Gisteren kreeg ik mijn micklem multibridle binnen voor mijn tinker verzorgpaard. Zij heeft nogal wat merrie nukken en fysieke probleempjes ik hoopte dat ze wat meer ontspannen zou worden qua aanrakingen aan haar hoofd én met rijden misschien minder haar neus omhoog zal gooien.
Ik heb heel lang getwijfeld omdat ze echt een hekel heeft aan sperriem of andere te strakke zaken om haar hoofd. Ik rij nu gewoon zonder sperriem, met de neusriem lekker los en hoog. Een myler bitje level 1 die ik rij met heel licht contact meestal. Ik heb haar nooit netjes in aanleuning kunnen krijgen, ben al blij als ze in draf lang laag rijdt.
De pasvorm was een andere twijfel, ze heeft een kort hoofd met diepe kaak en breed voorhoofd.. ik heb een full besteld en gepast nog zonder bit. Volgens mij gaat het qua maat nèt, wat denken jullie? Rekken alleen de riempjes uit met gebruik, of ook de bakstukken? Dan zou ik een probleem hebben want de neusriem ligt nu op het randje. Ik heb wel nog een ruimere frontriem klaarliggen...
Toen ik na nog geen 5 minuten het ding losmaakte ging ze meteen heel hard haar mond open doen, alsof ze echt dacht... Waarom heb je me zo strak ingesnoerd? Moest de kinriem ook wel aardig strak doen om het leer te laten buigen, maar de kaakriem kon gewoon niet losser.
Ik hoop dat jullie wat tips en ervaringen hebben... ik moet eigenlijk deze week beslissen of ik niet liever het hoofdstel terugstuur.