Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:35

Mijn micklem heeft ook al heel wat doorstaan, maar het leer is nog prima en lekker soepel :)
Als ie echt heel vies is laat ik het even weken in water en dan weer even wat vet erop.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:54

ShadowFax schreef:
Wie heeft zijn Micklem al lang? Rij er nu bijna 6 jaar mee. Ik poetst niet vaak, maar ook niet 1x per jaar. Het leer is zooo stug en stijf geworden. De kaakriem en kinriem kunnen alleen op het laatste gaatje en in de winter (heb een IJslander met véél haar) ‘staat’ het hoofdstel echt in zijn vacht. Lijkt het op het oog heel strak te zitten. Krijg er ook regelmatig opmerkingen over. Daarnaast kwijlt hij altijd heel erg tijdens het rijden :o en de kinriem krijg ik echt niet schoon. Er zit zoveel viezigheid in de naden. Zoo jammer want mijn paard loopt er fantastisch op.

Iemand die dit ook ervaart na een aantal jaar gebruik?

Die hooks zonder sluiting aan de neusriem ziet er héél fijn uit! Heb ooit een (IJslander) hoofdstel van hooks gehad en nog nooit zon soepel hoofdstel gehad. Is het een idee wanneer er meerdere mensen geïnteresseerd zijn dit samen te bestellen? Of maakt dat weinig uit qua verzendkosten?

April kom ik naar Nederland met de auto, kan eventueel wel mee nemen en dan in Nederland versturen of ophalen?

Edit: ik woon dus in Zweden. :+ Haha

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 10:59

Quir schreef:
ShadowFax schreef:
Wie heeft zijn Micklem al lang? Rij er nu bijna 6 jaar mee. Ik poetst niet vaak, maar ook niet 1x per jaar. Het leer is zooo stug en stijf geworden. De kaakriem en kinriem kunnen alleen op het laatste gaatje en in de winter (heb een IJslander met véél haar) ‘staat’ het hoofdstel echt in zijn vacht. Lijkt het op het oog heel strak te zitten. Krijg er ook regelmatig opmerkingen over. Daarnaast kwijlt hij altijd heel erg tijdens het rijden :o en de kinriem krijg ik echt niet schoon. Er zit zoveel viezigheid in de naden. Zoo jammer want mijn paard loopt er fantastisch op.

Iemand die dit ook ervaart na een aantal jaar gebruik?

Die hooks zonder sluiting aan de neusriem ziet er héél fijn uit! Heb ooit een (IJslander) hoofdstel van hooks gehad en nog nooit zon soepel hoofdstel gehad. Is het een idee wanneer er meerdere mensen geïnteresseerd zijn dit samen te bestellen? Of maakt dat weinig uit qua verzendkosten?

April kom ik naar Nederland met de auto, kan eventueel wel mee nemen en dan in Nederland versturen of ophalen?

Edit: ik woon dus in Zweden. :+ Haha

Heel graag!!!! Ik stuur je later even een pb!

tinkersjakie

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:21

Mijn micklem ook al wat jaren.
Vetten doe ik misschien 1 of 2 x in het jaar.
Maak hem wel af en toe schoon met de leerdoekjes van de Action. En wat je zegt vooral dat bij de naden van kwijlen.
Maar nog altijd soepel.
Heb je de competion of de multi. Zit nogal verschil in leer. Multi is sowieso stugger omdat die ook voor bitloos is

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:52

Ik heb twee micklems
Een oudere die super soepel is
En een nieuwere die niet soepel is en deze heeft ook dikker leer. Beide competition maar niet te vergelijken vind ik.
Ik maak elke keer na gebruik bit en kinriempjes schoon onder de kraan en dan even een vette spons erlangs.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:42

Mijn micklem multi is ultra soepel. Het is een zwarte in maat Full. Ik denk soepelste hoofdstel wat ik heb. Wat een verschil zit er tussen zeg.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:21

De micklem even een nachtje in een bak olie leggen?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:25

In k heb die van ons ongeveer 3 jaar. Wordt regelmatig gevet en schoongemaakt. Is nog mooi en soepel.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:26

Cemlys schreef:
De micklem even een nachtje in een bak olie leggen?

Maakt hier geen verschil helaas.

Ik heb nu de HH anatomica en die bevalt zowel mij als mijn paard super. Dus de Micklem mag als reserve/longeer hoofdstel.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:55

Ik twijfel toch ook over mn micklem.. ik heb gister mn hoofdstel met lage neusriem gepakt en hier liep ze toch duidelijk beter op... :Y)

Iets met kieskeurig paard of hebben meerdere mensen hier last van?

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 14:25

xsensibel schreef:
Ik twijfel toch ook over mn micklem.. ik heb gister mn hoofdstel met lage neusriem gepakt en hier liep ze toch duidelijk beter op... :Y)

Iets met kieskeurig paard of hebben meerdere mensen hier last van?

Ik had toen mijn Micklem kapot was een paar dagen met weer een combi neusriem hoofdstel gereden en 2,3x liep ze er prima op maar daarna werd ze onwijs zwaar op de hand en verlangde ik echt weer terug naar mijn Micklem. Zou het even een paar dagen proberen hoe die het erop blijft doen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:13

Dank dames voor jullie reacties! Misschien is het ook wel soepel, maar in vergelijking met andere hoofdstellen die ik gehad heb vind ik het nogal stug en stijf. Morgen zie ik een oud stalgenoot die ook een Micklem heeft. Haar hoofdstel eens voelen.
Afbeelding
Heb echt het gevoel als ik dit dubbel vouw het breekt...
En echt vreselijk die viezigheid erop..

Helaas krijg ik dus ook nooit het riempje door het passantje.
Afbeelding

Welk merk zadelzeep/olie/crème/vet etc gebruiken jullie? Misschien toch eens olieen ondanks dat het niet goed is voor je stiksels.

Mijn paard loopt op zijn oude hoofdstel echt duidelijk slechter.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:39

Ik heb toevallig net mijn ene Micklem verkocht, had er dus 2 en beide boterzacht. Enige dat ik deed was eens in de 2 maanden met action lederdoekjes en daarna met een oliedoekje (voor babybillen) van de kruidvat erover. Werkt perfect...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:41

ShadowFax schreef:
Dank dames voor jullie reacties! Misschien is het ook wel soepel, maar in vergelijking met andere hoofdstellen die ik gehad heb vind ik het nogal stug en stijf. Morgen zie ik een oud stalgenoot die ook een Micklem heeft. Haar hoofdstel eens voelen.
[ [url=m/nUs6Pn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EML5og.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welk merk zadelzeep/olie/crème/vet etc gebruiken jullie? Misschien toch eens olieen ondanks dat het niet goed is voor je stiksels.

Ik gebruik die van rapide blanke vet. (Vond ik altijd net naar bitterkoekjes ruiken :') dus sta halvertijd aan blikje te ruiken :D

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:13

Heeft er iemand ervaring met de Schockemöhle alfa of beta? Ik vind het een heel gaaf hoofdstel, maar hij zal ongetwijfeld anders zijn dan de micklem. (Is ook wel te zien)

Afbeelding

En heeft er iemand ervaring met de Kieffer Tara? Ik vind het een mooi hoofdstel om te zien, daarnaast is hij ultrasoft. Alleen vind ik het jammer dat er 'gewone' bakstukken aan zitten.

Afbeelding

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:18

PrizTwir schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Schockemöhle alfa of beta? Ik vind het een heel gaaf hoofdstel, maar hij zal ongetwijfeld anders zijn dan de micklem. (Is ook wel te zien)

[ [url=m/ddO3hV.jpg]Afbeelding[/url] ]

En heeft er iemand ervaring met de Kieffer Tara? Ik vind het een mooi hoofdstel om te zien, daarnaast is hij ultrasoft. Alleen vind ik het jammer dat er 'gewone' bakstukken aan zitten.

[ [url=m/8nakTt.jpg]Afbeelding[/url] ]

beide hoofdstellen hebben ook mijn interesse. toevallig van de week uitgezocht.
Ik hoop volgende maand 1er van te kunnen aanschaffen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:06

ShadowFax schreef:
[ [url=m/nUs6Pn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/EML5og.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hmm gek. Die van mij Kun je Volgensmij 3x dubbelvouwen. Zò soepel.
Als ik het niet vergeet maak ik morgen wel een fototje.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:08

Die van mij is ook super soepel

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:21

Maar is die van jullie ook al 6 jaar oud? Misschien is hij gewoon in de loop van de tijd nog stugger en stijver geworden?!

Ik gebruik zadelzeep in sprayvorm en gebruik bijenwas. Misschien voed dit gewoon niet genoeg en is het uitgedroogd ofzo

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 22:53

Misschien heb jij één vd eerste modellen die nog heel stijf waren? Daarna kwamen pas de soepelere.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:00

Mijn hoofdstellen waren/zijn beide van de eerste lichting (net even mijn posts terug gelezen en heb ze half 2010 gekocht).
Beide niet geweldig onderhouden, maar echt super soepel.
Leeftijd zou me dus sterk lijken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:01

Ik denk dat ik toch voor een Micklem wil gaan en dan de multi vanwege de ring op de neus en mogelijkheden voor bitloos ivm beleren. Alleen twijfel ik welke maat...

Cob hoofdstel is haar eigenlijk te groot, is gewoon een normaal hoofdstel met gecombineerde neusriem. Past wel, maar alles op kortste gaatje, maar deze paste ook op mijn KWPN van 1,66m, dus wellicht dat ie sowieso groot uitvalt. Ik weet dat er een schema was met de afmetingen van Micklem per maat, maar kan die dus niet terug vinden.

Best toch voor maat pony gaan? Of toch beter cob/small horse.
Het is een D-pony met een redelijk fijn, maar niet super klein hoofd.

Afbeelding
Deze dame.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:02

Ik zou denk ik toch voor Cob of Full gaan. Ze vallen best klein!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:03

J0anieke schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat dit hoofdstel niet gaat passen bij je fjord. Hij mag echt nog een heel stuk lager en dan komt de neusriem denk ik op het zwevend neusbot, waar hij ook niet hoort. (Dit is iets wat je alleen moeilijk van een foto kunt zien, dat kun je het beste zelf even voelen..)

Echt? Dat zou balen zijn. ;( Hoe doen andere mensen met koudbloeden dit dan? Ik zie meer fjorden en tinkers voorbij komen met Micklem hoofdstellen. Heeft die van mij dan echt zo'n raar hoofd? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:06

Er bestaat ook nog een extra full wellicht dat mensen die hebben?