voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:53

of een massimo pad,misschien.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:26

Shirley schreef:
Wel gebruik ik onder de padjes met bont nog een extra dun katoentje, maar dat is ook mede vanwege het schoonhouden.

Bedoel je daar die kleine pads mee, die alleen onder de zitting liggen of de sjabrak vormige, voor onder het hele zadel?

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er onder de zadelpad met wollen onderkant en een stevige inlage nog meer onder mijn zadel past zonder dat ik (voor mijn gevoel) torenhoog kom te zitten. Voor het schoonhouden van de wol lijkt het me wel ideaal overigens ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:08

Dan kun je gewoon van die oranje dweil doeken bij zeeman kopen en die eronder leggen .
Deed ik vroeger altijd met mijn witte chabraks . Scheelt veel in vuil worden .
Maar als je regelmatig onderhoudt uitvoert valt het allemaal best mee

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:01

Zou iemand mijn vraag kunnen beantwoorden?

Ik ga vanavond naar een knight rider president zadel kijken.
Maar onder dit zadel, hoort hier een onderlegger onder zoals bij de barefoot? Of kan ik er een gewoon dekje onder doen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:05

Een onderlegger of pad zou ik eronder doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:07

Als ik het goed heb is dat een zadeltje met een gladde (nep)schaap onderkant en zonder kussens. Dan zal je dus een pad met inlages moeten gebruiken, anders heb je geen ruggengraatvrijheid.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:27

Ik zou er ook zeker een pad met inlages onder gebruiken :j

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:35

Ik ken het zadel niet dus kan je vraag niet beantwoorden, maar ik zou ook nog even aan de eigenaar/verkoper van het zadel vragen wat zij eronder hadden liggen / of er een speciale pad nodig was en waarom of waarom niet.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:00

Op de site van knight rider staat geen pad voor zover ik kan zien, normaal verkopen ze doe toch erbij?
En zie ook op de foto's op google veel gewone dekkes eronder liggen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:03

heb me net hier over lopen te verbazen
http://www.libraequestrian.com/bareback ... addle.html
het is een zadel, met beugels en al , maar kan uitelkaar gehaald worden en is dan ineens een bbp? ( waar je dan beugels bij kunt gebruiken? bpp en beugels zijn toch geen goede combi? )

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:04

Mijn moeder en ik willen misschien een boomloos zadel aanschaffen voor gewoon extra erbij. Probleem is dat wij natuurlijk 2 verschillende zitmaten hebben, en dat wij ook 2 verschillende pony's hebben. Mijn moeder heeft een redelijk brede welshxfjord en ik een smalle appaloosa kruising. Nu dachten wij aan barefoot ofzo omdat ik hier ook ervaring mee heb. Maar is dat slim omdat we 2 totaal verschillende pony's hebben? Ik hoorde dat het zadel zich aanpast aan de rug van een paard?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:07

Samblabla schreef:
Op de site van knight rider staat geen pad voor zover ik kan zien, normaal verkopen ze doe toch erbij?

Op welke site kijk jij dan ?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:09

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:10

unihorses schreef:
het is een zadel, met beugels en al , maar kan uitelkaar gehaald worden en is dan ineens een bbp? ( waar je dan beugels bij kunt gebruiken? bpp en beugels zijn toch geen goede combi? )

Je hoeft ze er niet bij te gebruiken, het kan wel ...
Heb overigens aan mijn Christ ook gewoon beugelriemen en beugels, niet om licht te rijden, dat wordt inderdaad niet aanbevolen ;)

Ik heb er eentje onderweg van Buitenzinnig, van de week kan ik je er alles over vertellen :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:17

Samblabla schreef:
Ik wilde die libra ook aangeschaft hebben maar had er toch geen goed gevoel bij. Lijkt me ook niet zo lekker zitten en de stof kan ook gaan vlekken.

@ Shirley, http://www.orpheon.be/produitsknightrid ... rider2.pdf

dat zadeltje zou ik absoluut een pad met inlages onder willen hebben ,

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:18

Chical@ Mijn barefoot stella lag met M pommel zowel op tinker als smal gebouwd paard goed ook met de nodige rugengaaat vrijheid. Boomloos past zich aan, als je toch twijfelt er zijn testzadels en anders misschien een bokker in je buurt die 1 heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:21

Samblabla schreef:

Knight rider is ook geen echt boomloos merk, alleen dit zadel hebben ze voor 'erbij'. Vandaar ook dat ze geen pads verkopen.
Dat er foto's op google staan met gewone dekjes zegt niks, dat zie je heel veel bij mensen die geen idee hebben hoe boomloos eigenlijk werkt.
Het zadel heeft geen kussens, en dus geen vrijheid voor de ruggengraat, terwijl je dat wel nodig hebt. Gewoon een pad er onder gooien dus :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:23

Chicalover schreef:
Mijn moeder en ik willen misschien een boomloos zadel aanschaffen voor gewoon extra erbij. Probleem is dat wij natuurlijk 2 verschillende zitmaten hebben, en dat wij ook 2 verschillende pony's hebben. Mijn moeder heeft een redelijk brede welshxfjord en ik een smalle appaloosa kruising. Nu dachten wij aan barefoot ofzo omdat ik hier ook ervaring mee heb. Maar is dat slim omdat we 2 totaal verschillende pony's hebben? Ik hoorde dat het zadel zich aanpast aan de rug van een paard?

Misschien is een Adjust zadel van barefoot (komen bijna weer binnen als ik de posts van Pmarena teruglees) wat voor jullie? Van dat zadel kun je de zitmaat aanpassen.

Het zadel op verschillende pony's gebruiken kan best, alleen de pommel (voorboogje) moet wel de goeie maat zijn voor de schoft, en als dat verschilt zou je elke keer de pommel moeten verwisselen. Dat is geen makkelijk klusje, zeg ik je uit ervaring :+ En ik denk dan ook dat je dat niet gaat volhouden om steeds te doen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:27

Voor zitmaat als deze verschilt in de ene persoon maat 1 en andere maat 2 kan inderdaad zoals hier boven aangekaart de just adjust wat zijn. Bij zelfde maat voor zitting nodig maakt dat vopr het model niet uit.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:29

Blijheid schreef:
Chicalover schreef:

Misschien is een Adjust zadel van barefoot (komen bijna weer binnen als ik de posts van Pmarena teruglees) wat voor jullie? Van dat zadel kun je de zitmaat aanpassen.

Het zadel op verschillende pony's gebruiken kan best, alleen de pommel (voorboogje) moet wel de goeie maat zijn voor de schoft, en als dat verschilt zou je elke keer de pommel moeten verwisselen. Dat is geen makkelijk klusje, zeg ik je uit ervaring :+ En ik denk dan ook dat je dat niet gaat volhouden om steeds te doen.

Ik denk dat de zitmaat niet erg veel uitmaakt. Gewoon een maat 1 lijkt me, die delen mijn vriendin en haar moeder ook voor hun fjord. Het gaat me idd meer om de pommel maat, maar ik weet ook dat je een flexibele pommel kunt nemen. Dan hoef je hem niet steeds te verwisselen of toch wel?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:33

Dat Libra zadeltje dat ik onderweg heb, heeft toevallig hetzelfde systeem, zoals op de foto's ook getoond wordt :D

Had het eerlijk gezegd ook nooit ( bewust ) gezien, maar het maakte me toch nieuwsgierig en in combinatie met de meer dan aantrekkelijke aanbieding dus onweerstaanbaar, vandaar dat het dan ook onderweg is :))

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:00

Shirley schreef:
unihorses schreef:

Je hoeft ze er niet bij te gebruiken, het kan wel ...
Heb overigens aan mijn Christ ook gewoon beugelriemen en beugels, niet om licht te rijden, dat wordt inderdaad niet aanbevolen ;)

Ik heb er eentje onderweg van Buitenzinnig, van de week kan ik je er alles over vertellen :D

haha, jij bent me voor :P
maar is het nu meer zadel, of bbp? :P
en bij barefoot, daar rij ik mee licht, zou dat hier mee kunnen? ( met inlages e.d )
als je hem straks ontvangen hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:01

@Chicalover: Er is ook een flexibele pommel, maar die is zeker bij smalle paardjes niet ideaal voor zo ver ik begrijp. Sommige mensen/paarden zijn er heel blij mee, bij andere geeft het niet genoeg stevigheid en zakt het zadel op de schoft. Volgens mij word deze pommel vooral gebruikt als de Xl pommel niet breed genoeg is, maar ik kan me vergissen.

Als je moeder en jij ongeveer dezelfde kledingmaat en lengte hebben dan zal het qua zitmaat inderdaad niet uitmaken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:16

Klopt, de zachte pommel zou ik alleen aanraden voor paardjes waarbij de breedste pommel ècht niet past...ik vind het een waar-de-loos ding persoonlijk, dat alle vorm uit het zadel haalt en waardoor het ook snel gaat schuiven en strak trekken rond de schoft....maar er zijn toch nog aardig wat mensen die hem helemaal geweldig vinden, daarom brand ik hem ook niet helemaal af op de website :P

De JustAdjust komt binnen een dag of 10 binnen als het goed is. Is de allereerste lichting van dit model.
De 2 stuks die ik eerder had dat waren proefmodellen die eigenlijk altijd eerst gemaakt worden voordat een nieuw model echt in productie gaat :)

Voor deze 2 hebben we er nog 1 gehad waarbij ook de pommel afneembaar was maar dat vinden we een beetje te eng voor echte productie dus de uiteindelijke JustAdjust heeft alleen verplaatsbare dijwrongen en cantle gekregen.

De Hi-Tech pads zijn vrijwel hetzelfde als de HAF-pads, dus als de Hi-Tech zeer goed bevalt dan zou een HAF een prima optie kunnen zijn :j

De Knightrider of elk ander zadeltje moet toch een vrij kanaaltje voor de ruggengraat en schoft hebben, heeft een zadeltje geen eigen kussens die dat doen, dan zal het via een pad met inlages moeten.
Wat op zich een betere optie is voor de flexibiliteit ook (dan vaste kussens) dus zo slecht is dat nog niet :)

Ik heb hier van het weekend mijn Christ Butterfly Fellsattel definitief opgegeven ben ik bang...ik heb al zoveel met het ding geprutst en aangepast maar ik krijg het NIET voor elkaar om hem stabiel te laten liggen....hij blijft schuiverig, de achterkant vooral gaat steeds scheef liggen. Super jammer -O-

De hele boel "trekt" ook gewoon een beetje teveel, de basis is te flodderig en de achterkant hangt er maar een beetje bij. Ik ga nu experimenteren met de Butterfly zitting op een BF Arizona basis, dat zou alle problemen in theorie op moeten lossen, nu de praktijk nog :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:23

waar vind ik dan de hafpad? Kan hem niet vinden in een verkoopsite!