[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:47

SecretLIN schreef:
waar zijn de bob marshall te koop?

https://www.newwaystable.nl/bobmarshall.html

Ze zijn niet goedkoop trouwens (ik meen vanaf 2000/ 2500 euro nieuw, maar dat is info van een paar jaar terug en misschien met een ongunstigere dollarkoers). Maar dan heb je wel een zadel dat jou vermoedelijk zal overleven

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:53

BM is nieuw (zeker bij de dealer) niet goedkoop. Best hou je MP in de gaten of importeer er zelf eentje :)
Maar vergis je niet in de 2e hands prijzen in de VS, want daar zijn ze een stuk duurder als wat men er hier 2e hands voor kwijt wil.
http://www.sportsaddle.com en http://www.sportssaddle.com (op de eerste staan prijzen)
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 20-03-18 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:55

Mijn droom is nog eens een eigen BM te importeren :j En dan eentje helemaal naar mijn smaak gemaakt. Maar tot nu toe begint mijn bankrekening hysterisch te huilen als ik dat denk, dus voorlopig houd ik het bij mijn huidige (tweedehandse) BM. Die was tweedehands overigens € 1.250, via Alida :j . Niet goedkoop, maar mijn voorwaarde was dat ik er meerdere kon testen en zij kwam langs met een wagentje vol zadels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:56

@berdien: maar jij hebt het geluk bij haar in de buurt te zitten, want ze reist niet met de zadels.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:59

Ja dat is wel een goed punt :j

Wat dat betreft is het wel jammer dat ze alleen via haar te krijgen zijn, en niet nog via andere partijen (behalve dan via MP etc). Aan de andere kant zijn de zadels ook wel dusdanig duur dat er even een testservice mee opzetten ook wel een hele forse investering is..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:01

Ik geef hulp bij eigen aanschaf ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:10

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:49

Ik heb mijn droomzadel ook hier gewoon in NL kunnen kopen, het duurde even voor hij langs kwam.
Overigens is deze ook om te kwijlen... zonde om op te rijden, maar om in de woonkamer te zetten en naar te kijken :D

Afbeelding

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:07

een 2e handse zou ook goed genoeg zijn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:09

Bij een 2e hands heb je geen keus in wat je mooi vindt c.q. nodig hebt. Je moet erg opletten waar de beugels hangen (vaak ver naar voren(= Barrel stand)) of de opgegeven maat wel goed is en of je paard een Peaked Pommel nodig heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:40

Waaaauw :wow: Die is wel heel tof zeg!

Ik had het geluk dat ik het juiste model (trail + peaked pommel) in de juiste maat kon kopen bij Alida :j Voor ik het wist had ik een BM op stal liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:56

Daar moet je idd niet té lang over na denken want ze zijn heel snel verkocht :)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:51

dianaw33 schreef:
Hylkje schreef:
woensdag is buitenzinnig bij ons langs gekomen en heb toen verschilende zadels even getest. Al snel was de conclusie dat ik mijn barrydale weg doe want ik zit daar niet fijn op.
De ghost flamenco is gebleven om verder te testen maar ooooo wat een fijn zadel. Woensdag middag gelijk gereden. Gister en vandaag heel even gereden omdat het weer nu niet zo mee zit en de bak wat bevroren is maar donderdag en vrijdag wel goed kunnen rijden.

Echt een aanrader om verschillende merken te testen. Buitenzinnig heeft ons goed geholpen.
[ [url=m/PYmCMW.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/O9QHMn.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2CJuZU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Schuift het zadel niet naar voren? Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen gezien de positie van de singelstoten, nog een kilootje wei eraan en het gaat aan de wandel.

Nee geen last van. Blijft mooi liggen. Ook als ik zonder opstap krukje opstap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:53

Vandaag de freemax irl even bekeken, als ik duidelijkheid heb omtrent m’n rug ga ik de boomloos passervice laten komen.
Hopelijk vinden we dan een zadel waarmee ik nog genoeg voel en waar ik pijnloos nog wat mee kan rijden.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:10

Hylkje schreef:
dianaw33 schreef:

Schuift het zadel niet naar voren? Persoonlijk zou ik hier niet voor kiezen gezien de positie van de singelstoten, nog een kilootje wei eraan en het gaat aan de wandel.

Nee geen last van. Blijft mooi liggen. Ook als ik zonder opstap krukje opstap.

Fijn! Ook mede door het V systeem (singel) kun je goed bepalen waar je de singel wilt hebben en hem zo stabiel maken.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:50

waanders schreef:
Even een update van de softwalk, net mijn eerste ritje in de bak meegemaakt.
stap, draf en galop, zit erg stevig en smaller dan de cheyenne, hierdoor heb ik ook mijn beugels wat langer gemaakt waardoor ik nog beter zat. Ik pas precies in de maat 1, valt klein denk door de schapenvacht maar zit lekker opgesloten met steun. Heb zelf broekmaat 38/40 met lange benen. Zondag een buitenritje maken tot nu toe heel tevreden, ik wilde graag meer steun dan in de cheyenne op aanraden van Bianca de softwalk besteld.

Mag ik vragen hoe hij ondertussen bevalt?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:05

troi schreef:
@leo: waar zit het verschil in tussen de ghost en het zadel waar hij u mee gereden wordt? Dat is een wn zadel? Misschien kijken naar een freemax of silverado?

Freemax staat sowieso hoog op de probeerlijst :j ooit. Voor nu ligt er een boomzadel op waar hij heel goed mee loopt (western). Hij lijkt vooral het meer "bovenop" liggen van de ghost niet prettig te vinden. Het boomzadel ligt echt om hem heen als het ware.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:27

Leo schreef:
troi schreef:
@leo: waar zit het verschil in tussen de ghost en het zadel waar hij u mee gereden wordt? Dat is een wn zadel? Misschien kijken naar een freemax of silverado?

Freemax staat sowieso hoog op de probeerlijst :j ooit. Voor nu ligt er een boomzadel op waar hij heel goed mee loopt (western). Hij lijkt vooral het meer "bovenop" liggen van de ghost niet prettig te vinden. Het boomzadel ligt echt om hem heen als het ware.

Welke western heb je aub?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:37

Bedoel je mijn Ghost/boomloos? Of het boomzadel dat ik leen? Die laatste weet ik zo even niet welk merk het is.

KingCongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:21

Hoi, ik ben nieuw op bokt.
heb net een weekje een freemax buffel testzadel. Rijdt heerlijk. Alleen mn benen liggen minder stabiel dan met mn Big Horn 1600 roper (met boom).
Ik twijvel heel erg of ik de de buffel of cow uitvoering ga kopen.
Cow schijnt ook erg stug te zijn, en vormt zich minder mooi naar de rug.
vlgns Ella van boomlooszadelpasservice. Mn vorige zadel brugde, dat moet niet weer. Wie heeft ervaring met Freemax cow versus buffel?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:24

KingCongo schreef:
Hoi, ik ben nieuw op bokt.
heb net een weekje een freemax buffel testzadel. Rijdt heerlijk. Alleen mn benen liggen minder stabiel dan met mn Big Horn 1600 roper (met boom).
Ik twijvel heel erg of ik de de buffel of cow uitvoering ga kopen.
Cow schijnt ook erg stug te zijn, en vormt zich minder mooi naar de rug.
vlgns Ella van boomlooszadelpasservice. Mn vorige zadel brugde, dat moet niet weer. Wie heeft ervaring met Freemax cow versus buffel?

Ik denk niet dat Cow zal bruggen - het is boomloos en weliswaar is Cow stugger dan buffel, maar het leer zelf gaat natuurlijk wel vormen... er zit geen starre boom in die het bruggende effect geeft.
Ik heb beide zadels gezien 'in t echt' , maar niet gereden ermee (stalgenootje 1 heeft buffel, stalgenootje 2 had een wat oudere cow).

Voor wat betreft je eigen beenligging: vergis je er niet in dat dat ook perceptie kan zijn. Ik hoor het van veel mensen die met Ghost beginnen te rijden, en dan film je het en ligt het been eigenlijk keurig stil, maar je voelt het paard beter bewegen, misschien lijkt het daardoor alsof je been minder stabiel is?

KingCongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:38

en wat vond jij van het kwaliteit verschil van het cow en buffel zadel?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:40

KingCongo schreef:
en wat vond jij van het kwaliteit verschil van het cow en buffel zadel?

Kwalitatief zijn het beide erg goede zadel. Daar valt echt niets van te zeggen. Als je echt dagelijks meerdere uren rijdt, zou ik zeggen 'investeer in de cow', maar voor normaal recreatief / wedstrijdgericht rijden, gaat de buffel ook járen mee hoor! Mijn stalgenoot heeft de buffel nu al een tijd en dat ding ziet er nog als nieuw uit :)

KingCongo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:41

dank je! Hij loopt trouwens veel beter onder boomloos. T is een gelders type paard. Past bijna geen boomzadel op.