[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:49

Hier ervaring met Silverado dus als je vragen hebt kan je me altijd PB'en. Ik heb best wat over dit zadel geschreven in dit topic dus via de zoekfunctie zal je vast ook genoeg foto's en info vinden ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:07

Ik heb volgens mij ook wel wat geschreven over mijn passessie met de Silverado, Freemax en de Startrekk. Alledrie mooie westernzadels :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:18

JoycexEnya schreef:
Ik heb zaterdag onder mijn zadel een andere pad gedaan. Volgens mij is die al minder geschoven.[ [url=m/YBd7dT.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/fHItxP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik quote hem nog maar even.
Vinden jullie ook dat die minder geschoven is?

Edit: even de foto's toegevoegd

7 maart na het rijden
Afbeelding

Zondag na het rijden
Afbeelding

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 23:40

Het zadel ligt gewoon op de schouder ...dat is niet te ontkennen, sorry.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 00:02

Wendy schreef:

Ik vind dat die van 10 maart wel minder naar voren ligt. Wat kan ik er aan doen? Ze heeft een anatomische singel en de pommel past ook.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 00:36

JoycexEnya schreef:
Wendy schreef:

Ik vind dat die van 10 maart wel minder naar voren ligt. Wat kan ik er aan doen? Ze heeft een anatomische singel en de pommel past ook.

Dat probleem hadden wij dus ook altijd. Als je opzadelt ligt het zadel op de juiste plaats en na het rijden helemaal naar voren geschoven.
Wij hebben een banaan singel geprobeerd en een anatomische maar hielp niet.
Staartriem hielp wel goed. Maar de laatste tijd blijkt de pony er in galop wel last van te hebben. Nu hebben we een antislip pad en dat gaat prima. Zadel schuift niet meer zo naar voren

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:11

Dankje ga daar eens naar kijken voor z'n pad, staartriem zie ik niet zitten. Laat sws nog de passervice komen. Maar dat word april.

Maar ik had ergens gelezen dat een boomloos wel iets naar voren mag liggen, omdat het schouder wel onder het zadel doorbeweegd. Weet niet of dit echt klopt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:38

Nog even reageren op de clydesdale.
We hebben er 1 op stal gehad in training, en waren enorm verbaast hoe smal die was.
Zijn barokke paarden gewend, die zijn écht breed, die clydesdale kwam meer overeen met een smalle kwpn-er.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:17

JoycexEnya schreef:
Maar ik had ergens gelezen dat een boomloos wel iets naar voren mag liggen, omdat het schouder wel onder het zadel doorbeweegd. Weet niet of dit echt klopt.

Ook boomloos moet daar de ruimte voor geven en dat is per zadel verschillend. Niet elke boomloos is even flexibel en dus vergevingsgezind. Ook het gewicht van de ruiter speelt aan mee ivm lichtrijden en druk van de pommel op de schouders.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 10:35

Maar als ik video's zie, lijkt het echt mee te vallen. Ik maak zo ook even voor het rijden een foto, misschien leg ik hem al verkeerd neer. Dat is natuurlijk nu niet te zien.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:19

Bij boomloos werkt de pasvorm in wezen hetzelfde als bij boomzadels: je zadel blijft naar voren op de schouder komen omdat de singelstoten niet op de plek van de singelgroeve zitten en je paard een bolle buik heeft. Als een anatomische singel je probleem niet oplost zul je dus moeten gaan zoeken naar een model zadel waar de singelstoten op een andere, voor het paard betere plek zitten. Een recht-naar-beneden dressuurmodel met de voorste stoot op de kop kan vaak een oplossing zijn maar ook dat is uitproberen. En verder: train de buikspieren van je paard, het is een tijdelijk rijtechnisch probleem.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:24

JoycexEnya schreef:
Maar als ik video's zie, lijkt het echt mee te vallen. Ik maak zo ook even voor het rijden een foto, misschien leg ik hem al verkeerd neer. Dat is natuurlijk nu niet te zien.

Heb je gevoeld tot waar het schouderblad door loopt en hoe zich dat roteert in beweging? Dat is namelijk echt een stuk verder dan veel mensen denken :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 18:19

Ik heb foto's gemaakt voor het rijden en na het rijden. Moet zeggen dat ik wel een andere singel eraan heb.
Voor het rijden
Afbeelding
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding
Afbeelding

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:07

mijn eerste tinkertje rijd ik met een barefoot cherokkee, zijn we nog steeds tevreden over, nu was ik op zoek naar een zadel voor mijn nieuwe tinker, wou geen al te duur zadel omdat dit alleen is voor als ik eens iemand vind die samen met mij op buitenrit wil. Ik heb vandaag gekozen voor de barefoot just adjust, kunnen de kinderen mss ook nog op....
ik heb geen nieuwe pad mee besteld gezien ik twee barefoot pads heb voor mijn cherokkee, zouden deze ook mooi passen onder de just adjust?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:26

Ik stip! :D héél voorzichtig al gaan kijken naar een zadel om mijn Gup zadelmak te maken en door te rijden. Ik pendel heel erg tussen boon of boomloos. Gewoon ondat ik helemaal geen ervaring heb met boomloos. Ik heb een quarter en ze wordt western beleerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:44

@g-s: dan heb je nog even wat terug te lezen ;), maar mijn aanbod staat nog steeds. Ik heb bij een buurstal ook een Silverado verkocht, dus misschien mag ik die tegen die tijd even lenen, dat je die ook even kunt bepotelen :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 20:55

DubbelDun schreef:
@g-s: dan heb je nog even wat terug te lezen ;), maar mijn aanbod staat nog steeds. Ik heb bij een buurstal ook een Silverado verkocht, dus misschien mag ik die tegen die tijd even lenen, dat je die ook even kunt bepotelen :D

Ik ga dat aanbod zeker aannemen! Lief ook dat je je zadel zou willen uitlenen! _/-\o_ :D Haha ja van dat teruglezen krijg ik alleen maar meer vragen :') . Ik lees ook over een hele andere rijstijl omdat je niet in de beugels kan staan enz. Ze wordt natuurlijk beleerd en dat kan maar 1 keer goed gaan. Als dat verprutst doordat ik niet weet hoe ik op een boomloos zadel moet rijden zou ik mezelf dat nooit vergeven. Ik kreeg net van iemand ook het merk Silverado door. Dat ziet er op zich niet verkeerd uit!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:15

@gs: ik heb ook een silverado en daar rijd je net zo mee als op een boomzadel (voor freemax/ deuber /barefoot etc geldt overigens hetzelfde). Het is bepaald geen barebackpad. Met dat type moet je idd niet willen lichtrijden, of eigenlijk sowieso geen beugels aanhangen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:22

Dat is ook precies wat ik inderdaad niet wil troi. Ik wil eigenlijk het rijgemak/rijstijl van een boomzadel met de voordelen van een boomloos zadel. Dus dan zou Silverado een mooie optie zijn!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:27

Ik doe niets anders als lichtrijden op de BM :) Zolang de fenderbevestiging niet recht over de rug loopt gaat dat prima.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:52

Gimme_Spurs schreef:
Dat is ook precies wat ik inderdaad niet wil troi. Ik wil eigenlijk het rijgemak/rijstijl van een boomzadel met de voordelen van een boomloos zadel. Dus dan zou Silverado een mooie optie zijn!

Zeker, maar net zoals freemax (en een stuk of wat anderen). En er is ook best verschil, ik heb destijds een zadelpasser laten komen en merkte echt dat mijn paard een voorkeur had voor 1 merk (in ons geval dus silverado). En dat terwijl ze op papier verdraaid veel op elkaar lijken. Dat raad ik dus wel aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:48

DubbelDun schreef:
Ik doe niets anders als lichtrijden op de BM :) Zolang de fenderbevestiging niet recht over de rug loopt gaat dat prima.

Hier hetzelfde. Doorzitten is als hij doordraaft echt geen doen. Lichtrijden wil prima. Tijdens een beste galop in verlichte zit ook. Ook met een BM.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:49

Idd verlichte zit in galop hier ook regelmatig :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 22:51

Ja dat is stiekem toch wel het mooiste werk, keihard door het bos scheuren. Vindt degene ónder de BM ook :)) :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 23:16

Die van mij wil soms wel eens wat vrolijke 'wappertjes' geven, dan ga ik even staan, wordt ik iig niet gelanceerd :D