Afgelopen week een testzadel opgehaald bij Becidor voor mijn pony. Gekozen voor de Cheyenne maat 0 omdat ze een extreem korte rug heeft. Gisteren heb ik er voor het eerst mee gereden, voelde heel vreemd. Betreffende pony heeft nogal een verleden en kan heel heftig reageren op zadels, daardoor rijd ik haar eigenlijk alleen nog met de barebackpad. Mijn gedachtegang was dat een boomlooszadel misschien voor haar hetzelfde idee geeft en mij wat meer steun voor buitenritten. Vandaar een testzadeltje, is het niks dan blijven we bij de barebackpad. Ze is heel prima uit te zitten met barebackpad, springen, bokken, gekke dingen, allemaal geen probleem.
Maar nu het zadel. Ten eerste was ik al verbaasd dat ze er geen gekke reactie op gaf. Haar normale reactie op wegstappen met een zadel op haar rug (en ruiter) is kont samentrekken en heel dramatisch doen. Dit deed ze met de Cheyenne helemaal niet. Uiteindelijk ook aangedraafd en ik was gelijk al mijn balans kwijt. Ik ben dus een barebackpad gewend en dit zit dan heel hoog, even wennen dus. Pony raakte daardoor ook even de balans kwijt. Daarna ging het eigenlijk wel prima. Galop blijft altijd een dingetje bij deze pony, maar ook dat ging uiteindelijk best oke.
Ik vraag me alleen af, ik heb best wel spierpijn en had ook gelijk kramp in mijn heup toen ik op het zadel ging zitten. Pony is breder dan je denkt, er zit nu een L pommel in. Vandaag wil ik eigenlijk even kijken of ik wat beeldmateriaal kan krijgen met mij erop, vraag me af of ik wel goed pas in deze maat 0. Heb zelf altijd in een 16 inch dressuurzadel gezeten, ben maar 1.58m kort en heb broekmaat 32/34.. Dus zou moeten passen? Heb in galop het idee dat ik heel erg tegen de achterkant kom.
Al met al tot nu toe redelijk tevreden! Zadel blijft netjes op de plek liggen, schuift totaal niet, pony lijkt ook veel schoudervrijheid te hebben. Wat denken jullie, zou een maat 1 ook op haar passen? Zit te twijfelen om ook een keer een ander model te testen.