_ENGEL_ schreef:Al enige tijd wil ik graag de overstap maken naar bitloos. Wat me tegenhoud is dat ik naar mijn idee geen hulpteugel kan gebruiken. In de bak wat 1 x per week doe zal het even wennen zijn. Rondje park (verharde weg) doe ik ook zonder zadel en zou ik zo aandurven. Echter op het strand en in het bos wil hij nog wel is afgaan. Dat wil zeggen op het moment dat ik in galop zit, hij zijn kop omhoog doet en soms wil gaan rennen. Ook met een martingaal is dit niet te voorkomen, maar met een thiedeman teugel is dit goed in de hand te houden. Echter is dit de reden wat me weerhoud. Mijn pony loopt sowieso vreselijk met een gecombineerde neusriem en ik rijd enkel met een lage neusriem en dubbelgebroken bitje. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en welke soort optoming jullie gekozen hebben? Mijn voorkeur neigt naar een hackamore
Als ze echt willen gaan, gaan ze sowieso. Zowel met als zonder bitje (ook al x mee gemaakt helaas).
Maar goede training kan zeker helpen hierin zoals al wordt aangegeven.
Hier merk ik wel dat mijn paard als hij erg heftig is ook fijner te doen is met bitje. Als we weer regelmatig trainen kan ik ook prima met de sidepull naar buiten, maar nu tijdens revalidatie is dat gewoon niet verantwoord en hangt er dus wel gewoon een bitje in.
Hulpteugel in combi met bitloos wordt lastig.
Je kan voor de training wel tijdelijk met dubbele teugel rijden, dat je die van bitje erbij kan pakken indien nodig.