[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:59

darkadia schreef:
iemand hier die halfpad gebruikt met schaap? Ik overweeg een mattes met correction systeem...

Ik gebruik een mattes met correction systeem, maar heb wel één groot vak gevraag ipv 2 kleine vakjes en daar 1 gehele inlage in gestopt, ipv die losse kleine stukken die je er bij krijgt. Bevalt goed. Blijft ook mooi liggen.
foto op deze pagina :
jokari @ [HAR] [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Hoefijzer, wat een gaaf paard !
edit : en dat hoofdstel !!!! <3 <3 Past echt machtig goed qua kleur. Petje af hoor, net je topic daarover bekeken.
Laatst bijgewerkt door jokari op 11-03-16 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:08

Dank @Jokari! Was idd ook sowieso van plan om 1 vaks te nemen. Dat kun je kiezen gelukkig :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:25

ja gelukkig wel, het is alleen compleet achterlijk dat ze de inlages dan niet ook in 1 stuk leveren, ipv die halve correctie-stukjes. Kon ik alsnog extra inlages bij Kitty gaan bestellen en op maat knippen. :D :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:31

Inlages heb ik wel dus das t probleem niet ;) en die halve kan ik evt voor m'n andere paard wel weer goed gebruiken :p of als extra shims. Had al bij mattes zelf opgevraagd voor de lengtes van de pad :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:33

missanita84 schreef:
Antheman schreef:
Gebruikt hier al iemand de Burioni pads?
Ik ben met name benieuwd hoe snel de wol droog is!

ik gebruik hem nu een aantal weken, de wol word bijna niet nat , even schudden en weer droog. dat is ideaal ik gebruik hem onder mijn ghost firenze. we wachten het echte zweet weer nog even af natuurlijk, maar tot dusver redelijk tot goed droog.

[ [url=m/sk49Pj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zijn ook Engelse pads, met witte wol eronder. Weet jij of dit dezelfde wol is?
Ik zoek een vierkante pad om tijdens trektocht te kunnen gebruiken. Dan vallen de zadeltassen nog net op het dekje.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:46

Dat weet ik niet.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:35

Pad is binnen..! Gave kleur.. Morgen passen en dan volgen de foto's..!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:33

Ik - dressuurprikker eerste klas- heb vandaag mijn Ghost Roma binnengekregen en ik moet zeggen, ik ben enorm onder de indruk.
Hij is veel minder lomp dan ik dacht, zit heerlijk (geen rugpijn!) ligt als een huis en het allerfijnste: paardlief keurt 'm ook goed.
Afgelopen tijd veel gerommeld met verschillende zadels, hoofdstellen en bitten vanwege een scheef, rommelend en gespannen paard.

Ik hoopte stiekem heel wat van dit zadel maar ik had nooit verwacht dat het resultaat al zo zou tonen bij het allereerste ritje. Paard ontspannen, al veel rechter en ruim over de benen.

Erg positief dus!

Enige wat ik jammer vind is dat mijn halfpad van Grandeur er voor het mooie eigenlijk wat te groot voor is, die wil ik dus op den duur gaan vervangen. Zeker met de wedstrijden wil ik het toch spic en span hebben!
Mocht er dus iemand komen met een nette basic dressuurpad (evt. met logo natuurlijk 8-) ) die er fijn onder past, dan houd ik mij zeker aanbevolen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:36

Wat fijn dat het zo bevalt tennan! Foto's? :D
Als ik er tweedehands een tegen kom, ga ik 'm ook kopen. Misschien sowieso ff testen. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:37

Antheman schreef:
Gebruikt hier al iemand de Burioni pads?
Ik ben met name benieuwd hoe snel de wol droog is!

[ [url=m/sk49Pj.jpg]Afbeelding[/url] ][/quote]
Er zijn ook Engelse pads, met witte wol eronder. Weet jij of dit dezelfde wol is?
Ik zoek een vierkante pad om tijdens trektocht te kunnen gebruiken. Dan vallen de zadeltassen nog net op het dekje.[/quote]
Blue Balance verkoopt ze onder andere. Dit is de site van Burioni:
http://www.burioni.com Als je op alle plaatjes klikt, zie je van alles voorbij komen.

Die gekleurde, die je onder de Ghost zadels ziet liggen (onderandere) is geen wol, dat is synthetisch. Ze hebben ook pads met echte wol en merino wol.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:38

Mooie review, tennan!! _/-\o_

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:40

Geryon schreef:
Wat fijn dat het zo bevalt tennan! Foto's? :D
Als ik er tweedehands een tegen kom, ga ik 'm ook kopen. Misschien sowieso ff testen. :)

Ik heb er nog niet een te paard, helaas. Wel wat selfies gemaakt in de spiegel maar daar zie je niet eens dat er een zadel is (zwart paard, zwart dekje, zwart zadel en zwarte broek...). Ik hoop dat ik jullie dit weekend iets kan laten zien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:43

Ja Kwetal, uiteraard heb ik dat allemaal al gezien. Ik vraag om ervaringen over de Burioni pads. Niet de websites, die heb ik al uitgespeld.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 19:56

Smart schreef:
Hoefijzer, wat een prachtig paard!!
Wat heb jij voor singel?

Ik gebruik nu de WOW H-girth. Die singel helpt heel erg bij rondgeribte paarden met een naar voren liggende singelplaats. Voor mijn ghost heb ik dat niet zo nodig, die ligt met een gewone singel ook goed. Maar momenteel heb ik alleen een normale leren dressuursingel, en dat vind mijn paard gewoon niks. Die begint met het aanleggen van de singel al te bijten. De wow singel heeft de druk anders op het borstbeen liggen, soort van het zelfde principe als die hippe anatomische performance singels van fairfax.
Die van wow vindt mijn paard heel prettig, zo'n fairfax zou dan echt perfect zijn. Maar nu zijn dat soort singels gewoon behoorlijk prijzig, en die van wow heb ik al, dus die blijf ik voorlopig maar gewoon gebruiken.

@tennan: Op de vorige pagina staat een foto van mijn engelpad. Die kan je bij kifra kopen. Heel netjes engels model, nét lang genoeg voor een picolo model zoals de mijne. De lengte richting het zweetblad is flink te veel, maar dat valt niet op wanneer je er op zit. De pad is van prachtige kwaliteit, enige nadeel is dat de ruimte tussen de inlagen wat groot is. Mijn kussens komen net op de inlagen.

@Don: ik zal de foto van het weekend wel even mailen, dan shop ik die hand er even af en is hij in wat meer pixels ;)

@jokari: Thanks, ik heb het hoofdstel inderdaad speciaal voor bij het zadel gemaakt!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:11

Citaat:
Boomloos gaat niet om taklengtes. Boomloos is flexibel, en zoals Kwetal hiervoor uitlegde rolt de schouder er onder door.
Er zijn hele brede paarden (weet niet of Swift op dit moment mee leest, maar zij heeft een hele brede haflinger, en er kwamen van de week foto's voorbij van een Ghost op een Belg) waar hij prima op ligt, maar ook op smalle paarden.
Nogmaals, het blijft een kwestie van proberen en testen, er zijn standaarden wat op verschillende type paarden goed ligt (zou wel eens makkelijk zijn, haha)

Swift leest mee :D op mijn mega brede Haflinger ligt de Ghost inderdaad super! En het grote voordeel is dat ik er ook nog pijnvrij op kan zitten doordat het zadel zo'n smalle zit heeft.
De Ghost ligt trouwens ook erg goed op onze smalle IJslander, een welsh kruisingen en een Tinker *D Mijn ervaringen met het zadel zijn dus erg positief maar ieder paard en iedere ruiter is anders dus proberen is altijd handig. Ik ben in ieder geval super blij met Ghost en mijn paarden volgens mij ook :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:13

Dankjewel Hoefijzer +:)+ *\o/*

En Swift :o

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:20

Beetje laat, maar wauw Hoefijzer.. Wat een prachtige combinatie van paard & tuig heb jij zeg! :~ <3 Misschien overheen gelezen maar waar heb je die pad laten maken?

Fijn dat hij zo goed bevalt tennan! :j

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:42

Sinds en paar weekjes hebben we er een tinker merrie (1.55 en naast drachtig ook flink te zwaar) bij. Al jaren tevreden met onze barefoots op onze fjorden, dus blij dat mijn atlanta ook prima leek te liggen op haar.
Afbeelding

Afbeelding

Maar nu hebben we afgeschuurde haren aan de achterkant onder het laatste randje van de pad. Er ligt een grandeur onder die al wat flink wat jaartjes mee gaat. Het schuren is op een plek waar het zadel niet dragend is.
Ik denk zelf dat het komt omdat zij veel meer beweging in haar rug heeft dan onze fjordjes. Maar we hebben nu alleen nog maar wat uurtjes gestapt dus ik zou dit graag oplossen voordat we na haar veulen echt aan het werk gaan!

Iemand een oplossing? Ik dacht dat dit materiaal eigenlijk al het minst schurend zou zijn..

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:54

Hoefijzer, bedankt voor de tip. Ik heb ook de piccolo, dus die zou ik eens kunnen proberen dan.

Ben jij nu diegene met het zelfgemaakte hoofdstel? Lijkt zo op de foto. Ik vind 'm prachtig, kleurt ook erg mooi samen met je zadel en je paard!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 20:58

Pad gebruik zoals mattes of christ was voor die draaikont van mij ook de beste oplossing.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:07

Antheman schreef:
Ja Kwetal, uiteraard heb ik dat allemaal al gezien. Ik vraag om ervaringen over de Burioni pads. Niet de websites, die heb ik al uitgespeld.

Deze pads zijn juist gemaakt om geen vocht en zweet op te nemen. De vraag is of je dat wil. Mijn eigen voorkeur gaat nog altijd uit naar schapenvacht omdat dit ademt.
positief puntje van deze pads is dat je zadel wat stabieler ligt

Voor de gene die losse 3mesh inlagen zoeken: ik verkoop ze in matten van 1m x 1m. Zo kun je ze zelf op maat knippen

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:08

dovish schreef:
Sinds en paar weekjes hebben we er een tinker merrie (1.55 en naast drachtig ook flink te zwaar) bij. Al jaren tevreden met onze barefoots op onze fjorden, dus blij dat mijn atlanta ook prima leek te liggen op haar.
[ [url=m/NlmkTw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/e6Em4o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar nu hebben we afgeschuurde haren aan de achterkant onder het laatste randje van de pad. Er ligt een grandeur onder die al wat flink wat jaartjes mee gaat. Het schuren is op een plek waar het zadel niet dragend is.
Ik denk zelf dat het komt omdat zij veel meer beweging in haar rug heeft dan onze fjordjes. Maar we hebben nu alleen nog maar wat uurtjes gestapt dus ik zou dit graag oplossen voordat we na haar veulen echt aan het werk gaan!

Iemand een oplossing? Ik dacht dat dit materiaal eigenlijk al het minst schurend zou zijn..

Off topic maar wat een leuke tinker. patsy van dineke?! Ik vond haar ook zo gaaf!! Was met een vriendin die interesse had in een andere tinker bij haar

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:34

missanita84 schreef:
dovish schreef:
Sinds en paar weekjes hebben we er een tinker merrie bij

Off topic maar wat een leuke tinker. patsy van dineke?! Ik vond haar ook zo gaaf!! Was met een vriendin die interesse had in een andere tinker bij haar

Ja, zij is het inderdaad. Ze is heel leuk, en een heerlijk zacht/subtiel karakter voor zo'n flinke tante!

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:39

missanita84 schreef:
dovish schreef:
Sinds en paar weekjes hebben we er een tinker merrie bij

Ja, zij is het inderdaad. Ze is heel leuk, en een heerlijk zacht/subtiel karakter voor zo'n flinke tante![/quote]

Aah leuk joh gefeliciteerd!! Was idd een heel lief dier.
En Super dat je zadel er mooi op past, hoe makkelijk kan boomloos rijden zijn :)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 21:57

O ja, Patsy, een hele flinke dame idd. Ik denk een plaatje als ze goed in haar velletje zit!
Makkelijk he, dat die boomloze zadels relatief makkelijk passen :)

Morgen ga ik voor het eerst rijden op een Shire. Als het goed gaat mag ik die een keer per week blijven rijden. Alleen ligt er een boomzadel op :P Hopelijk zit het lekker. En anders heb ik mijn Barefoot zadel nog...