voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:40

Mijn testzadel is ook binnen en ik heb al even fijn gereden :D
Dit is de Freeform Elite, met de zitting van de Classic er op, zonder de kussens maar mét Fra pad en barefoot HD inlages. Bouwpakketjes dus :+

Foto is na het rijden, het zadel is wat naar voren geschoven en ligt daardoor ook achterover. Ik had iets te los gesingeld (keek na een half uurtje rijden even naar beneden, keek zo tussen zadel en singel door, oeps :+ ) en dat samen met ponylief zijn te dikke buik is het dan logisch dat het wat verschoven is. Ga er van uit dat het de volgende keer met wat strakker singelen wel goed gaat.

Afbeelding

ittheclown

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:45

Ik zal volgende keer met het zadel eventjes voelen bij zn ribjes als deze te groot is heb ik geen idee wat we dan moeten, niks anders past. en is er iets wat ik kan doen aan de schouder vrijheid ? ik heb er geloof ik een M pommel in op het moment. ik kan wel proberen hem volgende keer meer naar achteren te leggen maar denk dat hij dan zelf weer naar voren schuift pony heeft nog niet echt buik om singel tegen te houden zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:47

@Ittheclown: Welke maat is het zadel wat je nu hebt? Als je nu een maat 1 hebt en zelf niet te groot bent zou je ook een maat 0 kunnen proberen?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:47

Afbeelding

ik vond deze hier ligt zijn zadel volgend mij wel beter ? mischien ligt het aan de singel dat hij naar voren zakt hoor, hier heb ik een andere singel om maar die was te lang, zondag zal ik mn barefoot singel probeeren en dan hopen dat hij dan wel beter blijft liggen

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:48

Blijheid schreef:
@Ittheclown: Welke maat is het zadel wat je nu hebt? Als je nu een maat 1 hebt en zelf niet te groot bent zou je ook een maat 0 kunnen proberen?

ik heb op het moment geloof ik idd een maat 1 kleiner past mn bips echt niet in, stiekem hoop ik dat pown zijn rugje nog wat langer word, wil graag dat het goed past zodat hij er geen last van kan krijgen maar mijn vlees moet er natuurlijk ook nog in lol

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:51

ITC: wat een superleuk diertje heb jij zeg :~ Ik zou het even vergeten voor nu, en opnieuw bekijken met een fijnere singel er aan, wat het zadel dan doet :)

Op de laatste foto ligt hij zo slecht nog niet trouwens!

Blijheid: ligt idd. nog niet ideaal.... iets naar voren en daardoor achterover idd, maar zelfs nu nog steken de singelstoten schuin naar voren en je hebt ook al een wat naar achteren gebogen singel zo te zien?

Dat baart me dan wel zorgen of dit goed gaat komen qua ligging met dit zadel...?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:56

[quote="pmarena"]ITC: wat een superleuk diertje heb jij zeg :~ Ik zou het even vergeten voor nu, en opnieuw bekijken met een fijnere singel er aan, wat het zadel dan doet :)

Op de laatste foto ligt hij zo slecht nog niet trouwens!

Bedankt zal ik eventjes doen.. ik bedacht me alleen wel dat de zadel op de laatste foto een zwarte is en die andere een bruine, die zwarte is een nieuwere maar die ligt nu op ander paard, die bruine heeft eerst op een paard gelegen van 175 met .. ehrm we noemen haar schijnzwanger haha om een idee te geven van de omvang van haar buik, zou dat er mee te maken kunnen hebben ? we hebben wel pommel veranderd zat xl in en nu dus een M.
Mischien dat door de stugge rotsingel ik niet goed aankan singelen en het zadel daardoor blijft zweven ?
Die ik nu hier heb liggen is een stretch en breath van barefoot, goede dingen over gehoord dus we gaan een poging wagen en dan moeten we maar weer verder kijken hj doet het zoo braaf wil het niet verpesten door niet goed passend tuig. Hou jullie op de hoogte ^-^ en bedankt voor de hulp allemaal

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:59

Ik zou echt alle vragen en twijfels even laten rusten ;)

Heeft toch weinig zin, als je singel niet goed past / zit dan is het sowieso al logisch dat het niet perfect ligt, dus nutteloos eigenlijk om het daarop te beoordelen.

Gewoon een paar keer met de nieuwe singel rijden en dan de situatie opnieuw bekijken, dat lijkt mij de beste optie :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:01

Hahah ga ik doen ben gewoon een bezorgde moeder voor hem soms lol ik zal volgende keer eventjes voor het rijden een foto maken en dan na het rijden met de nieuwe singel dan kan ik kijken of er nog wat stouts gebeurt ^-^

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:02

Hihi, dat is alleen maar goed +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:05

pmarena schreef:
Blijheid: ligt idd. nog niet ideaal.... iets naar voren en daardoor achterover idd, maar zelfs nu nog steken de singelstoten schuin naar voren en je hebt ook al een wat naar achteren gebogen singel zo te zien?

Dat baart me dan wel zorgen of dit goed gaat komen qua ligging met dit zadel...?

De singelstoten steken bij élk zadel schuin naar voren, dat is echt een kwestie van die dikke buik wat wegwerken := De singel die ik nu heb gebruikt heeft wel een dikker middenstuk, maar is geen banaan, die ga ik er volgende keer inderdaad aan maken :j

Denk ook dat het zadel nog wat moet inzakken, het is een hele nieuwe volgens mij. Heb gelukkig nog alle tijd om ermee aan de gang te gaan :) Als het niet goed is kijk ik gewoon verder, maar ponymans liep wel echt heel fijn vandaag en ik heb nog zat dingen om te proberen voor ik zo ver ben :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:09

O gelukkig dat het nog geen banaan is, dan valt daar tenminste nog wat winst te behalen +:)+

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:14

Ik heb twee freeform zadels en beide met schoftuitsparing. De ene met panelen en de andere zonder. Beide zadels lagen bij mij de eerste week ook wat omhoog aan de voorkant maar na de tweede week zijn ze al mooi gevormd en gezakt dat ze al bijna perfect liggen en nergens drukt het op de schouders of schoft. Maak anders eens een foto als je erop zit dan ziet het er al heel anders uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:17

@Pmarena: Jup, gaat denk ik best een stukje schelen. Toen Bert hier was zat er ook een banaansingel aan en toen heeft het niet geschoven (maar heb ik ook maar kort gereden). Nu zat er bij dit testzadel ook een banaan, maar een vrij korte, en ik vind het altijd fijn om zoveel mogelijk singel te hebben en weinig singelstoot op de huid, dus had mijn ouder (langere) singel er aan gemaakt. Volgende keer dus toch gewoon met de banaan :j
@Zoek: Bedankt voor de info, Bert zei inderdaad ook al dat de nieuwe zadels wat moeten inzakken :j
Foto als ik er op zit is lastig, die kan ik moeilijk zelf maken (geen spiegel) en ik ben zo goed als altijd alleen met rijden :+

edit: ik ga nu toch nog even longeren (in het kader van actie dikke-buik-weg werkt ponymans nu 2x per dag ong een half uurtje), dat kan ik ook wel even met zadel doen, kan ik zelf ook zien wat er gebeurd en na die tijd nog eens een foto maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:04

Ronde 2 :+

Afbeelding

Afbeelding

Bleef met banaansingeltje een stuk beter liggen, al vind ik deze persoonlijk wat kort. Mocht ik hiervoor gaan dan komt er een langere banaan-singel, dan heeft hij ook nog wat meer bocht.
Het ligt ook al wat meer in evenwicht, nog niet 100% maar wel duidelijk beter. Met wat inzakken erbij word het hopelijk nóg beter :j
Dit was overigens na het longeren (vandaar ook geen beugels) morgen ga ik gewoon weer verder met testen, dan rijden met dit singeltje er aan en kijken of het dan ook goed blijft gaan.

Ik <3 testweken. Kun je tenminste eens wat proberen!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:41

daar hebben we pip. Zag je foto al op facebook staan!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:05

wat heb jij een stoer paard!
staat hem goed :)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:35

Atent schreef:
daar hebben we pip. Zag je foto al op facebook staan!

Ja hij word steeds knapper denk dat als je hem over een half jaartje zou zien hij er heel anders uitziet, het begint nu echt pony te worden hahah de knapperd, ben blij dat Inge toen besloten had hem te houden <3

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:42

Maandag of dinsdag is hoogstwaarschijnlijk mijn zadel mee :D .

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:50

@Blijheid, ik ben een grote fan van Freeform en mijn Haf ook :D De jouwe staat er geweldig mee!
Ik heb de tip gekregen (en het werkt) hoe korter de singel, hoe stabieler je zadel blijft liggen. En nog ééntje; als je zadel naar één kant scheef trekt, moet je de andere kant hoger aansingelen.
Hier is mijn Freeform enduro <3
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:55

@iana ga morgen je tip over het een kant hoger aansingelen morgen gelijk uitproberen :o

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:00

jomaro schreef:
@iana ga morgen je tip over het een kant hoger aansingelen morgen gelijk uitproberen :o

Ja, helpt echt! Heb er ervaring in ondertussen :D Tijdens het inrijden merk je gauw naar welke kant het zadel de neiging heeft om te draaien/schuiven. Ik leg hem goed terwijl ik erop zit (als het niet te veel is) en dan een gaatje (of 2) bijtrekken aan de tegenovergestelde zijde.
Ik hoop dat het nu bij jou ook werkt :j succes! Laat iets weten hé ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:58

iana schreef:
@Blijheid, ik ben een grote fan van Freeform en mijn Haf ook :D De jouwe staat er geweldig mee!
Ik heb de tip gekregen (en het werkt) hoe korter de singel, hoe stabieler je zadel blijft liggen. En nog ééntje; als je zadel naar één kant scheef trekt, moet je de andere kant hoger aansingelen.
Hier is mijn Freeform enduro <3
[ Afbeelding ]

Uploaded with ImageShack.us

Goh, wat gek :+
Hoe werkt dat dan? Je zou juist denken dat een langere singel meer 'grip' heeft...?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:13

Zijn er tegenwoordig freeforms met schoftuitsparing ???
Blijheid, het middelpunt van het zadel ligt wel erg ver naar achteren.... Of ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:24

@Maris: Ja, de freeform die ik nu heb heeft ook een schoftuitsparing :j
Afbeelding

Op de eerste foto waar het zadel achterover ligt, is het zwaartepunt inderdaad te ver naar achteren. Op de laatste foto waar het een stuk beter ligt vind ik het wel meevallen eigenlijk? Ik heb juist speciaal de classic-zitting gekozen ipv de Elite-zitting omdat ik bij de Elite-zitting het zwaartepunt wel te ver achter in vond liggen.
Misschien dat het wat vertekent omdat er geen beugels aan zitten?