Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 19:52

Afbeelding

dit is de foto met bontje waarop je net de rawhide strap kunt zien die over de vacht ligt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 20:54

hue en hott misschien?
Of een goede zadelmaker.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:35

hue en hott is superduur...zo n singel en straps moet ong 30 euro kosten bij mekaar......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:30

Dat hangt van de kwaliteit van het leer af. En zeker voor riemen die een zadel op zijn plek moeten houden : kwaliteit=veiligheid.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 00:04

connie1964 schreef:
hue en hott is superduur...zo n singel en straps moet ong 30 euro kosten bij mekaar......

Hum.. handwerk en stukwerk kost nu eenmaal. Ik ben zelfstandige.. voor dat geld werk je tegenwoordig nog geen uur, exclusief materialen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 16:58

Connie ik zie dat de ruggegraad helemaal niet vrij ligt. Hoort dat zo bij dat zadel?

Bandida dan ben je wel duurder dan ik (op het moment) ;) :+

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:56

hoe bedoel je precies laura? het zijn een soort van 2 worsten gevuld met stro en daartussen zit niks.Dus meer aan zijkanten van ruggegraat liggen die 2 worsten.Bedoel je dat?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:42

Tussen (of beter gezegd onder) die twee worsten met stro zitten dekens/pads. Deze liggen ook op de ruggegraad. Dat viel me op, omdat altijd wordt gezegd dat het belangrijk is dat de ruggegraad helemaal vrij ligt (geen druk erop, wel koeling door lucht).
Ik vraag me af hoe dat dan bij dit (soort) zadel zit, omdat ze bedoeld zijn als werkzadel?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:46

Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp laura?
Uiteraard liggen dekens en of pads over hele rug of ben ik nou mis?
t zadel heeft idd ruimte tussen de 2 "worsten"maar daaronder gebruik je vacht of pads.
Of bedoel je soort van pad met ook een tunnel?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:52

Ik bedoel inderdaad dat er boven de ruggegraad een tunnel moet zijn :j (op de site van HC staat meer uitleg, misschien dat dan beter te begrijpen is wat ik bedoel?)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:46

connie1964 schreef:
Afbeelding

Wie kan mij helpen aan soortelijke singel met straps en de strap die over de vacht gebonden zit???Je zou me vreeeeselijk blij maken....

Prachtig zadel!!!!
Ik kwam deze foto's tegen. Ergens in m'n hoofd, kwam deze zin naar boven bij het zien van de foto's:
Paarden en paardrijden weerspiegelen voor mij het verlangen naar vrijheid. Is de Engelse dressuur daar nu net niet het tegenovergestelde van? In een afgesloten bak rondjes draaien...niet mijn wereld.
Zo natuurlijk een eenvoudig, zonder glitter en praal:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LLUDYRDR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UULIXREA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NOM4XFSM.jpg

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:34

dat is dus wat mij ook raakte bij t ras en t rijden op deze paardjes, pure eenvoud...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:02

Afbeelding

Zo eenvoudig als het komt, compleet met anatomisch correcte zit :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:16

connie1964 schreef:
Uiteraard liggen dekens en of pads over hele rug of ben ik nou mis?

Uiteraard?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ja, je hebt het mis.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 16:32

Goedemiddag,
Ik lees hier best wel wat kennis. Ik rij zelf op dit moment met een Strada zadel. De beste optie voor mijn korte ronde anda waar ik een hoop zadel troubles mee heb gehad. Daarnaast rijd ik met een dubbele schapenvacht. Voor de afwisseling en voor de controle van mijn zit.

Ik wil eigenlijk heel graag (met het risico om nu oppervlakkig over te komen..) puur voor estetische doeleinden een relvas zadel.
Niet minder belangrijk is het feit dat het ook goed moet passen. Wat zijn de ervaringen hier met dit type zadel? Ik las ook iets over dat lage rugklachten in combinatie met de relvas niet zo´n goed idee zou zijn? Klopt dit?
Het zadel dat ik op het oog heb staat op www.horsefire.pt het is een relvas met veel borduurwerk. Of het bruine relvaszadel met alle stiksels in het profiel van lusitana (zij verkoopt ze ook vanuit Portugal).

Ik rij volgens de academische rijkunst, een onafhankelijke geschoolde zit is dus onderdeel van ons dagelijkse harde werk.... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:44

Lusitano schreef:
Ik rij volgens de academische rijkunst, een onafhankelijke geschoolde zit is dus onderdeel van ons dagelijkse harde werk.... :D

Dat 'dus' en 'academische rijkunst' ben ik het bepaald niet mee eens, maar dat is al eerder gepasseerd in dit onderwerp.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:02

Huertecilla schreef:
Afbeelding

Zo eenvoudig als het komt, compleet met anatomisch correcte zit :P

OOh, zo schattig! Jong geleerd is oud gedaan...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:52

Binnen enkele jaartjes rijdt dat kereltje waarschijnlijk beter dan de meeste van ons ooit zullen kunnen! :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 22:00

Lusitano schreef:
Ik wil eigenlijk heel graag (met het risico om nu oppervlakkig over te komen..) puur voor estetische doeleinden een relvas zadel.
Niet minder belangrijk is het feit dat het ook goed moet passen. Wat zijn de ervaringen hier met dit type zadel? Ik las ook iets over dat lage rugklachten in combinatie met de relvas niet zo´n goed idee zou zijn? Klopt dit?

Wat voor revlas is dat dan, want ik ken ze alleen met 'Engelse' bomen er in. In feite een soort zuiders opgesmukt traditioneel dressuurzadel.
Geen enkel Engels zadel lijkt me goed met lage rugklachten. De zit stimuleert nogal om je rug hol te trekken..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:26

Ik zou het toelaten van een anatomisch correcte zit van een zadel prefereren boven het esthetische hiervan... In dat opzicht is bvb. een portuguesa denk ik een betere keuze dan een relvas.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:45

Bandida schreef:
Lusitano schreef:

Wat voor revlas is dat dan, want ik ken ze alleen met 'Engelse' bomen er in. In feite een soort zuiders opgesmukt traditioneel dressuurzadel.
Geen enkel Engels zadel lijkt me goed met lage rugklachten. De zit stimuleert nogal om je rug hol te trekken..

Ik wil mijn mening niet opdringen, maar nadat ik op de Spaanse en Portugese zadels van Marjoman gezeten had, was het niet aangenaam op zo'n relvas (ook Marjoman). Mijn gevoel was dat door de lepel m'n achterste naar voren geduwd werd, waardoor ik mijn rug automatisch uitgeholde en ik precies naar voren geduwd werd.
Probeer het misschien eens? Ik vond het ook wel een mooi zadel voor mijn Portugese merrie, maar zou 't voor mezelf niet doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:59

Bandida schreef:
Lusitano schreef:

Ik val even pardoes binnen omdat ik op bovenstaande zin stuitte...
Ik zit net 'Who's built best to ride?' te lezen, een artikel door deb bennet over het verschil in anatomie tussen man en vrouw.
Voor mij blijft het bekken/ de onderrug/ si gewricht, een hekel punt... (ik doe pilates & feldenkrais, beweeg veel, doe ontspanningsoefeningen....probeer mezelf dus actief aan te pakken) ik heb nu een zadel met een vrij brede zit en mijn klachten verergeren helaas... Ik 'zet al een poosje door' omdat het zadel voor mijn paard goed is en een nieuwe zoektocht me nu al benauwd maakt.
Enfin, ik lees mijn artikel nog even door en hoop op antwoorden...
Wellicht kan iemand van jullie met soortgelijke klachten nog wat licht op de zaak werpen. Overigens is mijn zadelpasser ook zeer kundig, zij weet ervan en wellicht gaan we iets anders proberen. Maar tot die tijd steek ik overal mijn licht op.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:56

Welk type paard heb je en welk zadel gebruik je? Met een zadel met vlakke wijde zit op een breed paard zit je zowieso tegen (enfin, zo te horen over) je anatomische grens als vrouw aan denk ik... Verder is dit eerder al gepasseerd in dit topic (al kan ik daar geen paginanr. op plakken).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:23

Ik heb een IJslander, een vrij smal type...
Mijn zadel ziet er als volgt uit:
http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... /Massimo-Tölt-II.html
Het gaat dus om de Massimo Tolt II... feitelijk geen zadel dat binnen dit topic thuis hoort, maar ik overweeg soms een GM in de hoop dat dat verbetering oplevert. Anderzijds is dat design ook echt op mannen ontworpen denk ik?
Mijn huidige zadel heeft een U vormige boom, en een ietwat oplopende lepel... dit voor dit type paard dat niet veel rug heeft, en een tikkeltje overbouwd lijkt... ik zeg lijkt, want ik beweging is dat in het geheel niet het geval....

Wanneer je de betreffende pagina kunt vinden ben ik je zeer erkentelijk, ik zal zelf ook zoeken...

Ik ben inmiddels fanatiek aan het teruglezen. Moragh is over het algemeen mijn wijze raadgeefster, maar die is op een welverdiende vakantie. Ik besteed mijn tijd ondertussen nuttig door wat voorwerk te doen en zoveel mogelijk info te verzamelen.
Sally Swift wordt hier ook genoemd, en centered riding zit inmiddels ook in mijn 'schijf van vijf' waar het het verbeteren van de ruiter betreft...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:25

Welnu, ik heb zo'n beetje alles doorgelezen... ik zal toch moeten gaan 'testen'.
Kwam trouwens nog iets aardigs tegen:
http://www.hue-hott.de/shop/USER_ARTIKE ... eea241114f
Aangezien Kuggur ook een zadel zoekt, en tevens IJslanderruiter is plaats ik deze link maar even.
Het gebruiksdoel bepaald het type zadel dat je moet hebben zegt HC telkens opnieuw, en dit is waar... die vraag stel ik mezelf dan nu ook actief om de de lijst van mogelijkheden te verkleinen.
Het zadel kan echter de onkunde van de ruiter niet verhullen/ verbergen... daar zit dus ook een stuk verbetering. Ik ben zeker geen slechte ruiter, maar in een poging mijn lichaam te ontzien ontstaat er een combinatie van bewuste en onbewuste spierspanning die niet bruikbaar is.
Maar goed, ik ben zeer toegewijd aan mijn hogere doel: een betere ruiter worden voor het behoudt van mijn paard.
En alhoewel het zadel slechts een 'interface' is, zou het me mogelijk wel iets verder op weg kunnen helpen.
Ik beschouw, studeer en onderzoek verder! Tips blijven welkom ;-)