[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:40

Spookie heb je ook (rij-)foto's zodat we een beetje beeld krijgen? Dat helpt altijd enorm :)

Tja als verkoper ben je gewoon verplicht om een deugdelijk product te leveren / garantie te verlenen binnen redelijkheid en billijkheid.

Als iemand bij mij een zadel koopt dan ben ik verantwoordelijk voor het leveren van een goed product.
Is een product niet goed, dan moet ik dat oplossen.

En moet ik maar hopen dat ik het weer vergoed krijg door Barefoot, die weer verplicht is mij een deugdelijk product te leveren :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:32

nombrado schreef:
over een metalen beugel gesproken waar de beugelophanging aan zit?
Dit heb ik bij sommige andere boomloze modellen merken ook ondervonden helaas. (was een zadel met lederen boom volgens de fabrikant)
Wat bij dat zadel bij het paard te zien en te merken was? was een afdruk ter hoogte van de beugelophanging in zijn vel/huid. En iets druk rond de wervels (diepste punt van de rug)
ik heb het zadel meteen retour gestuurd naar de fabrikant.

Het kan zijn dat ze dit doen vanwege enig stabiliteit in het zadel te krijgen. er komt namelijk best druk op een beugelriem te staan bij oa opstappen of licht rijden. Maar in dat geval zou je beter een overweging kunnen maken een boomzadel te nemen.
(die verdeeld de druk over een groter deel van de rug)

Mayke, om welk boomloos zadel ging dat?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:33

En Barefoot gaat dan weer zaniken bij hun werkplaats, want die zijn verplicht het artikel goed in elkaar te zetten. En zo klaagt iedereen iedereen aan en duurt het eeuwen eer je duidelijkheid hebt (als dat er al komt) en in die tussentijd zijn de eindgebruiker en de verkoper de klos. :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:37

Nouja, mijn klant is de klos niet want daar los ik het voor op :)

Moet zeggen dat Barefoot het gelukkig meestal ook heel aardig oplost voor mij, maar daar kan weer iets langer overheen gaan. Maar dat is verder mijn probleem en niet dat van mijn klant :)

Hoe Barefoot het dan weer oplost met de productie dat zoeken ze maar lekker zelf uit :P

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:52

Best heftig nieuws van de hidalgo zadels zo allemaal. Kan me voorstellen dat huidige zadel eigenaren hiervan balen. Zonde van een merk met zoveel potentieel. Nu ben ik helemaal niet tegen harde delen in een zadel, maar in een zadel wat helemaal 'zacht' is en dan tgv de beugelophanging... lijkt me dan niet de meest fijne plek.

En nog even over osteopaten... je hebt osteopaten en osteopaten... Ik ken een osteopaat van ICREO die paarden echt als helemaal oké heeft beoordeeld maar de klachten bleven. Andere chiropractors/dierenartsen schrokken van wat ze voelden want die paarden waren absoluut niet oké... Nu zeg ik niet dat ze alle osteopaten van ICREO hetzelfde zijn maar 'een osteopaat' heeft gekeken, zegt dus helaas niet alles omdat ze helaas niet allemaal goed zijn. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:55

pmarena schreef:
Nouja, mijn klant is de klos niet want daar los ik het voor op :)

Moet zeggen dat Barefoot het gelukkig meestal ook heel aardig oplost voor mij, maar daar kan weer iets langer overheen gaan. Maar dat is verder mijn probleem en niet dat van mijn klant :)

Hoe Barefoot het dan weer oplost met de productie dat zoeken ze maar lekker zelf uit :P

Soms kan je het niet oplossen, helaas - zeker wanneer je door de fabrikant niet op de hoogte bent gesteld. Jouw klanten willen een nieuwe Barefoot, als die van hun (per ongeluk) een foutje heeft. Maar in geval van Hidalgo wist niemand iets van dat stuk metaal af en - nogmaals - tot op heden slechts 1 geval met problemen, voor zover wij weten, dus op zich zou het gebruiken van je Hidalgo geen problemen moeten opleveren. Er is geen reden tot paniek. Wat wel jammer is dat Hidalgo - zoals al op een andere site te lezen is - geen enkele vorm van garantie of service verleend. En inderdaad zou je dat dan zo veel mogelijk als dealer moeten oplossen, maar je kunt niet een heel zadel overnieuw in elkaar laten zetten (want zou een nieuwe dan wel beter zijn) en een nieuwe Hidalgo is in dit geval geen optie... Het is allemaal lastig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:00

Ja zulke dingen heb je wel eens. Niet elk zadel kan je vervangen door een precies dezelfde maar dan zonder het mankement. Vaak gaan ook net de dingen kapot die je niet meer na kan leveren....apart is dat altijd. Heb je bvb. een hoofdstelletje van een speciaal klein partijtje waar een stikseltje scheef is gegaan ofzo...

Dit Hidalgo-verhaal is gewoon voor alle partijen extreem klöte, je zou dan ook hopen dat wederverkopers Hidalgo er niet mee weg laten komen maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er gewoon KLAAR mee wil zijn en geen seconde meer tijd aan wil verspillen :(:)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:16

pmarena schreef:
Ja zulke dingen heb je wel eens. Niet elk zadel kan je vervangen door een precies dezelfde maar dan zonder het mankement. Vaak gaan ook net de dingen kapot die je niet meer na kan leveren....apart is dat altijd. Heb je bvb. een hoofdstelletje van een speciaal klein partijtje waar een stikseltje scheef is gegaan ofzo...

Dit Hidalgo-verhaal is gewoon voor alle partijen extreem klöte, je zou dan ook hopen dat wederverkopers Hidalgo er niet mee weg laten komen maar ik kan me ook wel voorstellen dat je er gewoon KLAAR mee wil zijn en geen seconde meer tijd aan wil verspillen :(:)

Het verschil is dat in jouw geval Barefoot achter je staat en in geval van Hidalgo wordt je totaal in de steek gelaten. Het is NOOIT de schuld van Hidalgo -O- Wel van de klant, of de verkoper.... en zelfs al is het haar schuld, is het haar schuld niet, want ze distantieert zich van elke fout gemaakt door werkplaats en magazijn. (In elk geval 1 dealer heeft dat op schrift) Nou, dat is lekker probleemoplossingsgezind denken :r

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:22

Nee dat is gewoon waardeloos, dat zeg ik ook :j

En daar mogen ze ook helemaal niet mee weg komen, daar is niet voor niets wetgeving voor :)
Naast dat je als wederverkoper natuurlijk zodra je dat weet, wel link uitkijkt om daar nog iets bij in te kopen...

Maarja ook BF staat niet altijd achter me, ik los het eerst op met de klant en moet dan maar afwachten of het voor mij ook opgelost wordt, en dat is soms best spannend :=

Scheelt dat ik een goede vertrouwensband heb met de bazin van BF. Ik vergoed wel eens meer dan hun vergoeden. Maar aan de andere kant krijg ik ook wel eens wat toegeschoven wat dat weer compenseert dus dan "kan het uit" zeg maar.

Zou dat niet zo zijn dan zou het ook einde verhaal zijn, het moet natuurlijk niet meer gaan kosten dan het oplevert, dan kan je niet blijven bestaan.

Is echt klöte voor de mensen die door Hidalgo zo in de kou gezet worden, stank voor dank is dat _-:(

Gewoon maar hopen dat de mensen die nu zo'n zadel in gebruik hebben daar gewoon heel veel plezier van hebben en houden, want op zich hoeft dat stuk ijzer natuurlijk geen probleem te zijn :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:31

Inderdaad hoeft dat stuk ijzer geen probleem te zijn. Is dat in de meeste gevallen ook gewoon niet, anders had het wel klachten geregend. En Nienke en BZ waren al afgehaakt voordat dit naar buitenkwam, vanwege de slechte service en toen kwam dit er nog eens bovenop.

Geen enkele fabrikant/verkoper kan altijd alles helemaal naar iedereen's tevredenheid regelen, maar in elk geval mag jij in je handjes knijpen dat Barefoot dat wel doet (over het algemeen dan) Met Torsion heb ik ook nog nooit garantie problemen gehad (die hebben zelfs ooit een zadel helemaal vervangen toen de ruiter er mee achter een boom was blijven hangen +:)+ maar dat was echt bizar, dat verwacht niemand van de fabrikant) Freeform heeft het ook over het algemeen nettjes opgelost...de meeste anderen eigenlijk ook wel. Maar structureel niet helpen is wel heel zuur voor de verkoper. (en de klant)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:43

Wauw, dat is echt super-service inderdaad +:)+

Ik meld altijd gewoon problemen en hoe ik het op ga lossen, en dan hoor ik wel wat BF er mee doet voor mij. Meld ook niet alles hoor, kleine dingen los ik gewoon zelf op.

Dat zal in sommige gevallen ook wel schelen, als je voor elk wissewasje gaat claimen dan zal een leverancier je wat sneller zat worden :P

Daarmee doel ik uiteraard niet op dit gedoe met Hidalgo, die zitten gewoon hartstikke fout.

Het komt op mij ook al heel anders over als een klant direct op hoge poten en met juridische bewoordingen hoog van de toren begint te blazen als die een probleem voor de allereerste keer meldt.....of dat een klant op een hele vriendelijke en begripvolle toon vraagt of ergens een oplossing voor te vinden is.

De laatste categorie help je toch wat liever wat verder dan de garantie reikt omdat je die daarmee echt oprecht een groot plezier doet / verrassingseffect geeft, terwijl je bij de eerste categorie snel de neiging krijgt om alleen het wettelijke te willen doen alleen al door de manier waarop het meteen zo soortemet van vijandig gebracht wordt :=

Zo zal dat met die Torsion vast ook gegaan zijn neem ik aan...?

Als iemand uitlegt wat er gebeurt is en niets verwacht maar alleen hoopt dat er qua reparatie wat mogelijk is, dan is het superleuk als je op dat moment de ruimte hebt om uit eigen beweging te zeggen: weet je wat.... en iemand heel blij te maken :)

Zou diezelfde klant op hoge poten gaan eisen dat het door eigen schuld gesloopte zadel vervangen wordt dan kan die toch mooi even normaal gaan doen -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:02

Klopt - het is altijd de toon die de muziek maakt :)

En het is als verkoper lastig te reageren op vage klachten. Iets wat kapot of scheef is, dat is duidelijk. Maar "ik zit niet zo lekker" daar kan je weinig mee.... vaak zit het testzadel lekkerder, want al ingereden, of je hebt te weinig gereden tijdens je testweek en dan valt het na afloop toch wat tegen...dat zijn dingen waar je als verkoper niets mee kunt.

En wbt "juridische hoge poten" dat is iets waar Hidalgo meestal zelf mee begint.

Maar goed, genoeg gezeurd over Hidalgo - de zadels die goed zijn, goed passen en lekker rijden, gewoon blijven gebruiken! En voor mensen die dit merk graag willen gaan verkopen: denk er even goed over na. Het product is niet slecht, maar de service op dit moment wel.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:03

RenskeLap schreef:
Heb ik te leen voor klanten die niet zo fröbel-vast zijn en het niet zien zitten om te knippen en plakken met het maatsjabloon. :j

Maatsjablonenset

Zou ik die eventueel eens mogen lenen nienke? Misschien dat er dan duidelijker uitkomt welke wel en niet past.
Heeft iemand toevallig ook ervaring met die flexibele pommel?[/quote]

Renske, hij is gewoon aan te vragen op www.mzm-geestig.nl :j

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:08

Kwetal schreef:
Klopt - het is altijd de toon die de muziek maakt :)

En het is als verkoper lastig te reageren op vage klachten. Iets wat kapot of scheef is, dat is duidelijk. Maar "ik zit niet zo lekker" daar kan je weinig mee.... vaak zit het testzadel lekkerder, want al ingereden, of je hebt te weinig gereden tijdens je testweek en dan valt het na afloop toch wat tegen...dat zijn dingen waar je als verkoper niets mee kunt.

En wbt "juridische hoge poten" dat is iets waar Hidalgo meestal zelf mee begint.

Maar goed, genoeg gezeurd over Hidalgo - de zadels die goed zijn, goed passen en lekker rijden, gewoon blijven gebruiken! En voor mensen die dit merk graag willen gaan verkopen: denk er even goed over na. Het product is niet slecht, maar de service op dit moment wel.

Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden. Ik heb tevreden Hidalgo klanten. Als het 'ijzeren lijk' niet uit de kast gekomen was, zouden zij nog tot in lengte van dagen van hun zadel genoten hebben. Feitelijk is er geen reden waarom ze dat nu niet zouden hoeven doen! :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:14

Het enige dat ik me op dit moment afvraag is: Per Mi Cavallo heeft dus op de site staan dat Hidalgo geen enkele service verleent. Dat kan wel zijn, maar als iemand daar een zadel bestelt en het blijkt niet goed te zijn, dan komt die persoon toch terug naar de wederverkoper en niet naar Hidalgo zelf. En volgens mij is het voor de wet nog altijd zo dat de verkoper verantwoordelijk is (immers, een kledingstuk dat een productiefout heeft breng je ook terug naar de winkel en niet naar de fabrikant). Het zal toch niet zo zijn dat Per Mi Cavallo dan zegt van, 'ja sorry, aan service doet Hidalgo niet dus wij kunnen niets doen'? Volgens mij moet de klant dan gewoon geholpen worden en hoe dat wordt opgelost is heel hard gezegd niet zijn/haar probleem, correct me if I'm wrong :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:17

Zo is het ook: als klant heb je niet te maken met de producent, maar met degene bij wie je koopt.

Maar in de praktijk zie je het erg vaak dat winkeliers de garantie-afhandeling helemaal van hun leverancier af laten hangen. Bvb. als je iets van apparatuur (tv, laptop) terug brengt ofzo, dan krijg je meestal niet van de winkelier een oplossing maar krijg je te horen dat ze het opsturen naar de leverancier en ze die het laten beoordelen...

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:24

Eens, Kirsha.. voor mij dus een reden om met Hidalgo te stoppen. Je wil dit toch ook niet zo op je site hebben staan?! Hoe klantONvriendelijk staat dát?!?! |o
Ik wil graag service kunnen verlenen aan mijn klanten. Het is fijn als je dan een leverancier hebt die met je mee denkt. Dat betekent heus dat het mij als verkoper soms geld kost. (wat Pmarena ook al aangeeft) Dat is op zich niet erg als het een keer voorkomt en als op andere fronten service van leveranciers in orde is. Maar als een leverancier standaard geen service verleent en nergens verantwoordelijkheid voor neemt en de communicatie sowieso prut is (want meteen dreigen met juridische maatregelen :r ) houdt het wat mij betreft dus op. :evaw:
Laatst bijgewerkt door nienke07 op 25-09-14 11:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:25

Kirsha schreef:
Het enige dat ik me op dit moment afvraag is: Per Mi Cavallo heeft dus op de site staan dat Hidalgo geen enkele service verleent. Dat kan wel zijn, maar als iemand daar een zadel bestelt en het blijkt niet goed te zijn, dan komt die persoon toch terug naar de wederverkoper en niet naar Hidalgo zelf. En volgens mij is het voor de wet nog altijd zo dat de verkoper verantwoordelijk is (immers, een kledingstuk dat een productiefout heeft breng je ook terug naar de winkel en niet naar de fabrikant). Het zal toch niet zo zijn dat Per Mi Cavallo dan zegt van, 'ja sorry, aan service doet Hidalgo niet dus wij kunnen niets doen'? Volgens mij moet de klant dan gewoon geholpen worden en hoe dat wordt opgelost is heel hard gezegd niet zijn/haar probleem, correct me if I'm wrong :o

Maar zo gaat het wel. Helaas ervaring mee.

Loess3108

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:27

Ik meld me hier ook even. Sinds 2 maanden heb ik nu een Hidalgo Venice II zadel. Een erg fijn zadel maar mijn instructrise merkte vandaag dat de beugelophanging ver naar achteren ligt. Hierdoor heb ik moeite om goed mijn balans te houden tijdens het lichtrijden. Hebben jullie hier ook last van en is er manier waarop de beugelophanging verder naar voren komt te hangen? Ik zat zelf nog te denken om de kniewrong er af te halen om te kijken of dat beter gaat...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:29

In het verhaal van Hidalgo is maar 1 schuldige en dat is de fabrikant. De verkoper dacht met goed geweten een goed zadel te verkopen, maar is hierbij ook flink belazerd om het zo even te zeggen.

;)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:40

Ik vond het dus ook wat onvriendelijk staan := Niet om Per Mi Cavallo maar ik zette er toch even vraagtekens bij, vandaar. Ik schrik wel van al die verhalen zeg.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:03

Nienke, goed gezegd! _/-\o_
Marcella, bedankt - zo zit het inderdaad in elkaar, je word er als verkoper wanhopig van.
@Loess - foto???

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:14

Bedankt nienke ik zal er zo na kijken :)

Even nog weer een ander vraagje, na hoeveel tijd moet je je inlages vervangen? En hoe zie je dat ze aan vervanging toe zijn?
Hihi echt super handig deze topic :o kom weer achter nog meer dingen die nog niet helemaal duidelijk is, en heb ik ook nog eens wat te lezen tijdens een saaie les :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:17

Inlages hoef je alleen te vervangen als ze hun werk niet (meer) goed doen.

Dus doordat het materiaal dunner is geworden of als je paard dusdanig is veranderd dat andere padding nodig is om ruggengraat / schoft vrij van druk te houden.

De allereerste Grandeur-pads die we bij de Barefoots verkocht hebben die hadden nog inlages die meestal na 1 of 2 jaar rijden wel wat dunner begonnen te worden en dan wel aan vervanging toe waren.

Maar na een paar jaar kwamen de huidige Moosgummi inlages en daarvan heb ik eigenlijk nog geen platgedrukte gezien :)

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:29

Nou ik had een 2e hands cherokee zonder vps een jaar geleden gekocht, en weet dus niet hoelang de inlages al gebruikt zijn. Zie je ook op de rug (waar ze bezweet zijn) dat de inlages aan vervanging toe zijn?
Om eerlijk te wezen heb ik de inlages ook nog nooit er uitgehaald, aangezien ik bang ben dat ik ze er niet meer in krijg :')