[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:50

Ik ben een stille meelezer (met af en toe een reactie ) in dit topic en heb een aantal vraagjes. Ik ben momenteel in het bezit van een 2.5 jarige haflinger (relatief lange rug) en heb wel interesse in een barefoot zadel. Echter heb ik geen enkel idee hoe die zitten en testen is wellicht lastig. Op mijn haflinger kan ik die immers (nog) niet testen en ik weet ook niet of ik een goed beeld zou kunnen krijgen hiervan als ze tzt wordt ingereden.

Waar ik aan heb lopen denken is de zadels te testen op mijn pony van 1.14m. Gezien hij toch vrij klein is rij ik er eigenlijk nooit meer op, maar gezien ik zelf vrij klein en niet heel zwaar ben denk ik dat hij het wel overleefd als ik er in een testweek een paar keer mee zou rijden. Echter weet ik niet of zo'n zadel ook wel op zo'n kleine pony past? Ik zou sowieso een maat 1 willen testen.

Verder, mij interesse gaat vooral uit naar de lexington of de Londen, maar wat is nu eigenlijk het verschil? Ik las over de Londen (in dit topic) dat je soms last van je heupen kunt krijgen? Is dat niet zo met de lexington?

Dan nog een laatste vraag, ik heb ook wel de ambitie om met mij haflinger tzt te gaan springen (ook wedstrijden) mocht zij daar de kwaliteiten voor blijken te hebben (ze is me al een keer perongeluk over anderhalve meter hoog én breed gesprongen toen ze 1 was := ) . Alleen als je dat echt wat intensiever wilt doen, is boomloos dan wel geschikt? Of kun je dan toch beter gaan voor een goed passend springzadel met boom?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:23

Een boomloos zadel past zich aan aan de vorm van je paard. Een barefoot testen op je (kleine en smalle) pony heeft denk ik niet heel veel zin, omdat hij op je haflinger (die misschien juist wel breed wordt??) toch heel anders gaat liggen. Zinniger zou zijn om iemand te zoeken die een haflinger heeft met ongeveer dezelfde bouw als die van jou en daarop te testen. Maar zelfs dat geeft geen garantie. Daarnaast betwijfel ik of een Barefoot maat 1 op een pony van 1.14 gaat passen.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:31

Ponylief is alles behalve smal := mijn haflinger is vrij fijn gebouwd, al zal ze in vergelijking wel wat breder zijn dus snap je punt :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 01:07

Mooi kitty. Mocht je de beugelriemen kwijt willen ben ik geïnteresseerd. Ligt wel beetje aan de vp.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:21

Past er mooi op Kitty +:)+

Wat lijkt de zitting klein zo, pas je er wel goed in? Leuk voor ponylief ook dat ze nu weet dat ze nog een nieuw zadel waard is :D

Maartje: meer dan een kleine indruk van het zit-gevoel van het testzadel zal het niet geven als je het op de kleine pony test. Het zal ook wat aan de lange kant zijn maar ik denk in dezelfde categorie: dat overleeft ze vast wel voor een paar rondjes :)

Alleen het zal ongetwijfeld heel anders aanvoelen dan op de Haf.
Een zadel kan op het ene paard heerlijk zitten en op andere ineens voor geen meter, en andersom.
Heel typisch is dat.

Maargoed dat is op zich geen Barefoot-probleem maar meer een probleem dat je altijd hebt als je een eerste zadel voor een jong paard gaat kopen: je kan alleen kijken of het lekker ligt op het paard, of je er zelf lekker in zit op een zadelbokje / ander paard...en dan maar hopen dat het te paard voor het (in)rijden ook goed bevalt :)

De London en Lexington zijn toch wel dressuurmodellen bedoeld voor rijden met een vrij recht been, dus niet ideaal voor (regelmatig) springen. Daar is die bruine van Kitty een stukje hierboven (de Notting Hill) nu speciaal een keer voor gemaakt, omdat we toch wel regelmatig vraag kregen naar een model voor het springen. Maar deze is in principe een Limited Edition.

Een Lexington zal vaak niet zo goed werken op een Haffie vanwege de verhoogde kussentjes aan de achterkant: dat is meer bedacht voor de sportpaarden met een lange, rechte rug en veel front.

Bij een Haffie is de rug vaak wat kort, en die loopt dan onder de achterkant van het zadel alweer wat omhoog, en dan krijg je dus een dubbel effect van het omhoog duwen van de achterkant waardoor je als ruiter al snel wat bergafwaarts komt te zitten zeg maar.

Alle andere modellen Barefoot hebben dit niet. Daarom is bvb. de London populairder dan de Lexington :)

Voor fanatiek springen is een springzadel eigenlijk vooral voor de ruiter het meest geschikt, omdat ruiters toch graag een zadel hebben met goed naar voren gebouwde kniestukken en dikke wrongen, wellicht zelfs kuitknoppen. Maargoed voor sprongetjes tot een meter is een springzadel op zich wel een beetje overdreven :P

Ik ben bang dat er geen echt goed passende springzadels bestaan... tussen de sprongen kan een zadel wel mooi passen, maar een boomzadel dat op dat moment mooi past kan tijdens de sprong natuurlijk nooit de hele andere welving van de rug volgen. Kijk maar eens naar spring-foto's, daar zie je heel vaak de achterkant van het zadel helemaal los komen en dan komt het ruitergewicht dus alleen onder de voorkant van het zadel terecht...als je pech hebt vooral rond de schoft...

Wat dat betreft is "boomloos" zo rot nog niet want daarbij blijft het ruitergewicht verdeeld over de plek waar je zit en de beugelophanging zit als het goed is achter de schoft, waardoor die druk daar ook blijft. Dat is toch een betere en comfortabelere plek om gewicht te dragen.

Maar springen blijft sowieso iets dat altijd een extra risico op puntdruk geeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:22

Dankjewel voor je uitgebreidde antwoord pmarena. Ik was overigens ook niet van plan om met bv de Londen te gaan springen (maar wil ook dressuurmatig rijden)

Is er bij de notting hill de druk getest met springen? En zoja, wat zijn hiervan de resultaten geweest? En heb je enig idee over hoe de ruiter in het zadel zit/balans kan houden ivm een springzadel met boom?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:32

Ik durf eigenlijk niet te zeggen in hoeverre men echt met drukmetingen aan de gang is geweest met de Notting Hill, denk niet dat het al te groots aangepakt is anders zouden ze dat er wel bij zeggen.

Volgens mij hebben ze gewoon een extra drukverdelend plaatje er in gedaan om nog minder kans op punt druk te geven :)

Sowieso is het niet zozeer het zadel dat bepaalt hoe de druk op een paard terecht komt, maar de combinatie van zadel, paard en ruiter. Hetzelfde geldt voor de zit / balans van de ruiter.

Je kan niet zeggen hoe "een ruiter" op "een paard" vergeleken met "een springzadel met boom".... daar zijn veels te veel variabelen voor :)

Hetzelfde zadel kan heel andere resultaten geven op een ander paard of onder een andere ruiter.
En dan heb je het nog niet eens over de voorkeur van een ruiter, wat de 1 fijn vindt vindt de ander niks. Net zoals een paard natuurlijk.

Je kan wat dat betreft echt geen algemene claims maken, met zadels blijft het resultaat altijd afhankelijk van de precieze omstandigheden en kan je er nog zoveel theorie op los laten, maar het blijft een kwestie van uitproberen in de praktijk hoe het voor een combinatie werkt... mooier kan ik het niet maken :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:39

Maartje:
Ik heb hier wel een haflinger en cheyenne staan die je wel mag lenen om eens te voelen?
Ik woon wel in het zuiden van zuid-limburg,

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:42

Edit foutje
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-10-14 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:43

Ja, oke ik had zelf het idee. Als ik zo naar het zadel kijk. Dat een springzadel met boom een ruiter makkelijker in balans kan zitten door de kniewrongen. En dat wellicht de pommel wat in de weg kan zitten? En inderdaad wat jij zegt springzadel met boom past misschien stilstaand, maar zodra het paard omhoog komt heb je daar weinig meer aan. Maar zo hebben beide zadels vast voor- en nadelen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:19

Uiteraard, elk zadel heeft een bestaansrecht en beperkingen, daarom zijn er ook zoveel verschillende :P

Het zou geweldig zijn als er 1 zadel was dat geschikt zou zijn voor alle paarden en alle ruiters onder alle omstandigheden.

Maar in de praktijk zie je vaak dat mensen die maar 1 paard hebben al meerdere zadels hebben voor henzelf en dat ene paard omdat het ene zadel het fijnste is voor zus, het andere voor zo.... en zo blijf je bezig met verzamelen want weer een ander zadel heeft wel weer een andere leuke feature die weer handig is voor dit...enz. enz. :P

Maar gelukkig hebben weinig mensen in dit topic hier last van _O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:22

Ach heb maar 1 paard, maar wel 2 zadels. Maar zijn wel 2 hele verschillende zadels hoor. O:) :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:23

romyloverrr schreef:
Maartje:
Ik heb hier wel een haflinger en cheyenne staan die je wel mag lenen om eens te voelen?
Ik woon wel in het zuiden van zuid-limburg,

Dat is ontzettend lief! Ik zou alleen heel graag de londen eens willen uitproberen en dan ook op een wat langere tijd (bv. een uur) omdat ik in dit topic dus dingen gelezen heb over pijnlijke heupen? Weet niet of dat te beoordelen zou zijn op mijn kleine pony?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 01-10-14 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:23

Doe ik het best goed, 2 paarden en 1 zadel haha. De testzadels niet mee gerekend natuurlijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:25

Pmarena ik denk wel dat het bij mijn zou blijven bij "maar" die twee zadels. Mocht ik dus beide gaan aanschaffen :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:28

Ik heb 1 paard en twee zadels, en het ergste is dat is ze momenteel allebei niet gebruik :')

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:32

Ik heb 1 paard en 4 zadels :o Wel een springzadel (met boom, moet weg :D ), dressuurzadel (met boom, moet ook weg) en een Arizona en een London :o

Ik gebruik alleen de Barefoots trouwens :j

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:35

Atent schreef:
Mooi kitty. Mocht je de beugelriemen kwijt willen ben ik geïnteresseerd. Ligt wel beetje aan de vp.

Ik hou het in gedachte, maar moet er wel bij vermelden dat er al 2 geïnteresseerde voor je zijn :D

Ik zie, wanneer het zadel op Amigo's rug ligt, duidelijk dat er meer lagen in dit zadel zitten. Je ziet iets meer een geultje voor de ruggengraat, alhoewel dat misschien ook nieuwigheid kan zijn. Ik heb laatst met de Cherokee gereden en ik denk dat hij het meest daarmee te vergelijken is.

Pmarena, haha ik zat ook al naar de foto te kijken maar ik denk dat het beeld wat vertekend door het bontje. Ik zal eens vragen of een stalgenootje een foto van ons wil maken wanneer ik in het zadel zit :D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:53

Kwetal schreef:
Jennyxx schreef:
Ik en op zoek naar een foto waar iemand op zijn paard zit met de Ghost Lipiza. Zoek ik nu zo verkeerd of is die er gewoon nog niet? :D

Die zijn er nog niet :o het model wordt op dit moment wat aangepast omdat het zweetblad nogal kort was (zelfs voor kleine mensjes)

Oh oke :) Volgens mij zag ik wel op facebook een foto voorbij komen met jou er op? Met een prototype denk ik. Ik vroeg me al af of je dat randje van het zweetblad niet bij je knie/laars gaat voelen. Ben heel benieuwd naar het aangepaste model :j

Al lijkt mij de Noting Hill ook wel wat :D Kitty, mag ik vragen waarom je hem uit Engeland hebt laten komen? Ben heel benieuwd naar rijfoto's :j

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:36

Hier ook iemand met twee zadels in de kast voor één paard... In de kast ja, want ik rijd meestal met het Barefoot- schaap.. manmanmanman wat zit dat ding lekker! :D

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:11

Al lijkt mij de Noting Hill ook wel wat :D Kitty, mag ik vragen waarom je hem uit Engeland hebt laten komen? Ben heel benieuwd naar rijfoto's :j[/quote]

Ik heb 'm via een veiling gekocht op Ebay :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:29

In hoeverre kun je een barefoot trouwens gebruiken voor meerdere paarden? Ik zou in de (vrij verre) toekomst namelijk een veulen willen met deze haflinger (en dus zelf houden) en ik wil heel graag ooit een IJslander. Kan ik daarvoor hetzelfde zadel continue gebruiken? Of is dat niet aan te raden (omdat het zadel zich enigszins vormt naar het paard)?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:56

Maartje1990 schreef:
In hoeverre kun je een barefoot trouwens gebruiken voor meerdere paarden? Ik zou in de (vrij verre) toekomst namelijk een veulen willen met deze haflinger (en dus zelf houden) en ik wil heel graag ooit een IJslander. Kan ik daarvoor hetzelfde zadel continue gebruiken? Of is dat niet aan te raden (omdat het zadel zich enigszins vormt naar het paard)?

haha dat is nou eens een interessante vraag sie. Ik héb nl een ijslander en een haflinger. :D

Zadel 1 (wintec) is van de ijslander naar de haflinger gegaan, omdat het op de ijs niet meer paste en op de haf wel.

Zadel 2 (ook een boomzadel) heeft verplaatsbare kussens en kan dus in theorie voor beiden gebruikt worden, maar wordt enkel voor de ijs gebruikt. kwestie van niet te gaan prullen met mijn goed passende zadel.

Zadel 3 (nou ja, zadel) is een Christ Iberica, niets geen harde delen, dus dat gooi ik zonder aarzelen op beide ponies.

Zadel 4 ... nja dat is er nog niet maar het spookt toch heel hard door mijn hoofd... En dat zadel (de ghost dus, wat had je gedacht :D ) zou ik ook zonder aarzelen op beide ponies gebruiken. Ik vermoed zomaar dat dat voor een barefoot hetzelfde zou kunnen zijn. Tenslotte zitten daar geen kussens onder die zich naar de rug van je paard zetten, je gooit er gewoon een degelijke drukverdelende pad onder. Zolang paard 1 niet dubbel zo breed is als paard 2, denk ik niet dat het verwisselen van paard een probleem geeft voor een degelijk boomloos zadel (dan heb ik het niet over zadels met een flexibele boom, dat is wss toch wel een ander verhaal). Maar barefoot is volgens mij dé ideale oplossing als je 1 zadel wilt voor meerdere paarden. Denk ik dan. :)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:58

Als de pommels maar passen en die kan je verwisselen.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:21

pmarena schreef:
sandra1977 schreef:
Ik heb op zich geen last van spanning in heupgebied of liezen maar meer het gevoel dat mijn benen niet mooi/fijn kunnen afhangen waardoor er 'lucht' tussen mijn knieen en het zadel zit, het sluit niet mooi aan. Hierdoor heb ik dus het gevoel dat mijn benen afsteken en niet 'om' mijn paard heen willen.

Qua boomloos heb ik wel het gevoel dat mijn paard er goed op reageert, laat de hals mooi vanuit de schoft vallen en blijft los in de rug maar qua gevoel van mij vraag ik mij dus af of er ook zadels zijn die iets minder breed zitten. Ik sta dus open voor suggesties, liefst van zadels die ook geleend kunnen worden en die geschikt zijn voor paarden met de singelplek naar voren, een kortere rug en een lang doorlopende schoft. :o

Heb je dat gevoel ook wanneer je zonder zadel rijdt?

Waar denk je zelf dat de oplossing in zit, een wat hoger opgebouwde zitting in A vorm, en / of wat minder materiaal aan de zijkanten (zweetbladen / kniestukken / kniewrongen)?

Dan kan je wat gerichter zoeken naar wat handig is om te proberen :)

het is vaak toch een beetje een keuze: flexibiliteit en dicht bij je paard zitten, op de breedte van de rug van je paard, of minder flexibiliteit en wat hoger van je paard af zitten, maar wat meer op een A-vorm :)

Ik rij nauwelijks zonder zadel op hem :o , daar voel ik mij niet zeker in en hij kan draaien op een dubbeltje dus dat zet ook niet aan om er zonder op te kruipen. Maar de keren dat ik er zonder iets op gezeten kon ik mijn benen wel aansluiten maar zat ik vrij ver naar achteren door zijn schoft.

Ik denk dus zelf dat ik het zoeken moet in minder materiaal aan de zijkanten...heb gekeken naar de Ghost zadels die al geopperd werden en dan lijkt me zo'n Ghost Lipica wel wat.
Maar er zijn ook andere zadels die naar mijn idee minder materiaal hebben, bv dat Heather Moffet zadel of het RWC zadel maar dit kan misschien ook een verkeerde indruk wekken doordat ze meer op confessionele boomzadels lijken en ik hier natuurlijk aan gewend ben.