Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 16:21

Ik ben nu bezig met het inrijden van mn driejarige (zie mn profiel). Heb alleen maar lof over dit hoofdstel. Ik moest er in t begin wel even aan wennen qua model. Maar nu gaat t goed. Wel heb ik de competition dus met bit. T bevalt me heel goed. In t begin had ze een heel onrustige mond, maar nu is dat helemaal over en heb ik een goede aanleuning. Hoewel ik wel eerlijk moet bekennen dat ik wel een 'gewoon' wedstrijd hoofdstel heb besteld voor de toekomst.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:24

suze_ schreef:
Zo... even 45 pagina's gelezen :D

Zijn er mensen hier die met dit hoofdstel hun paard hebben ingereden? Ik ben mij aan het oriënteren voor een bitloos hoofdstel om over een aantal jaren mijn fjord mee in te rijden en was benieuwd naar ervaringen. het lijkt me een erg prettig en handig hoofdstel :)

Sidepull systeem werkt volgens mij het meest zoals het bitsysteem toch?

Volgens mij is het juist een heel goed hoofdstel om paarden mee in te rijden. Het bit ligt rustig in de mond en het hoofdstel drukt niet op de aangezichtzenuwen.
Mijn paard reageert er goed op en mijn dure passier ligt in de kast :D

Anoniem

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:45

Dank voor de reacties!

Ik heb alle filmpjes bekeken en het leek mij ook een erg prettig hoofdstel om mee in te rijden. Vind het ook erg handig dat ik daarvoor het hoofdstel als kaptoom kan gebruiken en zag dat iemand het ook met de lange lijnen heeft gebruikt!
Nou, ben ik er eindelijk uit welk hoofdstel er gaat komen over een aantal jaar :D

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:51

zo heb even 46 paginas gelezen. er is een ding wat ik niet begrijp, met een multi mag je niet starten omdat er een ringetje op de neus zit?
Wil heel graag de multi vanwege het bitloos maar wil ook graag starten en zie het niet zitten om telkens van hoofdstel te wisselen... ;)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 15:41

je zou het ringetje eraf kunnen halen.
dan mag je er dus wel mee starten...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:11

Zo ik heb me een paar dagen suf gelezen en verdiept in bitloze hoofdstellen %) Er wordt van alles beweerd. Maar de meesten zeggen toch dat een kingekruist hoofdstel het duidelijkst is voor een paard. In principe wel met verlengstukjes aan de ringen, zodat de teugel een minder scherpe bocht hoeft te maken. Hierdoor is de release beter en komt er bij sturen minder druk op het binnenste ringetje en neus.
Dus ging ik een kijken hoe de Micklem daarmee is *D Maar op de foto's, van Blue bijvoorbeeld, dat is toch geen kingekruistsysteem? Hij kruist toch niet? Of zie ik het niet goed?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:32

als je puur en alleen voor het kingekruiste systeem een Micklem zou kopen en je weet niet hoe je paard bitloos reageerd, dan zou ik beginnen met een goedkoper alternatief...
Het zijn dure hoofstellen!

Bij mij op stal raken steeds meer mensen enthousiast en ook mijn instructrice heeft er nu een besteld.
Mijn andere instructeur heeft er vandaag mee gereden en vond het ook wel fijn!
Ook andere stalgenootjes hebben het hoofsdstel intussen al een keer geprobeerd en ik hoor weinig negatieve verhalen!

Het kan wel zo zijn dat je dus absoluut geen verschil merkt en dan zou ik het hoofdstel dus ook niet zomaar kopen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:07

Het is inderdaad niet echt kingekruist, dan zou je toch richting een Voest/Ruitershop hoofdstel moeten gaan.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hoofdstel bit en bitloos gebruik, dus misschien koop ik er zelfs nog wel eentje bij in de toekomst, zodat ik niet elke keer het bit eraf hoef te halen, haha.

Overigens wat het duidelijkste is of het beste werkt bitloos is moeilijk te zeggen. Mijn pony reageert geweldig op een sidepull, en kaakgekruist was altijd heel moeizaam. Al lijkt ze bij dit hoofdstel beter op kaakgekruist te reageren, geen idee waarom.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:52

Raja schreef:
Bij mij op stal raken steeds meer mensen enthousiast en ook mijn instructrice heeft er nu een besteld.
Mijn andere instructeur heeft er vandaag mee gereden en vond het ook wel fijn!
Ook andere stalgenootjes hebben het hoofsdstel intussen al een keer geprobeerd en ik hoor weinig negatieve verhalen!

Gebruiken zij het hoofdstel dan ook kingekruist? In neem aan met bit toch? :D

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:56

met bit :D
heb de competition, dus dat gaat niet anders ;)
en er rijden eigenlijk bijna geen mensen bitloos bij ons ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:31

Denk ook dat het een super hoofdstel is voor mèt bit. Zelf vind ik dan metname vanwege de bitclips. Jammer dat hij bitloos niet helemaal top is..

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:36

Hoezo vind je hem niet helemaal top met bit jennyxx?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:53

Hebben jullie de originele frontriem erop zitten? Of is er iemand met een andere frontriem?

Ik had een WW frontriem, maar deze zakt naar beneden omdat het lusje te groot is.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:08

Ik heb de micklem competition en ben er erg blij mee, weet niet of mijn paard er lekkerder mee rijd want ik heb haar en het hoofdstel tegelijk aangeschaft. Ik kan alleen die bitclips niet bevestigen.

Als het hoofdstel precies goed zit dan heb ik in dat ringetje geen ruimte voor die clips omdat anders het onderste gedeelte van de neusriem te ver naar voren komt te liggen. Zou het graag nog willen proberen om te kijken hij ze dan reageerd want ik vond dat wel een mooi concept, dat bit lekker stil in de mond.

Maar ook zonder die clipjes zit het volgens mij goed. Ik ben er super blij mee, ook met de rubber teugels trouwens.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:09

Amanda, ik had dat ook bij ww. Heb het lusje met lijm kleiner gemaakt.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:42

suze_ schreef:
Zo... even 45 pagina's gelezen :D

Zijn er mensen hier die met dit hoofdstel hun paard hebben ingereden? Ik ben mij aan het oriënteren voor een bitloos hoofdstel om over een aantal jaren mijn fjord mee in te rijden en was benieuwd naar ervaringen. het lijkt me een erg prettig en handig hoofdstel :)

Sidepull systeem werkt volgens mij het meest zoals het bitsysteem toch?

Ik ben mijn paard met die hoofdstel aan het inrijden. Ik ben zeer te spreken over de ring op de neusriem omdat iemand kan longeren terwijl ik hem met een crosslink rijd.
Enige wat ik erg jammer vind is de beschadigingen op de neusriem van de longeerlijn. Hij word al behoorlijk kaal.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:24

Linsey_X schreef:
Hoezo vind je hem niet helemaal top met bit jennyxx?

Nee bitloos ;) (kingekruist is niet gekruist, en kaakgekruist heeft onvoldoende release (volgens dit topic))

Rensiepensie, heb je een foto? De onderste riem komt toch niet bij de klip in de buurt?

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 16:59

Nee ff geen foto...zal ik later proberen. Dat kinstuk van de neusriem zit in dat ringetje precies op het plekje waar dat bitclipje zou moeten. Dus als ik de bitclipjes eerst vast maak en later de kinriem dicht maak, zit hij te ver richting haar lip. Dus nu maar zonder die clipjes aan het rijden, wat prima gaat, ik was alleen wel nieuwsgierig naar de werking ervan.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 23:34

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:39

minkie schreef:
Amanda, ik had dat ook bij ww. Heb het lusje met lijm kleiner gemaakt.

Ja, dat heb ik ook geprobeerd. Zal het nog wat verder doen.
Maar ik ben bang dat hij ook gewoon te zwaar is.
Blijft het wel goed vast zitten met lijm?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:04

rensiepensie schreef:
Jongens ik krijg de foto niet geupload met foto bucket dus even een linkje naar mijn hyves album. Ben beniuwd of jullie hem ook goed vinden zitten of dat ik wellicht nog iets bij moet stellen ;)

http://renske-mustang.hyves.nl/album/32 ... 55/0/IJaF/

Volgens mij zit hij wel goed! Maar er is toch ruimte tussen de neusriemleertjes voor de klip? Of bedoel je dat de onderste riem dan te ver naar zijn eh voortanden zeg maar geduwd wordt? Dat lijkt mij opzich niet erg, omdat de onderste riem toch al vrij snel tegen het bit aanligt.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 20:16

Zijn er al mensen die de multi als kaptoom hebben gebruikt, naast of op het paard? Heb er tot nu toe niet veel over gehoord en ben benieuwd naar de ervaringen hiermee!

Edit;

@ jenny: zie dat jij hem bij je (overigens prachtige) valk pony als kaptoom gebruikt. Hoe bevalt dit, ook m.b.t. het inrijden? De teugel die erbij op de foto staat, is dat de bijpassende rubberen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:55

Dank je!

Maar dat is niet de Micklem, maar de Academische Rijkunst kaptoom van paardenbegrijpen.nl :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:16

Jennyxx schreef:
Maar dat is niet de Micklem, maar de Academische Rijkunst kaptoom van paardenbegrijpen.nl :D

Foutje bedankt :o Ga ook maar even naar die kaptoom kijken dan. Heb je de kaptoomvariant van de micklem al geprobeerd of heb je niet de bitloze variant? 8)7

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 22:19

Zelf gebruik ik hem wel als kaptoom, maar heb geen echt vergelijkingsmateriaal. Werkt wel fijn. :j