[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:33

Je ziet in principe alleen aan de inlages zelf of ze aan vervanging toe zijn :P

Houden ze de ruggengraat nog goed vrij van druk, dan zijn ze goed genoeg.
Al zouden ze dunner zijn geworden: ze vervullen de functie die ze moeten vervullen.

Halstertouw-test doen dus :j

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:42

Ben dit weekend helaas niet thuis dus wordt volgende week even halstertouw-test doen, als die goed lukt is het dan ook nog goed genoeg voor als je bijvoorbeeld gaat licht rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:42

Als Hidalgo dit duidelijk had aangegeven aan de dealers? Van de ijzeren beugel? Was er niets aan de hand geweest.
Nu ervaar ik zelf wel vaker bij fabrikanten dat ze de "geheimen" niet altijd compleet willen blootgeven omdat ze bang zijn voor Kopieer gedrag. Na jarenlange studie bij boomzadels bv, wordt hun geheim echt niet prijsgegeven. Nu zijn er in Engeland bij fabrikanten gewoon standaard bomen te bestellen waar je je eigen opbouw op kan maken en je naampje erop...en hup , je hebt een nieuw model
De boom (het hart) is het duurste van een zadel. (de ontwikkeling ervan)
Het leer valt nog wel mee in prijs. (en kan je zo duur maken als je wil)

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:45

Nombro.. 'geheimen' verklappen vraagt niemand. Moedwillige oneerlijkheid (claimen dat je een zadel zonder harde structuren verkoopt, terwijl er een stalen plaat in zit) lijkt me toch een heel ander verhaal en valt wat mij betreft onder zwendel... "Hidalgo: firma list en bedrog"...

(wat ik volgens Hidalgo niet schijn te mogen rond bazuinen, gezien de dreiging met rechtzaken wegens laster! |o )

*edit: typo's (haastige spoed is zelden goed :D )
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 25-09-14 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:46

RenskeLap schreef:
Ben dit weekend helaas niet thuis dus wordt volgende week even halstertouw-test doen, als die goed lukt is het dan ook nog goed genoeg voor als je bijvoorbeeld gaat licht rijden?

Als je de halstertouw-test goed doet wel, want dan ga je ook lekker zwaar in je stijgbeugels hangen op het moment supreme :j

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:50

Super bedankt voor de hulp :D

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:28

Ik zou nog foto's leveren van het leenzadel, de BF London maat 2 met medium boom, zijn geen wereldfoto's maar hoop dat de kenners er toch wat over/van zeggen kunnen.

AfbeeldingAfbeelding

De 'afdruk' foto's zijn niet heel duidelijk, daar hij aan het revalideren is wil ik hem niet 'in het zweet' werken.
Afbeelding
Afbeelding

Hoe ik de afdrukken intepreteer is dat ik het zadel een paar centimeter meer naar achteren moet leggen. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:33

Ik zou het zadel zeker niet verder naar achteren leggen.

Vind wel dat de singelstoten schuin naar voren liggen, de singel wat te dicht tegen de ellebogen, en het zadel wat voorover kiept.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:39

Toch besloten mijn lieve zadeltje te verkopen. Niet om al dat negatieve gedoe rond Hidalgo op dit moment, maar omdat ik het niet goed passend krijg voor mij en paard.

http://www.bokt.nl/markt/ad/292962/hida ... cial-bruin

Ik hoop dat iemand anders er heel blij van kan worden, want het is een super zadel! Echt waar! :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:43

Jammer Denise. Zou 'm graag op mijn paard proberen maar Deventer is helaas een flink stuk uit de richting :(

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:27

sandra1977 schreef:
Ik zou nog foto's leveren van het leenzadel, de BF London maat 2 met medium boom, zijn geen wereldfoto's maar hoop dat de kenners er toch wat over/van zeggen kunnen.

[ Afbeelding ][ Afbeelding ]

De 'afdruk' foto's zijn niet heel duidelijk, daar hij aan het revalideren is wil ik hem niet 'in het zweet' werken.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Hoe ik de afdrukken intepreteer is dat ik het zadel een paar centimeter meer naar achteren moet leggen. :o

Ik heb ook het gevoel dat het wat naar voren kiept. Heb je al een pommel-check gedaan?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:53

Sandra1977, hij helt inderdaad wat naar voren. Welke inlages heb je in de pad?
Hij staat wel gaaf op je paard! :)

Zonde Denise!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:18

Buitenzinnig schreef:
nombrado schreef:
over een metalen beugel gesproken waar de beugelophanging aan zit?
Dit heb ik bij sommige andere boomloze modellen merken ook ondervonden helaas. (was een zadel met lederen boom volgens de fabrikant)
Wat bij dat zadel bij het paard te zien en te merken was? was een afdruk ter hoogte van de beugelophanging in zijn vel/huid. En iets druk rond de wervels (diepste punt van de rug)
ik heb het zadel meteen retour gestuurd naar de fabrikant.

Het kan zijn dat ze dit doen vanwege enig stabiliteit in het zadel te krijgen. er komt namelijk best druk op een beugelriem te staan bij oa opstappen of licht rijden. Maar in dat geval zou je beter een overweging kunnen maken een boomzadel te nemen.
(die verdeeld de druk over een groter deel van de rug)

Mayke, om welk boomloos zadel ging dat?

ik heb je even privé gepbt ;)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:15

Mayflower_ schreef:
Sandra1977, hij helt inderdaad wat naar voren. Welke inlages heb je in de pad?
Hij staat wel gaaf op je paard! :)

Zonde Denise!

Er zitten normale inlages in, ik weet dat er een dikker setje bestaat maar daar heb ik geen beschikking over nu.

Ik heb de sjablonen gebruikt en een pommel groter sloot niet mooi aan, teveel piekbelasting.

Pmarena en nienke;
Qua singelstoten sluit het inderdaad niet 'recht' aan, mijn paard heeft de singelplek ver naar voren liggen. Heb nu een rechte singel eraan. Zou nog een banaan kunnen proberen om te zien of dat beter is natuurlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:30

nienke07 schreef:
Nombro.. 'geheimen' verklappen vraagt niemand. Moedwillige oneerlijkheid (claimen dat je een zadel zonder harde structuren verkoopt, terwijl er een stalen plaat in zit) lijkt me toch een heel ander verhaal en valt wat mij betreft onder zwendel... "Hidalgo: firma list en bedrog"...

(wat ik volgens Hidalgo niet schijn te mogen rond bazuinen, gezien de dreiging met rechtzaken wegens laster! |o )

*edit: typo's (haastige spoed is zelden goed :D )

Ik denk wel dat je hier zeker voorzichtig mee moet zijn Nienke.
Tenslotte hebben we daar de rechtstaat voor om dit soort zakelijke botsingen via de rechter te laten beoordelen. Wanneer je daarmee de zaak openbaar maakt, kan dat in een toekomstige rechtzaak echt tegen je werken (en je zelfs geld kosten)
Voor hetzelfde geldt is het altijd al bekend geweest en stond het in de omschrijvingen? Dan nog..het is nog steeds lastig. Zolang jij geen klanten met klachten hebt? Is er toch niets aan de hand?
Verder is het van belang hoe jij de garantie hebt tov Hidalgo en tov de klant.
Als je iets niet wist? En het is nergens omschreven geweest, is het achterhouden van belangrijke informatie. Om zeker te weten of het geen schade berokkend op de paarden? Zou je een wetenschappelijk onderzoek moeten laten doen betreffende de zadels. Als dan blijkt dat er niets aan de hand is, is bovenstaand verhaal eigenlijk onnodig geweest, en het ongerust maken van klanten/gebruikers.
Begrijp ik goed, dat dit 1 geval is in Australië?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:04

Nombrado, ik snap je punt, maar ergens is er wel degelijk iets aan de hand...
er word iets geclaimd wat absoluut niet waar is , dat daar tot nog toe maar 1 klacht is gekomen met problemen die gelinkt kunnen worden aan hetgeen wat verzwegen is ...of daadwerkelijk over gelogen is (er zit iets in, wat er niet in zou zitten , een vast deel wat dan ook nog eens draagt) is idd maar 1 klacht, maar het heeft wel een pertinente leugen aan het licht gebracht
daar mogen de klanten wel van op de hoogte gebracht worden...sterker nog
gevoelsmatig vind ik het een moetje, als ik een hidalgo zadel zou hebben met de gedachte dat ik een geheel flexibel zadel zou hebben , zou ik absoluut op de hoogte gesteld willen worden als dit niet het geval blijkt te zijn , ik zou het mijn leverancier zelfs kwalijk nemen als die het wel weet, maar niet aan mij doorgeeft.

dat je wel voorzichtig moet blijven met hoe je dingen naar buiten brengt etc , ala . duidelijk.
,maar het verzwijgen lijkt me een no go.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:06

Nombrado: Ik denk dat je er veilig vanuit kan gaan dat Nienke, Suzanne en Don er niet zo over zouden vallen en het niet keer op keer zeggen dat ze hier niets vanaf wisten als het altijd al bekend zou zijn geweest en ergens in de kleine lettertjes wel had gestaan :)

Zo'n stap neem je immers niet zomaar.

Of klanten er wel of geen klachten over hebben doet er niet toe: je bent als verkoper gewoon voorgelogen met de belofte van letterlijk "een zadel zonder harde delen" en erger nog: je hebt dit ook tegen je klanten vertelt waardoor je hen verkeerde info hebt verstrekt....en dat is iets dat ik ook echt niet tof zou vinden :n Daar gaat je geloofwaardigheid, ook al wist je het niet dat je verkeerde info gaf...

Een wetenschappelijk onderzoek laten doen is natuurlijk niet realistisch :P

Je kan zo'n ijzeren boog mijns inziens prima vergelijken met een kopijzer of een zadelboom: dat kun je niet wetenschappelijk onderzoeken of het schadelijk is want of het wel of niet goed functioneert zal helemaal afhangen van de omstandigheden waar het onder gebruikt wordt (model paard enzo) :P

Bovendien zeggen ze duidelijk niet: gooi je Hidalgo maar in de vuilnisbak want het is troep.

Ze zeggen heel duidelijk dat ze maar 1 geval kennen waarin het fout ging, dat een heleboel klanten nergens last van hebben, erg tevreden met de zadels zijn en de kans groot is dat ze nog jaren met veel plezier hun zadel kunnen en zullen blijven gebruiken.

Maar omdat ze de zadels verkocht hebben aan mensen met de info dat er geen harde delen in zouden zitten, is het alleen maar netjes dat ze deze zelfde mensen nu waarschuwen dat die informatie niet correct is geweest, zodat mensen zich er van bewust zijn dat er toch een hard deel in die zadels zit, en ze daar rekening mee kunnen houden dat ze daar toch een beetje op moeten letten of dat niet vervelend door gaat drukken ofzo :)

Is niets op aan te merken deze actie wat mij betreft, had juist onverantwoordelijk geweest om dit niet bekend te maken en mensen door te laten rijden zonder dit te laten weten.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:13

Bianca dank. Jouw post is wat mij betreft een geval van spijker en kop :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:37

Vandaag heeft mijn broertje weer op mijn pony gereden.
Hij heeft vandaag op zijn cheyenne maat 0 drytex gereden.
Op mijn lederen komt hij namelijk niet meer.
Hij maakt altijd krassen met afstappen :Y)
En wat leuke foto's gemaakt. Pmarena: ik stuur je even een mail, misschien is het iets voor de site?
En ik had ook nog een klein foutje op de site ontdekt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:18

Ik ga mee met Nienke in je verhaal Bianca!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:48

In mijn zadel zit dus ook een stuk ijzer waar de beugelophanging aan hangt, maar dit is niet te zien aan de onderkant van het zadel en er zit dus behoorlijk wat leer thuis heb ik ook wel het idee. En gelzitting is gewoon speciaal schuim wat er zo opgespoten is. Zou zeggen kijk de foto's en oordeel zelf (alle foto's zijn gemaakt vanaf de fender).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zoals bij de laatste 2 foto's te zien is drukt het wel aan de bovenkant de beugelophanging door, maar aan de onderkant is geen enkele oneffenheid te voelen/zien. Dus dat vind ik dat nog wel meevallen en zie ik het wel positief ook omdat hij nog steeds graag stofzuigt. :j

Ben een beetje geschrokken van mijn zadel, want het leer aan de onderkant bij de fork zit dus gewoon los. Hier zitten wel schroeven in, maar die kan je aandraaien wat je wil. :=
Afbeelding
Afbeelding

Dit vond ik toch een stukje erger, want in hoeverre kan je er dan nog vanuit gaan dat de fork stabiel is. Kon er dus zonder moeite met mijn hand tussen steken. -O-

Nombrado val me op dat als er wat te rellen is jij wel gelijk erop in springt. :+

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:08

Eens met pmarena :D

Ik had het graag willen weten voor ik mijn hidalgo kocht. Ik heb er toch specifiek naar gekeken vanwege een slechte ervaring qua drukverdeling van de beugelriem(punten) van een ander boomloos merk.
MOcht mijn paard OOIT problemen krijgen in zijn rug dan weet ik nu wel waar ik eventueel naar moet kijken. Dat zegt niet dat het daar van zou komen maar is zeker iets om in het achterhoofd te houden!

Ik ben nog steeds blij met mijn zadel!
Ik hoop dan ook snel grotere kussens te vinden (a 48 of 50 cm) zodat ik weer gebruik kan maken van mijn fijne hidalgo :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:08

Welcome to HIDALGO Saddle Shop!

We offer a wide range of spanish saddles, portuguese saddles (Portuguesas), treeless saddles, saddles with flexible leather tree, dressage saddles, endurance saddles and equipment.

The company HIDALGO is constantly developing new products, in particular new saddles with flexible (leather) saddle trees. Corporate goal of HIDALGO is to bring useful and stylish innovative saddles on the market. And this at reasonable, affordable prices.

HIDALGO is specialized in Spanish saddles and saddles with flexible (leather) tree. (But we also offer treed saddles)

bovenstaand komt van de site van Hidalgo
Een boomloos zadel is een zadel zonder boom
een leren boom is flexibel en van leer. Metaal kan er dus inzitten (dat zal wel moeten met beugelophanging)
Er staat dus nergens dat er géén metaal in de zadels zit.

Zo lees ik het in ieder geval.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:17

Marcella schreef:
Nombrado val me op dat als er wat te rellen is jij wel gelijk erop in springt. :+

nee, ik vraag juist om wat nuancering in sommige uitingen van leveranciers (en puur voor bescherming van hun eigen doelen)
Dat is geen rellen :D
Overigens kan ik op de site van Hidalgo nergens vinden dat er géén metaal in het zadel zit?
Het is nergens voor nodig de mensen zo op stang te jagen die een Hidalgo zadel hebben en er erg over te spreken zijn.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:27

Ik vind metaal anders niet echt 'flexible' en ook niet 'leather' :P