Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 11:41

_ENGEL_ schreef:
Al enige tijd wil ik graag de overstap maken naar bitloos. Wat me tegenhoud is dat ik naar mijn idee geen hulpteugel kan gebruiken. In de bak wat 1 x per week doe zal het even wennen zijn. Rondje park (verharde weg) doe ik ook zonder zadel en zou ik zo aandurven. Echter op het strand en in het bos wil hij nog wel is afgaan. Dat wil zeggen op het moment dat ik in galop zit, hij zijn kop omhoog doet en soms wil gaan rennen. Ook met een martingaal is dit niet te voorkomen, maar met een thiedeman teugel is dit goed in de hand te houden. Echter is dit de reden wat me weerhoud. Mijn pony loopt sowieso vreselijk met een gecombineerde neusriem en ik rijd enkel met een lage neusriem en dubbelgebroken bitje. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en welke soort optoming jullie gekozen hebben? Mijn voorkeur neigt naar een hackamore

Als ze echt willen gaan, gaan ze sowieso. Zowel met als zonder bitje (ook al x mee gemaakt helaas).
Maar goede training kan zeker helpen hierin zoals al wordt aangegeven.
Hier merk ik wel dat mijn paard als hij erg heftig is ook fijner te doen is met bitje. Als we weer regelmatig trainen kan ik ook prima met de sidepull naar buiten, maar nu tijdens revalidatie is dat gewoon niet verantwoord en hangt er dus wel gewoon een bitje in.
Hulpteugel in combi met bitloos wordt lastig.
Je kan voor de training wel tijdelijk met dubbele teugel rijden, dat je die van bitje erbij kan pakken indien nodig.

_ENGEL_

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:25

Als ze willen gaan ze idd, dat is ook de reden dat ik er nooit een scherper bit in gehangen heb. In stap en draf gaat het prima. Het is alleen in galop dat hij dit wil doen en met thiedeman heb ik hem zo terug omdat dit verhindert dat hij zij hoofd te ver omhoog brengt. Met martingaal is dit helaas ook niet voorkomen. Natuurlijk werk ik hier aan qua gehoorzaamheid. Met dubbele optoming rijden lijkt me wel wat. Echter denk ik niet dat ik een hoofdstel met thiedeman over een hackamore heen kan doen, zal niet heel lekker zitten.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:07

Cambiar schreef:
it_is_me schreef:
Bedankt voor je reactie! Alleen jammer dat je link het niet doet.

Oei...blijkbaar heb ik die verwijderd, wou gewoon 1 foto wissen.
Mijn excuses:
https://myalbum.com/album/3otOKse2mD4x

De link werkt inmiddels niet meer, maar heb de foto wel even kunnen zien. Apart hoofdstel. Hoe ben je tot dit ontwerp gekomen?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 14:58

Ik zal het je doorsturen, foto was mijn hoofdstel op paard van FRA, ik weet niet of ik dit zo openbaar mag zetten. In 2004 had ik een kruising Haflinger Arabier gekocht.
https://myalbum.com/album/FMhy1aksOzJa
Zeer explosief paard. De eigenaar had gelogen over zijn castratie. Bleek dat hij tot 4jaar hengst geweest is en vlak voor ik hem kocht pas gecastreerd was. Dat verklaarde dus ook waarom dit paardje zo explosief was... Ik heb hem laten opleren bij een westernruiter in Ede, die hem helaas met veel join ups in the coral braaf kreeg, maar toen ik hem thuis wou berijden heeft hij alle frustratie op mij uitgewerkt. Toen ik erop kroop, blies hij zich op en als een razende rodeo stier ging hij tekeer om mij eraf te katapulteren. Het was de verkeerde Haflo combinatie (zeer moeilijke moeder Haflinger) met Arabier, te laat gecastreerd.
Ik heb toen ook helaas een ernstige schouderluxatie aan overgehouden waar ik meer dan 10 jaar last mee had.
Ik heb hem daarna bitloos hertraind met een dame die Andalusierkruisingen, criollo's en berbers trainde met clickertraining, meestal zwaar getraumatiseerde paardjes. Ze deed vroeger ook shows.
Via haar leerde ik dit paard toch enigzins zonder schrik longeren en berijden, want met dit paard had ik de slechtste klik ooit, hij nam het me kwalijk dat ik hem bij zijn vorige eigenaar weggehaald heb en hij voelde dat ik heel wat te verwerken had na de dood van mijn partner.
Die dame en ik wilden iets bruikbaars qua tool, zoals touwhalster, herleiden naar iets waarmee we ook zijdelings konden werken, met stropeffect.
Die dame waar ik les aan volgde, werkte met iets heel eenvoudig maar heel adequaat uit haar vroegere ervaring bij de hondentrainingen (zij en haar ex man trainden politie honden). Geen kruisende riemen zoals kingekruisd, maar gewoon stroppen.
Ze leerde haar paarden via clickertraining aan dat ze moesten nageven of vertragen als het begon te stroppen.
De criollo uitvoering was mijn idee, mijn oom en tevens tekenaar/ karikaturist André Delbaere waar ik zo naar opkeek woonde in Argentinië en vandaar heb ik de liefde ook meegekregen voor tekenen, kunst en Argentijnse paarden en tuig.
Dit hoofdstel wat je zag is dus een mengeling van onze ideeën die we samengesmolten hebben deze dame en ik. Het kruis op het hoofd zorgt voor het ophouden van de neusriem, waardoor die gewoon los ligt als je geen druk geeft, de ligging van de bakstukken naar voorbeeld van het criollo hoofdstel, zorgen ervoor dat de riemen ver van de ogen blijven en niet in de ogen prikken. Dit paardje was über gevoelig achter de oren, ik wou iets dat anatomisch was en aanpasbaar.
Nu is dit old sh*t, maar meer dan 10 jaar geleden, was dit vrij nieuw. Je had toen qua bitloos nog niet zoveel keuze....

Die dame en ik wilden dat hoofdstel gaan uitbrengen maar ik ben zo dom geweest om een foto van mijn paard met hoofdstel op het toen bekende Franse forum: Les Barokeurs te zetten en iemand heeft op dit hoofdstel een bedrijf opgebouwd en het hoofdstel gepatenteerd. Na heel wat correspondentie en onenigheden heb ik me erbij neergelegd. Dit hoogdstel kan in de verkeerde handen best wel een venijnig ding zij, maar dat is zo met alle tools bij misbruik...
Ik ben nu absoluut niet meer van de stropeffecten. Geef mij maar een simpele, fijne, goedpassende sidepull kaptoom.
Het is toch de training en leiderschap die van belang zijn, niet de optoming, want in feite kun je evengoed alles aanleren via cordeo. Kijk maar naar de lessen van de Amerikaanse Nicole Oost Zoetermayer!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:50

Nicole Zoet-Oostermeyer...had mis geschreven...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:51

Heeft iemand ervaring met de Barefoot halsring? Hij lijkt mij fijner dan de halsring die ik van FRA heb, alleen is deze niet verstelbaar qua maat. Zie hem ook eigenlijk nooit voorbij komen..

Mocht iemand er een te koop hebben hoor ik het ook graag :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:20

Ik geb ze wel in echt gezien. Is een halsring/Neckrope van mooi stevig leer. Wel flexibel zoals een neckrope. Is niet zo vormvast/stevig als de FRA Halsring waar een dikke stale kern in zit.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:42

Ik heb een vraag. Ik zoek eigenlijk een sidepull die een dressuur uitstraling heeft. Denk aan een lak neusriem en een bling bling frontriem. Nu ik zo op het internet zoek is het aanbod van zo'n bitloze hoofdstellen erg triest. :(

En als je ze vindt kosten ze 200,-. Daar wil ik niet aan beginnen.

Dus mijn vraag: kent er iemand een sidepull die aan mijn wensen voldoet? :D Of kan je zoiets zelf makkelijk maken met een gewoon Engels hoofdstel?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 17:32

Zou t zo 1,2,3 niet weten, maar een tuigmaker kan er ongetwijfeld een voor je maken.

Anders zou je ook bijv deze kunnen ombouwen:
https://www.divoza.com/nl/pagony-dressa ... -hoofdstel

Kaakriemen eraf halen, en gewone keelriem aan doen (die bestaan met gespen aan beide kanten). En dan de ringen aan neusriem je teugels aan bevestigen.
Of het ook stabiel genoeg ligt durf ik niet te zeggen.

Bling frontriem is sowieso niet zon probleem, die kun je makkelijk verwisselen en ergens los kopen of laten maken.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:11

Cambiar schreef:
Nicole Zoet-Oostermeyer...had mis geschreven...

Klinkt als een heftige tijd Cambiar...

Heb even gegooled naar die Nicole. Interessante en bijzondere vrouw!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:41

Ja é? Ik zou zo graag les volgen van haar deze winter. Ik heb haar bezig gezien op Flanders Horse Expo tien jaar geleden of zo iets, de rest van de voorstellingen ben ik vergeten, maar zij is me altijd bijgebleven.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:19

Hallo mag ik.wat vragen?

Iemand een tip welke hack het best bevalt? Ivm met dubbelklappen etc ik.wil geen lange scharen. (Shack geb ik geprobeerd maar vind het zulke grote dingen)
In de bak rijd ik kin gekruist maar voel me buiten btr met een hackamore

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 17:59

Niemand!?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:10

missanita84 schreef:
Hallo mag ik.wat vragen?

Iemand een tip welke hack het best bevalt? Ivm met dubbelklappen etc ik.wil geen lange scharen. (Shack geb ik geprobeerd maar vind het zulke grote dingen)
In de bak rijd ik kin gekruist maar voel me buiten btr met een hackamore

Ik heb zelf met die van Barefoot gereden, maar ondanks korte scharen klapte die ook dubbel. Dat zegt dus niet perse iets.

Van wat ik gehoord heb klapt de bloem ook vrij snel om, maar bijv glucksrad weer minder en t 'muziek/academische' hack schijnt ook wel stabiel te liggen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:21

Ok bedankt,daar vreesde ik al voor idd,

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 07:55

De scharen klappen eigenlijk alleen dubbel als je je handen erg ver opzij brengt om te sturen. Als je je paard nog niet zodanig met je zit kunt sturen dat dit nog gebeurd is een hak niet zo'n geschikte optoming, ook niet met korte scharen. Als het een incidenteel iets is of het heeft een andere reden kun je eventueel de scharen aan de onderkant met elkaar verbinden door er bijvoorbeeld een kinriempje ofzo tussen te maken. De afstand tussen de scharen moet natuurlijk wel hetzelfde blijven als wanneer er geen riempje tussen zou zitten. Maar als je dan de hack zijwaarts trekt, houdt de schaar aan de andere kant het als het ware een beetje tegen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:32

Allegra schreef:
De scharen klappen eigenlijk alleen dubbel als je je handen erg ver opzij brengt om te sturen. Als je je paard nog niet zodanig met je zit kunt sturen dat dit nog gebeurd is een hak niet zo'n geschikte optoming, ook niet met korte scharen. Als het een incidenteel iets is of het heeft een andere reden kun je eventueel de scharen aan de onderkant met elkaar verbinden door er bijvoorbeeld een kinriempje ofzo tussen te maken. De afstand tussen de scharen moet natuurlijk wel hetzelfde blijven als wanneer er geen riempje tussen zou zitten. Maar als je dan de hack zijwaarts trekt, houdt de schaar aan de andere kant het als het ware een beetje tegen.

goede tip ! ik at zelf aan de star te denken van FRA

in de bak rijd ik kingekruist, buiten wil ik met hack rijden omdat dat net even wat meer door komt bij zijn af en toe wegrace/bok acties, het is niet ver als hij gaat, en doet het ook echt niet elke keer. ...maar hij gaat wel ,daarna is het ook weer klaar, maar ik wil gewoon geen risico buiten. verder rijd ik op stem en losse teugel.
ik heb een tinker .
en wil gewoon buiten ook bitloos geen bit meer .* het gaat verder top buiten hoor rust zelve, op zijn af en toe weg race bok acties na dan*

Ziyyah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:42

even een vraagde over bitloos rijden.
ik wil graag mijn arabische volbloed op een bosal gaan rijden maar durf de overstap niet zomaar te maken. is of kent er iemand een instructeur in het rijden met bosal? omgv. volendam.

groetjes floortje

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:53

Ziyyah13 schreef:
even een vraagde over bitloos rijden.
ik wil graag mijn arabische volbloed op een bosal gaan rijden maar durf de overstap niet zomaar te maken. is of kent er iemand een instructeur in het rijden met bosal? omgv. volendam.

groetjes floortje

Waarom een bosal en niet gewoon een sidepull? Bosal moet ook echt goed passen en de goede stevigheid hebben dus daar is ook moeilijker aan te komen.

Instructeurs ken ik er ook niet voor, die twee dingen weerhouden mij er ook van met bosal te gaan/willen rijden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 12:28

Voor een bosal zou ik eens rondhoren bij westerninstructeurs. Daar wordt het vaak gebruikt.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:39

Hoihoi,

Ik ben opzoek naar een sidepull die lijkt op onderstaande foto, alleen dan in het bruin maatje cob. Evt een kaakgekruiste die goed om te bouwen is is ook goed.

Iemand de gouden tip voor mij?
Afbeelding

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:03

Ik ben wat aan 't inlezen over rijden met kaptoom. Er zijn verschillende artikels die beschrijven hoe jonge paarden opgeleerd worden met kaptoom en dat dit een erg duidelijke bitloze optoming is voor een paard. Maar je ziet het toch erg weinig, hoe komt dat eigenlijk? Je ziet veel vaker de andere bitloze optomingen.

Concrete situatie: Ik ben 2x gaan testrijden met een erg voorwaartse pony die met het bit erg moeilijk te remmen is. Niet direct een paardje waarvan mensen denken 'ik probeer eens zonder bit!'. Maar ja, dan ben ik daar die dat net wel denkt :)* Het is een jong paardje van 5 jaar (tinker, eigenlijk een pony dus). Paardje reageerde al redelijk goed op kaakgekruisd, maar was nog niet helemaal wat ik zocht. Tweede keer met kaptoom gereden en dat ging echt super! Ze reageerde zelfs eens op zo goed als de zit alleen (dat was bij bitoptoming niet het geval, ze 'vecht' ook tegen het bit, ze zet dan druk tegen enz. ). Ze was niet meer moeilijk om terug te halen.

Ik spreek hier over een nylon kaptoom met brede zacht onderlegde neusriem.

Mijn korte ervaring (ik ben nog een beginner) leert mij dus dat dat eigenlijk een erg fijne en duidelijke optoming is. Toch zie je het niet vaak? Sidepull heeft een gelijkaardige werking, maar lijkt mij toch nog anders naar speling in schuiven toe? En als je de kaptomen ziet om te rijden, zijn het vaak de lederen fijnere (soms met ijzer in de neusriem) modellen. Ik vind nergens foto's/ artikels/ ervaringen van mensen die rijden op een breder nylon kaptoom.

Mijn excuses als het hier al eens over ging, ik heb niet alle 46 pagina's doorspit :o

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:08

Lisa_WB schreef:
Hoihoi,

Ik ben opzoek naar een sidepull die lijkt op onderstaande foto, alleen dan in het bruin maatje cob. Evt een kaakgekruiste die goed om te bouwen is is ook goed.

Iemand de gouden tip voor mij?
[ [url=m/91YYUB.png]Afbeelding[/url] ]

https://www.horsetopshop.com/FRA-bitloos-hoofdstel-Rebecca
Ik weet niet welke kleur 'havanna' juist is, ik denk lichter bruin?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:15

Niemand verder ervaring met een niet omklapbare hack optoming

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:33

ik heb de gewone scharen gehad bevielen goed