[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:23

Haha, ga je lekker Mayflower? :P

Bedankt voor de leuke reacties!
Deze zadels moeten inderdaad passen, niet zoals een Ghost die de meeste paarden wel past. Maar gelukkig hou ik die ook gewoon in mijn assortiment en kan ik met meer demo zadels bij mensen langs!

Toen ik Goya net had reed ik met een zaldi new kent en daarna een zaldi hanover. Fijne zadels met thermoplastische boom welke makkelijk aan te passen is door een zadelmaker.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:04

darkadia schreef:
Hoi hoi,
Lees hier al n tijdje mee, en loop momenteel tegen een probleempje aan. Heb sinds kort een 4jarige draver, net een maandje onder het zadel, dus nog niet veel bespiering. Heb een Barefoot Lexington 2e hands voor hem gekocht ivm groei e.d. Hier zat de oude pommel maat M in van fiberglas (rood/oranje). Deze sluit op zich qua zijkanten mooi op hem aan, maar als ik erop zit lijkt deze toch wat op zijn schoft te drukken. Ik heb dus een pommel maat S besteld, en vandaag binnen gekregen (PU), maar kreeg deze met geen mogelijkheid goed in het zadel. Heeft iemand hier tips hoe dit het beste op te lossen?

Je gaat hem er wel in krijgen, maar je moet het voorzichtig doch standvastig aanpakken. Zorg dat je de uiteinden van de pommel op de goede plaats hebt in de leren "hoes". Dat is best even rommelen, als er een poos een andere pommel in heeft gezeten. Trek het hele zadel onder de pommel wat omhoog( vergelijkbaar met in de kamer trekken van een dekje onder een boomzadel) dat geeft wat ruimte. Misschien kan iemand je helpen om de boel wat op de plaats te houden. Rijg een strotouwtje o.i.d. door het oogje van het trekkertje van de rits, zodat je makkelijker en meer gedoseerd de rits kunt sluiten. (Dit is nl het zwakke deel van de constructie....) Laat je helper de ritszijden wat naar elkaar toe trekken, probeer de rits beetje bij beetje te sluiten, als er teveel spanning op komt, tikkie terug. Want dat sloopt je rits. Je zult tussendoor nog wat moeten duwen en rommelen, maar je kan het! Kijk ook even op de Barefoot site voor tips!

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:16

:oo Jij bedoelt en doet het vast goed Jetta, maar voor mensen die deze tip lezen: alsjeblieft geen trek-touwtjes aan de rits bevestigen hoor, daarmee wordt de verleiding wel erg groot om de rits te gebruiken om de boel letterlijk mee dicht te trekken en daar is een rits niet voor :=

Een rits is er voor om 2 helften die al tegen elkaar staan, simpelweg soepel mee dicht te ritsen...zonder dat je daar kracht voor nodig hebt.

Sowieso kan je beter niet trekken aan een rits, maar duwen :j
Omdat je bij trekken toch al snel de neiging krijgt om de boel te forceren.

De ritsen in de huidige Barefoots zijn serieus sterk maar ze kunnen echt kapot...het blijft een rits :(:)

Inderdaad zoals een paar reacties terug uitgelegd wordt: er voor zorgen dat de zijkanten van de pommel echt niet dieper er in kunnen, en dat de onderkant van de pommel nergens dieper kan dus ook het gedeelte op de schoft moet zo hoog mogelijk er in getrokken worden.

Dan kan je indien nodig nog de 2 helften van de rits naar elkaar toe "masseren" zodat ze echt tegen elkaar aan liggen voordat je ze dicht ritst, NOOIT de rits gebruiken om die 2 helften naar elkaar toe te trekken want dan vraag je er om dat minstens het trekkertje het een keer begeeft, en als je pech hebt de rits helemaal ergens knapt omdat die de trekkracht van het leer dat "te kort" is niet meer aan kan en dan ben je nog verder van huis :=

Het jammere is dat de pommels in de loop der jaren meerdere keren gewijzigd zijn qua volume waardoor je echt een vervangende pommel uit dezelfde periode als die waarin het zadel gemaakt is, moet zien te vinden.

Alleen de PU (kunststof) pommels zouden volledig uitwisselbaar moeten zijn maar heb je met fiberglas te maken dan kan het best lastig worden...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:18

Ik deed ook altijd een draadje door het oogje van de rits. Het lipje buigt al als je het vastpakt.
Met draadje en inspuiten met wb40 loopt de rits prima open en dicht zonder dat er iets stuk gaat.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:34

Tja...bij mij ging het met meer beleid met een touwtje. En ik heb een moderne westernpommel in een oud zadel, maar geen rits meer ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:38

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:41

Over een hoe oud zadel hebben we het dan? Ik heb nooit lipjes in handen gehad die buigen als je ze vastpakt :)

Sowieso houdt een touwtje er doorheen doen al in dat je toch met wat kracht wilt gaan trekken aan het lipje volgens mij :o

Meestal kunnen ze het wel hebben (ik verwissel de pommels en forken zelf expres vrij lomp om in de gaten te houden hoe sterk de ritsen zijn) maar het blijft iets dat kapot kan gaan en waar mensen toch nogal eens veel meer kracht op zettend an ze zelf in de gaten hebben, dus ik waarschuw er maar liever voor...niemand wordt blij van een echt serieus kapotte rits.

Denk aan koffers enzo....zo'n rits gaat altijd kapot op het meest ongelegen moment :P

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:03

Thanks voor de tips, ivm ander volume van de nieuwe en oude pommels ga ik vandaag nog 1x kijken of ik de S erin krijg. Zo niet, dan gaat deze retour naar de winkel en zal ik tijdelijk het op moeten lossen met extra inlages aan de voorzijde. Als ik hem er wel in krijg weet ik iig dat de PU pommels passen en ga ik de S ruilen voor een M. Gezien de S toch wat smal blijkt, en ik er inmiddels achter ben dat de fiberglas M tussen de M en L van PU in valt, dus waarschijnlijk zit de PU M perfect voor hem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:14

Hopelijk past de S toch als je hem goed diep er in duwt overal, soms denk je dat je er bent maar kan je nog best een stuk en dan krijg je de 2 helften ineens wel goed bij elkaar :)

Ik leg een zadel altijd liefst op een zadelbokje of over de leuning van een bank of stoel ofzo, vind ik veel handiger (dan plat op de grond) om het zadel goed in een punt omhoog te trekken in en om de pommel :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:27

Ik had hem gewoon op n uitklapbare zadelsteun hangen, maar kreeg het niet voor elkaar hem er diep genoeg in te duwen (er was wel nog ruimte onder), dus ga dit vandaag maar nog eens proberen..Hoop dat ik het opgelost krijg, want het zadel zit echt heerlijk verder :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:45

Het lipje van de rits was bij mij niet gebogen. Wel te weinig houvast.... ach persoonlijk. Mijn zadel is uit 2005. Gecustomized van Trailrider naar Nevada Jetta. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 17:25

Buitenzinnig schreef:
Ik heb het al op Facebook geplaatst, maar naast de Ghost zadels breidt BuitenZinnig ook uit met diverse boomzadels!
Onder andere deze van Zaldi;
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ook de merken Jeremy Rudge (maatwerk zadels, gemaakt in een atelier in Engeland), andere modellen van Zaldi en Strada zadels worden aan het assortiment toegevoegd en wellicht binnenkort nog meer andere merken!

Dat zadel is net zo lang als de New Kent, die je altijd te lang vond voor je paard.
Hoe zit dat nu dan?
Heb je de opleiding gevolgd bij Zaldi?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 18:08

nombrado schreef:
Dat zadel is net zo lang als de New Kent, die je altijd te lang vond voor je paard.
Hoe zit dat nu dan?
Heb je de opleiding gevolgd bij Zaldi?

Mayke, als je mij een beetje volgt heb je gezien dat ik Goya niet meer rij.
Als mensen meer info willen hoor ik het wel via PB of via de mail, ik heb niet zoveel zin om er zo op te reageren.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:32

Nee, dat kan ik me voorstellen. Weet niet of je het onaardig bedoelt Nombrado maar echt vriendelijk komt het niet over.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:48

Nou ik vind de toon van het bericht inderdaad ook erg onvriendelijk en ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt wat toevoegen aan het topic.

Was er hier nou nog iemand op zoek naar een pommel in maat L? Ik heb er eentje (nieuwste model rood) over.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:49

Buitenzinnig schreef:
Mayke, als je mij een beetje volgt heb je gezien dat ik Goya niet meer rij.
Als mensen meer info willen hoor ik het wel via PB of via de mail, ik heb niet zoveel zin om er zo op te reageren.

Suzanne, je stelt mij eerder in dit topic een vraag openbaar, persoonlijk en ik antwoord je keurig via pb.
Echter krijg ik absoluut geen respons via pb. (en het was géén onaardige pb, meer informatief over ervaringen met leveranciers van boomloze zadels)
Maar je maakt een keuze om mij compleet te negeren. Prima, dan stel ik je de vraag ook openbaar toch?.

Ik vroeg alleen of je ook de opleiding gevolgd had bij Zaldi in Spanje? (dat is een hele gewone vraag )
(en realiseer me, dat dit eigenlijk erg off topic is, het heeft namelijk niets met boomloos te maken)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:10

Inderdaad een offtopic bericht. Het is hier altijd gezellig en iedereen is behulpzaam, dus nee, niet prima dat dit hier op zo'n manier geplaatst wordt naar mijn idee.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 20:54

Jullie tips hebben geholpen, de nieuwe PU pommels passen toch in mijn zadel!!
Dus nu alleen mijn S nog omruilen voor n M en dan moet t helemaal goed komen :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:27

+:)+

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:10

Swift schreef:
Nou ik vind de toon van het bericht inderdaad ook erg onvriendelijk en ik vind het eerlijk gezegd ook niet echt wat toevoegen aan het topic.

Was er hier nou nog iemand op zoek naar een pommel in maat L? Ik heb er eentje (nieuwste model rood) over.

Ja, ikke! :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:39

Mayflower_ schreef:
Buitenzinnig schreef:

Christa??
Callista ja

Carlos bedoelde ik inderdaad
:)

Oeps.. damn you autocorrect :o[/quote]

:') :') _O-

Gefeliciteerd Suzanne, zeker Jeremy Rudge en Strada zijn volgens mij heel fijne zadels!

Leuk dat topic over een zadel in stukjes :D Ben ook benieuwd naar die hidalgo in stukjes. Hadden de leverancier-slachtoffers niet de behoefte om zelf dat zadel in stukken te scheuren? :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:16

Citaat:
Hadden de leverancier-slachtoffers niet de behoefte om zelf dat zadel in stukken te scheuren? :P
Dat is hier en daar al gedaan..... >;)

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:18

Als er iemand de (x)?XL pommel van Barefoot over heeft hoor ik het graag!

niwarry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 08:57

Ik vraag me af hoe het in zijn werk gaat om zo'n thermoplastische boom op maat te maken? Omdat het zo'n geheel is lijkt me dat juist heel lastig. Ik heb even geneusd in de Zaldi zadels en vond ze erg mooi. Maar vraag me af of ik daar met mijn bewerkelijke Fjord mee weg zal komen. Eerst maar de Ghost proberen, hoop dat die gaat bevallen! :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:40

Je paard wordt opgemeten en het zadel ook. Als je paard breder of smaller is dan het zadel wordt het zadel in een pers gezet en zo verbreed of versmald.
Ghost testen is natuurlijk ook altijd goed (en een stuk goedkoper)