[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:22

Zo lijkt het meer op een stuk metaal wat weer vastzit aan een stuk leer(?) toch?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:23

Rianne_ schreef:
Zo lijkt het meer op een stuk metaal wat weer vastzit aan een stuk leer(?) toch?

Als ik het stuk zacht suede achtige stof wat er over heen valt beetje omhoog duw dan zie je het metaal verder doorlopen. Het ziet er uit als van dat doffe geborstelde metaal wat niet knoerd hard is. Het lijkt op wat eerder genoemd werd alsof het wel iets van buiging toelaat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:24

De meeste producenten zullen dat echt niet geven denk ik zo, ze zijn ZO bang dat hun ideeën gejat worden.... foto's / filmpjes van het productieproces zijn vrij onvoorstelbaar dat ze die dan vrijgeven :)

Daarom: je zal af moeten gaan op wat de leverancier je vertelt.

Natuurlijk kun je wel doorvragen :j
Doe ik ook als ik wil begrijpen hoe iets in elkaar zit, zoals bij dat nieuwe RWC dressuurzadel nu.

Dat is toch weer heel anders dan een normale BF en ik heb dan ook wat vragen gesteld over de opbouw, zodat ik begrijp hoe hij in elkaar zit en me een betere voorstelling kan maken hoe het zal functioneren, vooral handig in vergelijking tot de bestaande Barefoots.

Dan kan je een klant wat gerichter adviseren hoewel het vaak toch een beetje natte-vinger-werk is, theorie versus praktijk :P

Ik heb die info wel gekregen, maar wel duidelijk met veel terughoudendheid en ook alleen maar met plechtige beloftes en dankzij een jarenlange vertrouwensband want anders had ik deze info "no way" gekregen. En zo spannend is het allemaal niet :')

Maarja het geheim van de smid hè :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:28

Hm oké, dacht dat dat misschien met een contract wel opgelost kon worden. Voor fabrikanten die bepaalde sauzen/voedsel maken is het natuurlijk ook een groot risico want die willen ook niet dat het nagemaakt wordt.

Maar wat jij aangeeft, dat is eigenlijk ook wel wat ik bedoel. Dat je toch meer doorvraagt zodat je voor jezelf een duidelijk beeld hebt hoe zo'n zadel in elkaar zit en waarom dat op die manier is gedaan. Je weet dan in ieder geval hoe het zou moeten functioneren in de theorie. Praktijk is natuurlijk van veel meer dingen afhankelijk. Hidalgo geeft zelf ook aan dat zij het wel hadden aangegeven als er meer doorgevraagd zou zijn.. Aan de andere kant is het net hoe specifiek zij dat voor zich zien natuurlijk := Niemand die ze gericht zou hebben gevraagd of er metaal in zit want daar ga je inderdaad niet vanuit :+

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:35

Oke swift, die van jou is écht een tank :+
*kruipt weer onder de meelees steen*

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:18

Yvankaxx schreef:
Oke swift, die van jou is écht een tank :+
*kruipt weer onder de meelees steen*

Hahaha told you so :D

Iedereen bedankt voor de complimenten! Het is heel moeilijk om netjes te zitten op zo'n brede pony maar ik doe erg mijn best. En de Ghost gaat daar zeker bij helpen en dat is super fijn!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:29

Swift weet je de afstamming? Vind m echt leuk! (Nu heb ik zelf een zwak voor hafjes hoor hahaha)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:32

Ik heb duidelijk een dag niet meegelezen..... :(
Het metaal in de Hidalgo is 4mm dik en van ijzer. Ik heb foto's van dat ding, maar, alhoewel ik geen contract heb met Hidalgo, ga ik die niet delen. Het stukje metaal dat je ziet op de foto van Daphne is het metalen beugeltje waarmee de haak is vastgezet aan het metaal.
Sinds kort bevelen ze toch een correcte pad met inlagen aan.
Bianca, je hebt het keurig verwoord. _/-\o_
Ik heb gevraagd hoe de zadels gemaakt zijn, de metalen strip is nooit vermeld. Mogelijk is die constructie pas later gemaakt? Ze zeggen zelf dat IEDEREEN het wist, maar ja, ik ben iedereen niet :P
Citaat:
everybody knew that there is a stirrup metal in my saddles and for a good reason! To avoid pressure points of the stirrup e-buckles
Quote uit een price-gesprek tussen mijzelf en Hidalgo.
En nu hou ik er over op - er is al genoeg gezegd en geschreven. Misschien zijn we stom geweest om die dingen niet verder te onderzoeken.
Marcella, misschien zijn je schroeven dol? Draai er 1 uit en koop een nieuwe - als die wel werkt, kan je ze allemaal vervangen, kleine ingreep met lage kosten :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:32

Oh ja!! Swift, gave foto's, het staat leuk en je zit er geweldig op!!! *\o/*

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:33

Tristan lijkt op foto nog mee te vallen, vind ik. :D
Heerlijk zadeltje hé ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:42

pmarena schreef:
Ik zie het eigenlijk niet zo goed op de foto's van Marcella :o

Helaas kwam er niet verder tussen met telefoon om foto te maken. Heb er nog wel overna gedacht om schroeven helemaal los te halen, maar niet aangedurfd wegens risico dat het dan helemaal niet in elkaar zou kunnen krijgen. En ze zitten nu nog wel in de daar horende gaatjes. ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:46

Kwetal schreef:

Dus in plaats van mijn gewone dekjes moet ik nu wel een soortgelijke pad gebruiken als die van Barefoot? Of begrijp ik het verkeerd en kan ik mijn gewone dekjes - zonder inlages - wel gewoon blijven gebruiken?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:53

Kwetal schreef:
Marcella, misschien zijn je schroeven dol? Draai er 1 uit en koop een nieuwe - als die wel werkt, kan je ze allemaal vervangen, kleine ingreep met lage kosten :)

Vermoed inderdaad dat ze dol zijn.

Zal eens kijken is vlakbij een bouwmarkt (loop afstand). ;) Best wel ideaal paddock Paradise in de randstad winkels zat in de omgeving. Zelfs de kruitvat en AH zitten op stal dichterbij dan thuis. :')

Enige nadeel kwijlende penny's. :roll:

Gebruikte trouwens wel al de moosgummi inlages, want had het idee dat de zachte te weinig deden.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 26-09-14 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:53

@muppetmayo: Bedankt voor het compliment, hij is ook echt leuk ;) Helaas is zijn afstamming volledig onbekend.

Het heel moeilijk om echt op de foto te krijgen hoe breed Tristan is, op de foto schuin van voor is het een beetje te zien maar je merkt het pas echt als je er op zit.

Het is echt een heerlijk zadel en ik ben ook heel blij dat ik er heerlijk op kan zitten :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:07

Swift ik heb ook zo'n tank, daarom denk ik dat het mij niet opvalt ;) Zal eens kijken of ik een beetje een recente foto van die tank van mij kan vinden hihi. Bij het op maat maken van mijn massimo schrokken ze ook behoorlijk... hij had boommaat 42-44 :o Zo breed hadden ze ze weinig gezien. Ik snap dus helemaal wat je bedoelt met breed zitten. Heb het in mijn Flexee ook nog. Wellicht dan toch maar eens een ghost testen...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:08

Rianne_ schreef:
Kwetal schreef:

Dus in plaats van mijn gewone dekjes moet ik nu wel een soortgelijke pad gebruiken als die van Barefoot? Of begrijp ik het verkeerd en kan ik mijn gewone dekjes - zonder inlages - wel gewoon blijven gebruiken?

Ik zei dat ze het aanbevelen, niet dat jij dat moet doen
Citaat:
Als Unterlage empfehlen wir Schabracken von GRANDEUR (zB das Physio Pad mit Moosgummi Einlagen bei Bedarf) oder auch Lammfellschabracke (bei Bedarf mit Filz- oder Latexeinlagen) von HOLUHORSE
.

"bei bedarf" is indien nodig....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:19

Dan zit ik zeer waarschijnlijk al goed dat ik de moosgummi gebruikt alleen in fra pad gebruik ik andere inlages, maar die heeft aan weerszijde 3 vakken die onafhankelijk kan vullen (vind dat ook wel erg fijn).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:39

Super leuk Swift!
Qua breedheid vind ik het nog wel meevallen hoor zo op de foto, denk dat mijn Andalusiër net zo breed is. :P
Fijn hè die smalle zit op de Ghost! Ik ben daar ook zo weg van.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:03

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:21

Hebben alle Ghosts een smalle zit of alleen de Ghost Quilty? :-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:21

Jennyxx schreef:

Allemaal :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:22

Leuke foto's van de quilty op je tankje swift!Het zadel ligt erg mooi!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:11

Buitenzinnig schreef:
Jennyxx schreef:

Allemaal :)

Ook de oude modellen (bv de Ghost Spirit en Ghost Endurance)? :-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:23

Jennyxx schreef:
Ook de oude modellen (bv de Ghost Spirit en Ghost Endurance)? :-)

Dat is lastig, de Ghost Spirit had/heeft geen kussens dus lastig te vergelijken. De "normale" oude Ghost zadels kun je qua smalheid vergelijken met de nieuwe Ghost zadels.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:30

Let er wel op dat het er wel een beetje aan ligt wat je vergelijkt :)

Ik heb korte benen en vond de zitting van de oude Ghosts wel fijn smal, maar door de dijwrongetjes op de oude Ghosts had ik toch de ervaring dat mijn been door het wig-vormige wrongetje een beetje naar buiten gedraaid werd. Wat op zich totaal niet onprettig was, ik vond de dij-wrongetjes juist erg fijn +:)+

Maar na een uurtje rijden bleek dan toch dat de zit daardoor te breed voor me werd (spreiding in de heupen door naar buiten draaien van bovenbenen) en schoot mijn heup / been dan regelmatig heel gemeen op slot :=

Dat heb ik ook bij "gewone" dressuurzadels enzo en heb het zelfs een keer op een Cheyenne gehad maar dat was pas na een hele lange rit van meerdere uren, toen ging m'n ene been ook een beetje dood :P

Op een Nevada nooit last van gehad en op een Arizona ook niet. Terwijl die op zich onder de billen wel breder zijn dan een Ghost, maar al met al voor mijn heupen dus beter waren weer :)

Het is dus toch maar weer net afhankelijk van je preciese situatie en wel iets dat je best eerst heel goed kan testen zodat je zeker weet dat het een oplossing is in je eigen situatie :)