[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:29

J0anieke schreef:
Verder vind ik die studies niet echt uitgebreid genoeg. Tuurlijk zal de drukverdeling minder zijn, maar in hoeverre is dit belemmerend voor het paard? En het verschilt natuurlijk ook per zadel, welke pad je gebruikt etcetc...

Inderdaad, het viel me dus ook op dat alleen de drukverdeling is onderzocht, vandaar dus ook mijn vraag. Ik hoop dat er meer onderzoek naar gedaan wordt. Maar nu ik er wat meer over lees begrijp ik dat boomloze zadels vooral een oplossing zijn voor of paarden waar geen boomzadel op past.

Doe je er trouwens alles mee? Springen, langere ritten enz.?

Fabster

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:47

Ik wel. Hoofdzakelijk langere ritten. Maar ook dressuur en springen (wat trouwens niet meer echt een naam mag hebben, want mijn 2 huidige rijpaarden houden niet zo van springen)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 08:56

Ik ben geen springruiter, en mijn paard heeft tot dusver niet laten zien dat ze een springpaard is.. :') Ik weet wel dat sommige uit dit topic wel eens een sprongetje maken, of er ook echt hoog mee wordt gesprongen weet ik niet.

Langere ritten staan wel bij mij op de planning, maar ik ben eerst haar rug aan het trainen. Ze heeft flink vast gezeten gezien ze haar rug bij het boomzadel totaal niet heeft leren gebruiken (sterrenkijken :( ), dus vandaar...
Er zijn wel lange endurance ritten gereden met boomloze zadels, zo heeft ook iemand de Tevis cup uitgereden met een Ghost zadel (Google maar eens, ik wist niet want die cup inhield in ieder geval :+ ).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:12

@YellowCorn: Ik rijd al dik 15 jaar boomloos op alle paarden die ik tot nu toe gehad heb en geen daarvan hebben ooit last van de rug gehad.

Tuurlijk is er iets meer drukbelasting, dat is logisch vanwege het kleinere oppervlak. Maar je zit niet stil op één plek; een goede ruiter beweegt mee en het drukpunt verplaatst zich tussen de billen en de bovenbenen.
Overigens is ook de grootste druk bij een boomzadel op de plek waar de ruiter zit en neemt naar voren en achteren af. Dus dat de druk kompleet gelijk verdeeld is over de boom is ook niet waar.

De uitgevoerde onderzoeken worden vaak niet uitgevoerd met de betere boomloze zadels én vaak niet met de juiste pad, dus het beeld wat ontstaat is gewoon niet zuiver.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:38

YellowCorn schreef:
Ik vroeg daarnet op een ander topic of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar boomloze zadels, omdat ik er veel verschillende meningen over hoorde. Toen kreeg ik de volgende links onder mijn neus geschoven:

https://thehorse.com/120350/treeless-vs ... evaluated/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3311004667
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 331300508X

Kort gezegd: een boomloos zadel zorgt voor een minder goede drukverdeling dan een boomzadel. Hoe ervaren jullie dit? En waarom zou iemand dan toch kiezen voor een boomloos zadel?

Even gekeken naar de studies / links.

De eerste is erg nietszeggend, geen verwijzing naar iets waar je echt de hele studie kan lezen ofzo :)
Wat er wel staat is niet echt indrukwekkend: er is getest met 8 Arabieren, die een rechte lijn gedraafd hebben met een doorzittende ruiter op een maatwerk boomzadel en op "een boomloos zadel".
We hebben geen idee wat voor zadel verder, dikke kans dat er zomaar wat opgekwakt werd en dan nog zonder de bijbehorende pad ook... dat is namelijk meestal het geval bij dergelijke "studies". Deze eerste link zegt dus niet zoveel...

De 2e link is hetzelfde verhaal. Ik zie zo snel even niet of ergens de volledige studie gelezen kan worden :)

De 3e link geeft zelf al aan dat het boomloze zadel dat gebruikt werd (wederom weten we niet welke dat dan was en of deze goed gebruikt werd), niet goed paste. Het zijn dus nogal niemendalletjes van onderzoeken zo...

Verder valt bij dergelijke onderzoeken ook op te merken dat het vaak zo is dat een ruiter op een vertrouwd boomzadel rijdt om het boomloze (flexibele) zadel tegenover te vergelijken. Dat is natuurlijk ook al niet helemaal fair want iedereen weet dat je in een vreemd zadel, nog wel eens een keer achter blijft in de beweging of scheef / ongemakkelijk komt te zitten. En dat is dan natuurlijk zichtbaar op een drukmeting.

Zeker als iemand normaal rijdt met een dressuurzadel met enorme wrongen, en dan een stukje moet rijden met een Cheyenne-achtig zadel, dat is natuurlijk vragen om een ruiter die een stuk minder stil zit :P Leg er dan ook nog eens geen goede pad onder en het plaatje is compleet.

Maargoed, uiteraard is het zo dat een perfect passend boomzadel de druk over een grotere oppervlakte kan verdelen :j

Alleen de vraag is hoeveel procent van de tijd dat er mee gereden wordt, het perfect past.

Met een vaste hoofdhouding een rechte lijn draven daar kan een goede zadelmaker een zadel wel perfect op aanpassen, maar gaat de rug andere vormen aannemen door verschillende buigingen en/of door lichamelijke veranderingen, dan kijk je alweer tegen een heel ander plaatje aan :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:54

Dit zegt mij genoeg... al hoeft het linker boomzadel natuurlijk ook niet een goed passend zadel geweest te zijn (al lijkt mij het paard eerder scheef)
Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:15

Alle onderzoeken die zijn gedaan zijn zeer gebrekkig. Er wordt vaak niets verteld over het type zadel dat gebruikt is en wat voor pad: het kan maar zo een zadel van 100 euro zonder pad zijn. Misschien weegt de ruiter ook wel 100 kilo, weet jij veel. Daarnaast is het aantal gebruikte paarden bij lange na niet genoeg voor een degelijk te noemen studie. Dit is pilot research.

Natuurlijk is een goed passend boom zadel qua drukverdeling in theorie beter. Maar in sommige gevallen is dat 'passend boomzadel' gewoon ook niet goed te realiseren. Ik vind dat je altijd kritisch moet blijven kijken, ongeacht of je een boomloos of boom zadel hebt. Zolang je dat doet en kunt, gaat het denk ik goed. Ik vind alleen wel dat veel mensen boomloos zaligmakend verklaren en ook dat er veel mensen zonder kennis boomloos rijden omdat het overal op zou passen en goedkoop is. Dat is jammer, ik vind namelijk echt dat je enige mate verstand van zadels moet hebben wil je boomloos gaan. Juist omdat je dan dus net nog even iets kritischer zou moeten kijken.

Ik merk aan mijn paard geen verschil tussen mijn inmiddels verkochte Ghost of mijn huidige Kent and Masters. Ook niet qua bespkering.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:44

Wie kan mij vertellen of de pommel en fork maten bij Barefoot hetzelfde zijn.
Ik heb een testpakket voor pommels gehad en had de rode pommel nodig.
Heb ik dan de L fork nodig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:30

Ja dan heb je ook de L fork nodig, als je paard niet ineens veranderd is in de tussentijd ;)

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:26

Dus het komt er op neer dat als je er zeker van wilt zijn welk zadel het beste is er veel uitgebreider onderzoek moet worden gedaan en dan nog hangt het ook van het paard en de ruiter af.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:28

Ja en nee. In ieder geval beter onderzoek. En uiteindelijk moet je áltijd weer reflecteren naar je eigen paard of deze met of zonder boom beter presteert.

Het ene zadel werkt voor de ene ruiter ook beter dan voor de andere. Ik zit niet lekker in een Barefoot, maar wel in een Ghost, kan voor een andere ruiter weer heel anders zijn.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:40

Vandaag mijn zadel opgehaald! Paar metertjes mee gedaan voor het erf en tot zover zeker goedgekeurd! Zelfs de singel die er bij zat past naar mijn idee aardig goed.
Toen ik de lusjes van de pad wilde vastmaken aan het zadel zag ik dus alleen dat ik de pad vergeten was :P
Voor het rijden wel nog er op gelegd natuurlijk. Wat denken jullie? Staat hem prima toch?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:00

Het lijkt wel een kinderzadel op zo'n groot paard :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:02

Haha ja en als ik het vast heb zie je me bijna niet meer staan :')
Denk je dat de singel lang genoeg is? Ik moet nog wat wennen aan die fenders, lijkt net of mijn benen niet omlaag hangen maar wat naar voren buigen/steken.
Maar waar hij met het westernzadel van mijn zusje altijd super nerveus en vervelend wordt, was hij hier heel kalm en relaxed onder dus ik denk dat het op zich wel goed zit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:08

De singel mag wel wat langer. De gesp zit nu net ter hoogte van zijn voorbeenholte en dat loopt niet prettig én ze kunnen er wondjes krijgen.
En omdat je genoeg ruimte hebt misschien eens kijken hoe het ligt als je het 5 cm naar achter verschuift.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:16

Oké thanks! Er is er eentje onderweg die langer is dus toch handig dan dat ik hem besteld heb. Aan de rechterkant zit hij ook op het laatste gaatje.
Achteruit schuiven kan ik ook eens doen ja, thanks!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:27

Mijn Edix zadel is besteld! :D Normaal heb ik het tegen het einde van de week. Kan al niet meer wachten ! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:37

Hij ligt erin ieder geval een heel stuk netter op dan die andere, maar het is wel een ouwe zeg die je gevonden hebt :P

Ik zou inderdaad wel een langere singel willen gebruiken als ik jou was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:41

Iemand een idee hoelang het duurt voor je een nieuwe ghost zadel hebt ingezeten?

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn nieuwe Firenze gezeten en wat viel het tegen ten opzichte van het testzadel.
Na 10 minuten ben ik afgestapt vanwege rugpijn. Nu ben ik al rugpatient en de test firenze zat voor mij echt super. Het enige zadel waar ik goed op kon zitten en waar mijn paard ook gelijk heel fijn onder liep.

Maar nu word mijn bekken naar voren gegooid (holle rug die ik al heb)en kan ik gewoon niet zitten en mijn paard liep ook niet helemaal fijn. het was ook net of het achterste deel van mijn zitvlak verhoogd zat. Ook zitten mijn benen tegen de wrongen aan wat bij het test zadel niet zo was...daar viel juist op hoeveel ruimte ik had. Kwa gewicht ben ik gewoon hetzelfde gebleven en het zadel is dezelfde maat als het testzadel.

Het was voor mij een hele hoop centen en ben nu bang dat ik toch een verkeerde keus heb gemaakt |( .
Ik heb een paar maanden gewacht met aanschaf in de hoop dat er een 2e hands te koop zou komen maar die kwam niet. Ja...toen ik mijn zadel net binnen had stond er eentje en nu staat er op bokt ook eentje ;( .

Dus hoelang deden jullie erover voor het zadel enigzins zat.
Ik rijd maar heel weinig (3 a 4 per week een half uurtje). Maar als het zadel mijn rugklachten verergert dan ben ik er heel snel klaar mee. Dan pak ik het ook gewoon niet meer en rijd ik wel weer zonder zadel. En dan zit er niks anders op dan het weer te verkopen. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:45

@cowgirl: balen zeg... Kun je het zadel niet 'uitbesteden' om sneller ingereden te raken ??

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:49

pmarena schreef:
Hij ligt erin ieder geval een heel stuk netter op dan die andere, maar het is wel een ouwe zeg die je gevonden hebt :P

Ik zou inderdaad wel een langere singel willen gebruiken als ik jou was.

Haha ja klopt maar voor de prijs die ze vroegen kon ik deze als 'uitprobeersel' niet laten liggen. Als het nou toch tegen valt kan ik deze verkopen voor het bedrag dat ik er voor betaald heb. En als het heel goed bevalt kan ik over en paar jaar gewoon met zekerheid investeren in een nieuwere :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:38

Cowgirl schreef:
Iemand een idee hoelang het duurt voor je een nieuwe ghost zadel hebt ingezeten?

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn nieuwe Firenze gezeten en wat viel het tegen ten opzichte van het testzadel.
Na 10 minuten ben ik afgestapt vanwege rugpijn. Nu ben ik al rugpatient en de test firenze zat voor mij echt super. Het enige zadel waar ik goed op kon zitten en waar mijn paard ook gelijk heel fijn onder liep.

Maar nu word mijn bekken naar voren gegooid (holle rug die ik al heb)en kan ik gewoon niet zitten en mijn paard liep ook niet helemaal fijn. het was ook net of het achterste deel van mijn zitvlak verhoogd zat. Ook zitten mijn benen tegen de wrongen aan wat bij het test zadel niet zo was...daar viel juist op hoeveel ruimte ik had. Kwa gewicht ben ik gewoon hetzelfde gebleven en het zadel is dezelfde maat als het testzadel.

Het was voor mij een hele hoop centen en ben nu bang dat ik toch een verkeerde keus heb gemaakt |( .
Ik heb een paar maanden gewacht met aanschaf in de hoop dat er een 2e hands te koop zou komen maar die kwam niet. Ja...toen ik mijn zadel net binnen had stond er eentje en nu staat er op bokt ook eentje ;( .

Ik rijd maar heel weinig (3 a 4 per week een half uurtje). Maar als het zadel mijn rugklachten verergert dan ben ik er heel snel klaar mee. Dan pak ik het ook gewoon niet meer en rijd ik wel weer zonder zadel. En dan zit er niks anders op dan het weer te verkopen. -O-

Ik heb in het verleden ook een nieuwe firenze gehad, ik.vond dat het inzakken wel vrij vlot ging. Nu reed ik best wel veel maar goed,

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:42

Staat goed hoor Granoek! Wel een iniminizadeltje op dat enorme paard inderdaad :)) Zo'n ouder model is wel al lekker naar 'paard' gevormd, veel minder een torentje. Oogt direct beter dan zo'n gloednieuwe BF die er nog echt op ligt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:47

Cowgirl schreef:

Heb je naar de kussens gekeken hoe die eronder zaten? Dat kan heel veel verschil maken.. die van mij moest ik een stuk breder zetten..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 19:03

Marocje schreef:
Cowgirl schreef:

Heb je naar de kussens gekeken hoe die eronder zaten? Dat kan heel veel verschil maken.. die van mij moest ik een stuk breder zetten..

Ik heb ze zo gezet dat de ruggengraat mooi vrij ligt.
Ik heb wel mijn instructrice weer gevraagd om een les in te boeken. Ze heeft zelf ook ghost dus wellicht dat we er samen dan uitkomen. Maar ik sta wel even flink te balen dat het zo moet beginnen. -O-