[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:54

Oef dat is zeker balen Cowgirl, helemaal met het hele verhaal erbij... heb je al geïnformeerd bij degene van wie je het testzadel hebt gehad, heb je daar ook je eigen zadel besteld?

Die kan misschien wel zeggen of er toch dingen anders zijn, die aangepast zijn door de producent ofzo...? Of ander materiaal of iets...? Als het echt helemaal hetzelfde moet zijn dan is dat wel een geruststelling denk ik :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:09

Mijn zadel is toen trouwens ook door iemand anders een paar gebruikt om te testen, dus dat scheelde mij ook inrijden natuurlijk. Maar een ingereden zadel en echt net nieuw, maakte wel veel uit. Alhoewel ik dus vermoed dat de kussens verplaatsen ook een verschil kan maken..

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:02

Wat vervelend zeg -O- zou het kunnen zijn dat je (tijdelijk) een frontriser nodig hebt? Ik kan mij herinneren dat ik dat een verademing vond :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:17

Wat gaaf dat western zeg op een clydesdale.

Ik rijd heerlijk met mijn cheyenne, maar zag ineens deze witte plek dat ontstaan is, geen idee of het haar vacht is, ze is nogal aan het verharen. Maar aan de andere kant is het niet.

Afbeelding
Afbeelding

En de andere kant
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:28

Spoiler:
Cowgirl schreef:
Iemand een idee hoelang het duurt voor je een nieuwe ghost zadel hebt ingezeten?

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn nieuwe Firenze gezeten en wat viel het tegen ten opzichte van het testzadel.
Na 10 minuten ben ik afgestapt vanwege rugpijn. Nu ben ik al rugpatient en de test firenze zat voor mij echt super. Het enige zadel waar ik goed op kon zitten en waar mijn paard ook gelijk heel fijn onder liep.

Maar nu word mijn bekken naar voren gegooid (holle rug die ik al heb)en kan ik gewoon niet zitten en mijn paard liep ook niet helemaal fijn. het was ook net of het achterste deel van mijn zitvlak verhoogd zat. Ook zitten mijn benen tegen de wrongen aan wat bij het test zadel niet zo was...daar viel juist op hoeveel ruimte ik had. Kwa gewicht ben ik gewoon hetzelfde gebleven en het zadel is dezelfde maat als het testzadel.

Het was voor mij een hele hoop centen en ben nu bang dat ik toch een verkeerde keus heb gemaakt |( .
Ik heb een paar maanden gewacht met aanschaf in de hoop dat er een 2e hands te koop zou komen maar die kwam niet. Ja...toen ik mijn zadel net binnen had stond er eentje en nu staat er op bokt ook eentje ;( .

Dus hoelang deden jullie erover voor het zadel enigzins zat.
Ik rijd maar heel weinig (3 a 4 per week een half uurtje). Maar als het zadel mijn rugklachten verergert dan ben ik er heel snel klaar mee. Dan pak ik het ook gewoon niet meer en rijd ik wel weer zonder zadel. En dan zit er niks anders op dan het weer te verkopen. -O-

Cowgirl, ik had precies hetzelfde, toen ik mijn nieuwe Ghost kreeg. De oplossing was een opgerold stel sokken onder de voorkant (waar de schoftverhoger zou komen). Is makkelijk te proberen, kost niks en scheelde bij mij echt heel veel. Ik maak zelf steeds een schoftverhoger en als ik weer pijn in mijn rug krijg, weet ik dat ik de boel weer moet ophogen. Ik heb er toen een stukje op internet over gevonden ook. Zal even zoeken.

Edit: https://www.badlandsequine.com/page/335 ... 0a%20Ghost

Het hele stuk is interessant, vind ik, maar bij ‘seat balance’ staat er iets over geschreven. In dit stuk vond de tester dat ze er last van had, toen ze er langer op reed. Bij mij was t juist andersom; toen hij net nieuw was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:07

Bedankt voor de tips, ik ga er wat mee doen. Les staat ook bijna gepland en als we er niet uitkomen neem ik even contact op met de verkoper. (die overigens prima service verleend ;) )

Ik voel mijn rug goed vanmorgen...niet blij ~~}>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:10

JoycexEnya: een stukje verder naar voren zitten ook wat dichtere witte plekken en daar ligt geen zadel...ik zou het dus gewoon even afwachten wat er onder de wintervacht vandaan komt :)

Maar je kan natuurlijk altijd even kritisch kijken of er ergens een probleem zou kunnen zijn.
Past de pommel nog wel goed, zijn je inlages nog dik en veerkrachtig genoeg, zit er nergens een raar randje ofzo... dat soort dingen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 12:11

Bedankt.
Ik gebruik nu hele dikke inlages.
Pommel past nog, 7 maart gepast. Ik kan er dus gewoon mee door rijden?

Wil volgende week een afspraak maken met de passervice.

Edit: ze heef over haar hele lichaam bruine lange haren, maar bij die vlek zijn ze wit geworden, ook al kan ik het niet heel goedk zien. Door haar rare vacht momenteel. Ga swd even de dingen bij langs

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:03

Afbeelding
Eindelijk een mooie betaalbare singel gevonden. Lang leve de uitverkoop. Morgen uittesten. Ben na mijn val van anderhalf jaar geleden beetje huiverig voor nieuwe singels.

Annieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 19:56

Ik ben thuis in barefoot zadels. Heb al op meerdere soorten gereden. Dus wie vragen heeft stel ze gerust.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:08

Oké ik heb nog eentje haha, is het raar dat ik Engelse stijgbeugels aan mijn Arizona wil? Heb echt het idee dat ik heel raar zit met die fenders, alsof mijn benen vooruit plooien in plaats van omlaag hangen

edit: ik geef uiteraard nog niet op haha, maar dat had ik bij het testzadel helemaal niet

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:23

En de beugel ophanging, kun je die naar achteren verplaatsen?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 20:29

Oh dat weet ik eigenlijk niet, zal er morgen eens naar kijken!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:39

Donderdag 5 april komt ella bij mij langs om zadels te passen. Kan echt niet wachten. Wil ontzettend graag weer rijden alleen geen passend zadel :o

Sws wil ik de cherokee proberen. Wil recreatief rijden dus dressuur, springen (niet hoog) en buitenrijden.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:07

Essi met zijn nieuw Edix zadel! :D

Afbeelding

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:25

Ik kom hier even binnen vallen :o .
Maar is er hier iemand welke een aantal soorten/merken pads weer voor een boomloos westernzadel? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 19:27

Skito, JV-dekjes, Mattes. Er zijn zoveel merken. Belangrijk is dat er een gecontourde rugvorm is en dat je voldoende ruggengraatvrijheid hebt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:54

elisedcl schreef:
Essi met zijn nieuw Edix zadel! :D

[ [url=m/tNUhU6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat lijkt op een liefdesbaby van Barefoot en Libra :+
Rijdt het lekker?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 22:53

Net een springles gehad op mijn Barrydale..
Afbeelding

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 01:18

Hallo,
Sorry. Ik kom hier even binnenvallen :)

Ik ben me wat aan het verdiepen in boomloze zadels. Wanneer ik besluit over te stappen, komt er natuurlijk een zadelpasser aan te pas.
Maar ik heb al een aantal vragen op voorhand en hoopte dat jullie mij misschien al konden helpen daarmee ;)

- hoe kan je zien dat een zadel goed past? Of waar let je eigenlijk op?
- kan je een gewoon simpel dekje onder de pad leggen ter bescherming tegen zweet en vuil? (Die pads lijken me lastig te wassen)
- als je de pad wast, is dat dan met of zonder de inlagen erbij?
- tot wanneer volstaan gewone inlagen?
- doet het niets af aan de pasvorm van het zadel als er heavy-duty inlagen inzitten (want die zijn toch dikker?)

Alvast bedankt!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:13

Love_Mirra schreef:
Hallo,

Ik ben me wat aan het verdiepen in boomloze zadels. Wanneer ik besluit over te stappen, komt er natuurlijk een zadelpasser aan te pas.
Maar ik heb al een aantal vragen op voorhand en hoopte dat jullie mij misschien al konden helpen daarmee ;)

Dit kun je het beste aan de zadelpasser overlaten als je er geen kijk op hebt, maar het dragende deel wil je in ieder geval niet voorbij de laatste rib hebben en schouder/ schoftvrijheid is belangrijk - dat kun je zelf zien. Ook wervelkolomvrijheid kun je grotendeels zelf wel zien.
- kan je een gewoon simpel dekje onder de pad leggen ter bescherming tegen zweet en vuil? (Die pads lijken me lastig te wassen)
Nee, een simpel dekje eronder kan niet. Als je bang bent dat een pad moeilijk wassen is, kun je dat uitbesteden aan een wasserij, of je kunt werken met een halfpad met inlages en daaroverheen een gewoon dekje. Dat is misschien minder massaal voor je gevoel. Let op: het dekje gaat OVER de halfpad, je wil de ruggengraatvrijheid behouden.
Je wast de pas bij voorkeur zonder de inlages.
Voor normaal dressuurmatig werk en buitenritjes met een niet te zware ruiter en een paard dat voldoende massa heeft, volstaan normale inlages. Ben jij iets zwaarder, doe je veel langere ritten, spring je regelmatig of heeft je paard bijvoorbeeld een wat meer opliggende ruggengraat, kan zijn HD inlages aan te bevelen. Máár dat is beide afhankelijk van jouw specifieke paard en situatie.
- doet het niets af aan de pasvorm van het zadel als er heavy-duty inlagen inzitten (want die zijn toch dikker?)
Dat zou kunnen, maar is afhankelijk van jouw paard en specifieke situatie. Een goede passervice kan jou helpen en kan het zadel passen met zowel een pad met HD inlages als met gewone inlages.

Alvast bedankt!

zidema

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:21

Ik volg :) Op de manege waar ik sinds kort lesgeef, lopen de meeste pony's met boomloos zadel.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 10:38

Love_Mirra schreef:
Hallo,

Alvast bedankt!

Check ook de pommel maat goed. Je kan een passetje kopen of zelf malletjes maken dmv uitgeprinte plaatjes. Die kan je vinden op de Barefoot site. Ik had een te kleine, ondanks dat maat M voor veel goed past.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 13:43

Kijk wat mooi! Kniewrong fenders aan m’n cheyenne. Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:48

Wat mooi. Kunnen die ook aan een Ghost? *D