[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:46

Lorette, Goed dat je dat zo opmerkt! Zeker duidelijk allemaal en soms ook frustrerend....
Het kan heel goed door je broek komen inderdaad, dat het suede sneller slijt.
Ik zie dat je een barefoot hebt, ik laat de rest even aan pmarena over, zij heeft meer ervaring om daar wat aan te doen bij de barefoot

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:47

Buitenzinnig schreef:
Wat betreft het schuiven naar één kant, even in het algemeen. Voel eens kritisch hoe het paard loopt, of laat iemand mee kijken. Spoort het achterbeen mooi in het spoor van het voorbeen? Of zet je paard hem meer onder of buiten te massa (dus paard scheef?) Dat kan verklaren waarom je naar één kant zakt en daar moeilijk weer weg komt. Als het paard scheef blijft lopen, blijf je daar heen zakken.

Klopt, ik word duidelijk op één kant gezet door mijn paard. Kans is groot dat dit eigenlijk altijd al zo geweest is, maar dit met het boomzadel gewoon niet is opgevallen, omdat die toch wel op z'n plek bleef liggen. Wat dat betreft word je zo wel mooi met je neus op de feiten gedrukt. :=

Andere pad valt ook nog wel te overwegen, dan heeft ie misschien net wat meer grip. :j

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:53

Nooit meer boomloos voor mij.
Ik vond het bij het begin erg goed.
Maar mijn paard werd heel gevoelig op zijn rug door dit zadel.
Nu heb ik wat boomzadels gepast en hier liep die 10 keer beter onder.
Vlugte niet meer onder mij vandaan en was erdeer sloom dan snel.

Helaas moet de osteopaat dus komen omdat die helemaal vast zit.
Dus dat word een paar maanden niet rijden tot ik een nieuw zadel heb.

Ik zeg dit niet om boomloos af te kraken, maar ik zeg het omdat het zo belangrijk is om een goed boomloos zadel aan te schaffen!
Met goeie inlages.
Ik reed met een minder goeie vandaar dat mijn paard zijn rug helemaal naar de kl*te is..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:54

Ik ben wel benieuwd met wat voor een zadel je dan reed Rianne? Heb je toevallig ook een foto van hoe het zadel op je paard lag?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:30

Ben ik ook benieuwd naar. de goedkope marktplaatsboomloosjes zijn nog heel anders dan pakweg een barefoot of ghost. ..
en fotos zijn gewoonweg altijd leuk :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:51

Wat vinden jullie van een barefoot Atlanta? (Lilianne komt 1 april :+ )

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:14

Ik rijd heel graag met de atlanta. Ik heb brede paarden en korte benen, door de korte zweetbladen zit ik iets minder in spagaat en houd ik makkelijk contact met het paard.

Afbeelding

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:19

Dit was het boomloos zadel:
Afbeelding
Er zat een goeie pad bij met inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:22

De pad lijkt oké (randjes staan mooi los van de rug van het paard), maar als je naar de zitting kijkt dan is er eigenlijk helemaal geen zitting: je zit op precies dezelfde hoogte als de pad, wat in feite betekent dat je op een barebackpad zat met maar 1 laagje inlages tussen jou en het paard. Nog belangrijker; maar 1 inlage tussen de paardenrug en de singel- en stijgbeugelophanging...
Dat zal hoe dan ook fout gaan, zeker als je de beugels gewoon als beugels gebruikt.
Vergelijk de hoogte van de zitting van jouw zadel voor de grap eens met die van het Barefoot zadel in de post boven de jouwe. :j
Dat is écht een boomloos zadel.

Zo ontzettend jammer dat dit soort zadels nog steeds verkocht worden... :(

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:54

dovish schreef:
Ik rijd heel graag met de atlanta. Ik heb brede paarden en korte benen, door de korte zweetbladen zit ik iets minder in spagaat en houd ik makkelijk contact met het paard.

[ [url=m/e6Em4o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er goed uit! Veel contact voor de benen :j

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:20

Ik haak even aan, met een vraag.
Inmiddels ben ik uit welk zadel het wordt, de barefoot London. Had er vroeger een op mijn oude paard en was super. De barrydale vind ik prachtig maar ik kan mijn benen niet kwijt, mijn dijbenen komen tegen de wrongen aan en dan kom je raar te zitten.
Nu mijn vraag; welke inlages? Vroeger had ik de wat nu de moosgummi inlages zijn. Maar ook de memoryfoam lijkt mij aantrekkelijk of toch de heavy duty?

Ik kan niet even testen aangezien paardlief nog niet ruitermak is. Anders had ik de ghost willen proberen. Wel is hij kogelrond, breed, en ik 1,85 m lang met 80 kg.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:44

Vandaag mijn testzadel ontvangen, de Barefoot London. Hij ziet er een stuk groter uit dan ik gedacht had. Dus ik ben benieuwd of dat geen problemen geeft bij mijn iets overbouwde paard.
Morgen testen, spannend.

Vraag: er zijn 2 singels bijgeleverd. Ik heb zelf een Prolite dressuursingel. Wat is beter bij een Barefoot?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:06

Jildau schreef:
Weet iemand hier of de heavy duty inlages samen kunnen met de memory foam inlages die in het HKM dekje zitten?

Je kan ze natuurlijk samen gebruiken als je dat graag wilt en het in je pad past :)
Ik zou dan de memory foam onderop doen.

Maar zou dit zelf alleen doen als je echt nog wat meer (hoogte) wilt dan wat de HD zelf al te bieden hebben, want het wordt met meer inlages wel meer een torentje dus meer risico op schuiven :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:07

Runa schreef:
Ik had ook last van een schuifend zadel (barefoot Arizona), voornamelijk als pony een draai maakte (die ik dus niet zag aankomen).

Ik heb toen een mohair koordsingel gekocht, van billy cook volgens mij. Sindsdien lag hij echt als een huis. Ik kon op- en afstappen, pony kon een drag van 180 graden maken en weggalloperen (waar gebeurd :+) en ik en het zadel bleven gewoon vastgeplakt op haar rug. Echt heel fijn!
En ik had er ook nog gewoon een lamsvel pad (van het merk Engel) eronder.

De singel is zó belangrijk :j

De ene of de andere singel kan de ervaring met exact hetzelfde zadel totaal anders maken :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:08

pmarena schreef:
Jildau schreef:
Weet iemand hier of de heavy duty inlages samen kunnen met de memory foam inlages die in het HKM dekje zitten?

Je kan ze natuurlijk samen gebruiken als je dat graag wilt en het in je pad past :)

Maar zou dit zelf alleen doen als je echt nog wat meer (hoogte) wilt dan wat de HD zelf al te bieden hebben, want het wordt met meer inlages wel meer een torentje dus meer risico op schuiven :)

Bedankt voor je reactie! Dus dan zou eventueel de memory foam vervangen door HD ook een optie zijn? Zit met de hoge schoft van hem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:09

Loretteeee schreef:
Nog een klein vraagje.. Ik rij altijd met zo'n leren zit in m'n rijbroek. En mijn zadel is bovenop van suède. Nu zie ik dat dit suède 'harder' slijt dan de rest, krijgt ook mooie prulletjes eraan. :') verder geen probleem, uiterlijk doet me niet super veel. Maar zou dit door mijn broek komen? Dat er teveel wrijving is ofzo? Heb er verder nog niks aan geprobeerd maar ik was toch hier al aan het typen en het kwam bij me op borrelen. :)

Broeken met lederen zitvlak staan er om bekend dat ze veel meer kunnen schuren op zadels :j

En suède staat er om bekend dat het glad wordt door schuren, dus de kans is idd. erg groot dat je sneller duidelijkere slijtagesporen ziet.

Tot het suède op een gegeven moment helemaal glad gesleten is en dan is het gewoon weer een mooi geheel van gewoon leer zeg maar :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:11

Jildau schreef:
pmarena schreef:

Bedankt voor je reactie! Dus dan zou eventueel de memory foam vervangen door HD ook een optie zijn? Zit met de hoge schoft van hem.

Weljaat, waarom niet? :)

Als de HD in de pad passen (denk ik wel) dan kan je die er gewoon in gebruiken hoor :j
Met of zonder de originele inlages. Ik zou niet weten waarom niet :)

Denk dat samen wel een beetje veel is, zoals ik de HKM-pads ken zijn de inlage-vakken niet extreem stevig qua stiksels dus (denk ik!) niet zo goed bestand tegen flink vol proppen met inlages ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:13

Bralindy schreef:

Atlanta is erg fijn, inderdaad vanwege die korte zijkanten waardoor je een stuk smaller zit dan met zadels met lange zweetbladen en helemaal als die dan ook nog kniewrongen hebben :j

Zeker met korte pootjes echt een aanrader. En hij ziet er ook stoer uit :P

Ligt er mooi op Dovish +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:17

Moossie90 schreef:
Ik haak even aan, met een vraag.
Inmiddels ben ik uit welk zadel het wordt, de barefoot London. Had er vroeger een op mijn oude paard en was super. De barrydale vind ik prachtig maar ik kan mijn benen niet kwijt, mijn dijbenen komen tegen de wrongen aan en dan kom je raar te zitten.
Nu mijn vraag; welke inlages? Vroeger had ik de wat nu de moosgummi inlages zijn. Maar ook de memoryfoam lijkt mij aantrekkelijk of toch de heavy duty?

Ik kan niet even testen aangezien paardlief nog niet ruitermak is. Anders had ik de ghost willen proberen. Wel is hij kogelrond, breed, en ik 1,85 m lang met 80 kg.

Oeh nee als je lange benen hebt en je knie voorbij de wrongen komt is dat niet fijn nee :(:)

Qua pad: als paard ook op de rug goed rond is en de ruggenwervels niet het hoogste punt van de rug zijn maar verzonken liggen, dan moet een standaard pad met standaard inlages onder een VPS zadel gewoon prima voldoen :j

Vind je het een prettig idee om wat extra bescherming te hebben dan kan je natuurlijk de HD-inlages gebruiken. Enige potentiële nadeel daarvan is dat je nèt een stukje minder van je paard voelt / wat hoger er boven komt te zitten, maar als je dat niet erg vindt dan hebben ze verder eigenlijk alleen maar voordelen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:22

Mara2000 schreef:
Vandaag mijn testzadel ontvangen, de Barefoot London. Hij ziet er een stuk groter uit dan ik gedacht had. Dus ik ben benieuwd of dat geen problemen geeft bij mijn iets overbouwde paard.
Morgen testen, spannend.

Vraag: er zijn 2 singels bijgeleverd. Ik heb zelf een Prolite dressuursingel. Wat is beter bij een Barefoot?

Oeps, per ongeluk als PB verstuurd, die heb ik verwijderd :)

Spannend *\o/*

Vaak is het bij het uitpakken even schrikken inderdaad vanwege het formaat van het zadel :j

Let wel dat de pommel en cantle verder in principe niet duwen op je paard en vooral een fijne diepe zit geven (en de pommel de schoft goed vrij houdt) dus de extra lengte daarvan is niet zo'n ramp en in principe juist wel fijn om te voorkomen dat de voor- of achterkant van het zadel in je paard gaan kantelen zeg maar :)

Meestal is het even een kwestie van wennen aan het plaatje :j

Over het algemeen werkt een (geheel) elastische singel het beste qua stabiliteit van het zadel.
Maar er zijn altijd uitzonderingen en als je zelf een favoriete singel hebt dan zou ik die zeker proberen :j

Ligt het zadel daar gewoon goed mee dan is dat natuurlijk helemaal prima +:)+

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 12:32

Ah, ik dacht al, pb alweer verwijderd. :D

Prolite singel is net nieuw en was duur dus zou fijn zijn als ik die kan blijven gebruiken.
Ik laat morgen weten hoe het ging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:24

Ja misgeklikt blijkbaar :P

Ben benieuwd :j

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:58

pmarena schreef:
Bralindy schreef:

Atlanta is erg fijn, inderdaad vanwege die korte zijkanten waardoor je een stuk smaller zit dan met zadels met lange zweetbladen en helemaal als die dan ook nog kniewrongen hebben :j

Zeker met korte pootjes echt een aanrader. En hij ziet er ook stoer uit :P

Ligt er mooi op Dovish +:)+

Hij is ook heel mooi. Maar juist vanwege smalle zit zodat wij er beter bij kunnen is het denk ik fijn . Mijn moeder en ik hebben allebei lange benen en het is meer van dat de hoeveelheid zadel/zweetbladen ons been contact niet belemmeren. Anders komen wij er helemaal niet meer bij :+ nadeel van een rond paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:02

Nouja, nadeel van de combinatie van breed paard en lange benen denk ik, met korte benen kun je zo'n ronde buik niet ontwijken met je kuit :P

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 14:03

Inderdaad, maar helaas :') we make do