[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:10

Klinkt goed allemaal! :j Ik wil tzt sowieso een zadelpasser laten komen, boomloos of niet. Maar het idee van een BM zadel dat gewoon goed ligt ongeacht in welke fase van de ontwikkeling ze zit klinkt erg aanlokkelijk. Zowel financieel als qua "gedoe" om dan ieder half jaar een zadelpasser te moeten laten komen.

Uiteindelijk wil ik wel over op edn boomzadel

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:38

DubbelDun schreef:
Die van mij wil soms wel eens wat vrolijke 'wappertjes' geven, dan ga ik even staan, wordt ik iig niet gelanceerd :D

Toevallig vroeg ik me gisterenavond af hoe stevig je in een boomlooszadel zit. Binnenkort ga ik Barefoot zadels proberen, maar mijn merrie is nogal een aansteller :+ en alles wat eng is in de bak draait ze van om en rent ze weg. Nu is het met zadel heel goed uit te zitten maar met barebackpad niet, kwam ik vorige week achter :') Hoe is dat met boomloos? Zit je net zo stevig, steviger, minder stevig, of verschilt dat volledig per zadel?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:40

Ik zit er heel stevig in :j Flynn is redelijk stabiel, maar mijn merrie deed nog wel eens stout. In galop 180 graden draaien enzo. Etter :D Altijd blijven zitten. Met Flynn zelfs eens met paard en al onderuit gegaan omdat hij uitgleed. Hij stond heel snel weer op, ik zat er ook nog op. Zadel is geen cm verschoven.

Wat wel verschilt is de combinatie tussen paard en zadel. Op het ene paard ligt het ene type boomlooszadel beter en/of stabieler dan het andere. Kwestie van proberen :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:42

Is er ook een zadelpasser die met meerdere BM zadels op lokatie komt passen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:49

Nissima schreef:
DubbelDun schreef:
Die van mij wil soms wel eens wat vrolijke 'wappertjes' geven, dan ga ik even staan, wordt ik iig niet gelanceerd :D

Toevallig vroeg ik me gisterenavond af hoe stevig je in een boomlooszadel zit. Binnenkort ga ik Barefoot zadels proberen, maar mijn merrie is nogal een aansteller :+ en alles wat eng is in de bak draait ze van om en rent ze weg. Nu is het met zadel heel goed uit te zitten maar met barebackpad niet, kwam ik vorige week achter :') Hoe is dat met boomloos? Zit je net zo stevig, steviger, minder stevig, of verschilt dat volledig per zadel?

Ligt aan je paard én je zadel op dat paard... Ik heb voor mijn haf een Ghost, daarvoor op mijn paint ook. Maar een vriendin van mij heeft op haar paint ook Ghost gehad en dat bleef bewegen. Freemax ligt daarop wel weer stil. Haar barebackpad ligt óók gewoon stil en Barefoot beweegt maar minimaal op dat paard. Veel zadels vind ik voor mezelf 'te veel' zadel (dan spelen mijn knieen op, dat idee had ik met de BF Madrid bij het testen, dat dat bij langere ritten parten zou gaan spelen), dus ik wil smal zitten - en ben dus erg blij dat Ghost goed ligt op mijn dame, want smalle zit en dichtbij je paard... Qua stevigheid: het is bij sommige merken even wennen misschien. Veel merken hebben wel de 'zit' van een boomzadel - dat merkte ik bijv bij Freemax, maar ook bij Hidalgo vond ik dat je wat meer het boom-gevoel had. Barefoot en Ghost vind ik dan weer duidelijk boomloos voelen (vind ik een voordeel).

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:59

Bij mij verschilt het stevig zitten per paard: ik heb 1 paard dat ik boomloos rijd omdat daar alle boomzadels vanaf rollen en het boomloze zadel als een huis ligt, en 1 paard dat ik met boomzadels rij omdat daar alle boomloze zadels alle kanten op gaan.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:02

Ligt ook wel aan wat je gewend bent. Als je altijd een zadel hebt gehad waar je aan alle kanten wordt ‘ondersteund’, kan dat met sommige boomlooszadels erg wiebelig voelen. Inderdaad ook boomlooszadels met ‘boomgevoel’. Daar moet je van houden. Ik ben ook erg van Ghost. Lekker weinig zadel, geen brede zit. Ik zat daarin ook als een huis, maar heb er echt wel aan moeten wennen, dat je maar zo weinig zadel voelt. En dat terwijl ik toch genoeg zonder zadel of met bbp heb gereden. Maar nu wil ik echt niet anders.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:09

Fabster schreef:
Ligt ook wel aan wat je gewend bent. Als je altijd een zadel hebt gehad waar je aan alle kanten wordt ‘ondersteund’, kan dat met sommige boomlooszadels erg wiebelig voelen. Inderdaad ook boomlooszadels met ‘boomgevoel’. Daar moet je van houden. Ik ben ook erg van Ghost. Lekker weinig zadel, geen brede zit. Ik zat daarin ook als een huis, maar heb er echt wel aan moeten wennen, dat je maar zo weinig zadel voelt. En dat terwijl ik toch genoeg zonder zadel of met bbp heb gereden. Maar nu wil ik echt niet anders.

Dat had ik ook ja: heb er écht aan moeten wennen, echt wat uurtjes in moeten rijden. Maar nu voelt ieder ander zadel als 'heel veel zadel' voor mij. Niet dat het niet comfortabel is, maar het voelt niet meer 'natuurlijk'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:13

Gimme_Spurs schreef:
Is er ook een zadelpasser die met meerdere BM zadels op lokatie komt passen?

Nee, helaas... De enige officiële vertegenwoordigster van NL van BM (Alida Hadders) blijft op haar eigen lokatie in Drenthe. Je kunt naar haar toe en dan heeft ze misschien meerdere modellen liggen. Of ja daar de juiste info bij krijgt blijft de vraag, want mijn oude Barrel zadel wat via een omweg daar schijnt * te liggen wordt aangeboden als een Trailmodel 8-)
*Of het daar nog is is de vraag want ze verkoopt ze natuurlijk ook als ze er een klant voor heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:16

Ik heb nooit hoeven wennen aan de BM , elke BM voelt meteen als 'thuiskomen' (bekend/vertrouwd) qua zit. Andere boomlozen die ik geprobeerd heb hebben dat gevoel nooit kunnen overtreffen al was de Silverado een hele goede 2e :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:17

Ella van boomloos zadelpasservice heeft er sinds kort een zag ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:23

Klopt, die heeft een hele mooie Trail, roundskirt met een 16,5" maat. Geen Peaked, dus niet geschikt voor paarden met een duidelijk aanwezige schoft.
Ella is zeker een aanrader vanwege de vele merken die ze heeft én de achtergrond/kennis die ze meeneemt.
https://boomlooszadelpasservice.nl/western/

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:33

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben heel benieuwd naar dat gevoel dat altijd beschreven wordt. Stiekem best spannend :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:47

Die van mij maakte van de week nog spontaan linksomkeert toen ik net mijn telefoon uit mijn zak pakte, we donderden half de dijk af, maar ben gewoon blijven zitten op de Barefoot Atlanta :) Vind mijn Freemax wel steviger zitten moet ik zeggen.

Ik twijfel heel erg om de Atlanta te verkopen, ik pak toch steeds mijn Freemax en is ook zonde als ie maar een beetje werkloos in de kast ligt. Heb er wel een paardje bij, dus ga nog wel even kijken hoe die daar op ligt. Die heeft een wat ingezakte rug vergeleken met mijn andere fjord dus ben benieuwd. De Trekker lag bij haar voor geen meter :') Heb het idee dat die niet zo heel geschikt is voor bolle paardjes.

Ella heeft inderdaad een BM, vond hem erg mooi :) Ze was van de week bij een vriendin om zadels te passen en ik wilde graag even mee kijken. Ik zou zeker een consult bij haar aanraden! Echt een leuk mens, ze neemt de tijd en heeft er echt verstand van. Ze kijkt ook niet alleen naar het zadel maar ook goed naar het paard zelf. Ze mag binnenkort ook bij mij langskomen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:52

Eén van de reacties die ik altijd hoor als mensen voor het eerst op mijn BM zitten is 'hé ik voel het paard zijn rug bewegen' :D

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:03

DubbelDun schreef:
Eén van de reacties die ik altijd hoor als mensen voor het eerst op mijn BM zitten is 'hé ik voel het paard zijn rug bewegen' :D

Dat kan ik me wel voorstellen ja! Ik vond dat met barebackpad al even gek aanvoelen, maar op een positieve manier. :j

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:05

Is natuurlijk bij het beleren wel ideaal als je je paard voelt. :j

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:14

Gimme_Spurs schreef:

helemaal waar! Maar je paard voelt jou dan natuurlijk ook goed, dus misschien een testrondje 'is boomloos iets voor mij' even op een beleerd paard? ;) (ik zwéér erbij hoor, bij boomloos, maar mijn merrie vond het de eerste keer wel echt gek en werd wat rillerig toen ze mij zo goed kon voelen, ze was met boomzadel zadelmak gemaakt bij de fokker)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 11:54

Skippy01 schreef:
Gimme_Spurs schreef:

helemaal waar! Maar je paard voelt jou dan natuurlijk ook goed, dus misschien een testrondje 'is boomloos iets voor mij' even op een beleerd paard? ;) (ik zwéér erbij hoor, bij boomloos, maar mijn merrie vond het de eerste keer wel echt gek en werd wat rillerig toen ze mij zo goed kon voelen, ze was met boomzadel zadelmak gemaakt bij de fokker)

Ja ik ga als ik kies voor boomloos zeker een paar keer boomloos rijden. Ik wil niet voor het eerst op een nog niet zadelmak paard boomloos gaan. Maar ik vind het lastig hoor, dat uitzoeken... haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:26

Het is sowieso wel handig om met boomloos uitproberen (dus meerdere zadels in één keer) handig als je een paard hebt waarvan je weet hoe hij aan voelt, dus bijv. een bijrijdpaard. Anders voel je ook nooit goed de verschillen tussen de zadels.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:30

DubbelDun schreef:
Het is sowieso wel handig om met boomloos uitproberen (dus meerdere zadels in één keer) handig als je een paard hebt waarvan je weet hoe hij aan voelt, dus bijv. een bijrijdpaard. Anders voel je ook nooit goed de verschillen tussen de zadels.

Ja dat is lastig te organiseren ben ik bang... waar haal ik al die zadels vandaan, en ik heb geen paard... :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:32

De verschillende zadels kan Ella je aan helpen (zie link) , alleen een paard nog regelen dus ... :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:07

Gimme_Spurs schreef:

Ligt heel erg aan het paard
Die van mij werd pisnijdig door alles wat ze voelde met een boomloos
Met boomzadel nergens last van
Dus nu met boom verder inrijden en daarna kijken we verder

(Gull is nogal extravert , die was ook vol overgave met het achterbeen maar zadel en ruiter aan het meppen met een moordlustig kopwerk :') )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:28

Sjaak wil alleen maar boomloos. Sterker nog: liefst alleen bbp :') . Vind ik zelf wel een beetje jammer. Is inderdaad met bbp zadelmak gemaakt. Misschien dat dat scheelt. Maar ben ooit met hem gewoon begonnen met op zijn rug zitten, zonder iets. Maar hij geeft nogal een flinke schoft en hij was, zeker toen, nogal knokig, dus een bbptje was voor mij wel fijner :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:47

Boon is ook niet echt lekker op zonder-iets op te gaan zitten, buiten dat ik daar te oud voor ben :D (vind ik :D )