[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosyesJarig

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:34

Ik gebruik mijn Barefoot Cherokee ook voor allebei mijn fjorden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:45

Maartje1990 schreef:
romyloverrr schreef:
Maartje:
Ik heb hier wel een haflinger en cheyenne staan die je wel mag lenen om eens te voelen?
Ik woon wel in het zuiden van zuid-limburg,

Dat is ontzettend lief! Ik zou alleen heel graag de londen eens willen uitproberen en dan ook op een wat langere tijd (bv. een uur) omdat ik in dit topic dus dingen gelezen heb over pijnlijke heupen? Weet niet of dat te beoordelen zou zijn op mijn kleine pony?

Pijnlijke heupen ligt ook weer helemaal aan de combinatie van paard - zadel - ruiter :)

Ik heb op Bokt al langs zien komen dat voor de 1 bijvoorbeeld een een Lexington zadel ideaal blijkt tegen zere heupen (dankzij wat hoger opgebouwde zitting) terwijl de ander daar juist zere heupen van krijgt (door de lange zweetbladen + kniestukken en wrongen die je benen wijder openen).

En net als dat de Ghost voor mij juist problemen gaf doordat het dijwrongetje mijn benen toch iets naar buiten draaiden, is het voor een ander weer de oplossing :)

Zie Swift, die is er dolblij mee op haar brede Haf omdat ze er zo'n smal zitgevoel op ervaart. Terwijl als ik zie op de foto's hoe haar benen toch wat naar buiten gedraaid worden door de dijwrongetjes, dan weet ik al dat dat bij mij zou gaan wringen in mijn heupen en ik daar last van ga krijgen. Op mijn toch echt niet zo heel brede Rena :)

Het hangt er maar net van af wat voor paard je hebt, hoe een zadel ligt op je paard, hoe je er zelf op zit, hoe je lijf in elkaar zit en of je er nog wat gevoeligheden in hebt, en dan telt de beweging van je paard en de manier (en duur en intensiteit) waarop je rijdt.... elk dingetje kan weer een andere uitkomst geven.

Vandaar dat ik steeds zeg: je kan het niet echt uitdenken hoe het voor iemand gaat werken, iedereen kan voor zich alleen zekerheid krijgen door het te proberen :)

Je kan natuurlijk wel zeggen dat als je snel last hebt van zere heupen door een brede zit, dat je dan bvb. over het algemeen beter uit de voeten kunt met een zadel met korte zijkanten dat zo weinig mogelijk materiaal tussen paard en ruiter stopt, en een wat meer A-vormige zitting heeft.

Maar die eigenschappen hebben ook weer nadelen (minder steun / minder close-contact en flexibiliteit) dus het is maar net wat je nodig hebt en waar je voorkeur ligt.

Het blijft een lastig iets :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:53

sandra1977 schreef:
Ik rij nauwelijks zonder zadel op hem :o , daar voel ik mij niet zeker in en hij kan draaien op een dubbeltje dus dat zet ook niet aan om er zonder op te kruipen. Maar de keren dat ik er zonder iets op gezeten kon ik mijn benen wel aansluiten maar zat ik vrij ver naar achteren door zijn schoft.

Ik denk dus zelf dat ik het zoeken moet in minder materiaal aan de zijkanten...heb gekeken naar de Ghost zadels die al geopperd werden en dan lijkt me zo'n Ghost Lipica wel wat.
Maar er zijn ook andere zadels die naar mijn idee minder materiaal hebben, bv dat Heather Moffet zadel of het RWC zadel maar dit kan misschien ook een verkeerde indruk wekken doordat ze meer op confessionele boomzadels lijken en ik hier natuurlijk aan gewend ben.

Nou, dat zijn nu niet echt zadels waar ik aan denk bij "minder materiaal"... zitten nog beste kniewrongen op en ook lange zweetbladen.

Op zich werkt een korter zweetblad zonder kniewrongen of kniestukken echt heel goed tegen breed zitten in je benen / heupen en daarmee ook tegen benen die geen aansluiting met je paard vinden / contact verliezen. Vandaar dat mensen die "breed zitten" met een Barefoot ervaren, vaak toch heel erg goed uit de voeten kunnen met een Arizona of Atlanta, die geven echt een veel smaller zitgevoel door het ontbreken van zweetbladen en kniewrongen enzo. Terwijl de zitting in principe gewoon hetzelfde is.

Maar je hoeft dus echt niet altijd per-sé omhoog in de zitting om een smaller zitgevoel te krijgen :)

Ikzelf heb liever geen A-vormige zitting omdat dat extra materiaal voor Rena en mij toch weer verstorend werkt, je verliest er best wat contact en flexibiliteit mee meestal. Daarom zijn aardig wat andere merken boomloos die we geprobeerd hebben toch weer afgevallen.

Ik vind Barefoot niet perfect voor ons, maar het blijkt steeds wel de beste optie te zijn :)

Voor de steun heb je trouwens geen kniewrongen nodig en werkt een dijwrongetje ook prima :j
Dan wel liefst een model dat alleen tegen de bovenkant van je been aan ligt om het te stabilseren, dus niet als een wigje onder je bovenbeen.

Bij een paar nieuwe Ghosts zie ik dat de wrongen wat groter zijn en minder onder je been zullen liggen lijkt me en dat vind ik dan ook een mooie verandering +:)+

Verder heb je de Fellsättel met dijwrongen die super fijn zijn en totaal niet onder je been liggen maar heerlijk veel steun geven (ik zweer bij de Butterfly :+: ) en de Barefoot JustAdjust werkt ook super :j

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:08

pmarena schreef:
Zie Swift, die is er dolblij mee op haar brede Haf omdat ze er zo'n smal zitgevoel op ervaart. Terwijl als ik zie op de foto's hoe haar benen toch wat naar buiten gedraaid worden door de dijwrongetjes, dan weet ik al dat dat bij mij zou gaan wringen in mijn heupen en ik daar last van ga krijgen. Op mijn toch echt niet zo heel brede Rena :)

Misschien vertekenen de foto's wel wat maar ik ben er zelf absoluut van overtuigd dat mijn benen niet naar buiten gedraaid worden door de wrongen van de Ghost. Door de bouw van mijn Haf ontstaat er wel snel wat frictie in het heup/bekken gebied dus wellicht is dat wat je op de foto's ziet. Maar mijn benen liggen echt net tegen de wrongen aan zonder dan ze naar buiten gedwongen worden. Maar op de foto's is dat inderdaad niet zo duidelijk te zien dus ik zal binnenkort eens proberen of ik het wat beter op de foto kan krijgen.
Ik ben het er trouwens wel helemaal mee eens dat elk paard en elke ruiter verschillend is en dat er voor iedereen iets anders is dat werkt. Het kan soms heel lang zoeken zijn naar de juiste combinatie maar er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden dat ik van overtuigd ben dat er voor elk paard en elke ruiter wel een (bijna) perfect boomlooszadel te vinden is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:19

Ik zie de foto's niet meer staan trouwens? Maar jij vond de oude Ghost ook smal zitten toch? :)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:20

Er gaat echt een wereld voor me open in het hele boomloos gebeuren :o super fijn dat er iedere keer zo uitgebreid gereageerd word :j

De Moffet en RWC zadels hebben inderdaad wel een zweetblad en kniewrongen maar 'vanaf het plaatje' lijkt het net of ze minder wijd uit staan waardoor ze mij het idee geven meer om het paard te zitten. Misschien dat mijn indruk wel totaal verkeerd is want ben echt nog een leek op boomloos gebied en heb tot dusver alleen op een BF London gezeten.

Qua zadel wil ik graag in het 'dressuurtype' blijven dus de meer westernachtige zadels vallen af.
Zelf 'beangstigd' mij het idee een beetje om zonder zweetblad, kniewrongen etc te zitten, waarom weet ik niet precies. Ik weet dat ik het bij boomzadels prettig vindt om wat steun van mijn zadel te krijgen dus er ligt in het ontwikkelen van een onafhankelijke zit ook wel een uitdaging hoor := Misschien moet ik gewoon in meerdere modellen rijden om te ervaren dat je zonder 'poespas' ook zeker kunt zitten.

Iemand hier toevallig al ervaringen met de Ghost Lipica?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:30

De nieuwe Ghost Lipica is nog under construction ;) Ik hoop deze snel binnen te hebben om te testen!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:36

sandra1977 schreef:
Er gaat echt een wereld voor me open in het hele boomloos gebeuren :o super fijn dat er iedere keer zo uitgebreid gereageerd word :j

De Moffet en RWC zadels hebben inderdaad wel een zweetblad en kniewrongen maar 'vanaf het plaatje' lijkt het net of ze minder wijd uit staan waardoor ze mij het idee geven meer om het paard te zitten. Misschien dat mijn indruk wel totaal verkeerd is want ben echt nog een leek op boomloos gebied en heb tot dusver alleen op een BF London gezeten.

Qua zadel wil ik graag in het 'dressuurtype' blijven dus de meer westernachtige zadels vallen af.
Zelf 'beangstigd' mij het idee een beetje om zonder zweetblad, kniewrongen etc te zitten, waarom weet ik niet precies. Ik weet dat ik het bij boomzadels prettig vindt om wat steun van mijn zadel te krijgen dus er ligt in het ontwikkelen van een onafhankelijke zit ook wel een uitdaging hoor := Misschien moet ik gewoon in meerdere modellen rijden om te ervaren dat je zonder 'poespas' ook zeker kunt zitten.

Iemand hier toevallig al ervaringen met de Ghost Lipica?

Ik heb de Lipiza als eerste getest. Voor mij bood het door de iets zachte wrongen en korte zweetblad toch te weinig steun. Ik hou het wel in de gaten zodra het nieuwe model verschijnt, hoewel ik nu een fijn boomzadel heb wat voor mij en mn paard bevalt. Ik vond het zadel trouwens een fijne smalle zit hebben en ik had destijds rug/heupklachten van mn barefoot london en de ghost was echt een verademing. Ik vind het kuipje ook heel lekker, had ook nog wat ruimte over en daar hou ik zelf wel van. Ik heb geen foto's van mij te paard. Kan je wel een foto sturen van de lipiza op mn lippizaner ;) Was net weideseizoen dus ze was wel een tank waardoor het een mini zadeltje lijkt haha.

Met de barefoot london kreeg ik na een paar maanden zodanig rug- en heupklachten dat ik er niet meer mee kon rijden. De air-pump kniestukken zaten mij zelfs hierbij nog in de weg. Wrongen had ik tijdelijk maar ik reed beter zonder. Nu heb ik een zadel met een dijbeenwrong, dit is voor mij veel beter. Veel wrongen / benen zijn niet de goede combi, terwijl dit echt belangrijk is om lekker te kunnen rijden. Je zou dus heel lekker boomloos kunnen rijden, maar dan bv met een wrong die niet helemaal onder je knie zit, zoals pmarena al zegt.

Ik heb nog wel een libra bbp waar ik soms lekker mee rijd! Hierbij krijg ik ook geen klachten en zit ik heel stevig voor m'n gevoel! Pak m graag zo nu en dan mee om te rijden of bv stapoefeningen mee te doen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:04

pmarena schreef:
Ik zie de foto's niet meer staan trouwens? Maar jij vond de oude Ghost ook smal zitten toch? :)

Oh dat is gek.. Ik zie ze nog wel op pagina 445. Ik vond de oude Ghost inderdaad ook smal zitten maar deze zit voor mijn gevoel nog veel smaller (de zitting is ook wat anders gevorm/opgebouwd). Bij de oude Ghost gaven de mini wrongen voor mij uiteindelijk te weinig steun, de wrongen van de huidige Ghost vind ik fijner omdat ik daar wel echt wat aan heb.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:12

Ik had bij de oude Ghost dus al last van het nèt iets naar buiten draaien van mijn been doordat hij toch een randje een soort wigje eronder legde.

Was er zelf ook verbaasd over want ik had niet het idee dat dat gebeurde eigenlijk, en vond hem gevoelsmatig ook heel smal zitten. Maar bij een wat intensievere rit langer dan een uurtje ofzo, kreeg ik toch echt last van het op slot schieten van mijn been links en dat was echt een tijd geleden... met de Barefoot nergens last van, Ghost erop en het leek allemaal prima maar dan ineens aan het eind van de rit *kramp* daar ging 'ie weer, auwie. Dan ben je blij als het nog maar een paar 100 meter naar huis is en paardlief al moe en relaxed is want doet echt rot zeer :=

Had het trouwens ook vroeger bij boomzadels, Wintecs die ik nog gehad heb voor Rena, de Sensation en de Freeforms. Ben er vrij zeker van dat ik het met de Barefoots met kniewrongen ook zou hebben gehad maar daar heb ik nooit mee gereden vanwege korte pootjes :P

Met de Cheyennes, JustAdjust, Nevada en Arizona nergens last van, met het Butterfly Fellsattel ook niet :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:39

Pmarerna, nogmaals, dank voor je uitgebreidde antwoord! Maar als je last krijgt van je heupen door bijv. de wrongen, zou je die (bij de Londen) er toch ook gewoon af kunnen halen?

enne, op je reactie van bovenstaande post. Ik heb zelf ook vrij korte pootjes, maakt dat een zadel met een langer zweetblad dan minder geschikt? Ik vind zelf namelijk de dressuurzadels bij boomzadels 100 keer fijner dan bijv. een vzh zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:49

Ik vond VZH zadels ook niks, omdat mijn knie dan niet goed bij de wrong kwam door korte pootjes...dat zat dan altijd heel ongemakkelijk. Dressuurzadels zaten dan beter :j

Bij de Barefoots heb ik eigenlijk om dezelfde reden geen enkele behoefte om een model met kniewrong te gebruiken: mijn knie komt toch niet goed bij die wrong.

En daarbij nog dat het dan totaal nutteloos materiaal is tussen paard en mij.

Wanneer je een zadel hebt met langere zweetbladen + wrongen + kniestukken kan je de wrongen er natuurlijk wel af halen, maar je hebt dan altijd nog de zweetbladen en kniestukken tussen been en paard liggen. Waardoor je toch met wat verder gespreide benen zit dan wanneer je een zadel met kortere zijkanten hebt zonder die verdikkingen tussen je paard en je benen :)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 17:59

Wordt er aangebeld.. postbode met een grote doos voor MZM Geestig.. Dat komt opzich wel vaker voor, maar dan weet ik meestal dat er iets aan zit te komen.. Dit was een verrassingspakket..
En wat denken jullie?!?! Blijkt het scheve Hidalgo zadel te zijn,dat ik naar ze op had gestuurd zodat zij konden beoordelen of het scheef was of dat ik uit mijn nek kletste... :? :? :? .... retour wegens adres onbekend :') :')
1. Dat kolereding achtervolgt me _-:(
2. Hidalgo heeft dus inderdaad besloten dat het zadel niet scheef was en dat ze niet wilden vergoeden zónder het daadwerkelijk te zien! |o |o |o |o

Ik denk dat ik de panelen er af sloop en de rest maar gewoon in de kliko smijt... ~~}>

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:05

Nienke07, lekker verhaal :-(

Ik ben net tot de conclusie gekomen dat de mono beugelriemen van Barefoot maar in 1 maat verkrijgbaar zijn... Ik twijfel nu tussen verkopen of gaatjes bijprikken in de hoop dat ze dan wel lang genoeg zijn.....
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 01-10-14 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:06

Ook gratis weggeven :') Sodeju hé, wat een gedoe 8)7

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:22

Ik weet niet hoe scheef dat Hidalgo ding is, maar als hij echt scheel kijkt aan alle kanten, wil je dat ook niet op je paard (niet dat ik je handel wil torpederen Nienke)
En adres onbekend??? *tisniewaar* Afbeelding Als je in dit stomme dorp mijn straatnaam vergeet, maar wel mijn naam en de naam van het dorp er op (postcode mag ook) dan wordt het zelfs nog bezorgd... +:)+ Het lijkt me dat de Oostenrijkse vlek waar Hidalgo huist, dezelfde service biedt >;)

Bij Ghost wordt momenteel gewerkt aan een iets gekanteld wrongetje, zodat de dij van de ruiter er wat beter onderdoor kan. Dit vooral ten behoeve van "de-dames-met-dikke-dijen" of de Engelsen, die graag met de knietjes in de nek rijden.... O:)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:16

Kwetal die schietende smiley _O-

Wat een vreemde gang van zaken bij hidalgo,kunnen ze over een poosje stoppen omdat niemand die zadels meer wil..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:23

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:30

Zo werden ze gewoon een paar jaar geleden verkocht, met een stukje foam aan de raakvlakken :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:37

Joh, daar wordt ik zo pislink over, dat soort zaken zijn zo flauw... reageer tenminste normaal, maar verschuil je niet achter "adres onbekend" Nienke kennende klopte dat adres echt wel en als ze het perongeluk nog naar het oude adres heeft gestuurd, hadden ze het wel (met vertraging) doorgestuurd. Lijkt me ^)

Ik had vandaag ook nog een (voorbij) schietende Kwetal *-:) :):)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:33

Het is gewoon ongelofelijk kinderachtig,maar erg dom want je gooit je eigen glazen in..

Haha die kwetal!Is hij normaal wat minder snel?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:50

Nienke misschien heb ik wel belangstelling voor de kussens. Hangt een beetje van de maat en het model af.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:14

Kwetal schreef:
Ik weet niet hoe scheef dat Hidalgo ding is, maar als hij echt scheel kijkt aan alle kanten, wil je dat ook niet op je paard (niet dat ik je handel wil torpederen Nienke)
En adres onbekend??? *tisniewaar* [ Afbeelding ] Als je in dit stomme dorp mijn straatnaam vergeet, maar wel mijn naam en de naam van het dorp er op (postcode mag ook) dan wordt het zelfs nog bezorgd... +:)+ Het lijkt me dat de Oostenrijkse vlek waar Hidalgo huist, dezelfde service biedt >;)

Bij Ghost wordt momenteel gewerkt aan een iets gekanteld wrongetje, zodat de dij van de ruiter er wat beter onderdoor kan. Dit vooral ten behoeve van "de-dames-met-dikke-dijen" of de Engelsen, die graag met de knietjes in de nek rijden.... O:)

Welke handel Don? :n Hidalgo is geen handel meer voor mij hoor en zéker geen scheef zadel.... 8)7 Had goede hoop dat ik het nooit meer terug zou zien, toen ik het terug stuurde naar Hidalgo zelf.. helaas.. mislukt dus -O-

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:16

jomaro schreef:
Nienke misschien heb ik wel belangstelling voor de kussens. Hangt een beetje van de maat en het model af.

Het is een Alicante uit de twee serie. Panelen standaard lengte (48 cm)
Je mag ze van mij tegen verzendkosten hebben hoor.. ik hoef echt NIETS meer te verdienen aan die ellende!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:53

nienke07 schreef:
Welke handel Don? :n Hidalgo is geen handel meer voor mij hoor en zéker geen scheef zadel.... 8)7 Had goede hoop dat ik het nooit meer terug zou zien, toen ik het terug stuurde naar Hidalgo zelf.. helaas.. mislukt dus -O-

Ach - ik kan me voorstellen dat je voor een goed zadel (maar met een klein foutje) nog wat zou kunnen krijgen - nu heeft het je alleen geld gekost en dat is diep treurig. :(:)