[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:34

Pippaa schreef:
Gaaf Marcella, dat de wissels erop komen :j

Die zaten er al op kreeg ze er alleen niet uitgereden.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:47

Heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ben er na het longeren opgestapt. Voor de eerste keer op een boomloos dus weet dat dit qua zit en gevoel wennen is maar ik vond het erg breed zitten :o

Is dit gebruikelijk bij een boomloos zadel of zit hier per zadelmerk ook nog verschil in? Heb het zadel nog een goede week om te testen dus wil niet gelijk een eindconclusie trekken maar de brede zit was wel wat me het 'ergst' opviel bij de barefoot.

Kenners hier een theorie over?

Safiera

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:17

Ik voelde de brede zit bij een Barefoot ook wanneer ik een tijd niet gereden had. Maar wanneer je jezelf de tijd gunt om er aan te wennen komt het vaak wel goed. Ik heb bij een nieuwe BF een tijd last gehad van mijn liezen, maar heb niet opgegeven en extra stretch oefeningen gedaan. Probleem ging gewoon over.
(nu rijd ik al weer lange tijd door andere redenen niet meer)

Met andere zadels dan Bf niet veel ervaring. Ik weet wel dat mijn zusje en de pony die ze rijd niet meer anders willen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 09:46

Sandra, moest even terugzoeken over welk zadel je het precies hebt hoor, want dat scheelt nogal :P

Het is de London dus?

Dat is natuurlijk een zadel met lange zwetbladen, kniewrongen en kniestukken dus veel materiaal tussen paard en knie waardoor je al snel een brede zit krijgt.

Dat ligt op zich niet aan "boomloos" of "Barefoot" maar vooral aan veel materiaal dat je knieën verder spreid waardoor er meer spanning op je heupen komt.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:58

pleiada schreef:
Volgens mij moet je de aluminium boog zelf eraf kunnen halen om te kijken of hij passend is bij je paard..Ik heb een freeform gehad met die boog,maar ook een zonder..Als er geen een inzit kan het zijn dat je er wel een nodig hebt..Skyriding verkoopt freeforms misschien kunnen die je adviseren..

Bedankt, ik zal de vraag eens aan Skyriding voorleggen!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:53

Vanmorgen weer een rit van 2 uur gemaakt, heerlijk gereden, veel pittige galopjes gedaan want mijn Haf is sinds het Ghost zadel ineens heel enthousiast en voorwaarts en wil nu wel weer heel makkelijk galopperen (was voorheen wel anders). Maar ook nu weer helemaal geen pijn, ben zo blij!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:42

Ik heb inmiddels weer wat bewuster geoefend en het gaat steeds beter dus veel minder wiebelende benen. Soms schiet het er weer bij in, maar dit komt ook omdat mijn paard nog niet zeker loopt (lekker jong nog). Maar als ik eenmaal de feeling te pakken heb kan ik het goed vasthouden :)

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:37

Hoi allemaal!

Even een vraagje;

Welke maat pad hebben jullie van barefoot onder jullie barefoot Cheyenne maat 1?

Ik heb sinds van de week een barefoot Cheyenne maat 1,
en wil nu een pad van barefoot gaan bestellen maar twijfel over de maat.

Wat valt er mooier onder?
Maat 0-1 of maat 1-2?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:54

Maat 0-1 als je de pad niet meer wilt zien en maat 1-2 als je een randje pad wilt zien :)

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:56

Vandaag op twee verschillende paarden met twee verschillende zadels gereden.
Paard 1: vos. Zit qua schoft tussen een M en een L pommel in. Wordt met een Atlanta (maat 2) gereden met een M pommel en met een Cheyenne drytex (maat 1) met een L pommel (de tweede L pommel is in bestelling).
Paard 2: zwart. Heeft een vlakkere schoft, maat L.
Omdat we vandaag samen wilden rijden en omdat m'n vriend (op de vos) niet graag op de Atlanta rijdt, de M pommel in de Cheyenne gedaan en de L pommel in de Atlanta op de zwarte, voor mij dus. Snappen jullie het nog? :+
Nou liep de vos met het Cheyenne zadel met M pommel een stuk minder fijn dan normaal met de M in de Atlanta. Hij "neusde" bij het aansingelen naar z'n singel (die nergens kneep) en liep vooral in draf een stuk korter en niet ontspannen over de rug. Conclusie is dus: de M pommel in de Atlanta zit wel goed, maar dezelfde M pommel in de Cheyenne drytex zit hem niet lekker. Speelt natuurlijk wel nog mee dat er verschillende pads onder liggen. Onder de cheyenne een standaard Barefoot pad (de nieuwe versie), onder de Atlanta een merkloze westernpad met inlages. We kunnen natuurlijk nog even proberen of het verschil daar in zit, maar ik vond het toch opmerkelijk.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:17

Model van het zadel speelt ook een rol. Singelplek, singelstoten t.o.v. Pommel. Daarnaast kan zelfde maat pommel anders liggen in een ander zadel denk ik. Bij mijn paard lag destijds de Atlanta ook niet goed, maar de London wel...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 06:31

Gebruik je de zelfde singels voor beide zadels?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:22

dit weekend 2 buitenritten gemaakt op mijn arizona, met nieuwe xxl fork en nieuwe fra singel
we zijn allebei heel blij
na het rijden is er nog een groeps foto gemaakt, toen werd ineens heel zichtbaar dat ik eigenlijk ook een tank rijd
maar gelukkig toch geen last van mijn heupen
ga wel de beugelophanging wat naar achter leggen, want kreeg wel last van mijn knieen, iets wat ik normaal niet heb

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:37

Nee, zijn niet dezelfde singels. Maar de Cheyenne met L pommel geeft geen enkel probleem, daar loopt hij precies zo fijn onder als onder de Atlanta. Het zit dus echt in de maat pommel in combinatie met het zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:03

Il0na schreef:
Hoi allemaal!

Even een vraagje;

Welke maat pad hebben jullie van barefoot onder jullie barefoot Cheyenne maat 1?

Ik heb sinds van de week een barefoot Cheyenne maat 1,
en wil nu een pad van barefoot gaan bestellen maar twijfel over de maat.

Wat valt er mooier onder?
Maat 0-1 of maat 1-2?

Dat is maar net wat je zelf mooier vindt :)

Men gaat naar de shop en klikt de pad aan, dan kom je hier:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ellen.html

En daar staat onderaan de omschrijving een link "Klik hier om meer foto's van de pads te bekijken".
Als je dat doet kom je hier: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Stand ... -modellen/

Daar klik je vervolgens dus op de Cheyenne pad en opent deze pagina:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/cheyenne-pad/

Daarop zie je precies hoe de normale en de pony-maat 0 pad vallen onder een maat 1 Cheyenne :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:13

Swift schreef:
Vanmorgen weer een rit van 2 uur gemaakt, heerlijk gereden, veel pittige galopjes gedaan want mijn Haf is sinds het Ghost zadel ineens heel enthousiast en voorwaarts en wil nu wel weer heel makkelijk galopperen (was voorheen wel anders). Maar ook nu weer helemaal geen pijn, ben zo blij!

Fijn!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:00

Safiera schreef:
Ik voelde de brede zit bij een Barefoot ook wanneer ik een tijd niet gereden had. Maar wanneer je jezelf de tijd gunt om er aan te wennen komt het vaak wel goed. Ik heb bij een nieuwe BF een tijd last gehad van mijn liezen, maar heb niet opgegeven en extra stretch oefeningen gedaan. Probleem ging gewoon over.

pmarena schreef:
Sandra, moest even terugzoeken over welk zadel je het precies hebt hoor, want dat scheelt nogal :P Het is de London dus?

Dat is natuurlijk een zadel met lange zwetbladen, kniewrongen en kniestukken dus veel materiaal tussen paard en knie waardoor je al snel een brede zit krijgt. Dat ligt op zich niet aan "boomloos" of "Barefoot" maar vooral aan veel materiaal dat je knieën verder spreid waardoor er meer spanning op je heupen komt.

Ik heb op zich geen last van spanning in heupgebied of liezen maar meer het gevoel dat mijn benen niet mooi/fijn kunnen afhangen waardoor er 'lucht' tussen mijn knieen en het zadel zit, het sluit niet mooi aan. Hierdoor heb ik dus het gevoel dat mijn benen afsteken en niet 'om' mijn paard heen willen.

Qua boomloos heb ik wel het gevoel dat mijn paard er goed op reageert, laat de hals mooi vanuit de schoft vallen en blijft los in de rug maar qua gevoel van mij vraag ik mij dus af of er ook zadels zijn die iets minder breed zitten. Ik sta dus open voor suggesties, liefst van zadels die ook geleend kunnen worden en die geschikt zijn voor paarden met de singelplek naar voren, een kortere rug en een lang doorlopende schoft. :o

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:00

Ziek thuis zitten is niet altijd nadelig :P De postbode kwam zojuist met mijn zadel uit Engeland aanzetten:

Afbeelding

Vind 'm nu al super mooi!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:04

[/quote]
Ik heb op zich geen last van spanning in heupgebied of liezen maar meer het gevoel dat mijn benen niet mooi/fijn kunnen afhangen waardoor er 'lucht' tussen mijn knieen en het zadel zit, het sluit niet mooi aan. Hierdoor heb ik dus het gevoel dat mijn benen afsteken en niet 'om' mijn paard heen willen.

Qua boomloos heb ik wel het gevoel dat mijn paard er goed op reageert, laat de hals mooi vanuit de schoft vallen en blijft los in de rug maar qua gevoel van mij vraag ik mij dus af of er ook zadels zijn die iets minder breed zitten. Ik sta dus open voor suggesties, liefst van zadels die ook geleend kunnen worden en die geschikt zijn voor paarden met de singelplek naar voren, een kortere rug en een lang doorlopende schoft. :o[/quote]

Ik ben zelf dus erg blij met de smalle zit van de Ghost, naar mijn gevoel is dat wel het smalste boomloze zadel van alle zadels die ik gehad/getest heb (en dat zijn bijna alle boomloze A-merk zadels die in Nederland te krijgen zijn). De Ghost kun je als testzadel bestellen bij http://www.buitenzinnig.nl

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:25

Ik wilde idd ook net zeggen, test eens een ghost, ik lees er inmiddels zo veel positiefs over dat ik hem zelf ook wil gaan testen zodra Gull onder het zadel is.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:32

Kitty mooi zadel, die is wel even onderweg geweest. Beterschap en gaan we nog foto's zien van het mooie zadel op je paardje?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:07

Jomaro, dankje! Hij is vorige week woensdag verzonden maar dat had meer te maken met de betaling die niet wilde lukken via Ebay. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen :-D

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:29

Zeker een mooie! Welk model is dit? En welke maat? Hij lijkt klein? :-)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:08

Mooi zadel kitty!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:17

Tsja, het wordt een beetje eentonig, maar probeer eens een Ghost, Sandra1977.