Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:19

Ik heb 'm vandaag voor het eerst onder mijn kont gehad ! Mijn kleine eigenwijze meisje heeft vandaag voor 't eerst iemand op haar rug gehad. Wat ben ik fier op haar, en zo verliefd. :) Zo doet zó haar best. <3

Iberica zit zeer zacht, ik voel alles wat ze doet (inclusief het door mekaar gooien van tölt en draf, dat zit niet zo handig := ). Waar husbie bij een gewoon zadel vaak reclameert over mijn houding, zei hij deze keer dat ik heel goed zat - raar maar waar zit ik veel relaxter dan wanneer ik wél stijgbeugels heb.

Mijn heupen hebben tot nu toe nog niet geprotesteerd op het breder-zitten-dan-op-een-engels-zadel, maar 15 minuten is natuurlijk niet zo veel.

Ik heb een pony- maat maar zit daar tot mijn verbazing helemaal niet opgesloten in, terwijl ik zelf toch wel maatje 40 heb.

Ik had niet het gevoel dat ik er gelijk ging afliggen, de paar keren dat ze weg schoot - met een standaardzadel zou ik verkrampter gereageerd hebben, dat weet ik zo.

Tot nu toe ben ik dus zeer positief over de Iberica.

1 klein ding echter wel : het blijft niet mooi in het midden liggen en schuift een beetje opzij. Even afwachten of ik dat de volgende keer ook heb.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:31

@jokari: kan het zijn dat je paardje scheef is? Ik rijd op 2 verschillende paarden met de pad waarbij ik weet dat ze scheef is. Hierbij gaat hij dus ook scheef liggen maar tot een bepaald punt schuift hij niet schuiner. En bij her andere paardje waar de rug gewoon gelijk is blijft het gewoon recht liggen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:43

Hmmm dat zou kunnen natuurlijk, zal lesgevende vriendin eens om haar mening vragen. Nu je het zegt, het voelde idd wel zo aan, dat paardlief mij scheef zette, maar ik dacht dat de fout bij mij lag, dat ik gewoon verkeerd zat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:43

Jokari, je bent hartstikke slank!!! :) En wat fijn dat het allemaal goed is gegaan. Scheef gaan is idd door een scheef paard, dat komt allemaal wel goed hoor :j

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:54

Nog even een gekke vraag..
Wij willen van de zomer langere buitenritten maken, waarbij we heel de dag weg zijn. We gaan dan onderweg picknicken, nemen eten mee voor de paardjes, een opvouwbare emmer voor water, enz.
Maar nu vraag ik me af, wat voor zadeltassen zou je het beste rond de Iberica kunnen hangen? :))

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:01

Jemig Jaisa - geen hele zware of "zelf dragende" tassen, niet iets wat aan 1 kant van de Iberica hangt te bungelen.... Eten voor de paardjes groeit toch in het wild? ;) Of neem Bikkel mee als pakpaard.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:16

Annepaard mag geen gras en dat gras hier in de berm, dat mogen mijn paarden niet snoepen :))
Maar we nemen geen hele baal hooi mee hoor, gewoon wat te knabbelen voor als we heel de tijd weg zijn.
Ik zat te denken aan een banaan-tas, heeft iemand daar ervaring mee? :)

Bikkel mag later (als ie groot is, haha!) wel mee als pak-paard, wordt wel stevig bijbenen, als wij draven moet hij in ren-galop _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:24

Een banaantas draagt inderdaad zichzelf, vooropgesteld dat je niet de hele meuk in 1 puntje stopt :D

Bikkel wordt toch niet groot? ;) Je hebt speciale grote honden tassen, dat zou Bikkel wel kunnen dragen :j

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 07:19

mijn paard is ook scheef, geen "expert"die hem recht krijgt, vanwege zijn postuur. De Iberica schuift nog het minst van alle zadels die ik heb gehad afgelopen 10 jaar (en dat zijn er veel). Ik heb er wel een neopreen anti schuifmatje onder, dus ik smokkel wel.

Ik zie nu dat Morrie nog steeds alleen aan de linkerkant zweet, dat is dus de kant waar ik heen zak.
Dressuurgedoe begin ik niet aan, daar worden we allebei erg ongelukkig van,dus ik heb ermee leren leven. Zolang hij nog vrijwillig met me mee gaat (ik nodig hem uit om te komen als ik wil rijden en hij komt 99,9% van de tijd en die 0,1% hoeft hij niet mee) zal hij het ook wel leuk vinden

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:44

Hier gisteren de Iberica getest, maar het is niet gelukt. Het zit te breed voor me. :(
Nu kijken wat dan wel, want zo langzamerhand blijft er niet zoveel meer over...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:55

Mijn Iberica is ook vanaf-de-grond-opstap-proof. Ik had de keus tussen vanaf de grond opstappen of een héél end ernaast lopen, dussssssss......

@ankem je zit te breed? Kom eens langs, dan mag je even op Morrie zitten, dan zit je eigen paard, ongeacht welk zadel, ineens erg smal :+

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:59

Morrie schreef:
Mijn Iberica is ook vanaf-de-grond-opstap-proof. Ik had de keus tussen vanaf de grond opstappen of een héél end ernaast lopen, dussssssss......

@ankem je zit te breed? Kom eens langs, dan mag je even op Morrie zitten, dan zit je eigen paard, ongeacht welk zadel, ineens erg smal :+

Dat is wel erg makkelijk gedacht Morrie, lag het maar zo eenvoudig. Ik heb een bekken dat na een zwangerschap en heftige geboorte niet meer zo goed wil. Daarom is hij te breed voor mij.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:11

Dat is balen Ankem, dus nu moet je weer verder zoeken, kan me voorstellen dat je daar soms een beetje moedeloos van word.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:18

Jups en ik heb echt al een arsenaal aan zadels gehad. In eigen bezit en om te testen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:19

Ankem, ik snap je probleem. Door artrose in mijn heupen zit ik ook snel te breed, de fjordxtinker van een vriendin plus haar tinker, daar kon ik max 15 minuten op zitten. En ja Morrie, dan lijkt je eigen paard snel smal, maar dat neemt niet weg dat dat nog steeds te breed kan zijn. :) Morrie zou wss een hel zijn voor Ankem en mij. :)

Zit jij dan niet beter op een normaal boomzadel ? Moet weliswaar goed passen voor je paard.

Don en toch heb ik echt waar een 40. :D Eigenlijk had ik wel een beetje gehoopt om 'vast' te zitten in de Iberica, ik heb altijd graag met een dressuurzadel met diepe zit gereden. Maar tot mijn verbazing voel ik mij zo goed op de Iberica, dat het mij echt niet 'stoort' dat ik zo vrij zit. Een zadel met een vlakke zit heb ik nochtans altijd lastig gevonden.

Ik gebruik al jaren tot mijn grote tevredenheid een banaantas. Al zit daar wel gewoon een halstertje met touw, hoevenkrabber, gsm en portefeuille in, dus veel is dat niet.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:21

jokari schreef:
Ankem, ik snap je probleem. Door artrose in mijn heupen zit ik ook snel te breed, de fjordxtinker van een vriendin plus haar tinker, daar kon ik max 15 minuten op zitten. En ja Morrie, dan lijkt je eigen paard snel smal, maar dat neemt niet weg dat dat nog steeds te breed kan zijn. :) Morrie zou wss een hel zijn voor Ankem en mij. :)

Zit jij dan niet beter op een normaal boomzadel ? Moet weliswaar goed passen voor je paard.

Don en toch heb ik echt waar een 40. :D Eigenlijk had ik wel een beetje gehoopt om 'vast' te zitten in de Iberica, ik heb altijd graag met een dressuurzadel met diepe zit gereden. Maar tot mijn verbazing voel ik mij zo goed op de Iberica, dat het mij echt niet 'stoort' dat ik zo vrij zit. Een zadel met een vlakke zit heb ik nochtans altijd lastig gevonden.

Ik gebruik al jaren tot mijn grote tevredenheid een banaantas. Al zit daar wel gewoon een halstertje met touw, hoevenkrabber, gsm en portefeuille in, dus veel is dat niet.

Tot nu toe rijd ik me op elk boomzadel door aan de voorkant... |(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:26

Ai... Dat is ook niet de bedoeling. En aangezien je er al zoveel hebt uitgeprobeerd, zou ik niet weten wat ik je nog zou kunnen aanraden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:39

Ze heeft de Trekker True Talent nog niet geprobeerd... :o maar dat is weer een ander topic ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:47

jokari schreef:

.

Ai... dan zou mijn dame mogelijk helemaal een ramp zijn... Ik ben koudbloedpaarden gewend, maar kreeg een spagaatgevoel op mijn Hälgaatje. :+
Staat tegenover dat ik tegenwoordig alle andere paarden eng dun vindt. :+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 15:18

Heb je wel eens een wow zadel geprobeerd Ankem, is wel een prijzig zadel, maar zitten heerlijk.
En je kunt ze aanpassen aan je paard.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:38

Don, nou díe wil ik ook. :) Maar nog niet gelijk nu, eerst weer even sparen.
Ik zag wel dat een zadelpasser op amper 50 km van mijn deur dat zadel ook aanbiedt. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:39

Ik denk dat je een beetje tussen ons in zit Jokari.

Uudje - of een WOW heerlijk zit is afhankelijk van wat een ruiter heerlijk vindt en wat het paard er van vindt...tja....eh.... :x

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 00:52

@ Don, volgens mij is een wow zadel echt een goed zadel hoor, ook voor een paard, niet alle boom zadels zijn per definitie slecht denk ik, als je je paard en het zadel maar goed in de gaten blijft houden.En geldt het of een ruiter of paard het fijn vind niet ook voor boomloos? En ik geef haar maar een tip he, net zoals mensen haar ook een tip geven om de iberica eens te proberen, omdat die zo heerlijk rijd, maar die blijkt dus ook niet voor iedere ruiter fijn te zijn :x
Ik heb zelf een paar keer met een wow gereden op mijn toenmalige fries en vond het een erg fijn zadel.

Heeft er hier iemand eigenlijk ook ervaring met de premium plus?
Of misschien zelfs een vergelijking met de iberica, zag namelijk een hele mooie bruine nieuwe[ alleen maar gepast]premium plus op MP en twijfel een beetje om hem misschien te kopen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:05

Ik zeg niet dat boomzadels slecht zijn, maar dan moeten ze wel passen - een WOW kan je tot op zekere hoogte aanpassen, maar als de meneer/mevrouw die dat moet doen niet komt opdagen en er een riant bedrag voor rekent..... Alles wat past is goed in theorie, de praktijk wijst echter uit dat het daar nog wel eens scheef gaat.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 01:05

@ uudje: wat wil je weten over de premium plus? Ik heb die premium versie van de christ maar dan zonder de plus.