[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:05

Kwetal schreef:
Helemaal mee eens! Op de eerste foto ligt hij netjes, op de 2e is hij naar achteren gegleden,
Ghost is GEEN boomzadel, hij mag (en moet) zelfs verder naar voor dan een boomzadel, de kussens zijn zo gesneden dat ze het schouderblad niet raken - je kunt dat goed zien wanneer je de zitting er af haalt.

Weliswaar niet zonder zitting, maar wel te zien hoe flexibel het is terwijl er een ruiter op zit.
Afbeelding

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:13

Goed om dat van jullie allebei te horen, Buitenzinnig en Kwetal. Jullie zijn tenslotte de experts op het gebied van Ghosts. ;)
Dan leg ik hem gewoon wat verder naar voren de volgende keer. Als hij toch nog wat naar achter schuift, is dat dan hoe hij uit zichzelf het beste gaat liggen, of kan/moet ik daar iets tegen doen?

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:23

Dit is natuurlijk een test zadel en heeft op verschillende paarden gelegen met verschillende ruiters steeds. Hij kan zich nu niet vormen in een paar keer rijden, en dan kan het zijn dat hij bij de vorige tester op een anders gevormd paard heeft gelegen..

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:31

happypaardje schreef:
Goed om dat van jullie allebei te horen, Buitenzinnig en Kwetal. Jullie zijn tenslotte de experts op het gebied van Ghosts. ;)
Dan leg ik hem gewoon wat verder naar voren de volgende keer. Als hij toch nog wat naar achter schuift, is dat dan hoe hij uit zichzelf het beste gaat liggen, of kan/moet ik daar iets tegen doen?

Hou in de gaten hoe hij loopt, waar jouw gewicht zit, wanneer hij naar achteren is geschoven. Als er niks geks is, dan "hoort" hij daar kennelijk te liggen. Er zijn mensen met verbouwde paarden, die "duwen" met hun hoge kont alles naar voor. Paarden met enorme schouders, duwen het naar achteren... Er is dus niet een hele vaste regel, maar in principe hoort een Ghost dus meer zo te liggen als een westernzadel, de voorkant van de basis, ter grootte van een flinke handpalm, ligt aan de zijkant van de schoft. Ik kan me echter voorstellen dat bij een heel lang paard, het gewoon anders gaat liggen.

Zie bijgevoegde foto - 2 verschillende paarden, een bejaarde warmbloed en een jong trekpaard

Afbeelding

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 21:59

O, dat wist ik niet van Ghost, ik heb juist een paar andere merken boomloze zadels, en dan ook nog westernmodellen. Interessant.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:01

Misschien verklaart dat ook (nog meer dan de gladde vacht) het schuifverhaal achter mijn Quevis destijds. Gladde vacht + enorme schouders (incl. spieren :+) + hoge, verre galop + dekje met wol = schuiven. :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:02

Door deze vorm ligt Ghost stabieler op veel paarden dan zadels die - net als een Dressuur zadel - een hand achter het schouderblad moeten liggen.... op een rond paard kunnen ze dan gaan rollen. Maar Ghost blijft achter de top van de schouder zitten, terwijl het schouderblad nergens door gehinderd wordt - je ziet het zo onder je kussen door-rollen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 08:33

Gebruikt hier al iemand de Burioni pads?
Ik ben met name benieuwd hoe snel de wol droog is!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:03

Interessant, Kwetal! De mijne heeft flinke schouders, dus daar zou het door kunnen komen.
Ik ga de ghosts zo trouwens wel steeds meer waarderen :)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:42

Antheman schreef:
Gebruikt hier al iemand de Burioni pads?
Ik ben met name benieuwd hoe snel de wol droog is!

ik gebruik hem nu een aantal weken, de wol word bijna niet nat , even schudden en weer droog. dat is ideaal ik gebruik hem onder mijn ghost firenze. we wachten het echte zweet weer nog even af natuurlijk, maar tot dusver redelijk tot goed droog.

Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:06

happypaardje schreef:

Graag gedaan, daar zijn wij voor :)
Ben benieuwd hoe het verder gaat!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:28

Niemand die mij kan helpen met mijn dilemma?

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:30

xxdomiixx schreef:

Dat kan best hoor, heb ik ook :) liever te groot dan te klein. Je moet alleen wel uitkijken dat de vacht noet afschuurd aan de achterkant van je pad.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:37

Dankjewel :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:38

xxdomiixx schreef:

Ik vraag mij af waarom je zoveel in de pad wilt stoppen? Gewoon interesse hoor

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:00

Buitenzinnig schreef:
xxdomiixx schreef:

Ik vraag mij af waarom je zoveel in de pad wilt stoppen? Gewoon interesse hoor

Oud paardje (22) hoge smalle schoft. Wel nog heel actief en houdt van springen dus dat zou ik graag ook af en toe willen doen als ik er op zit. En als we gaan springen wil ik zijn rug beter beschermen. Als het niet nodig is dan haal ik er een inlage uit maar nu heb ik er ook 2 soorten +shims in zitten (vpsloos).

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:02

pien2010 schreef:
xxdomiixx schreef:

Dat kan best hoor, heb ik ook :) liever te groot dan te klein. Je moet alleen wel uitkijken dat de vacht noet afschuurd aan de achterkant van je pad.

Dat probleem heb ik dus hier. Ondanks dat er geen dikke inlages in mijn pads zitten. Maar zijn gewoon te lang. Ik zoek iets van 55-58cm ruglengte en zijlengte min 52... En dan veelzijdig haha. Drama! Dus overweeg nu dan toch met halfpad te gaan werken... Dan zweeft een evt langer dekje wat boven de rug...iemand hier die halfpad gebruikt met schaap? Ik overweeg een mattes met correction systeem...

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:06

Ik zit dat nu te lezen over de ligging van de Ghost, en nu wordt ik toch wel benieuwd. :D

Zo ligt hij bij mij na het rijden. Dit is de plek waar het zadel netjes gaat liggen wanneer je hem vanaf de schoft naar achteren schuift, en hij blijft daar met rijden ook stabiel liggen.

Ik heb verder geen klachten overigens hoor, integendeel, het zadel ligt super en ik kan er (na wat te hebben gewisseld tussen de beugelriemophangingen) heel goed in zitten. Nu heb ik ook nog niet bijzonder veel rijuur er op zitten hoor, maar tot nu toe bevalt het erg goed.

Maar ik moet wel tot de conclusie komen dat mijn zadel echt een stuk verder naar achter ligt. De schouder/schoft grijpt ook bijzonder ver terug bij hem, maar toch.

Afbeelding

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:21

Ik zeg niks meer over de ligging, maar hoefijzer, wauw! Wat een gave kleur zadel en je paard :~

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:29

Ligging is prima hoor - zoals we al hebben uitgelegd - dan kan per paard wat verschillen en hij wandelt soms naar de juiste plek, maar als dat "raar" wordt, moet je hem proberen goed neer te leggen.
Zoals je gezien hebt, heeft de Ghost die V singelstoten, die kan je helemaal naar voor trekken (of naar achteren) zodat 1 van de pootjes van de V meer verticaal staat dan schuin. Daardoor kan je helpen het zadel op de juiste plek te laten liggen. En inderdaad een prachtige combinatie <3 Mag hij gedeeld worden Hoefijzer???

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:44

Na tijden niet te hebben gereageerd maar wel te hebben mee gelezen.

Jeetje wat kwijl ik bij die ghost met zweetbladen.
Nu n boomzadel. Voor ervaring voor vriendlief.
Maar ook hij lijkt alleen al te smullen van ghost uiteraard.

Ghost lijkt in opkomst... heeft iemand n site of iets voor meer info?
Over de verdeling druk en welke pads en inlages geschikt zijn.
Zijn er ook modellen van paard waar hij absoluut niet op past?

Gaat om n fries. Iets overbouwd en schoftbreedte op taklengte van 21 cm. En de breedte is 35 cm breed... past dat wel?

Na dit zadel wil ik graag boomloos...
Vriend twijfelt nog hihi.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:53

Hoefijzer, wat een prachtig paard!!
Wat heb jij voor singel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:53

maralyn schreef:
Na tijden niet te hebben gereageerd maar wel te hebben mee gelezen.

Jeetje wat kwijl ik bij die ghost met zweetbladen.
Nu n boomzadel. Voor ervaring voor vriendlief.
Maar ook hij lijkt alleen al te smullen van ghost uiteraard.

Ghost lijkt in opkomst... heeft iemand n site of iets voor meer info?
Over de verdeling druk en welke pads en inlages geschikt zijn.
Zijn er ook modellen van paard waar hij absoluut niet op past?

Gaat om n fries. Iets overbouwd en schoftbreedte op taklengte van 21 cm. En de breedte is 35 cm breed... past dat wel?

Na dit zadel wil ik graag boomloos...
Vriend twijfelt nog hihi.

http://www.ghostsaddle.com en de Ghost Facebook pagina (of BuitenZinnig en Jokari)
Op Ghostsaddle.com kan je ook alle dealers vinden die daar hun individuele ervaringen op delen, klant-foto's etc.
De modellen waar een Ghost niet op past, zijn paarden waar niet 1 zadel echt goed op past. :o En uiteraard hele kleine pony's, zoals Shetlandertjes. Die Fries is geen probleem - hij ligt ook op koudbloeden :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:56

http://www.buitenzinnig.nl

Het is altijd een kwestie van uitproberen. Of via mij een testzadel aanvragen of via Lilianne Boudewijnst van http://www.boomlooszadelpasservice.nl
Je kunt dan veel verschillende modellen proberen en ze geeft heel veel informatie, ook over verschillende pads etc.
Het is soms per paard verschillend wat voor pad je gebruikt en welke inlagen. Ook maar net wat je zelf prettig vind.
Waar de Ghost niet op past verschilt ook. Het kan zijn dat hij bv. op de ene Haflinger totaal niet past, terwijl hij op de haflinger van de buurman prima past.

Boomloos gaat niet om taklengtes. Boomloos is flexibel, en zoals Kwetal hiervoor uitlegde rolt de schouder er onder door.
Er zijn hele brede paarden (weet niet of Swift op dit moment mee leest, maar zij heeft een hele brede haflinger, en er kwamen van de week foto's voorbij van een Ghost op een Belg) waar hij prima op ligt, maar ook op smalle paarden.
Nogmaals, het blijft een kwestie van proberen en testen, er zijn standaarden wat op verschillende type paarden goed ligt (zou wel eens makkelijk zijn, haha)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:15

Top dankjulliewel.

Waarom ik kopijzer lengtes gebruikte is puur om jullie n indicatie te geven hoe breed de schoft is.
Was daar al bij voorbaat n nee dan wist ik ook genoeg.

Dankjewel voor de sites en info. Kan ik zeker wat mee.