[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:23

Nadeel bij zon kort model met gewone singelstoten vind ik de vacht die klem kan komen te zitten soms. Ben verder wel benieuwd naar hoe het model wordt daar ik graag een westernvariant wil. Veters eraan hoeft van mij dan weer niet zo ;) maar een knop zeker wel.
Ik zag op de Belgische site ook bijv een optie om zadel met verplaatsbare cantle te bestellen tegen meerprijs.
Is het niet een idee dat hier ook te bieden? Ideaal met bijrijders die niet zelfde maatje hebben ;) of bijv keuze uit type singelstoten tegen meerprijs?

pmarena

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:44

Ja klopt, ik ben dan ook helemaal geen voorstander van singelstoten die over de blote huid lopen, had onder mijn (oude) Ghosts dan ook altijd gewoon een Cheyenne model pad vanwege die lange singelstoten.

Maar daarom gebruik ik voor zadeltjes met korte zijkanten sowieso ook een zo lang mogelijke singel :j
Ook bij western rigging :)

In principe wordt hij behoorlijk hetzelfde als mijn zelf bij elkaar geraapte zadel is de bedoeling :j
Maarja ze zit maar aan die knop te tornen :P

Ik wil graag gewoon een grote D-ring onderaan het zadel zoals bij de normale Arizona / westernmodellen, en dat je dan kan kiezen of je daar een western tie-strap en off-billet aan kan bevestigen, of Engelse singelstoten.

Zit sowieso al tijden te duwen om nu toch eens losse Engelse singelstoten aan te bieden ook, naast de losse western off-billets en tie-straps :j

Met een beetje geluk ontvang ik binnen nu en een paar weken een definitief demo-model van het zadel, maar eigenlijk had ik al graag gewoon een stuk of 5 verkoopbare gewild....zucht.

De velcro cantle-mogelijkheid is er ik meen vorig jaar gekomen na jaren duwen van mijn kant om dat aan te mogen bieden, dus die optie is er gewoon :j

Bazin van Barefoot wilde dat alleen niet volop in de webshop zien staan omdat ze het een beetje binnen de perken wilde houden. Heb meteen even gevraagd of ze daar inmiddels vanaf gestapt is en het nu wel volop in het zicht gezet mag worden, zou wel fijn zijn +:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:30

Citaat:
Ik zag nog mensen die meerdere zadels testen (rijden) in 1 sessie. Daarbij nog als tips: het gedrag van het paard kan natuurlijk niet alleen door het betreffende zadel veranderen maar ook door de situatie. Het komt best wel regelmatig voor dat een paard het na een paar zadels zat wordt en vervelend gaat doen, dat hoeft dan niet door het zadel te komen dat er op dat moment op ligt. Net zoals het niet zo hoeft te zijn dat die met het laatste zadel het lekkerste loopt doordat dat het beste ligt, maar misschien is die dan gewoon door de voorgaande rij-tijd inmiddels een stuk warmer of soepeler geworden in het lijf :P

Mede daarom kunnen we binnenkort van Ghost een testpakket aanbieden met verschillende zittingen er bij, dan kan je meerdere zittingen proberen (de basis blijft eender) Één van de zadels is dan gewoon het originele zoals je hem koopt, de extra zittingen zijn van goedkoper materiaal, dan kost het de dealer niet de kop om er een stel van te hebben en de klant kan voelen of dat ene zweetblad/wrongetje beter past dan het andere. En dat testpakket kun je een week proberen, dan heb je voldoende gelegenheid om een weloverwogen keuze te kunnen maken, lijkt mij. :)

Jouw prototype klinkt leuk pmarena +:)+ ben benieuwd of je idee ook zo uitgewerkt wordt als jij het in gedachte had.

Ik zit hier tegen een prototype Ghost barebackpad aan te staren - de ene helft van de collega's vindt het een geweldige uitvinding, de andere helft zegt dat de eventuele prijs (die nog vastgesteld moet worden) en het ontbreken van cantle en wrongen een slecht plan is. :\ Maar deze BBP is wel gebouwd op de basis van de normale Ghost en is dus voor je paard goed te verdragen, geen band die over de rug loopt, goede bescherming van de rug van je paard etc. Afbeelding
Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:35

Ik vind hem gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf Kwetal!!!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:35

_/-\o_ Pippaa

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:36

Ha, mooi geregeld dat zo'n testzadel-pakket er komt Don +:)+

Da's een heel stuk handiger dan allemaal verschillende zadels :j

Ik vind het een leuk ding, maar zou er ook wel wrongetjes op zetten eigenlijk. Denk dat daar toch meer vraag naar is :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:13

Oeh vind deze nog mooier dan de vorige!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:39

Wat een schatje Kwetal, ik vind hem echt snoezig <3

Over die knop, ja dat is echt een dingetje. Ik ben gewoon echt verzot op westernzadels en neig om die reden ook vaak naar BF al vind ik de nieuwe ghost echt mega top, maar ik mis gewoon een knop! En dat rijmt ook gewoon nog eens. :+

Zo'n zielig konijnenpootje moet het zeker niet worden nee, dat is geen knop te noemen.
Maar als het echt niet kan dan kan het niet natuurlijk. Ik zou het zelf alleen echt briljant vinden, een western modelletje in de ghost serie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:00

pmarena schreef:
Ze twijfelt erg over een pommel of het HDR handvat, maar ik wil gewoon die knop -O- Dat het toch een westernmodel blijft :j Maargoed er is ook nog twijfel over Western of Engelse singenstoten, daarbij neig ik dan weer naar Engelse :P Omdat je daar gewoon veel meer soorten singels voor hebt :)

Ik ben weer voor de western singelstoten, maar voorlopig kom er nog helemaal niks. -O- Maar ben eigenlijk wel heel benieuwd. :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:18

Bij mijn vorige zadel liep ik er inderdaad tegenaan dat ik geen goede banaan singel in westernvorm kon vinden. Je zou dan nog met verloopstukjes kunnen werken. Ik vindt een western singel wel heel handig omdat je traploos kunt aansingelen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:01

Ik ben heel benieuwd naar het Barefoot zadel. De Ghost bbp ziet er ook mooi uit! Ik miste de wrongen niet op de Florac, maar die heeft nog wel een hoog boogje voorop. Kunnen hier ook beugels aan, omdat ze op een Ghost basis gebouwd zijn?

Zo'n Ghost testpakket lijkt mij ook fijn. Want voordat ik een Florac koop, wil ik eigenlijk wel een keertje met wrongen en zweetblad hebben gereden, zodat ik zeker weet dat ik het niet mis :-)

Zaterdag heb ik het Ghost testzadel weer ingepakt in de doos snif. Vandaag met boomzadel gereden. En die blijkt breder te zitten dan de Ghost 8-) Door het dubbele zweetblad denk ik. En ik had een beetje rugpijn. Paardje was verder wel braaf :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:14

Elk nadeel heeft zijn voordeel :P

Ik kan het wel voorstellen aan de fabrikant - maar dan heeft het alleen maar een knop - bij een vaste pommel doe je alles weet teniet waar Ghost voor staat. Het enige is dat hij een pommel maakt van EVA (soort rubber) dat is dan nog enigermate flexibel, maar dat wordt vormgespoten, dus moet daar een mal voor gemaakt worden, kost geld etc. Moet je wel zeker zijn dat je er veel van verkoopt.... :$

Klein wrongetje op Ghost BBP moet geen probleem zijn :)
Aan de Ghost BBP kunnen beugels, er zitten gewoon 2 ringen aan (per kant) en je hebt ook het voordeel van de schuivende singel :j Alleen zijn de kussens niet dik, dat zijn 2 wollen flapjes....dus mogelijk ben je iets van je A-zit kwijt en het is dan beter om niet uren in de beugels te hangen....

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:41

Leuk hoor die barebackpad en alle andere ontwikkelingen!

Voor de ghost in western versie had ik ook al gedacht aan een rubberen fork..Stevig maar toch flexibel..Ben benieuwd of hij er echt gaat komen!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:34

Die Ghost bbp vind ik echt heel mooi! Als die op de markt komt ga ik er echt wel over nadenken om 'm aan te schaffen.

Ik twijfel nogsteeds of ik een fork in mijn cheyenne ga laten zetten of niet..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:43

A knife, a fork, a bottle and a cork, that's the way I spell New York :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:19

Nachtlampje schreef:
Even wat ideeën gevraagd aan iedereen hier;

Mijn nichtje heeft een ijslander met een redelijk normale schoft. Zij had een zadeltje gekocht enkele jaren geleden dat nu toch niet goed blijkt te liggen, en ze wil graag over op een boomloos, liefst een Barefoot type.

Nu is dit de situatie: zij en haar moeder hebben niet veel verstand van zadels, ook niet van boomloos. Ze weten niet zo goed wanneer een zadel goed ligt.
Haar budget ligt tussen de 300-500 euro.

Ze hebben mijn hulp gevraagd of ik weet wat ze voor zadel moeten kopen, liefst tweedehands.
Gezien zij in Friesland wonen en ik in Nijmegen, kan ik hen eigenlijk alleen online helpen.
Haar IJslander heeft net zo'n korte rug als mijn IJslander, daardoor ben ik bang dat een Barefoot niet gaat passen, ook een maat 1 niet. (Mijn nichtje haar kont past wel in een maat 1).

Hebben jullie tips voor een zadel binnen haar budget en voor korte ruggetjes?

Ik zat te denken aan Ghosts, Buitenzinnig, maar die zijn misschien snel te lang?
Omdat jij in de buurt zit is het natuurlijk wel ideaal, dan kan ik ze adviseren om jouw passervice te 'bestellen' en dan weten ze sowieso of er iets goed ligt.

De Ghost zadels zijn 60 cm lang, maar doordat ze wat verder naar voren liggen en de boel flexibel is, is het niet zo erg als deze na de 18e rib komen. Daarbij is er ook nog een korter model, 4cm korter, welke wellicht geschikter zou zijn voor jou nichtje.
Je komt echter al gauw boven de €500 uit, alleen de Florac is goedkoper (€453), maar de pad is ook al €70.
De Ghost Agnello zou dan het beste zijn, incl. pad kom je dan op €488 (Quilty model, of andere met korte zweetbladen).

Wellicht is het handig als jij of je nichtje mail contact met mij opneemt, ik kan uiteraard even langs komen om het een en ander te proberen!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:29

Ik heb deze vraag ook neergelegd bij Barefoot maar wil graag weten of iemand deze ' klachten' herkend:

Ik heb een vraag over de fork in de Arizona nut. Ik heb een blauwe XXL fork besteld, deze past prima. Maar.. er is behoorlijk wat ruimte over waar de pommel nu zit. Volgens mij was de vorige pommel (de standaard maat L die er al in zat) 1 van fiberglas (hij heeft ook grotere 'bollingen' ). Het zadel ligt nu ook platter en nu heb ik het gevoel dat de cantle hoger is dan het voorboogje.
Weet iemand of je nog aan die oudere forken kan komen in maat XL? Of is er een tip om de ruimte op te vullen? Zit er ook verschil in grootte van de fork van de 'gewone' Arizona en de Arizona nut (behalve de kleur van de knop) ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 10:57

O ik heb net je mailtje beantwoord, die zie je wel verschijnen :P

Hier even de korte versie: ik vind het apart en zou denken dat de Arizona Nut alleen maar met PU fork geleverd is, maar ik kan het mis hebben.

Zover ik weet zouden alle PU pommels / forken gewoon gelijk gebleven moeten zijn qua maatvoering / volume.

Maarja als je oude fork de boel wel goed opvulde en de nieuwe niet...het verbaast mij echt!
Ben wel benieuwd of er dan toch een fiberglas versie in heeft gezeten.

En waar de overtollige ruimte zit, zou het helpen om gewoon een stukje foam ofzo onder de zijkanten van de fork te leggen zodat hij in zijn geheel wat omhoog komt?

Overigens over de klittenband cantle: ik heb het even nagevraagd aan de bazin van Barefoot en zoals het op de Belgische site staat dat was eigenlijk niet de bedoeling, ergens is daar iets fout gegaan blijkbaar.

Nog even doorgesproken wat nu wel of niet mag van Barefoot en tot de conclusie gekomen dat het okee is om op de website de optie er bij te zetten en dat ga ik nu doen, maar ik moet wel rekenen met een meerprijs van 150 euro op een zadel waarbij men een verplaatsbare cantle wil. Dus dat ga ik er dan maar bij zetten van de week in de webshop, bij elk zadel apart :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:15

En dan zou een eventueel verplaatsbare cantle er dus nog overheen komen qua prijs? Of wordt het dan een grote strook klittenband :p

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:01

Wauw daar komt weer een mooi schaap voorbij :D

Oshaa fijn dat je zo geholpen bent, en graag gedaan uiteraard :)
Echt heel mooi om te zien dat er zo'n onwijs verschil zat in reactie onder de zadels. Ben heel benieuwd hoe je de Ghost eventueel met een testweek ervaart :)

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:11

Heeft er iemand ervaring met de half pad van FastFabrics?
Klinkt veel belovend.
Ik ben opzoek naar een goeie halfpad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:22

Pippaa schreef:
En dan zou een eventueel verplaatsbare cantle er dus nog overheen komen qua prijs? Of wordt het dan een grote strook klittenband :p

Hè hoe bedoel je....?

Het is gewoon zo dat als een zadel normaal 400 euro kost, er 150 euro bovenop komt om hem met een verplaatsbare cantle te leeren dus dan wordt het 550 euro.

Ik vind het wel een hoge meerprijs maarja het is een beetje vergelijkbaar met een MyBarefoot: ze moeten hem speciaal maken apart van de normale productielijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:24

pmarena schreef:
Pippaa schreef:

Hè hoe bedoel je....?

Het is gewoon zo dat als een zadel normaal 400 euro kost, er 150 euro bovenop komt om hem met een verplaatsbare cantle te leeren dus dan wordt het 550 euro.

Ik vind het wel een hoge meerprijs maarja het is een beetje vergelijkbaar met een MyBarefoot: ze moeten hem speciaal maken apart van de normale productielijn.

Snap wel dat er een meerprijs aanhangt idd. Maar €150,- is dan wel meteen heel veel... En bij belgie staat t nu nog voor minder (zou ik m nu heel snel daar bestellen? 0:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:24

RomyJ schreef:
Heeft er iemand ervaring met de half pad van FastFabrics?
Klinkt veel belovend.
Ik ben opzoek naar een goeie halfpad.

Even opgezocht, ik weet niet in hoeverre het wat is eigenlijk qua model en of er een goede ruggengraatvrijheid in zit? Hij lijkt vrij smal onder de beugelophanging bijvoorbeeld.

En of hij met gebruik direct op de rug wel voor alle paarden fijn zal zijn i.v.m. haren die in de gaatjes kunnen gaan zitten.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:08

pmarena schreef:
Pippaa schreef:

Hè hoe bedoel je....?

Goedemorgen 8)7 Ik was gisteren nog niet goed wakker denk ik.
Ik dacht dat het over een verplaatsbare pommel ging. Ik vond het al zo vreemd dat Barefoot dat wou doen.