[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:43

Ik heb alleen ervaring me de freemax buffel, vind hem heerlijk en ben er heel blij mee :)

KingCongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:34

mooi! Dank je

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 15:57

Voor normaal gebruik is de buffel echt prima geschikt!
Ik heb zelf wel de Cow gekocht omdat ik de tooling veel mooier vond en de lichte kleur geweldig mooi op mijn paard. En omdat ik van plan ben het zadel nog heel erg veel jaren te houden vond ik het de extra investering wel waard.

KingCongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 16:02

haha! ja, dat is ook mijn probleem
vindt de cow ook veeeel mooier.
Maar toch verstandig geweest, de buffel besteld... kan niet al mijn geld opmaken aan mn paard (helaas).

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:01

Hier blijft de Freemax mij toch ook heel erg trekken.
Hebben de mensen met wen Freemax ook dat je je paard beter voelt dan met een boomzadel?
Zelf ben ik niet zo'n held, maar zit momenteel toch liever op mijn bbp dan op een boomzadel.

Twijfel er dan ook over om toch over een tijdje Kitty te vragen of ik 1 van haar leenzadels kan testen, misschien dat die wat meer gevormd zijn en niet zo snel glijden.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:34

Jets schreef:
Ik heb alleen ervaring me de freemax buffel, vind hem heerlijk en ben er heel blij mee :)

Hier hetzelfde! :D

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:19

Tijdens mijn zoektocht naar een Barrydale kwam ik een boomloos dressuurzadel van Easytrek tegen. Iemand toevallig ervaring met deze zadels?

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:25

Is de Startrekk Western ook te zien/proefzitten op equiday?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:26

tjaakje schreef:

Yup bij mij!

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:29

Buitenzinnig schreef:
tjaakje schreef:

Yup bij mij!

*\o/* *\o/*

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:03

Ohjeee ik kom binnenvallen op p451, hoop dat dat niet erg is!
Ik ga morgen mijn eerste boomloze zadel ophalen :) Het wordt een barefoot arizona nadat deze bij een passervice voor mij het fijnste bleek.
Ik heb alleen een vraag over de singel.. Paardlief is nogal rond (groot, breed paard maar wel wat extra vetjes op dit moment) en ik vermoed dat de singel te kort gaat zijn.
Ik wil een singel bestellen in 36" maar was tegelijk ook aan het denken: is het mogelijk om de singelstoten te verwisselen en er gewoon een Engelse singel aan te doen?
Hier ben ik vergeten naar te kijken tijdens de passessie en misschien is het wel heel eenvoudig. Zo niet, dan kijken we voor een langere singel en leren we gewoon eens western aansingelen :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:05

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:21

Ik had al zo'n vermoeden maar wist niet waar ik moest zoeken :D Dankjewel!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:27

Nergens op voorraad die dingen dus het zal bijscholing western aansingelen worden :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:34

*duikt voorraad in*

Er ligt hier een zwarte op voorraad, met een beetje geluk eind volgende week weer bruin ook :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:39

Staan anders ook zat voorbeelden op internet om western aan te singelen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:40

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:52

Ja klopt daar ben ik me al in aan het verdiepen en heb net mijn western singel besteld, hoop dat hij lang genoeg is anders moet ik toch eens kijken voor dat systeem. Dressuursingels zijn wat gemakkelijker in langere versies te vinden. Even voor het idee, dit was een 32" singel:
Afbeelding

Daar paste het pinnetje niet eens in de gaatjes van de singel en je ziet dat hij maar tot halverwege komt. De grootste die ik kon vinden was 36" dus die heb ik maar besteld. Wat denken jullie? 10cm er bij genoeg?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:58

Ohja de reus met de Federatie vlag :D

Misschien valt de Arizona ook wat anders en past het dan al beter :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:00

Haha ja jezus wat was me dat allemaal :')
Oh ja nog niet eens over nagedacht, ook weer waar. We zullen het wel zien :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:18

Granoek schreef:
Ja klopt daar ben ik me al in aan het verdiepen en heb net mijn western singel besteld, hoop dat hij lang genoeg is anders moet ik toch eens kijken voor dat systeem. Dressuursingels zijn wat gemakkelijker in langere versies te vinden. Even voor het idee, dit was een 32" singel:
[ [url=m/HDnPsB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daar paste het pinnetje niet eens in de gaatjes van de singel en je ziet dat hij maar tot halverwege komt. De grootste die ik kon vinden was 36" dus die heb ik maar besteld. Wat denken jullie? 10cm er bij genoeg?

38" bestaat ook gewoon, ook in een anatomische variant ;-)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:33

Ik heb ook een gewone singel aan mijn Arizona. Ik was zooo klaar met dat western aansingelen en verschuiven van zadel.

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:43

Ik vroeg daarnet op een ander topic of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar boomloze zadels, omdat ik er veel verschillende meningen over hoorde. Toen kreeg ik de volgende links onder mijn neus geschoven:

https://thehorse.com/120350/treeless-vs ... evaluated/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3311004667
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 331300508X

Kort gezegd: een boomloos zadel zorgt voor een minder goede drukverdeling dan een boomzadel. Hoe ervaren jullie dit? En waarom zou iemand dan toch kiezen voor een boomloos zadel?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:02

Nou, YellowCorn, de meningen zijn verdeeld. Ik heb 5 paarden, waarvan er 2 alleen de boomloze hebben goedgekeurd. 1 wou alleen een boomzadel. Dus wat ze ook verzinnen bij de ‘wetenschappelijke sectie’. T peerd heeft soms ook en mening. :+

De andere 2 vinden alles goed, trouwens. En mijn voorkeur ligt bij een Ghost (boomloos)Alhoewel ik heel fijn heb gereden op een Zaldi (boom). Maar mijn ‘boompaard’ is met pensioen en de andere 2 houden niet van boomzadels. Dus met mijn Zaldi kwam ik niet ver meer.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:06

YellowCorn schreef:
Ik vroeg daarnet op een ander topic of er wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar boomloze zadels, omdat ik er veel verschillende meningen over hoorde. Toen kreeg ik de volgende links onder mijn neus geschoven:

https://thehorse.com/120350/treeless-vs ... evaluated/
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 3311004667
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 331300508X

Kort gezegd: een boomloos zadel zorgt voor een minder goede drukverdeling dan een boomzadel. Hoe ervaren jullie dit? En waarom zou iemand dan toch kiezen voor een boomloos zadel?

Super interessant. En dit word mij vaak ook nog toegezegd/gevraagd.

Citaat:
It would be interesting to see in further studies if a treeless saddle might still be an improvement over a poorly fitted conventional saddle, Clayton said. Additional studies should also test different kinds of treeless saddles.

Ik ben voor boomloos gegaan omdat mijn paard beter loopt onder dit boomloos zadel wat wij nu hebben, dan onder mijn boomzadel die ik had. Dit boomzadel paste volgens 2 zadelmakers goed (al heb ik daar zelf eigenlijk mijn twijfels bij, maar ik ben geen zadelmaker, dus who knows, iets met vertrouwen in de medemens denk ik.. :')). Het hele boomloze zadel verhaal kwam eigenlijk puur uit nieuwsgierigheid, ik zat met mijn handen in het haar vanwege mijn boomzadel, toen zag ik dit topic en dacht ik: waarom niet?
Nu ben ik super blij met mijn overstap. Ik voel beter wat er onder mij gebeurd, en ze loopt er zelf dus ook beter mee.
Wat ik een groot voordeel van boomloos vind: deze zadels 'belemmeren' je paard niet als je paard in zijn lichaam veranderd. Ze vormen mee met de rug, dus ik maak me minder snel zorgen over een te krappe boom, een kussen die niet meer goed is opgevuld.. etcetc..

Wat betreft de drukverdeling verder: het is na mijn weten ook afgeraden om geen te zware mensen met een boomloos zadel te laten rijden, waar die grens ligt weet ik dan weer niet.

Verder vind ik die studies niet echt uitgebreid genoeg. Tuurlijk zal de drukverdeling minder zijn, maar in hoeverre is dit belemmerend voor het paard? En het verschilt natuurlijk ook per zadel, welke pad je gebruikt etcetc...

Ik ben trouwens niet tegen boomzadels. Misschien eindig ik uiteindelijk weer bij een boomzadel. Ik kijk meer naar wat mijn paard aangeeft en daar probeer ik op in te spelen.