht. Hiervoor had ik gewoon de barefoot dressuursingel van 85cm, deze was juist weer aan de lange kant (vandaar dat ik de C-singel een maatje kleiner had besteld). De C-singel heeft me echter iets van 90 euro gekost, dus om er nu eentje van 85 cm bij te kopen vind ik wel erg duur om even te proberen zeg maar... Natuurlijk wel als dat me een nieuw zadel zou kunnen schelen, maar als wel of niet goed liggen moet afhangen van een paar cm wel of niet bij de singel, vraag ik me af hoe goed het zadel bij mijn paard past..

Het zadel heb ik een aantal keer op een ander paard gereden en daar bleef het zelfs zonder dat ik goed had aangesingeld perfect liggen en heb ik hele dagritten incl galop gereden (wel aangesingeld hoor haha). Als het zó van een paar cm extra van de singel af moet hangen, vraag ik me uberhaupt af of het zadel wel passend is voor mijn paard... Hij heeft inderdaad nogal een gigantisch front :P Maar is nog niet heel bespierd, hij is nog erg groen en ook erg buikig. Waar ik dan ook het schuiven aan wijt... Een groot front maar nog niet genoeg bespiering, waardoor het zadel naar achteren zakt misschien? Is maar een idee..

Overigens: als ik mijn paard longeer met het zadel op en hij zakt met het neusje naar de grond in bijv. draf, dan komt de achterkant van het zadel helemaal naar boven, wel zo'n 20 cm van de rug af. Dit lijkt me ook niet helemaal te kloppen..?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-10-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:43

Dit was trouwens de M-pommel die standaard in het zadel zat:
Afbeelding

En dit de L-pommel die ik er nu in heb:
Afbeelding

Op de laatste foto kan je ook zien hoe zijn schoft is opgebouwd. Mochten jullie denken dat ik de verkeerde pommel heb, dan hoor ik dat ook graag... :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-10-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:57

Even een vraagje, vrijdag had ik gereden (1 uurtje, voornamelijk stap, beetje draf en klein stukje galop) met mijn barefoot cherokee zonder vps.
Voor het borstelen was er niks te zien, behalve dat hij een perenijsje niet meer op eet maar netjes likt ( hij had het warm van een klein stukje draven naar huis, enja als wij dan aan een ijsco zitten kan hij niet achterblijven :o )
Na het rijden had hij een paar witte haren, nu is dus de vraag komt dat van mijn zadel?... Dag erna zijn alle witte haren weer weg.

Weet iemand hoe dit komt? Want heb het gevoel dat ik gek aan het worden ben :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:02

Nee. Haren groeien namelijk niet spontaan. Daar gaat of een seizoen of een verwonding aan vooraf.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:18

VogeltjeM schreef:
Ik begin hier een beetje radeloos te worden.. -O- al vanaf ik mijn barefootje op mijn nieuwe paard heb liggen, schuift hij. Met een andere pommel en C-singel dacht ik het probleem opgelost te hebben. Echter van het weekend lag mijn zadel zo na terugkomst, langere rit maar vnl gestapt en wat stukken gedraafd:

[ Afbeelding ]

Dit is gewoon echt niet goed.. Valt dit nog op te lossen? Ben zo gehecht aan mijn barefootje, hij zit zo onwijs fijn. Een dan de vraag: wat voor zadel dán? Moet geschikt zijn voor langere ritten met veel actie, ik weeg ook nog eens meer dan 80 kilo (ben ook lang en mijn paard gelukkig heel groot). Toch kijken naar een zadel met verstelbare boom..? -O-

Is het niet zo dat hij naar de juiste plek schuift? Ik vind hem nu mooi achter de schouder liggen. Als ik kijk waar jij de pommel plaatst, lijkt het net alsof je hem op/boven de schouder plaatst, maar dit kan ook met de positie van de foto te maken hebben dat dat zo lijkt.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:19

Hé ik heb een vraag aan jullie, hoop dat ik hier goed zit! Ik ben Fenna en ik heb een welsh mountain pony van 1.22 m. Ze is heel rond/breed, zoals je van welsh mountain pony's kunt verwachten. Dat ronde/brede zie ik vooral in de hals, de achterhand, en de buik. Als je van voren kijkt vind ik haar schouders niet extreem breed, maar ze is dan ook maar klein.
Nou goed, ik ben zelf een jonge volwassene en ik ben maar klein, dus rijd ik op mijn pony'tje. Alleen het zadel wat er op ligt, ligt niet goed. Het klappert achter, en vooraan bij de schouder in de buurt (vooraan de.. Kussens?) zie ik dat het drukt/knelt of iets (de haren liggen daar niet glad na het rijden). Verder schuift het soms naar voren. Het is een 16 inch euroriding topas, heeft korte kussens, en ze noemden het een haflingerzadel(?). Toen ik het overnam van de vorige eigenaren was het veel te breed voor haar. Ik weet niet hoe breed precies maar iig te breed, het schoof ook heel erg naar voren, en toen heb ik het een maat laten versmallen (dat kan bij euroriding zadels). Maargoed nu ligt het nogsteeds niet ideaal.
Maar waar ik dus advies bij nodig heb:
Ik zit nu dus te kijken naar barefoot zadels, maar er is een probleem. Pas qua lengte op de pony, ben ook niet te zwaar voor haar, maar het past natuurlijk maar net! Dus ik kan geen XS zadeltje bestellen van barefoot natuurlijk, zoals je voor een kindje zou doen die op zo'n pony rijdt.. Maar.. Welke maat dan WEL?? En welk model? Ik ben 1.60 en heb niet zo'n lange benen. Ik ben zeker niet mager, maar gewoon een heel gemiddeld gewicht (bmi) voor mijn lengte, en ik heb een stevige ronde, sterke pony... Maar ze heeft wel een korte rug!! Als ik het voor mezelf op safe zou spelen zou ik een maat 1 barefoot kopen, maar dat past natuurlijk niet op haar rug denk ik? Dus dan maar een maat 0 denk ik.. Maar ja, voor welk model moet ik dan gaan? Ik wil het liefst een dressuurzadel! Maar de london staat niet (meer?) te koop in maat 0.. En dat riders who care zadel in maat 1 is maar 48 cm, zou dat dan misschien een uitkomst zijn?
Advies is zeeeeeer welkom! Help :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:58

snap trouwens goed dat je niet happig bent op weer een dure singel er bij , je blijft echt bezig lijkt het soms he , maar misschien is er iemand in de buurt waar je hem van zou mogen testen?

maar helaas kan het dus echt van dergelijke mini aanpassingen afhangen is mijn ervaring :j
wat betreft het opstijgen van die achterkant als ie tijdens het longeren gaat stofzuigen, het zou best kunnen dat het zadel dan gewoon te ver naar voren ligt tov van zijn front/schouderpartij, dat word de voorzijde van het zadel uit elkaar geduwd waardoor de achterzijde omhoog kan komen (was mijn observatie tijdens het zien van hetzelfde bij een paard wat ik aan het longeren was)

op je andere paard ligt ie goed, maar wellicht heeft deze gewoon wat meer front/verder doorlopende schoft oid waardoor het zadel gewoon net iets verder naar achter komt te liggen dan op het andere paard.
nogmaals, ik vind hem op de foto's echt niet te ver naar achter liggen

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:07

Bedankt voor het meedenken :) ik ga denk ik iemand IRL vragen om ernaar te komen kijken, er komt een barefootverkoper/-passer bij ons op stal voor een stalgenootje en ik denk dat ik gelijk meedoe. Dan kan ik daarna altijd nog voor een ander zadel gaan kijken als dat nodig is. Maar hopelijk niet... :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:11

Jaimy: ik denk niet dat jij in een maat 0 past. In jouw geval zou ik een maat 1 testzadel aanvragen en dan foto's maken en hier plaatsen.