[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:38

Tancreda4 schreef:
Ik moet nog een hipsafer nog proberen maar gezien mijn pijn vraag ik mij af of dat afdoende is. Tijdens het rijden gaat het prima maar eraf komen en erna niet. Nu denk ik ook dat er vanalles is overbelast en rust misschien verstandig is, maar het is nu juist zulk mooi weer ;-)

Zou Ghost misschien een betere en smallere optie zijn? Heb nu een cheyenne barefoot ej heavy duty inlagems omdat dat beter is voor mijn paard.... Maar zou een ghost ve verschil geven en passen op een breed (dik) kwpn paard?

Ik heb toevallig twee weken geleden even 'getest' bij Buitenzinnig. De BF Madrid, de Hidalgo Valencia 2 en de Ghost Barocco. Ik rijd al een tijd op Ghost (Quilty, ouder model, oude kussens) en leen nu een Ghost Roma van een vriendin tijdelijk. Op BF zat ik écht aanzienlijk breder dan op de andere twee modellen. Uitiendelijk voor Ghost gegaan weer, is nu in bestelling. Gaf mij het meeste 'close contact' gevoel. Met de BF Madrid vermoed ik dat ik op langere ritten last van mijn knieën zou krijgen (is mijn zwakke plek).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:54

Berdien schreef:
Leo schreef:
Ik vond de Ghost inderdaad ook op een hele ronde en brede quarter niet extreem breed zitten. Opvallend niet zelfs :)

Ik zit erg in dubio met mijn mooie Ghost. Paardlief is zeer kieskeurig met zadels. Soms moeten we het zadel 2 of 3 keer verleggen voor we echt kunnen gaan rijden. We durven de Ghost daarom niet aan om er op te leggen. Van de week onder het boomzadel een andere pad geprobeerd maar hij gaf met longeren al heel duidelijk aan dat hij dat niét oké vond. Eigen pad eronder en hij liep weer prima.
Ondertussen ligt mijn zadel dus nog steeds werkeloos in de kast en dat is echt zuur...

Kun je dan niet gaan longeren oid met de Ghost, om te zien hoe hij erop reageert? Als je het niet probeert weet je het sowieso niet, en blijft het zadel inderdaad maar in de kast liggen. Als hij er niet goed op reageert kun je er in ieder geval naar gaan handelen.

Idd wel diverse keren gedaan in het begin, waar hij wel reactie gaf maar dat deed hij om wel meer dingen :+ goed idee om dat weer eens te doen. Hij is nu heel steady met longeren dus als er wat is valt het op.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:56

Ik ben ondertussen de nieuwe Ghost 'barebackpads' aan het testen.

Marie en ik zijn allebei niet zo makkelijk, Marie is intens rond:
Afbeelding

En heeft singelnijd. Ik voel me onveilig met beugels (wat ook zou kunnen komen door haar ronde rug en bijna geen schoft, want zodra ik bij een sprongetje opzij op één beugel leun glijdt het hele zadel er ongeveer af) en wil wél erg close contact hebben en niet te breed zitten.
Ik heb een keer een Ghost mogen lenen van een vriendin van me en toen stond Marie op de handrem :+ Mevrouw vertikte het om vooruit te gaan, ik denk dat het kwam omdat mijn zithulpen een beetje gek door kwamen.
Nou wilde ik heel graag iets wat mijn druk goed zou verdelen en Marie genoeg ruggegraadvrijheid zou geven, maar waar ik wel heel makkelijk zithulpen mee zou kunnen geven. De Christ pads vind ik wel tof, maar ik was niet fan van de band over de rug voor de singel en ik zou hem graag zelf nog iets aanpassen hier en daar, een wilde schapenvacht erop bijvoorbeeld, in een andere kleur.

Foto's maken was vandaag niet makkelijk :+
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding

Zoals je ziet ben ik halverwege mijn hoofdstel verloren :') Ik wilde kijken of het contact écht goed genoeg was waardoor ik ook zonder hoofdstel zou kunnen rijden.
Afbeelding

Tot nu toe heel erg tevreden, ik zit heel stevig en Marie loopt er heel ontspannen onder. De piccolo zit er nu op, maar ik ga toch ook nog de normale maat testen.

Wilde even een review schrijven voor het geval iemand er iets aan heeft :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:57

Leo schreef:
Ik vond de Ghost inderdaad ook op een hele ronde en brede quarter niet extreem breed zitten. Opvallend niet zelfs :)

Ik zit erg in dubio met mijn mooie Ghost. Paardlief is zeer kieskeurig met zadels. Soms moeten we het zadel 2 of 3 keer verleggen voor we echt kunnen gaan rijden. We durven de Ghost daarom niet aan om er op te leggen. Van de week onder het boomzadel een andere pad geprobeerd maar hij gaf met longeren al heel duidelijk aan dat hij dat niét oké vond. Eigen pad eronder en hij liep weer prima.
Ondertussen ligt mijn zadel dus nog steeds werkeloos in de kast en dat is echt zuur...

Ik zou in dit geval dus juist wel de ghost erop leggen!Het is toch de moeite waard om te kijken wat je paard ervan vind?Kan echt een verademing zijn..

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:58

Fijn he de ghost BBP?Ik heb er ook veel plezier mee!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:04

Dankjewel Mariett - het ziet er wel erg mooi uit deze combinatie <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:07

Leo schreef:

Had jij ook niet een barock pinto? Net zo n zeurpiet als Sjaak. Jammer dat ik t niet eerder wist, want nu al een nieuwe bij Buitenzinnig besteld. Sjask wil juist geen boomzadels of andere zadels met iets hards. Ik ga dus nu juist weer wel voor een Ghost :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:45

Mariett, wat leuk je recensie, bedankt!

Leo, als ik eens mee kan kijken, stuur gerust foto's/filmpjes via de mail hoor!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:30

Oh die Cavallino Madriana blijft om te kwijlen zeg.. zeker met zo'n ruig schaapje erop. :~ Denk dat ik uiteindelijk toch ook m'n Christ ga omruilen, om de bovengenoemde redenen van Mariett. Don't get me wrong, ik HOUD van mijn Christ maar als het paardvriendelijker kan dan heeft dat toch m'n voorkeur. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 20:54

Mooi zeg!
Hier grote kans dat ik ook weer terugga naar boomloos maar dan voor mijn eigen rug
Die was al stuk maar is nu nog “ stukker” dus wellicht ga ik mij beperken tot alleen nog maar lange stapritjes met een boomloosje waar ik misschien pijnvrij op kan zitten..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:21

Bedankt voor alle reacties! Misschien toch maar eens een pas sessie plannen of de ghost gaat helpen. Met rijden zelf merk ik niets. Maar daarna -O-

Wel jammer. Want heb de barefoot net super passend voor de vos!

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:23

Als dit zadel je verder goed bevalt, zou ik het eerst toch nog eens proberen met de hip safer. Wie weet is het wel voldoende voor jou :)

Zelf merk ik ook al verschil met wel of geen bontje over de zitting. Dat zou je misschien ook nog kunnen proberen icm een hipsafer :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:34

Ja raad ik ook aan! Want maakte bij mij ook echt veel uit! En Gwen is ook echt niet smal ;)

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:31

Ik blijf ook maar twijfelen of ik ga over stappen. Ze loopt heel lekker met een bare back pad. Met zadel iets minder. Maar ik vind het wel fijn soms beugels. :D ze wordt ook wat ouder. Is breed met hoge schoft. Maar der rug is niet helemaal recht meer. Zitten nog wel spieren op :) Een cheyenne trek me wel aan volgens mij lijkt die het meest een bare back pad.

En twijfel ik nog over of gebruik maken van de passervice of gewoon een 2 de hands kopen.

O zoveel keuze :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:32

Er zijn ook barebackpads waar beugels aan kunnen, christ en grandeur bijvoorbeeld..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:36

Anoniem schreef:
Er zijn ook barebackpads waar beugels aan kunnen, christ en grandeur bijvoorbeeld..

En de mandriana ;)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:39

Sjafrane schreef:
Ik blijf ook maar twijfelen of ik ga over stappen. Ze loopt heel lekker met een bare back pad. Met zadel iets minder. Maar ik vind het wel fijn soms
En twijfel ik nog over of gebruik maken van de passervice.

Je kunt ook nav een consult op zoek naar een 2e hands :) dan kun je gericht zoeken naar wat je prettig vindt!

Tordis02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:44

Hallo allemaal! Ik heb een vraagje.

Ik heb een Fjord van 15 jaar, die ik momenteel rijd met een Barefoot Atlanta.

Afbeelding

Nu heb ik een béétje spijt dat ik niet tóch voor een "echt" westernzadel (met western-singel systeem en knop) ben gegaan, máár heb ik binnenkort waarschijnlijk een financiële meevaller waardoor ik misschien alsnog mijn droomzadel kan gaan vinden.

Nu ben ik wat aan het rondkijken en viel mijn oog op de Freemax en de Silverado. Mijn idee is om een passervice te laten komen om te kijken welk zadel het beste bij mij en mijn pony past, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar de verschillen tussen deze zadels, en eventuele ervaringen van gebruikers. Mochten jullie denken, kijk eens naar dit merk/type, dat is natuurlijk ook super welkom.

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:47

Buitenzinnig schreef:
Sjafrane schreef:
Ik blijf ook maar twijfelen of ik ga over stappen. Ze loopt heel lekker met een bare back pad. Met zadel iets minder. Maar ik vind het wel fijn soms
En twijfel ik nog over of gebruik maken van de passervice.

Je kunt ook nav een consult op zoek naar een 2e hands :) dan kun je gericht zoeken naar wat je prettig vindt!

Dat is opzich ook een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:50

Ohja de mandriana die is ook mooi.
Lees er helaas weinig over?
Ook niet icm beugels?

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:03

Hallo allemaal,
Ik kom hier even binnenvallen met wat vraagjes,

Mijn vriend heeft een clydesdale merrie waar hij met een boomzadel op rijdt.
Wegens tijd gebrek hebben we helaas moeten besluiten haar te verkopen. Ze gaat nu naar familie. Zijn schoonzus en haar dochter gaan haar rijden

Mijn vriend is enorm slank en rijd met een 17 inch zadel, zadel is niet 100% passend te krijgen maar oké bevonden door zadelmaker en DA om hem hierop te laten rijden.
De dochter past in het huidige zadel, moeder met maat 40 niet.

We zijn opties aan het bekijken om paard met een (beter) passend zadel naar het nieuwe huisje te laten gaan.

Paard is 178 hoog, enorme schoft en lage verzonken rug.

Ik ben op dit moment van plan om een testzadel aan te vragen van barefoot en heb de Pommel opgemeten met hun maatsjabloon. Maat S zou de schoft passen. Wat denken jullie? Is dit mogelijk een geschikte optie?
Ruglengte voor de zitting (na schoft) is plus minus 36 cm. Gemeten vanaf schouderblad tot einde zitting is plus minus 50cm

Alvast bedankt voor het meedenken

*gaat weer verder info lezen *

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:09

Maat S op een Clydesdale lijkt me al sterk. Meestal zijn dat behoorlijk stevige paarden.
Als het paard een verzonken (holle) rug heeft kun je qua pad beter naar een Swayback pad kijken. Anders heb je kans dat het flexibele zadel de rug gaat volgen en een maat kleiner uit valt als het daadwerkelijk is.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:25

Mij leek maat S ook erg vreemd, hierbij een foto van de schoft
Afbeelding
Zoals je ziet veel schoft weinig bespiering.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:28

Tordis02 schreef:

[ Afbeelding ]

Nu heb ik een béétje spijt dat ik niet tóch voor een "echt" westernzadel (met western-singel systeem en knop) ben gegaan, máár heb ik binnenkort waarschijnlijk een financiële meevaller waardoor ik misschien alsnog mijn droomzadel kan gaan vinden.

Nu ben ik wat aan het rondkijken en viel mijn oog op de Freemax en de Silverado. Mijn idee is om een passervice te laten komen om te kijken welk zadel het beste bij mij en mijn pony past, maar ik ben wel heel erg benieuwd naar de verschillen tussen deze zadels, en eventuele ervaringen van gebruikers. Mochten jullie denken, kijk eens naar dit merk/type, dat is natuurlijk ook super welkom.

Er loopt een topic over de freemax zadels, fijne zadels .heb zelf de silverado en de freemax uitgetest doormiddel van een passesie hier in dld. Ben uitgekomen bij barefoot :)
Ik heb de arizona nut en happy valley,

Linkje

De FreeMax Western, boomloos westernzadel
[WN-TR] De FreeMax Western, boomloos westernzadel
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 13-03-18 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:32

Tordis02 schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb ook een Atlanta en ben ook rustigaan aan het rondkijken voor een "echt" westernzadel. Ik heb deze twee in optie en daarnaast ook nog de Startrekk Western. Als mijn kleuter oud genoeg is om bereden te worden, ga ik zadels testen.