[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:23

ik denk dat dit op zich wel een nette prijs is, hangt ook wel een beetje van de algemene leerstaat van het zadel af

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:27

Algemeen ziet die er wel goed uit. De kniewrongen zie je wel dat het leer wat verkreukt is maar ik heb het zadel zelf nog niet gebruikt (alleen eens op mijn paard gelegd) dus ik kan zelf niet zeggen hoe intensief het gebruikt werd.

Afbeelding

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:30

Oh.. die pads zijn ook gaaf.. Is het lichtblauw een beetje te vergelijken met turquoise.. beetje zee blauw?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:35

Leuke pads Kitty ! Benieuwd hoe stabiel ze blijven liggen (als in : niet glijden).

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:59

Kitty_ schreef:
@ Dierfysio, De 3 mesh inlagen zijn minder stug dan de heavy duty's. Voordeel van 3mesh is het ademend vermogen. Het is maar net wat je doel is met de inlagen... :)

Dankje, ik wil genoeg ruggengraat vrijheid creëren en voldoende demping hebben omdat ik geen maatje 36 meisje ben. Maar ik hik wat aan tegen het stugge van de HD inlages, plus het ademt idd niet.
Hoeveel lagen mesh zou ik dan nodig hebben, en wat kost me dat? Kan ik dat makkelijk wisselen naar een andere pad als er een in de was moet, en zijn de randjes niet erg scherp?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:04

Ik zit ook in een ophoog-situatie en had hier zowel de Mesh als de HD inlages liggen, maar ik vond eigenlijk alleen de HD inlages echt ophogend. De mesh inlages zijn onbelast wel dikker (3 cm ipv 2 cm van de HD), maar als je de mesh echt belast (erop leunt met vlakke hand of erop staat) dan verlies je heel snel aan hoogte. Zeker als je zelf een maatje meer hebt of als de paardenrug een dakje is dan zou ik voor de HD kiezen. Zelf heb ik ook de HD gehouden, maar die vind ik ook helemaal niet stug? Die van mij zijn bijna soepeler dan gewone moosgummi inlages, misschien ook omdat ze een hoger eigen gewicht hebben.
Ze zijn alleen inderdaad niet ademend, maar als je ze in een schapenpad stopt dan ademt de wol misschien al voldoende?
Twee lagen 3 cm dik mesh op elkaar wordt volgens mij trouwens wel wankel, ik zou maximaal 1 laag nemen. Doordat het zo soepel is bewegen de onder- en bovenlaag namelijk ook vrij los van elkaar naar links en naar rechts, dus een toren van 2 lagen lijkt me erg instabiel worden.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:24

dierfysio schreef:
Kitty_ schreef:
@ Dierfysio, De 3 mesh inlagen zijn minder stug dan de heavy duty's. Voordeel van 3mesh is het ademend vermogen. Het is maar net wat je doel is met de inlagen... :)

Dankje, ik wil genoeg ruggengraat vrijheid creëren en voldoende demping hebben omdat ik geen maatje 36 meisje ben. Maar ik hik wat aan tegen het stugge van de HD inlages, plus het ademt idd niet.
Hoeveel lagen mesh zou ik dan nodig hebben, en wat kost me dat? Kan ik dat makkelijk wisselen naar een andere pad als er een in de was moet, en zijn de randjes niet erg scherp?

Of 2 lagen 3 mesh op elkaar goed gaat betwijfel ik. Dan zou je ze aan elkaar vast moeten maken.
De randjes zijn niet scherp en buigen gewoon mee. Deze kun je evt zelf nog bij knippen.

Ik rij zelf met de 3Mesh inlagen op mijn oudje met hoge schoft en iets wat spitse ruggengraat. De schapenvacht van m'n Kifra-pad geeft ook nog dat extra beetje vulling.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:48

Saaams schreef:
Iemand ervaring met de barefoot ride on pad?
En dan zowel met als zonder schapenvacht zitting? Eventueel met eigen foto.
Ik vraag me af of je er fijn op kan zitten, het niet schuift of irriteert op de paardenrug en gewoon je ervaringen.

Ik wil graag de variant aanschaffen voor mijn pony incl de schapenvachtzitting.

Ja ik. Ik heb hem ook met schaapzitting. Alleen heb ik er ook een bf boomloospad eronder omdat mijn paard oud is en je de ruggegraat en schoft goed kan voelen.
Hij schuift niet en ook zonder schaap zit hij lekker. Ik heb hem al zo'n 4 jaar en ben er erg tevreden mee.

Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:12

Hallo, sorry dat ik zo kom binnenvallen :o

Op dit moment sta ik weer voor de keuze van een nieuw zadel. Momenteel heb ik een VZH boomzadel dat op mijn paard goed ligt, maar ik krijg na 15 minuten al rugpijn.

Ik ben nu eigenlijk opzoek naar een dressuurzadel, maar overweeg ook een boomloos zadel. Ik zoek een zadel met goede kniewrong en een stevige, iets diepe zit. Is er qua boomloos iets dat in die richting komt? Eigenlijk dus iets vergelijkbaar met een dressuurzadel.

Persoonlijk ben ik wat huiverig geworden voor Barefoot door verhalen om mij heen (dus eigenlijk valt dit merk voor mij af) maar een Ghost bijvoorbeeld vind ik een erg interessant zadel.

Ik rijd ook erg veel (lang) buiten, dus daar zou het ook geschikt voor moeten zijn.

Uiteraard haal ik er iemand bij als ik besluit om boomloos te gaan, maar ik wilde me graag eerst een beetje oriënteren. Alvast ontzettend bedankt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:12

Oja dat is wel een mooie foto Cynthiar, zou ik die van jou bij de RoP / schaap op de website mogen zetten misschien? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:23

Fortitude, ik denk dat boomloos qua zit best wel verschilt van boom waardoor de eisen die je aan een boomzadel stelt qua diepte van zit en dikte en locatie van wrongen nog wel eens kan verschillen van de eisen die je uiteindelijk stelt aan een boomloos zadel.
Er zijn in ieder geval een heleboel verschillende merken en modellen waarvan er best een aantal ook gewoon op wedstrijd mogen.
Denk bijna dat je er goed aan zou doen om iemand te laten komen met een flink assortiment (teteltee heeft een passervice met verschillende merken en modellen)
Om eens te zien wat je bij boomloos prettig vind .
Van daar uit kun je dan evt eens een testzadel regelen om een week uitgebreid te testen of dat idd goed past bij ruiter en paard

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:36

Bedankt voor je reactie!

Hmm daar was ik inderdaad al 'bang' voor. Ik heb ooit eens op een Barefoot Cheyenne gezeten, dat was wel heel comfortabel (alleen mis ik daar dus inderdaad wrong). Is een Ghost daarmee te vergelijken of is dat ook echt een wereld van verschil?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:41

Barefoot heeft wel een aantal modellen die passen bij jij wrong eis :) ik ben zelf heel tevreden over barefoot. Ghost heb ik nooit uit kunnen proberen

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:57

Ik kom weer even mensen lastigvallen met foto's! :7

Fortitude, Ghost is echt een wereld van verschil imo. Barefoot Cheyenne ook eens getest, man, wat zat dat brééd op die haf van mij. Zat bijna in split. Qua wrongen weet ik niet of er in barefoot zo'n zadels beschikbaar zijn, maar van Ghost kan ik je wel zeggen dat er dijwrongen zijn, en die vind ik persoonlijk fijner dan kniewrongen. Zit ik iets vaster in, maar dat is echt smaak en hoe je zelf fysiek in elkaar zit, denk ik. Zeker een paar zadels goed testen.

Without further ado, mijn Lana is gisteren bekapt door Emma Arblaster, superfijne bekapster. Heel rustig, erg vriendelijk, en de ijzers waren eraf in no time. Nu kan ik dus trots zeggen dat we dus bitloos, boomloos én ijzerloos trainen. En ik zei dat het nooit zou gebeuren... :')

Afbeelding

De hoefschoenen vooraan waren om te passen en omdat we beiden niet hadden verwacht dat ze zo goed ging lopen op kasseien en grind, aangezien ze daar vroeger heel gevoelig op was. We hadden ons geen zorgen moeten maken...

Merk dat, nu ze terug gebruik kan maken van de natuurlijke werking van haar hoeven, er meer "schwung" in haar lijf zit. Haar gangen zitten nog beter in het Ghostje, en haar draf is hemels. Nu durft ze zelfs helemaal voluit in galop gaan in combinatie met ruggengraatvrijheid en geen ijzers! Had tranen in mijn ogen van de snelheid, gisteren. En nooit mijn teugels op hoeven nemen, nog steeds perfect "terugneembaar" op zit. Zalig, eerlijk waar.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:21

Super!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 11:41

Goede review en leuke foto Skyefate :j

Even een update - binnenkort ontvangt BuitenZinnig een Ghost waarbij de pommel is weggewerkt - dan hebben ze bij de KNHS niets meer te zeuren (er mocht al gewoon met Ghost gestart worden, maar sommige juryleden "vielen" over de pommel)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:04

Kwetal, meen jij dat nou? Deden ze lastig over de pommel? :wow:

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:28

Bij 1 iemand, dat was vanuit de Jury. Daarna is er wat geharrewar geweest met de KNHS en hebben ze moeten toegeven dat het zadel okay was. Maar goed, de inwendige pommel is beschikbaar op nieuwe zadels en dan heb je geen gezanik meer. Uiteraard zijn er nog niet veel ervaringen - het is pas sinds en paar weken en slechts 3 zadels zijn zo in de maak.... Maar binnenkort heeft BuitenZinng een hele sjiek voor Equiday (of had ik dat niet mogen zeggen ;) )

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:43

Blijft de ghost met de weggewerkte pommel even flexibel als de open pommels en komt het standaard op alle modellen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:48

Pippaa schreef:
Blijft de ghost met de weggewerkte pommel even flexibel als de open pommels en komt het standaard op alle modellen?

Ik heb het nog niet in werkelijkheid gezien, het heeft wel bij de fabrikant op een paard gelegen en die zegt dat het eender werkt. Vooralsnog komt het niet standaard op elke Ghost
Even geduld tot hij bij BuitenZinnig is aangekomen en die zal wel foto's plaatsen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 12:56

Fortitude: waar ven je huiverig wbt barefoot? Het breeder zitten oid?

Bij barefoot zijn er modellet kniewrongen. Bij ghost heb je geen kniewrong maar wel dijwrongen. Ik zou je ook een afspraaj met teteltee aanraden :j

Zij is gisteren hier geweest. Twijfel alleen over de roma of firenze (picollo). Bij het paard waarop ik die wrongen probeerde moet ik met een wat kortere beugel rijden dan ik denk ik normaal zou doen (draver die heel hoog opgooit) en ik had het idee dat ik die net iets prettiger vond (maar heel erg twijfelachtig!) Maar anderzijds, hoe wel ik dus vrij klein ben, wil ik tzt weer gaan voetballen en wielrennen. Dus stevigere bovenbenen en dan is een firenze wellicht geschikter. Dilemma's :+

Was wel meteen duidelijk dat de normale maat voor mij niet geschikt is ik verzoop er zo'n beetje in haha

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:24

Inderdaad, hij is nog niet uitgebreid getest, en ik heb hem nog niet in handen gehad/op een paard, daarom nog geen bericht hierover van mijn kant.

Zodra hij er is zal ik hem testen en jullie op de hoogte brengen, als ik de tijd heb hem te testen direct als hij binnen komt.

Wij kunnen dus voor nu geen vragen beantwoorden tot ik hem binnen heb en evt. geprobeerd.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:25

Maartje1990: ik hoor veel mensen hier over drukplekken ter hoogte van de beugelophanging, vooral bij veel lichtrijden. Ik ben ook heel bang voor het schuiven, heb dus ooit de cheyenne geleend voor mijn paard en die schoof letterlijk alle kanten op. Die was qua pommel waarschijnlijk ook te groot, maar dan nog vond ik het extreem schuiven.

Breed zitten maak ik me niet zo druk om, ik heb een iele draver en mijn huidige zadel zit ook erg breed.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:39

@fortitude hier ook een boomloos zadel op mijn draver (barefoot, verschillende modellen gehad). Altijd nette zweetafdruk gehad tot nu toe. Ook bij ritten van 2-2,5u.
Nu moet ik wel zeggen dat ik niet iemand ben die enorm zwaar in de beugels staat met lichtrijden. Maar ken mensen die dat wel doen en zowel met barefoot als ghost problemen kregen bij beugelophanging.
Qua passen is Teteltee idd de beste optie denk ik!
Edit: hier schoven de verschillende barefoots ook niet trouwens. Alleen heel in begin iets omdat ze nog naar paardlief moesten vormen.

Wat betreft het breed zitten, er worden momenteel zitversmallers getest voor Barefoot, dus ook dat probleem is straks ws opgelost :)

Ghost zelf alleen x op normale maat op houten bok gezeten. Verzoop ook beetje erin maar vind het op zich wel hele mooie zadels. Ben benieuwd naar hoe ze eruit zien met weggewerkte Pommel.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 19-03-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 13:47

Fortitude schreef:
Maartje1990: ik hoor veel mensen hier over drukplekken ter hoogte van de beugelophanging, vooral bij veel lichtrijden. Ik ben ook heel bang voor het schuiven, heb dus ooit de cheyenne geleend voor mijn paard en die schoof letterlijk alle kanten op. Die was qua pommel waarschijnlijk ook te groot, maar dan nog vond ik het extreem schuiven.

Breed zitten maak ik me niet zo druk om, ik heb een iele draver en mijn huidige zadel zit ook erg breed.

Mn vriendin heeft meerdere barefoots gehad, nooit drukplekken gehad naar mijn weten. Op haar draver ook niet en dat met een barefoot zonder vps. Mooie afdruk altijd. En ze deed altijd lichtrijden.

Als de pommel niet past dan kan het denk ik best extreem schuiven. Maar wat voor pad zat er onder? Lamsvel bijv schuift al vrij snel