Die kan misschien wel zeggen of er toch dingen anders zijn, die aangepast zijn door de producent ofzo...? Of ander materiaal of iets...? Als het echt helemaal hetzelfde moet zijn dan is dat wel een geruststelling denk ik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:Iemand een idee hoelang het duurt voor je een nieuwe ghost zadel hebt ingezeten?
Ik heb vandaag voor het eerst op mijn nieuwe Firenze gezeten en wat viel het tegen ten opzichte van het testzadel.
Na 10 minuten ben ik afgestapt vanwege rugpijn. Nu ben ik al rugpatient en de test firenze zat voor mij echt super. Het enige zadel waar ik goed op kon zitten en waar mijn paard ook gelijk heel fijn onder liep.
Maar nu word mijn bekken naar voren gegooid (holle rug die ik al heb)en kan ik gewoon niet zitten en mijn paard liep ook niet helemaal fijn. het was ook net of het achterste deel van mijn zitvlak verhoogd zat. Ook zitten mijn benen tegen de wrongen aan wat bij het test zadel niet zo was...daar viel juist op hoeveel ruimte ik had. Kwa gewicht ben ik gewoon hetzelfde gebleven en het zadel is dezelfde maat als het testzadel.
Het was voor mij een hele hoop centen en ben nu bang dat ik toch een verkeerde keus heb gemaakt.
Ik heb een paar maanden gewacht met aanschaf in de hoop dat er een 2e hands te koop zou komen maar die kwam niet. Ja...toen ik mijn zadel net binnen had stond er eentje en nu staat er op bokt ook eentje.
Dus hoelang deden jullie erover voor het zadel enigzins zat.
Ik rijd maar heel weinig (3 a 4 per week een half uurtje). Maar als het zadel mijn rugklachten verergert dan ben ik er heel snel klaar mee. Dan pak ik het ook gewoon niet meer en rijd ik wel weer zonder zadel. En dan zit er niks anders op dan het weer te verkopen.
Love_Mirra schreef:Hallo,
Sorry. Ik kom hier even binnenvallen
Ik ben me wat aan het verdiepen in boomloze zadels. Wanneer ik besluit over te stappen, komt er natuurlijk een zadelpasser aan te pas.
Maar ik heb al een aantal vragen op voorhand en hoopte dat jullie mij misschien al konden helpen daarmee![]()
- hoe kan je zien dat een zadel goed past? Of waar let je eigenlijk op?
Dit kun je het beste aan de zadelpasser overlaten als je er geen kijk op hebt, maar het dragende deel wil je in ieder geval niet voorbij de laatste rib hebben en schouder/ schoftvrijheid is belangrijk - dat kun je zelf zien. Ook wervelkolomvrijheid kun je grotendeels zelf wel zien.
- kan je een gewoon simpel dekje onder de pad leggen ter bescherming tegen zweet en vuil? (Die pads lijken me lastig te wassen)
Nee, een simpel dekje eronder kan niet. Als je bang bent dat een pad moeilijk wassen is, kun je dat uitbesteden aan een wasserij, of je kunt werken met een halfpad met inlages en daaroverheen een gewoon dekje. Dat is misschien minder massaal voor je gevoel. Let op: het dekje gaat OVER de halfpad, je wil de ruggengraatvrijheid behouden.
- als je de pad wast, is dat dan met of zonder de inlagen erbij?
Je wast de pas bij voorkeur zonder de inlages.
- tot wanneer volstaan gewone inlagen?
Voor normaal dressuurmatig werk en buitenritjes met een niet te zware ruiter en een paard dat voldoende massa heeft, volstaan normale inlages. Ben jij iets zwaarder, doe je veel langere ritten, spring je regelmatig of heeft je paard bijvoorbeeld een wat meer opliggende ruggengraat, kan zijn HD inlages aan te bevelen. Máár dat is beide afhankelijk van jouw specifieke paard en situatie.
- doet het niets af aan de pasvorm van het zadel als er heavy-duty inlagen inzitten (want die zijn toch dikker?)
Dat zou kunnen, maar is afhankelijk van jouw paard en specifieke situatie. Een goede passervice kan jou helpen en kan het zadel passen met zowel een pad met HD inlages als met gewone inlages.
Alvast bedankt!
Love_Mirra schreef:Hallo,
Sorry. Ik kom hier even binnenvallen
Ik ben me wat aan het verdiepen in boomloze zadels. Wanneer ik besluit over te stappen, komt er natuurlijk een zadelpasser aan te pas.
Maar ik heb al een aantal vragen op voorhand en hoopte dat jullie mij misschien al konden helpen daarmee![]()
- hoe kan je zien dat een zadel goed past? Of waar let je eigenlijk op?
- kan je een gewoon simpel dekje onder de pad leggen ter bescherming tegen zweet en vuil? (Die pads lijken me lastig te wassen)
- als je de pad wast, is dat dan met of zonder de inlagen erbij?
- tot wanneer volstaan gewone inlagen?
- doet het niets af aan de pasvorm van het zadel als er heavy-duty inlagen inzitten (want die zijn toch dikker?)
Alvast bedankt!