[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:55

Geen idee hoe Joy uit gaat groeien. Tot nu toe lijkt ze een mooi ruggetje te hebben en lijkt ze ook stabiele gangen te hebben:

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:58

GillyZidane schreef:
Mij leek maat S ook erg vreemd, hierbij een foto van de schoft
[ [url=m/YFhUV6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Zoals je ziet veel schoft weinig bespiering.

Idd, weinig bespiering.
Mocht dit mijn paard zijn ga ik eerst netjes spieren opbouwen aan de hand, gymnastisch grondwerk.
Op zo'n onbespierde rug zou je niet mogen rijden....

pmarena

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:10

Ach, Rena van mij werd ook panisch van het ineens voelen van de ruiter. Dat is gewoon een kwestie van oefenen. Toen ze het kende was boomloos juist veel fijner voor d'r, door het veel beter voelen van elkaar werd ze veel minder onzeker :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:15

Met een ingereden paard is dat een optie , wennen
Met inrijden kies ik er dan toch maar voor om loos voor boom te verwisselen
Dan komt dat loos wel weer als de basis er goed in zit ;)

Edit ; in ieder geval wel als de reacties zo overduidelijk zijn als bij die van mij

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:25

Sonja_vR schreef:

Edit ; in ieder geval wel als de reacties zo overduidelijk zijn als bij die van mij

Ja dat is dus inderdaad even de vraag. Het moet niet zo onstabiel zijn dat er ruis ontstaat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:35

Ik heb van de week een lexungton gekocht. Ben heel benieuwd. Heb hem al wel even gepast.
Wat vinden jullie er van?
Afbeelding
Ik heb de pommel op een blote rug gepast, toen vond ik hem mooi liggen maar nu met zadel en pad eronder vond ik het wel wat straks zitten rond de schoft. Is dat oké of moet er dan een maat groter in doordat er zo’n dikke pad onder zit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:14

Ik denk dat met of zonder boom qua jong paard/inrijden veel te maken heeft met de balans van de ruiter en ook met het karakter van het paard. En dat laatste kan dan weer te maken hebben met de inrijsnelheid van de ruiter... misschien gaat die te hard en is het paard er nog lang niet aan toe om 'mens op de grond' te vervangen door 'mens op de rug'.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 10:32

Tordis02 schreef:
Hallo allemaal! Ik heb een vraagje.

Ik heb een Fjord van 15 jaar, die ik momenteel rijd met een Barefoot Atlanta.

[ Afbeelding ]

Nu heb ik een béétje spijt dat ik niet tóch voor een "echt" westernzadel (met western-singel systeem en knop) ben gegaan, máár heb ik binnenkort waarschijnlijk een financiële meevaller waardoor ik misschien alsnog mijn droomzadel kan gaan vinden.

Nu ben ik wat aan het rondkijken en viel mijn oog op de Freemax en de Silverado. Mijn idee is om een passervice te laten komen om te kijken welk zadel het beste bij mij en mijn pony past, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar de verschillen tussen deze zadels, en eventuele ervaringen van gebruikers. Mochten jullie denken, kijk eens naar dit merk/type, dat is natuurlijk ook super welkom.

Voor de Freemax is ook een apart topic: [WN-TR] De FreeMax Western, boomloos westernzadel
Daar zitten veel mensen met ervaring. De Silverado komt af en toe ook voorbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:14

JoycexEnya schreef:
Ik heb foto's gemaakt voor het rijden en na het rijden. Moet zeggen dat ik wel een andere singel eraan heb.
Voor het rijden
[ [url=m/LLV9dM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/DBKkSf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden
[ [url=m/u5bjoR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8YNAXr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zadel ligt natuurlijk wel te ver naar voren, samen met de singel die te dicht achter de elleboog ligt :)

Wat dat betreft lijkt het geen kwestie van verkeerd geplaatste singelstoten, want zowel zowel zadel als singel zouden iets verder naar achteren moeten liggen.

Op zich hoeft het rijden op deze manier geen ramp te zijn gezien de schouders als het goed is wel onder het zadel door kunnen bewegen, maar persoonlijk zou ik het toch iets beter willen zien en toch kijken voor een singel die zo gevormd is dat deze de singelstoten en daarmee de rest van het zadel, wat verder naar achteren laat liggen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:18

Sonja_vR schreef:

Dat is ieders eigen keuze natuurlijk, als baasje voel je vaak zelf wel aan hoe je het het beste aan kan pakken :j

Ik vond het zelf gewoon niet acceptabel, dat panische gedoe als ik er eens zonder zadel op wilde gaan zitten. En vond het rijden met boomzadel dan een soort korte termijn symptoombestrijding zeg maar, in plaats van een echte oplossing voor het probleem van die onrust. Toen ze eenmaal gewend was aan het meer voelen werd ze zó veel rustiger en ging ze echt met sprongen vooruit doordat we veel beter konden communiceren, ze kreeg zo veel meer vertrouwen en rust...met een boomzadel was dat echt niet zo snel en goed gelukt bij Mareentje :)

Sterker nog, als ik er weer eens een nieuwerwets te stevig zadel op legde, dan werd ze weer onrustiger :(:)
Dat extra contact was gewoon heel rustgevend voor haar, geen onzekerheid over wat ze nu eigenlijk voelde :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 11:38

Ik heb precies zo'n paar pmarena, ben daarom ook erg blij met mijn Ghost. :D

Heb inmiddels ook super begeleiding, de osteopaat is inmiddels 2x geweest en bij de 2e behandeling was ze verbaasd over hoe Alana was verbeterd. Ze is rechter geworden en haar linker rugspier was minder gespannen. Ik merk ook met longeren en rijden dat ze echt met sprongen vooruit gaat. Ik heb haar hiervoor nooit zien nageven in draf, en dat durft ze nu eindelijk te doen. Ze is nog lang niet waar ik haar wil hebben, maar ik heb er zo wel veel meer vertrouwen in gekregen dat het gewoon goed gaat komen en dat geeft mij ook weer plezier in mijn hobby. :) Boomloos laat mij veel beter voelen hoe ze loopt en wanneer ze ontspant, waardoor ik daar weer beter op kan inspelen, al met al dus erg blij mee :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:36

DubbelDun schreef:
Ik denk dat met of zonder boom qua jong paard/inrijden veel te maken heeft met de balans van de ruiter en ook met het karakter van het paard. En dat laatste kan dan weer te maken hebben met de inrijsnelheid van de ruiter... misschien gaat die te hard en is het paard er nog lang niet aan toe om 'mens op de grond' te vervangen door 'mens op de rug'.

Kan, maar Balans en tempo zijn hier geen issues(Amazone heeft een super balans en zit en zit het paard absoluut niet in de weg en Alles gaat op geleide van het paard in Kwestie) dus blijft over ; paard vind het te veel info
Dus nemen we een deel van de info weg

(Ter info: paard word 8 dit jaar En met tussenpozen op 6 jaar oud bij 0 begonnen, weet 100% zeker dat tempo en balans van de Amazone niet meespelen)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 12:39

Ik heb mijn paard gewoon boomloos ingereden. Daarna even overgestapt naar boom maar dat was het toch heel erg niet :D Paard heeft geen stap verkeerd gezet onder het boomloze zadel. Maar goed, we hebben er ook wel echt de tijd voor genomen. Kilometers met zadel erop (zonder ruiter) gewandeld, en ook rijden zelf heel rustig aan gedaan.

Als mijn merrie tzt aan inrijden toe is (nu tien maanden, gossie :D ) dan gebeurt dat zeer waarschijnlijk ook boomloos :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 13:48

Ik zat voor t eerst met een BBP en boomloos zadel op mn merrie. Toen boomzadel en weer boomloos. Stap en draf gaat prima.. galop kan ik haar echt niet uit zitten boomloos.. eens zien of dat met training beter wordt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:11

Apart... meestal is de draf moeilijker uit te zitten dan de galop :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:15

Haha, in een ander topic zei ik hetzelfde, maar in draf kun je lichtrijden, natuurlijk. Dan hoef je niks uit ze zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 14:26

In galop ook hoor ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:26

Haha draf is ook prima door te zitten, met en zonder zadel. Die galop pffff

Ach Welsh Cobs zijn ook betere dragers dan galopeerders.. Maar ik heb eerder een andere cob gereden en die galop zat wel heel prima en de draf weer wat pittiger zonder zadel bijvoorbeeld.

Mijn pony heeft ook wel veel moeite met de galop dus hopelijk is dat t.. Anders gaat boomloos toch voorbij.. want ja wil ook wel graag galopperen op mijn pony hahaha.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:36

Mijn welsh cob galoppeerd heerlijk..alle gangen zijn fijn eigenlijk. De 25e voor eerst officieel dressuur starten..benieuwd of ik commentaar krijg op mijn zadel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 15:59

Otti1977 schreef:
Mijn welsh cob galoppeerd heerlijk..alle gangen zijn fijn eigenlijk. De 25e voor eerst officieel dressuur starten..benieuwd of ik commentaar krijg op mijn zadel.

Heerlijk!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 16:07

Heb mijn fjord ook met boomloos doorgereden. Eerste keer was met boom en toen kocht ik haar en heb een boomloos zadel gekocht.

Mijn tinker ben ik ook aan het doorrijden boomloos.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:41

DubbelDun schreef:
Die van mij wil soms wel eens wat vrolijke 'wappertjes' geven, dan ga ik even staan, wordt ik iig niet gelanceerd :D

Die van mij ook. Daarom ben ik blij met de knop aan de BF Arizona! Voorheen een Wintec zadel met bokriempje. :+ :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:13

Ik heb Villa van de week eindelijk met zijn nieuwe cadeautje kunnen rijden. En wat rijdt het heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:16

Wauw ziet er goed uit zo op hem. Hij lijkt er zo op deze foto’s fijn onder te lopen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 11:25

23 maart komt er bij mij een verdeler langs van Edix zadels. Ben is benieuwd ;)