voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ivonne85

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:09

als ik zo kijk naar de 2 foto's hierboven
dan leg ik mijn zadel te ver naar achteren.
ga het proberen om verder naar voren te leggen.
:D
nog meer mensen met leuke rij foto's?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:13

ivonne85 schreef:

Ik heb heeel veel rijfoto's. :D
Afbeelding

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:15

rij jij met enkele inlages??
en je hebt een cheyenne zo te zien??
Hoe lang heb je dit zadel al?
Mooie foto's hoor!!!
Ik wil dat ook graag binnenkort :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:17

Sodeletuut schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=69BbEWKYS94 Filmpje is duidelijker, toch? :) Vanaf 3.21

Oei , zoals je in draf zit daar krijg ik al rugpijn van als ik het zie :(:)

Je zit behoorlijk voorover gekanteld , met je bovenlichaam naar voren en benen naar achteren , en om dan je evenwicht een beetje te compenseren trek je je rug hol.
Hierdoor liggen je benen ook best instabiel en lijk je constant een beetje te zoeken naar de juiste balans.

Komt dit ook door rugproblemen , dat je niet wat beter rechtop kunt gaan zitten ? Of is het een beetje spanning omdat het beestje wel eens raar kan doen ofzo ?
Van deze houding krijg je namelijk vooral snel last van een stijve / zere onderrug.

Ik weet niet of het helpt als je benen wat meer steun hebben , denk je zelf dat het door zou werken in de rest van je houding als je wat meer wrong hebt ?

Dat je bovenlijf naar voren gaat en je benen naar achteren , en die holle rug daardoor , dat is echt het probleem , maar zouden je benen niet naar achteren gaan met wrongen ? :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:17

Afbeelding
zo ligt ie op apinc
voor het rijden
iets meer ingezakt op het moment
en dan inderdaad is de pommel iets lager als het achter boogje

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:20

Ivonne, dankje! Ja, ik heb de cheyenne dry-tex. Ik heb hem sinds januari 2009, dus 2,5 jaar. Ik rijd met enkele inlages inderdaad.

Pmarena, oh echt, zo erg? Deze houding neem ik denk ik aan omdat ik zo voor mijn gevoel het meest stabiel zit, ik heb het gevoel dat als ik mijn bovenlijf meer naar achteren breng, ik niet goed genoeg met de bewegingen mee kan gaan ofzo. Het is misschien inderdaad wel zo wat je zegt, dat ik dan juist meer naar voren ga zitten. Ik moet eigenlijk wrongen achter mijn benen hebben. :+ Maar ik zal nog eens mijn best gaan doen met mijn houding. Ik zal ook eens een oud filmpje/foto opzoeken, van toen ik nog geen rugpijn had, misschien zat ik toen ook wel anders..
Edit: [RIJ-ITP] Misty @ Scholen concours BB! Hier had ik ook al wel een holle rug, maar zat ik volgens mij minder voor over. Hier had ik geen rugpijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:33

Hihi , die rondspringende apekop :P

Moeilijk te zien op deze foto's , dat hol trekken van je rug zit er sowieso wel behoorlijk in hoor.

Ik herken het ook zo omdat ik er zelf ook een handje van heb , als je wat naar voren zit dan heb je het idee dat je je rug wat ontlast en dat je makkelijker met de bewegingen mee kunt gaan , zeker als je een beestje hebt dat wel eens een rare onverwachte sprong of beweging kan maken zoals die bolle van mij :P

Maar als daarbij je onderbenen ook naar achteren gaan dan wordt het wel te gek hoor , dan ben je net zo'n kantel-poppetje dat vanuit de knie alle kanten op kan kantelen , je knie wordt dan je basis terwijl je juist die basis in je kont / bekken / heupen hoort te hebben :)

Alles begint vanuit je bekken qua sturen en balans als ruiter.

Als je dat hol trekt dan zit je helemaal gespannen :)

Ik kan het niet zo goed uitleggen , volgens mij is dat meer voor centered riding instructeurs ofzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:35

ik bekeek net ook het filmpje en krijg er zelf spontaan last van mn rug van..
zou je bijna willen oppakken en opnieuw in dat zadel drukken en kneden,hihi...

misschien idd model met wrong?
en echt op je billen zitten,dan zit je ook al rechterop zonder gekanteld bekken zoals ik nu zie..
en lang been,alles in je lichaam lang maken...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:38

Hmm, daar heb je gelijk in. Ik val inderdaad heel snel naar voren, als ze ook maar even haar hoofd naar beneden trekt ofzo.. Ik ga eens mijn best doen recht op te blijven zitten, en dan kijken of het beter wordt. Scheelt weer een paarhonderd euro aan een zadel. :+

Darkchrystal, haha begrijp ik.. :P Ik ga mijn best doen. :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:43

Van waaruit stuur jij , voor je gevoel ? :)

Bij mij helpt het heel erg om echt mijn bekken als basis te zien van waaruit je stuurt en gekoppeld bent aan je paard zeg maar.

Als je stuur voor je gevoel echt in je handen zit dan ga je ook al snel wat naar voren gekanteld zitten :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:44

Na een tijd geen les te hebben gehad werd ik er opgewezen dat ik weer zwabberbenen krijg, ik ben nu dus dringend opzoek naar een instructeur, maar is het niet erg om een zadel zonder kniewrongen te kopen? zodat mijn benen niet erger worden.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:48

Carmen, zit je wel eens in een "gewoon" dressuurzadel? :)
Ik weet niet hoe de Londen zit, maar in een boomdressuurzadel zit ik zelf meteen al wat rechter. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:49

in principe moet je prima zonder kniewrongen kunnen rijden.
ik heb zelf jaren cheyenne gereden en zat er erg recht op.
echter moet je wel op je kont zitten,en niet je bekken kantelen anders ga je kukelen.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:01

Wat een grappige spring foto's van je paardje :D
Heb je er niet naast gelegen??
Zag er wel spectaculair uit.
Ik weet nu wel zeker dat ik mn zadel te ver naar achteren leg..
Bij een boomzadel was het net wat makkelijker checken. :j

Maar ff kijken of ik morgenavond ff in de bak kan rijden.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:02

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:39

ik heb haar al een pb gestuurd.
boo weet jij welke onderkant het is?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:55

Sodeletuut schreef:
ivonne85 schreef:

Ik heb heeel veel rijfoto's. :D
Afbeelding

Wat is dat voor dekje wat je onder je zadel hebt dan?
Die heb je namelijk niet met een bandje dat je in de midden vastmaakt aan je zadel of wel?
Zo lijkt het namelijk ook dat het minder goed aansluit vind ik.. met dat bandje in de midden..
Bij de nieuwe barefoot pads.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 19:57

Camen (en ik ook) hebben een Budgetpad :j

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:02

oke en dat is ook met symphanova onderkant?

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:11

:j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:59

Mijn lang beloofde foto's:

zweetplek zadel met enkele stevige inlages:
links Afbeelding
rechts http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG0930.jpg
achter http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG0937.jpg

met dubbele (zacht en stevig) inlages: (waarom is het niet zo nat? Ongeveer net zo intensief gereden...)
L Afbeelding
R http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1130.jpg
boven http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1128.jpg
zadel hoe het die dag lag http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1066.jpg
dik pakket := http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1067.jpg

Nu nog een paar keer met de dubbele gereden. Resultaat eigenlijk hetzelfde. Wel doorstonden we de proef met het halstertouw (veel) beter met de extra inlages. Maar het wordt wel weer zo'n dik pakket... Schuift verder niet gelukkig. Voor de duidelijkheid: dit is mijn zusjes pony, zij rijdt er dus ook op.
Op de laatste foto's ligt het zadel wel wat te ver naar voren geloof ik, vandaag wat meer naar achteren gelegd en het bleef daar ook mooier liggen, even op letten dus. We hebben nog geen banaansingel, maar die komt er misschien wel, zeker omdat ponylief wel erg buikig wordt nu :o

M'n zusje had trouwens gesprongen vorige week, nu zag ik achteraf op de foto's dat het zadel er zowat af vloog! Moet nog toestemming vragen om een foto daarvan te plaatsen, maar neem van mij aan: het ziet er best erg uit. (Zusje staat natuurlijk zelf ook op de foto's, en ik weet niet of ze dat op bokt wil) :)

Mijn pony met zijn nieuwe (tweedehands) boomzadel: (mag ik dat ook laten zien? Wil in de toekomst graag boomloos, maar eigenlijk ligt dit zadel prima en rijd ik nog zo weinig dat ik niet fatsoenlijk zou kunnen testen)
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG0941.jpg
De zweetplek vond ik wel heel apart, betekent dit dat het zadel niet goed past? Heb er anders niet zo op gelet.
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1040.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q264 ... MG1038.jpg

Kunnen jullie zeggen wat je er van vindt?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:18

Hoi Hoi
Ik vind het ook zo'n dikker pakket bij ons met de 2 inlages.
Maar wel betere ruggengraat vrijheid.
En het lijkt alsof het dan minder zweet dat heb ik ook weleens gehad.
kan ook door de temperatuur komen natuurlijk.
Dat het de keer ervoor warmer weer was.

Ik vind persoonlijk het boomzadel wel redelijk goed liggen... maar als je de zweetafdruk ziet
dan lijkt de boom te drukken naast de schoft.
En ik vind het zadel te lang.
Het lijkt of hij over de 18e rib komt.

Verder weet ik van boomloos ook niet genoeg om er veel over te kunnen zeggen.
Zit zelf ook nog steeds te twijfelen aan de inlages en zweetafdruk en dat het achter inderdaad zo'n dik pakket lijkt en daarom het lijkt dat het zadel niet goed aansluit aan de achterkant... maar dat is misschien bij mij ook wel nieuwigheid en ook dat ik een barefoot pad heb met in de midden een klittebandje om onder de cantle vast te maken en ik weet ook niet precies hoever je het zadel naar voren moet leggen enz. enz.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:50

p.s. ook wel raadzaam om de gesp van de beugelriemen onderaan bij de beugels te doen
anders krijg je misschien een drukplek bij de beugelophanging.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 01:33

ivonne85 schreef:
Hoi Hoi
Ik vind het ook zo'n dikker pakket bij ons met de 2 inlages.
Maar wel betere ruggengraat vrijheid.
En het lijkt alsof het dan minder zweet dat heb ik ook weleens gehad.
kan ook door de temperatuur komen natuurlijk.
Dat het de keer ervoor warmer weer was.

Wel fijn om te horen dat jij het herkent. Al was het niet echt warmer geloof ik... misschien wel iets beter uitgestapt of zo, maar zo'n hele natte plek is er nog niet geweest onder de dubbele inlages.

Citaat:
Ik vind persoonlijk het boomzadel wel redelijk goed liggen... maar als je de zweetafdruk ziet
dan lijkt de boom te drukken naast de schoft.
En ik vind het zadel te lang.
Het lijkt of hij over de 18e rib komt.

Nu ik de foto beter bekijk is hij wel uit een rare hoek genomen, maar goed. Ik vind zelf de 'strepen' wel een beetje raar. Met een ander dekje nog maar eens proberen. Dit dekje was na 2x al heel vettig, terwijl ik het vorige pas na een hele tijd heb gewassen. Nou bleek deze ook niet zo mooi te staan bij het zadel :o Helaas. Bij boomloos zal ik wel enorm aan de andere dekjes moeten gaan wennen. Vind zadelvormige dekjes niet mooi, of ze moeten al een (nep)bontrand hebben of zo. Ook wil ik een paar setjes eigenlijk... heb nu een echt mooi turkoise set en donkerblauw en crème... Zo'n 2 of 3 verschillende vind ik gewoon leuk :j
Maar even over die 18e rib... nog maar eens goed voelen dan. Dacht er ook aan een osteophaat te laten komen, omdat hij ontzettend scheef is, laat namelijk absoluut niet los op rechts en wil graag hangen. Die kan over de lengte van het zadel ook wel wat zeggen denk ik. Maar in de wei (ja, onbelast natuurlijk) loopt hij prima, twee kanten galop, changeren, bokken, graaien, stoppen... jongvolwassen paard dat goed in z'n vel zit :)

edit: hoe moet je de gesp dan onder doen bij de beugelriemen? Waar laat je het uiteinde? Ik ken die hoesjes, maar heb ze nooit goed bekeken!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:38

Hoi
Allereerst de dubbele inlages is ook wennen denk ik.
Ik blijf er in ieder geval maar gewoon mee rijden, want het is meer padding en meer ruggengraat vrijheid voor Apinc en dat vind ik het belangrijkste. En hij heeft geen last van dat het zadel aan de achterkant minder goed aansluit.
De dekjes kun je in principe blijven gebruiken.
Maar volgens mij hoef je dan niet met dubbele inlages te rijden, dan wordt het helemaal een pakket.
En op www.nickyskeet.nl heb je HKM dekjes in allerlei kleuren met inlage vlakken voor boomloze zadels.
Dus daar zal ik niet bang voor zijn als ik jou was.

Is zijn gebit ook pas geleden nog gedaan? Want dat hangen en niet los laten op 1 kant kan namelijk ook aan het gebit liggen. Apinc hield links vaker vast en ja hoor vorige week woensdag weer naar de tandarts geweest voor jaarlijkse controle en hij had links wat meer hobbelig gebit als rechts.
En nu nergens geen last meer van.
Een goede sportmasseur kan ook veel en misschien wel meer als de osteopaat.
www.happy-athlele.nl is de site geloof ik.
Daar kun je aangesloten masseurs vinden die geen kwakzalvers zijn.
En anders inderdaad osteopaat.. maar vaak is er ook veel aan de hand in de spieren.
Bij Apinc hielp het goed . 3x behandeld en loopt stukken beter.
Scheefheid moet je ook oplossen in het rijden, in het rechtrichten.
Vooral niet tegen hangen, als ze bijv. plat door de bocht gaan,, want dan gaan ze nog meer hangen.
Maar mee gaan in de beweging.
Druk is tegendruk.
Kijk maar op www.stalmireille.nl Ze woont momenteel in Brabant geloof ik.

Ehm gesp onderaan moet je ff kijken op de site van pmarena boomloosrijden.nl daar stond geloof ik een uitleg.
Ik heb in ieder geval het uiteinde een aardig stuk ingekort.
De gesp moet zeg maar op de kop hangen, bij je beugelriem.
Heb geen goede foto om het te laten zien. Je doet het uiteinde van de beugelriem van boven naar beneden door de ophanging dus dan heb je de gesp op de kop hangen
dan maak je hem vast en doe je dat uiteinde terug steken langs de gesp naar boven.
Dan maak je er een hoesje om als die van klitteband is.
Of je kort zover in dat dat niet nodig is.

Succes

Ik ga nu naar Duitsland naar WB movie world.