voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:22

Heeft er iemand toevallig ervaringen met de venders met kniewrongen ? Ik vroeg me af of het nou echt meer steun geeft en vooral of het lekker zit o-o Ik heb het over die van barefoot zelf

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:23

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:32

Daar heb ik ook weleens naar gekeken, maar kan het me eigenlijk niet voorstellen dat ze veel steun bieden, ze zitten immers los :?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:35

Shirley schreef:
Daar heb ik ook weleens naar gekeken, maar kan het me eigenlijk niet voorstellen dat ze veel steun bieden, ze zitten immers los :?

Ja dat vroeg ik me dus ook af ik vind 99 eurie een beetje teveel geld om de gok te nemen, ik heb vroeger wel eens met mijn stijgbeugels onder het zweetblad gereden.. wat ik verschrikkelijk vond, ik vroeg me af of dit hetzelfde effect zou geven, hopelijk is er iemand die deze bezit of wel eens getest heeft ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:40

Ik ben er ook wel benieuwd naar :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:41

Wat ik me weleens afvraag... al die westernmensen met fenders zonder wrongen...hoe blijven die dan in het zadel zitten.... ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:58

DubbelDun schreef:
Wat ik me weleens afvraag... al die westernmensen met fenders zonder wrongen...hoe blijven die dan in het zadel zitten.... ;)

Dankzij de knop..... O:)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:10

Ik moet zeggen dat het echt wel wennen was.
Van diepzittende dressuurzadel naar een Barefoot Arizona.
Tijdens m'n eerste rit dacht ik er zo naast te liggen. Maar als je eenmaal gewend bent, zit je als een huis!
Je leert echt weer zelf zitten.

En tijdens mijn laatste rit verloor ik tijdens de draf mijn voortasje (is ook gemaakt voor m'n dressuurzadel niet voor de barefoot). Dat was een behoorlijke bokkensprong! Maar ik bleef keurig zitten hoor! Haha
Geen wrong voor nodig. En ook geen tijd om knop vast te pakken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:53

Een westernzadel zit als een zetel . Geen wrongen voor nodig hoor .
Als je wrongen nodig hebt om te paard te blijven denk ik dat het goed is om eens aan je onafhankelijk zitten en balans te gaan werken .
Vroeger toen ik leerde rijden hadden we alleen hele vlakke wrongloze zadels tot onze beschikking .
Zoals de oude stubben en passier zadels nog zijn .
Bovendien waren ze ook nog hard . Echt niet die zachte gevulde zittingen van tegenwoordig .
Houdt nog steeds niet van diepe zadels met veel wrong . Dan kan ik niet op mijn kont zitten .
Dan wordt ik voorover gezet . Bah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:58

@inochiyo: Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ga maar even een mailtje doen of deze ook mee kan naar het pasconsult ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:00

Ik kan ook prima zonder wrong rijden, denk dat het beetje van af hangt wat je gewend bent.
Had van die knie stukken bij mijn stella en die er ook gewoon af gehaald, zitten nu netjes in mijn poets kist opgeborgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:03

Het is ook een beetje dubbel, aan de ene kant vind ik zonder wrongen rijden fijn en gaat (bijvoorbeeld met de barebackpad) het ook prima met rijden. Aan de andere kant merk ik wel dat ik mét een beetje wrong vooral mijn benen nog wat stiller houd.
Een hele gedwongen zit is weer het andere uiterste natuurlijk, maar een beetje steun op de goede plek (en dat zal per persoon verschillen) kan wel heel fijn zijn.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:22

Haimati schreef:
Zelfs vind ik die zwarte zadeltassen vrij groot en eigenlijk enkel geschikt voor een paard met wat langere rug. Ikzelf heb de bruine leren tassen van Barefoot, daar kan wel een stuk minder in maar zoveel neem ik toch niet mee.

Ik heb een Arizona en daarbij liggen de tassen op het stuk zadel achter de cantle, dus dat gaat perfect op m'n tinker met z'n korte rug.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Gaaf! En deze zijn van barefoot? :)

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:17

Bonjoy schreef:
Gaaf! En deze zijn van barefoot? :)

Ja, al zie ik ze niet meer op de site's van Barefoot Nederland en Duitsland staan. Ze zullen wel vervangen zijn voor de andere bruine zadeltassen met tooling en 1 sluiting.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:06

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:50

skyriding schreef:
Even een kleine rechtzetting, hier wordt ergens gezegd dat de Evolution niet meer gemaakt zou worden?
Ik weet niet goed vanwaar deze verwarring komt, maar als invoerder voor België, Nederland en een paar andere landen heb ik daar zelf nog niets van vernomen.
Dus de Evolutions bestaan gewoon nog steeds. Is nooit sprake van geweest deze stop te zetten. Is een nieuw merk dat zich nog volop aan het zetten is, gemaakt en ontwikkeld door de mensen van Freeform in samenwerking met ons en de amerikaanse invoerder.
Dus Evolution is zeker nog verkrijgbaar!

Dat is goed nieuws - had de mededeling gekregen dat ze er niet mee verder gingen, vandaar de verwarring, vrees ik.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:40

Ik heb die fenders met wrongen pas geleden bij pmarena besteld en weer terug gestuurd.
Ik ben niet groot, maar wel wat groter dan pmarena en had van andere mensen die ongeveer zo groot waren wel gehoord dat ze bevielen. Maar voor mij kwamen de wrongen niet goed uit. Ook zijn ze vrij stijf waardoor de fenders als het waren als een dakje van m'n kleine pony af stonden en ik kon mijn benen dus niet goed 'om zijn lijf heen leggen'.
Heb nu een dijwrong seatsaver en die bevalt een stuk beter.

Ik zit inderdaad niet altijd goed in balans en rij niet zoveel dat ik dat snel kan verbeteren. Combineer dat met een kleine pony die graag hard gaat, erg hoog opgooit en regelmatig besluit omdat er een grasspriet verkeerd staat een aantal meter opzij te springen. Plus nog zelf wat lichamelijke klachten dan ben ik toch wel blij met wat extra steun.

Alle berichten over zadeltassen volg ik ook met interesse. Ik wil ook wel een tasje om wat kleine dingen mee te gaan nemen. Maar mijn zadel is al vrij lang voor mijn pony, achter het zadel is echt geen ruimte meer. Daarnaast is het een maat 0 waarvan de cantle iets naar achteren geplaatst is dus er is eigenlijk ook geen ruimte meer achter de cantle waar de tas zou kunnen liggen, ik weet niet of een banaan tas oid dan wel goed zal blijven zitten. Als jullie nog meer foto's hebben van tassen aan barefoots ben ik erg nieuwsgierig.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:40

Nu mijne heb je gezien de foto, deze zijn voor lange ritten minder geschikt zeker als je paard al tegen het nipte aan zit.

Denk inderdaad banaantas, bij mijne zou die voortal ook niet gaan die hier op foto voorbij komt. Heb nu al problemen met stukken manen die onder zadel komen en met nog eens zo een tas er op..

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:52

[quote="viola"]Ik heb die fenders met wrongen pas geleden bij pmarena besteld en weer terug gestuurd.
Ik ben niet groot, maar wel wat groter dan pmarena en had van andere mensen die ongeveer zo groot waren wel gehoord dat ze bevielen. Maar voor mij kwamen de wrongen niet goed uit. Ook zijn ze vrij stijf waardoor de fenders als het waren als een dakje van m'n kleine pony af stonden en ik kon mijn benen dus niet goed 'om zijn lijf heen leggen'.
Heb nu een dijwrong seatsaver en die bevalt een stuk beter.

Oww en helpen die dijwrongen zeg maar.. ehrm heb je het idee dat je wat steviger zit ? ik ben zelf erg klein met korte beentjes.. heb laatst nieuwe stijgbeugels moeten kopen voor de barefoot omdat mn oude te lang zijn.. stijgbeugels zijn geloof ik 130 en ik zit op gaatje 6 hahaha, Kan je me evt een link sturen naar de winkel waar je de dijkniewrongen besteld had ? ben wel benieuwd

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:55

Die verkoopt pmarena ook :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:56

Oww oke ik zal eens eventjes googelen, of is het een bokker ? ;p

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:08

Heb de winkel al gevonden maar helaas denk ik dat de zadel seatsavers niet meer verocht worden, die met de dijwrongen, ik las wel ergens dat het voor de arizona is ? en wij hebben cheyennes x-x

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:09

Je kunt gewoon pmarena een PB-tje sturen, ik weet toevallig dat ze er nog wel heeft ;)
Voor de Cheyennes :j

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:13

Okee bedankt zal ik doen ^-^ Powny heeft nogal een .. noodrem zijn hem aan het inrijden en ook al een keertje langs de weg geweest als hij iets eng vind gaat hij of een beetje dribbelen ( 3 stappen dan word hij weer lui) of dus in de noodrem.. zelfs in stap doet hij het zo plotseling je word zowat gelanceerd dus ik zit me al te verheugen als we straks aan draven toe zijn.. hahah ( ziet haarzelf al vliegen door de lucht) dus extra steun zou geen kwaad kunnen, ik zal haar eventjes een pb sturen ^-^

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:19

Klinkt in elk geval niet saai :D

Succes met de seatsavers !