[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:41

Ik heb wel vilten pads onder mijn Bob Marshall. Dat is ook een boomloos westernzadel. Daar ligt (oa) ook een Classic Equine pad onder. Dat wil prima :j Maar wat er onder de Freemax/Silverado past weet ik zo niet, met die zadels heb ik geen ervaring.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 23:55

De silverado heeft kussens die zorgen voor ruggengraatvrijheid en is bij een verder normaal gebouwd/bespierd paard icm een reguliere wn pad te gebruiken. De freemax heeft dat niet en vereist een pad die daarvoor zorgt, meestal dmv inlages.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:01

Ik rijd met mijn Silverado met gewone westernpads. (Een Mattes zonder inlagen en een Weaver pad) Verder heb ik wel één met inlagen die ik gebruik bij langere tochten voor het 'idee'. Maar mijn ervaring is dat het niet echt nodig is bij m'n paard. Heb altijd mooie zweetafdrukken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:13

Ik heb ook met een Classic Equine onder de Freemax gereden. Maar wel 1 met ruggengraatvrijheid. Want dat heb je wel nodig. De pas die ik had was alleen te lang, dus heb ik uiteindelijk verkocht.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 01:18

Het is inderdaad de vilten variant met ruggengraad vrijheid :j
Dan hou ik hem nog even tot ik meer weet.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:38

Afbeelding
Afbeelding

Iemand die toevallig dit zadel kent en meer weet? Op internet heb ik deze zadel nog nergens gezien.

Zover ik weet:
-Verwisselbaar pommel en achterkant.
-Fenders(?) kunnen niet verplaatst worden, beugels kunnen wel hoger/lager.
-Kunststof
-Zit een patroon op met soort glinstering (zadel is schoon, niet vies op de foto)
-Ik gok nepwol onderkant.
-merkloos zover ik weet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 15:50

Dat is een heel goedkoop zadel..Ik ken het niet maar vrees dat het niet de beste kwaliteit en pasvorm is..

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:01

Wel mooi van uitzicht maar of het wat is durf ik ook niet zeggen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:19

Moet sowieso passen, maar paard wordt volgende maand 3 dus als het nu past weet ik niet of hij straks nog past (en andersom hetzelfde). Overigens wanneer hij uitgegroeid is en ik kan vaker/pijnloos rijden, wil ik kijken voor een barefoot/ander merk. Maar dan wel een zwart zadel.

Ik ben overigens al blij als ik straks 1 keer in de week kan rijden. Het is dus ook niet bedoelt om straks iedere dag 3 uurs-ritten mee te maken, want dan had ik hem sowieso al laten liggen. Had ook bedacht om in eerste instantie als zadel-mak-maak zadel te kopen vanwegen de beugels. Mocht hij passen is dat mooi meegenomen. En kan altijd nog als het niet optimaal past, maar ook niet bagger slecht, gebruiken voor shoots ofzo. :+

Dekje met inlages wat ik erbij kreeg ga ik ook een keer naar kijken, iig andere inlages want dat zijn nog net geen kartonnen dingen wat erin zit. Voelt iig heel vreemd aan (flexibel maar kan er amper in knijpen zegmaar). Maar moet dan een keer goed kijken welke inlages dan het beste zijn zegmaar.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 16:34

Ah, een zadel van www.doehetniet.nl
Persoonlijk zou ik verder kijken en deze lekker aan de muur hangen als je hem mooi vind :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 18:05

Ik zou het risico niet nemen met stijgbeugelriemen/fenders aan 1 moertje.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 20:50

wat voor pads gebruiken jullie voor een Freemax? heb nu een christ roundskirt en een paarse kifrapad maar vind de kifra niet zo mooi liggen op mijn ronde tinker

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:10

Oh die deuber zadels! Zo knap. Daarvoor alleen al zou ik een grotere pony paard willen kopen. Jammer genoeg passen die niet op onze kleine pony.

Wij zijn van de staartriem vanaf. Ons zadel schuift niet meer dankzij de acavallo frontriser anti slip pad. Dankzij deze pad schuift het zadel niet meer en komt het vanachter niet meer omhoog. Zo blij dat we daardoor ook van het singel probleem vanaf zijn. Want pfff hoeveel singels we wel niet hebben geprobeerd. Nu zijn we goed met een smalle singel met veel schaap aan. En dat in combinatie met de anti slip front riser gaat het super. We zijn eindelijk vertrokken yeah

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 08:42

llora schreef:
Oh die deuber zadels! Zo knap. Daarvoor alleen al zou ik een grotere pony paard willen kopen. Jammer genoeg passen die niet op onze kleine pony.
h

Hoe klein is die pony dan? Want moest gisteren toevalig voor iemand die van mij opmeten (ik moet m dus helaas verkopen wegens een zeurpiet van een paard _-:( ), maar de kussens van een S3 (grootste zitmaat), zijn maar 48/49 cm. Dat vond ik zelf heel opmerkelijk. Ik hoor vaak dat mensen met wat dikkere billen en een paard met korte rug geen zadel kunnen vinden, maar deze zadels kunnen dus voor allebei. En mijn paard heeft dan ook nog boommaat 29. Echt een slankie dus. Zou m voor de grap eens op mijn pony moeten leggen, dan. Die is 1.27m. Eens zien wat dat doet.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:15

48/49 cm is heel lang hoor, heel veel boomzadels hebben ook die lengte en die zijn echt mega op mijn paarden, dan liggen ze zo ongeveer op hun kruis. Ik heb zelf alleen maar paardjes staan met 46 cm en minder ruglengte, schofthoogte van +/- 150 tot 136.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:26

Ik heb zaterdag onder mijn zadel een andere pad gedaan. Volgens mij is die al minder geschoven.Afbeelding
Afbeelding

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:27

Onze pony is 1.10 en heeft nu de cheyenne maat o op. En dat gaat prima. Enkel het schuiven was een probleem. Maar dat ging met staartriem prima. Enkel begon hij de laatste twee weken in galop te bokken. We dachten eerst dat het kwam doordat hij normaal constant op de wei staat en nu op de manege en af en toe in de groepslessen meeliep om af te vallen. En dat hij dat niet graag deed of teveel energie had. Maar in draf was hij een lammetje en in galop begon hij de laatste tijd te crossen en smerig te bokken. En dat vonden we raar want als het van hevigheid is zou hij dat in draf ook moeten doen. Staartriem eraf en meneer gaf geen kik. Enkel hadden we dan het probleem dat het zadel vijf cm naar voren schoof en de singel dan tegen zijn voorbenen aankwam en dan kreeg hij daar wondjes. Dus dat was ook geen optie.

De zadelmaker raadde daarom dat pad aan. En echt gisteren bleef het zadel zo goed liggen. Pony gaf geen kik en singel bleef redelijk op zijn plaats liggen.

Met de cheyenne maat o
Afbeelding
Afbeelding

Dit is het pad

Afbeelding

En de singel die nu goed gaat

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:26

Ik moet nog een hipsafer nog proberen maar gezien mijn pijn vraag ik mij af of dat afdoende is. Tijdens het rijden gaat het prima maar eraf komen en erna niet. Nu denk ik ook dat er vanalles is overbelast en rust misschien verstandig is, maar het is nu juist zulk mooi weer ;-)

Zou Ghost misschien een betere en smallere optie zijn? Heb nu een cheyenne barefoot ej heavy duty inlagems omdat dat beter is voor mijn paard.... Maar zou een ghost ve verschil geven en passen op een breed (dik) kwpn paard?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:29

dianaw33 schreef:
48/49 cm is heel lang hoor, heel veel boomzadels hebben ook die lengte en die zijn echt mega op mijn paarden, dan liggen ze zo ongeveer op hun kruis. Ik heb zelf alleen maar paardjes staan met 46 cm en minder ruglengte, schofthoogte van +/- 150 tot 136.

O echt waar? Sjaak heeft ook geen lange rug, maar dit past prima. Maar een ponyrug is wel weer anders natuurlijk.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:43

Tancreda, ik vind de Ghost echt wel smaller zitten dan een Cheyenne, maar de laatste keer dat ik op een Cheyenne heb gezeten is nog voor de VPS tijd. Ik vond de Ghost wel ook smaller dan de Lazy Mountain met hipsaver.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:47

Ik vond de Ghost inderdaad ook op een hele ronde en brede quarter niet extreem breed zitten. Opvallend niet zelfs :)

Ik zit erg in dubio met mijn mooie Ghost. Paardlief is zeer kieskeurig met zadels. Soms moeten we het zadel 2 of 3 keer verleggen voor we echt kunnen gaan rijden. We durven de Ghost daarom niet aan om er op te leggen. Van de week onder het boomzadel een andere pad geprobeerd maar hij gaf met longeren al heel duidelijk aan dat hij dat niét oké vond. Eigen pad eronder en hij liep weer prima.
Ondertussen ligt mijn zadel dus nog steeds werkeloos in de kast en dat is echt zuur...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:54

Tancreda4 schreef:
Ik moet nog een hipsafer nog proberen maar gezien mijn pijn vraag ik mij af of dat afdoende is. Tijdens het rijden gaat het prima maar eraf komen en erna niet. Nu denk ik ook dat er vanalles is overbelast en rust misschien verstandig is, maar het is nu juist zulk mooi weer ;-)

Zou Ghost misschien een betere en smallere optie zijn? Heb nu een cheyenne barefoot ej heavy duty inlagems omdat dat beter is voor mijn paard.... Maar zou een ghost ve verschil geven en passen op een breed (dik) kwpn paard?

Lastig, want ik heb gisteren 2,5 u op een ghost gereden, en kwam er af met last van mijn heupen. Vorige maand met BF cheyenne en hipsaver gereden, 3u en nergens last van. Maar beide wel een totaal andere rit en wellicht staat de Ghost niet geweldig afgesteld voor ons.

Ben er wel door gaan twijfelen, had namelijk bedacht straks een nieuwe Ghost te gaan kopen (leen er nu 1 van stalgenoot <3 )

Had ook droge plekken onder de Ghost al weet ik dat er wordt gezegd dat het niet erg hoeft te zijn.

Afbeelding

Niet de meest gunstige foto :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:55

Leo schreef:
Ik vond de Ghost inderdaad ook op een hele ronde en brede quarter niet extreem breed zitten. Opvallend niet zelfs :)

Ik zit erg in dubio met mijn mooie Ghost. Paardlief is zeer kieskeurig met zadels. Soms moeten we het zadel 2 of 3 keer verleggen voor we echt kunnen gaan rijden. We durven de Ghost daarom niet aan om er op te leggen. Van de week onder het boomzadel een andere pad geprobeerd maar hij gaf met longeren al heel duidelijk aan dat hij dat niét oké vond. Eigen pad eronder en hij liep weer prima.
Ondertussen ligt mijn zadel dus nog steeds werkeloos in de kast en dat is echt zuur...

Oh nee! Dat is echt zuur! En hij is zooo moooi!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:10

MaritB schreef:
Tancreda4 schreef:

Lastig, want ik heb gisteren 2,5 u op een ghost gereden, en kwam er af met last van mijn heupen. Vorige maand met BF cheyenne en hipsaver gereden, 3u en nergens last van. Maar beide wel een totaal andere rit en wellicht staat de Ghost niet geweldig afgesteld voor ons.

Ben er wel door gaan twijfelen, had namelijk bedacht straks een nieuwe Ghost te gaan kopen (leen er nu 1 van stalgenoot <3 )

Had ook droge plekken onder de Ghost al weet ik dat er wordt gezegd dat het niet erg hoeft te zijn.

[ [url=m/4EyKdY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet de meest gunstige foto :P

Wat vervelend dat je last hebt van je heupen na het rijden met de Ghost!
Ik denk inderdaad dat hij niet helemaal lekker voor jullie is afgesteld. Hij "kiept" ook een beetje naar voren. Dit model heeft ook nog de "oudere" kussens. De kussens van nu zijn veranderd, wat dikker en steviger waardoor het ook weer anders zit.

Anders even keertje testen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:38

Leo schreef:

Kun je dan niet gaan longeren oid met de Ghost, om te zien hoe hij erop reageert? Als je het niet probeert weet je het sowieso niet, en blijft het zadel inderdaad maar in de kast liggen. Als hij er niet goed op reageert kun je er in ieder geval naar gaan handelen.