[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 01:43

Nu jullie het zo over inlages hebben. Iemand die mij een beetje de verschillen kan uitleggen? WAnt je hebt zoveel verschillende inlages dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie (wNneer ik die tzt moet aanschaffen) want wat is er allemaal op de markt, hoe is de werking, wat zijn de verschillen en wat is dan het beste? En waar is "het beste" van afhankelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 02:19

'Het beste' is vooral afhankelijk van wat jij en je paard nodig hebben. Om het eenvoudiger te maken. :+

Ik ben voor [***] bijvoorbeeld op zoek naar inlages die verhogen zodat de rugnaad van de pad van zijn hoog genoeg van zijn ruggengraat getild wordt (dakvormig paard 8-) ). Het meest verhogend in onze situatie zou zijn een dik stuk vilt met daaronder een Heady Duty inlage - maar dat is voor veel andere paarden totaal ongeschikt. Als je een stuggere, meer drukverdelende inlage gebruikt zoals vilt, dan kan je paard daaronder een juist extra zachte Barefoot vps/schuiminlage prettig vinden om het vilt minder stug te maken. En als je zadel de druk eigenlijk al goed genoeg verdeeld maar je wilt wat vering/schokdemping toevoegen, dan kan een laag moosgunni al genoeg zijn.

Het enige waar ik eigenlijk regelmatig negatieve ervaringen over hoor zijn latexgevulde inlages omdat die heel zacht lijken doordat ze flink indeuken, maar plankerig worden als ze samengedrukt worden. Maar welke voor jou het beste zijn ligt dus helemaal aan je zadel en je paard en jou, aangezien elke inlage ook weer anders voelt voor de ruiter en wat de een zalig vindt zitten kan voor de ander weer te hoog, hard of zompig voelen. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:54

RiannaB schreef:
Jeeeeeeej !! *\%/*
Ik heb gister voor m'n verjaardag de seat saver gehad voor m'n Ghost!! Super blij mee :D :D

Ik sta nu naast met het schaap naast m'n zadel, alleen snap er alleen niks van hoe ik 'm aan m'n zitting vastmaak..
Edit: Het is gelukt! :D

Yes!
Ik zat mij al af te vragen wanneer diegene nou jarig was, het is al een tijdje geleden dat ik dit met je vriend geregeld heb :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:59

Een schaapje cadeau is meestal wel succes verzekerd, leuk altijd zulke lieve vrienden / mannen / vaders / moeders / zussen enzo :D

Ik vind het zitvlak wel ontzettend klein ogen zo zeg, jij zal vast niet veel overtollige spekjes hebben :P

Jeetje Duhelo.....stom toeval is dat toch weer -O-
Dan maar hopen dat die S singel zo extreem goed bevalt dat je dat schaap weer kan vergeten :j

Ik heb hier al jaren een paar setjes 3D mesh inlages liggen, vind ze totaal niet vergelijkbaar met de HD inlages.

Ik vind de 3D mesh en de traagschuim / memory foam inlages dingen waarvan ik niet zo goed weet wat ik er van vind.

Met de Moosgummi en HD inlages weet je wat je hebt en wat het doet :)

De 3D mesh zijn super luchtig waardoor ze super interessant zijn, maar qua hoe ze bewegen onder het zadel.... ik vind dat erg lastig in te schatten.

Zelfde met de memory foam. Erg leuk spul, erg populair ook "overzees", ook bij lange afstanden :j

Maar je kan het zo ontzettend dun fijnknijpen. Net als het warmte / kou verschil. Ik vind het moeilijk in te schatten wat ze precies onder het zadel doen.

Van de moosgummi weet je dat die gewoon een bepaalde stevigheid / dikte / veerkracht behouden en niet op 1 plek heel dun geduwd worden. Van de HD weet je dat ook + de zekerheid van extra dikte en dat plaatje dat er nog in zit om eventuele laatste restjes van twijfel weg te nemen :j

De zachte PU / VPS inlages daarvan weet je dat die amper wat doen maar gewoon heel fijn zijn voor paardjes die goed in hun bespiering zitten, voor hele normale combinaties zonder hele specifieke eisen zeg maar :)

En vilt vind ik in theorie een heel mooi materiaal, maar in de praktijk vind ik (IK dus :j ) dat ontzettend plankerige dingen. Terwijl een ander er weer gek op is :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:23

pmarena, bedankt voor je uitleg! Helder. :)

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:09

Pmarena wat zit er precies in de ghostpad? Want ik wil wel het beste voor het ruggetje :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:13

Gladijs, waarom vraag je dat aan Pmarena en niet aan BuitenZinnig??? Pmarena is van Barefoot...

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:27

Dat weet ik maar misschien wist zij het na haar verhelderende verhaal! Excuses excuses, ik zal me laven aan de bron der ghost kennis _/-\o_
Beste Buitenzinnig! Wat zit er in de Ghostpads?

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:31

Gladijs schreef:
Ik zal me laven aan de bron der ghost kennis _/-\o_
:')

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:33

Ik sta op het punt om een paar weken een Barefoot uit te proberen. Ik twijfel tussen de Londen en de Barrydale. Wat vinden jullie de belangrijkste verschillen tussen deze 2?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:34

Gladijs schreef:
Dat weet ik maar misschien wist zij het na haar verhelderende verhaal! Excuses excuses, ik zal me laven aan de bron der ghost kennis _/-\o_

en waarom is daarvoor gekozen?

Pmarena dank ook van mij voor je uitgebreide uitleg :j alleen het stukje PU/vps inlages, heb je het dan over het vps systeem?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:42

Ik durf niet te speculeren over wat ze bij Ghost (momenteel) in de inlages stoppen :P
Zal vast fijn materiaal zijn :)

Maartje, nee dan heb ik het gewoon over de standaard inlages van Barefoot, zoals die sinds het VPS in de bijpassende pads geleverd worden :)

Die inlages staan bekend onder zachte inlages, of PU inlages, of VPS inlages :)

Het VPS in de zadels is veel steviger en veerkrachtiger dan de standaard zachte inlages die er onder gebruikt worden in de pad, omdat de zadels VPS hebben kunnen er normaal gesproken prima alleen maar zulke zachte inlages onder want het zadel (VPS) zelf doet al het belangrijkste werk :j

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:58

Mara2000 schreef:
Ik sta op het punt om een paar weken een Barefoot uit te proberen. Ik twijfel tussen de Londen en de Barrydale. Wat vinden jullie de belangrijkste verschillen tussen deze 2?

Soms is Bokt best handig. :)
pmarena, ik heb je net gemailed over een pasconsult.
Laatst bijgewerkt door Mara2000 op 14-03-16 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:00

Maartje1990 schreef:
Gladijs schreef:

en waarom is daarvoor gekozen?

Pmarena dank ook van mij voor je uitgebreide uitleg :j alleen het stukje PU/vps inlages, heb je het dan over het vps systeem?

De PU/VPS inlages zitten tegenwoordig standaard in de nieuw geleverde pads, die vullen het VPS systeem aan. Vaak worden ze hier daarom VPS inlages genoemd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:08

Mara2000 schreef:
Mara2000 schreef:

Bokt kan super handig zijn :j

Ik doe geen pasconsulten, dat is Teteltee van http://www.boomlooszadelpasservice.nl :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:20

pmarena schreef:
Mara2000 schreef:

Bokt kan super handig zijn :j

Ik doe geen pasconsulten, dat is Teteltee van http://www.boomlooszadelpasservice.nl :)

Oeps haha.
Die heb ik in ieder geval gemailed net.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:48

Nou dan komt het vast goed :D

De reacties van mensen waar Lilianne is geweest met haar goed afgevulde bus blijven super enthousiast +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:55

Gladijs schreef:
Pmarena wat zit er precies in de ghostpad? Want ik wil wel het beste voor het ruggetje :)

Kompripol (of polypress of verbundschaum, net wat je het liefst zegt).
Hier is voor gekozen omdat het sterk en degelijk is. De hoogste densiteit van kompripol is 200kg.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:49

Buitenzinnig schreef:
RiannaB schreef:
Jeeeeeeej !! *\%/*
Ik heb gister voor m'n verjaardag de seat saver gehad voor m'n Ghost!! Super blij mee :D :D

Ik sta nu naast met het schaap naast m'n zadel, alleen snap er alleen niks van hoe ik 'm aan m'n zitting vastmaak..
Edit: Het is gelukt! :D

Yes!
Ik zat mij al af te vragen wanneer diegene nou jarig was, het is al een tijdje geleden dat ik dit met je vriend geregeld heb :)

:D
Super fijn dat het gelukt was! M'n vriend twijfelde eerst heel lang over wat hij wilde geven en toen zei ik dat ik de seat saver wel heeeel graag wilde. Ik dacht zelf nog dat het vrij kort dag was om dat te bestellen, maar het was dus toch gelukt. Het is natuurlijk anders dan een heel zadel bestellen.. :P

Pmarena, het is een normale maat Ghost, maar door die seat saver wordt het natuurlijk wel iets verkleind. Qua broek-/kledingmaat heb ik S/M. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:01

Het scheelt, ik heb ze op voorraad :)
Fijn dat je er zo blij mee bent!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:22

Buitenzinnig, met wat voor inlagen zijn die inlagen te vergelijken?
Laatst bijgewerkt door tennan op 14-03-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:23

Met wat in de Christ Velzadels zit....

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:26

Die heb ik nog nooit in handen gehad... -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:30

Tja - het zijn allerhande koudschuimvlokken die aan elkaar gekleefd worden - zoiets als spaanplaat, maar dan van versnipperde spons. Het komt in verschillende sterktes, gewicht per m3 en diktes en dat maakt allemaal verschil het stijf en stug is, of nog erg veerkrachtig. Het is ook bekend onder de naam "Polypress"
Het zit ook in heel veel zadels en pads van allerlei merken

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:43

Ah, dat spul! Bedankt voor de info. :)