[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:18

Kitty_ schreef:
Ziek thuis zitten is niet altijd nadelig :P De postbode kwam zojuist met mijn zadel uit Engeland aanzetten:

[ Afbeelding ]

Vind 'm nu al super mooi!

Mooooi Kitty! Ik ben benieuwd hoe hij op Amigo ligt! *\o/*

Kitty_

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:35

Het is een maat 1 zadel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:43

sandra1977 schreef:
Safiera schreef:
Ik voelde de brede zit bij een Barefoot ook wanneer ik een tijd niet gereden had. Maar wanneer je jezelf de tijd gunt om er aan te wennen komt het vaak wel goed. Ik heb bij een nieuwe BF een tijd last gehad van mijn liezen, maar heb niet opgegeven en extra stretch oefeningen gedaan. Probleem ging gewoon over.

pmarena schreef:
Sandra, moest even terugzoeken over welk zadel je het precies hebt hoor, want dat scheelt nogal :P Het is de London dus?

Dat is natuurlijk een zadel met lange zwetbladen, kniewrongen en kniestukken dus veel materiaal tussen paard en knie waardoor je al snel een brede zit krijgt. Dat ligt op zich niet aan "boomloos" of "Barefoot" maar vooral aan veel materiaal dat je knieën verder spreid waardoor er meer spanning op je heupen komt.

Ik heb op zich geen last van spanning in heupgebied of liezen maar meer het gevoel dat mijn benen niet mooi/fijn kunnen afhangen waardoor er 'lucht' tussen mijn knieen en het zadel zit, het sluit niet mooi aan. Hierdoor heb ik dus het gevoel dat mijn benen afsteken en niet 'om' mijn paard heen willen.

Qua boomloos heb ik wel het gevoel dat mijn paard er goed op reageert, laat de hals mooi vanuit de schoft vallen en blijft los in de rug maar qua gevoel van mij vraag ik mij dus af of er ook zadels zijn die iets minder breed zitten. Ik sta dus open voor suggesties, liefst van zadels die ook geleend kunnen worden en die geschikt zijn voor paarden met de singelplek naar voren, een kortere rug en een lang doorlopende schoft. :o

Heb je dat gevoel ook wanneer je zonder zadel rijdt?

Waar denk je zelf dat de oplossing in zit, een wat hoger opgebouwde zitting in A vorm, en / of wat minder materiaal aan de zijkanten (zweetbladen / kniestukken / kniewrongen)?

Dan kan je wat gerichter zoeken naar wat handig is om te proberen :)

het is vaak toch een beetje een keuze: flexibiliteit en dicht bij je paard zitten, op de breedte van de rug van je paard, of minder flexibiliteit en wat hoger van je paard af zitten, maar wat meer op een A-vorm :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 08:45

Kitty_ schreef:
Ziek thuis zitten is niet altijd nadelig :P De postbode kwam zojuist met mijn zadel uit Engeland aanzetten:

[ Afbeelding ]

Vind 'm nu al super mooi!

Ziet er toch hartstikke netjes nieuw uit +:)+

Het model vind ik persoonlijk niet zo, niks voor mij en Rena, maar de 2 kleuren bruin vind ik wel erg leuk bij elkaar en ze zijn toch echt maar beperkt verkrijgbaar dus er zullen best nog mensen komen die er van balen wanneer ze uitverkocht zijn :)

Te paard ziet hij er meestal wel leuk uit, ben benieuwd hoe die staat bij jullie :j

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:46

Welk model is die Barefoot?

Ik en op zoek naar een foto waar iemand op zijn paard zit met de Ghost Lipiza. Zoek ik nu zo verkeerd of is die er gewoon nog niet? :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:48

Notting Hill :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:49

Op facebook even zoeken op Ghost Saddles en dan de fotoalbums, Jennyxx.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:45

Ietwat ingewikkelde vraag wellicht.....

Maar vraag me iets af over 'kwaliteit' in drukverdeling. Ik heb 2 zadels, en vraag me af welke daarin 'superieur' is, alhoewel dat misschien lastig te zeggen is.

Het gaat om deze:
http://www.permicavallo.nl/truetalent.php

En deze:
http://www.enlightenedequitation.com/faq.htm

Dus de Trekker True Talent en de Heather Moffet Fhoenix
Ik vind dat 1 van beide zadels moet wijken, maar vind het lastig om er afstand van te doen.... (zo'n tiep dat alles altijd houdt ;-) ).
De Fhoenix gebruik ik op het moment het meeste, voornamelijk omdat ik iets meer dressuurmatig aan het oefenen ben en dit model zich daar goed voor leent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:08

Ik denk dat je daar heel veel theorie op los kunt laten, maar dat dat nog niets zegt over de praktijk in jouw exacte situatie, want het zal toch afhankelijk zijn van paard, ruiter en hoe het zadel gebruikt wordt.

Als je zelf (of paard) geen hele duidelijke voorkeur hebt, misschien toch gewoon even voor- en nadelen van beide zadels op een rijtje zetten, en daarbij vooral kijken naar wat waarschijnlijk het nuttigst is voor de toekomst.

Of iets van een druktest regelen zodat je kan zien of de zadels nog erg verschillend presteren :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:24

Ja, blijft afhankelijk van veel variabelen he? De Moffet is eerst wat stugger..... de kussens hebben iets meer een 'rand'.... die wordt zachter als het warm is.

Zo'n druktest kun je zelf ook doen met een eh, zo'n zak met meel en water oid...?!

Het zijn beide kwalitatief mooie/ fijne zadels.... lastig hoor.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 15:26

Als het gaat om zadels verkopen kijk ik eigenlijk eerder naar persoonlijke voorkeur... Ik heb een Barefoot London en een Barefoot Arizona, de Arizona is in (veel) betere staat maar gaat toch de deur uit, simpelweg omdat ik de London vaker gebruik en er beter mee kan rijden.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:51

Ik zit er al een tijd lang mee dat ik na lange of intensieve ritten pijn in mijn enkels heb als ik op m'n Atlanta rij. Steeds vaker pakte ik de Cheyenne, waar beugels met schuine blokjes aan zitten. Zonde, want ik vind de Atlanta fijner zitten. Nou weet ik dat er slanted of crooked stirrups zijn..... maar mijn geldboom is dood gegaan..... Gister dus aan het knutselen geslagen: schuine blokjes gekocht, de rand die eronder zit (die je normaal in je beugels drukt) weggesneden en de blokjes in mijn western beugels vastgemaakt. Resultaat vandaag: een heerlijk lange rit zonder pijn in m'n enkels.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:46

Zo zie je maar waar het dood gaan van de geldboom weer goed voor is.
De creabea knutselmiddag en je kan pijnvrij rijden.
Leuke tip +:)+

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:29

Zoals beloofd hierbij de foto's :D
Het zadel rijd heerlijk, het is wel wat wennen omdat ik nu meer het gevoel heb dat ik op het zadel zit ipv erin zit. Naarmate het zadel meer ingereden is denk ik dat dit gevoel beter wordt. Het lichtrijden gaat een stuk prettiger, ik kan mijn hulpen beter geven en ook in galop zit ik wat stabieler. Helaas zijn de bijgeleverde beugelriemen te kort voor mijn lange benen |( Dat wordt dus een nieuw paar bestellen.
Grappig dat de medium pommel nu wel past. Toen ik laatst de Cherokee van een stalgenoot testte was deze juist te ruim.
Verder een super mooi zadel *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:42

Ziet er goed uit!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:45

Ziet er comfortabel uit. Zit dit zadel ietsje smaller door de 3 lagen vps of juist niet? :-)

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:52

Staat heel leuk ook op je paardje!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:53

Hij is mooi Kitty! En Amigo ziet er goed uit! :D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:05

Wauw! Prachtig paard, prachtig zadel en dus een prachtige combi :D

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:10

mooi zadel! zijn de beugelriemen alleen geschikt voor barefootzadels?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:26

Staat heel mooi op je paard en easyboots aan zo te zien. :j :D Lijken wel kinderbeugelriemen. :=

RoosyesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:28

Ik heb die beugel riemen ook! Ik heb met mijn 1,76 nog 3 gaten over.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:12

Jennyxx schreef:
Ik en op zoek naar een foto waar iemand op zijn paard zit met de Ghost Lipiza. Zoek ik nu zo verkeerd of is die er gewoon nog niet? :D

Die zijn er nog niet :o het model wordt op dit moment wat aangepast omdat het zweetblad nogal kort was (zelfs voor kleine mensjes)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:38

Haha bedankt allemaal. Amigo is al 28. Ik mocht van mezelf eigenlijk geen ander zadel meer kopen maar na ons ritje laatst van 17 km in 3 uur tijd besloot ik dat het toch maar wel mocht :P Ik ben zelf 1.81. Ik denk dat als je 5 cm korter bent deze beugelriemen prima passen. Ze zijn wel van super mooie kwaliteit. Ik vind het zadel niet super breed zitten. Hij is trouwens lekker licht van gewicht door de drytex basis +:)+

Een idd, Easyboots, super fijne schoenen!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:56

Kitty_ schreef:
Zoals beloofd hierbij de foto's :D
Het zadel rijd heerlijk, het is wel wat wennen omdat ik nu meer het gevoel heb dat ik op het zadel zit ipv erin zit. Naarmate het zadel meer ingereden is denk ik dat dit gevoel beter wordt. Het lichtrijden gaat een stuk prettiger, ik kan mijn hulpen beter geven en ook in galop zit ik wat stabieler. Helaas zijn de bijgeleverde beugelriemen te kort voor mijn lange benen |( Dat wordt dus een nieuw paar bestellen.
Grappig dat de medium pommel nu wel past. Toen ik laatst de Cherokee van een stalgenoot testte was deze juist te ruim.
Verder een super mooi zadel *\o/*

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Sjiek-de-friemel hoor! Kan me voorstellen dat je er blij mee bent +:)+