[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:00

Haha, even voor duidelijkheid, we hebben geen live pas sessie gepland hoor!
Er is eigenlijk geen concrete oplossing voor de kreukels in het zadel.. Wellicht heeft Kwetal nog een idee?

Wat fijn dat de Ghost nu nog wat meer gevormd is!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:04

Hihi, ik dacht yes, heb ik stiekem nog een extra reden om te komen :') Maar als Belgje is de trip een klein beetje te lang.

Inderdaad heel fijn, begint in feite meer en meer op de ligging van een dressuurzadel te lijken. Kan natuurlijk ook komen omdat ze eindelijk terug aan het vermageren is ( _/-\o_ ) maar het zadel ligt zeker beter. Het enige dat ik moet onthouden is dat ik echt moet aansingelen voor een galopje, mevrouw heeft nogal een erg vlotte galop soms en die spieren die dan zo machtig onder je bewegen, dat geeft soms niet zo gigantisch veel houvast. :P

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:21

Die kreukjes on de ghost, is dat niet juist omdat het vrij soepel kwalitatief Italiaans leer is? Als je kijkt naar leren rijlaarzen heb je daar ook veel verschil in, van stijver die je echt moet inlopen tot soepeler waar je meteen in weg loopt. Maar die laatste rimpelen ook vaak wat meer (is mijn ervaring althans).

Hier komen vandaag de zitversmallers binnen, ben benieuwd! En morgen is bijrijdster er dus kan zij ze ook mooi nog even testen! Mocht iemand interesse hebben in de FRA pads die ik recent had gekocht, ik heb ze te koop gezet, ivm te lang voor mijn draver pony. Hij krijgt er schuurplekken van helaas. (Zie mijn post van gisteren. Tips voor korte pads danwel halfpad blijft welkom!)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:22

Wat doen jullie allemaal met de Ghost dat ze er zo uitzien na zo'n korte tijd? Die van mij is namelijk nu 1.5 jaar oud(of misschien nog wel ouder aangezien ik hem 2e hand heb overgenomen van iemand) en ziet er nog als nieuw uit (de foto's op de fjord met KNHS dekje paar pagina's terug)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:23

De breedte van Barefoot an sich valt echt wel mee hoor, zàt mensen met heup / bekkenklachten die geen enkel probleem er mee hebben en wel met allerlei andere zadels.... inclusief ikzelf :j

Alleen dan "moet" je wel gaan voor de modellen zonder kniewrong en liefst ook met korte zijkanten, dat scheelt echt alles :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:48

Ik heb een probleem. Mijn barefoot London zonder VPS staat te koop en om helemaal correct te zijn wil ik het serienummer vermelden (ivm productiedatum).
Maar ik kan het nergens vinden... heb zelfs de zitting eraf gehaald om daaronder te kijken. En de London model is er pas sinds 2006 dus moet wel een serienummer hebben.

Op de site van barefoot staat dat ze sinds voorjaar 2005 allemaal voorzien worden van een serienummer.
Half 2006: Nieuw model: het Barefoot London zadel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 10:55

Tja ik heb ook twee wat oudere modellen gehad die van na 2007 waren waar ik ook met geen mogelijkheid het serienummer kon vinden..Als je het niet kan vinden is het gewoon pech toch..

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 11:39

Was het topic kwijt geraakt (stipje verdwenen) :')

Ik vroeg mij af: de halfpad van Barefoot (maat 1) is ca. 60cm, maat 2 is ca. 64cm. Nou wil ik graag mijn moosgummi inlage, heavy duty inlage en evt. shims bij de schoft er in proppen (normaal dekje moet het wel lekker hoog liggen). Maar dat gaat waarschijnlijk never nooit niet passen in de maat 1? Maar als het onder een Cherokee maat 1 zou liggen, dan is een halfpad maat 2 toch veel te groot?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:43

Joehoe! Er komt een Roma Piccolo mijn kant op! *\o/*

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:53

Ik heb van de week weer gereden met mijn Arizona waar ik foto's van had geplaatst. Ik voel er zelf niks van maar het zadel komt dus van achteren omhoog met rijden.
Is dit vaak simpl op te lossen met een smallere fork? Of kan er ook wat anders zijn?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:12

Buitenzinnig schreef:
Haha, even voor duidelijkheid, we hebben geen live pas sessie gepland hoor!
Er is eigenlijk geen concrete oplossing voor de kreukels in het zadel.. Wellicht heeft Kwetal nog een idee?

Wat fijn dat de Ghost nu nog wat meer gevormd is!

Leer is nu eenmaal natuurlijk materiaal en het kan dat er net een stukje op jouw zweetblad zit waar de donerende koe een rimpel had }:0 Echt veel er tegen doen gaat helaas niet echt. Advies van fabrikant was föhnen of voorzichtig strijken met lauw strijkijzer en doek er tussen. Maar ik geloof nooit dat zoiets een wereld van verschil maakt.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:18

Ik lees zo nu en dan nog mee in dit topic. Ik had ook ooit een vraag gesteld over een boomloos zadel met een smalle zit, omdat ik snel last had van mijn benen in mijn dressuurzadel. Toen is Lilianne ook gekomen en heb ik een Ghost Quevis besteld.

Wilde even zeggen dat ik nog steeds ontzettend blij ben met het zadel. Het enige nadeel is dat hij niet bepaald een afkledend effect heeft voor mijn bolle pony :P Maar verder ben ik één en al lof. Ik zit er heeerlijk in en m'n benen houden heet veel langer vol.
Afbeelding

Ik wil binnenkort nog wel even kijken voor andere beugels of korfjes voor m'n beugels. En ik heb voor m'n verjaardag een wollen seat saver gevraagd, maar ik weet niet of ik die ga krijgen. :P

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:19

Ik vind de zweetbladloze spookjes Ontzettend gaaf he <3

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:34

Al die foto's van Ghost zadels .. :9
Ik wacht geduldig tot Lilianne meer gegadigden heeft voor het noorden (Friesland) en hoop er dan eentje te mogen proberen *D Vooral de Roma en Firenze vind ik super mooi. Hopelijk is dat wat voor ons.

Heeft iemand toevallig een Ghost op een "gewoon" gebouwd rijpaard liggen? Ik heb een kwpn met een redelijke schoft en hoop dat dit geen probleem geeft..

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:44

Amber, als je echt niet kunt wachten en alleen Ghost wilt proberen kan ik ook altijd bij je langs komen hoor (ik wil Lilianne niet in de weg lopen verder!)
Ik woon zelf ook in Friesland, maar daar kunnen we beter even oer mailen.

Toevallig heb ik vanmorgen op de Buitenzinnig facebook pagina een album gemaakt met gebruikers foto's;

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 368&type=3

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:47

Amber, ik heb een vrij smalle Tennesse Walker met redelijke schoft, Quilty ligt heerlijk.

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 13:57

Ahh dat is hoopvol Jokari, dankjewel :)
Buitenzinnig; ja het heeft niet zo'n haast verder en het lijkt me ook erg handig dat mocht een Ghost toch niet het zadel voor ons zijn wat andere te proberen. Maar toch bedankt! Ik had de foto's ook gezien, echt super leuk :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:04

Amber, Gelukkig!
Ja, dat is zeker handig en ook zeker aan te raden (mochten wij er niet uit komen met de Ghost, hoef je niet nog eens extra kosten voor Lilianne te betalen inderdaad!)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:31

Hihi, live passessie misschien iets voor Horse Event? :D
Ik zie net trouwens dat je ook een Ghost Fanzolo hebt met lagere wrongen. Maakt dat uit voor de hoeveelheid steun of waar je steun hebt?

Ik ga denk ik maar eens testen. Ben helemaal de kluts kwijt. :')

Die rimpeltjes had ik trouwens ook bij mijn Quevis in vetleer. Verschilt denk ik ook per materiaal? Bij synthetisch spul zal je dat niet gauw hebben lijkt mij.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:47

Dat is wel leuk voor HE ja! Als het goed is staan we dit jaar op HE, weer samen met exclusive saddles, maar misschien is er wat te regelen? Al staan we binnen, heel handig is het niet, maar ideeën zijn altijd leuk!

De Fanzolo past een paar mensen lekker, de meeste mensen niet. Er zijn volgens mij 1 of 2 mensen hier in het topic met een Fanzolo, daar houdt het ook wel een beetje mee op.

Misschien Lilianne weer laten komen? Dan kan ik er wel voor zorgen dat ze ook de Fanzolo heeft hoor!

Synthetisch materiaal is inderdaad niet gevoelig voor rimpels, komt ook omdat er geen koeien aan te pas komen die rimpeltjes kunnen hebben.

Ik heb inderdaad een keer een zitting met rimpels staan strijken, en föhnen. Het hielp een beetje (wel raar hoor, een zadel strijken met een doek er tussen, haha), maar ze gingen niet weg..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:50

Leer met rimpels dat is naar mijn mening gewoon een verkeerd stukje, zit er bij de Barefoots ook wel eens tussen en dan doe ik zo'n zadel in de aanbieding :j

Maar je ziet natuurlijk ook wel eens zadels die wat opgefrommeld weggelegd / weggehangen zijn door mensen zelf en die dan gaan rimpelen / krullen, dat is ook wel zonde....

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:57

Buitenzinnig schreef:
Dat is wel leuk voor HE ja! Als het goed is staan we dit jaar op HE, weer samen met exclusive saddles, maar misschien is er wat te regelen? Al staan we binnen, heel handig is het niet, maar ideeën zijn altijd leuk!

De Fanzolo past een paar mensen lekker, de meeste mensen niet. Er zijn volgens mij 1 of 2 mensen hier in het topic met een Fanzolo, daar houdt het ook wel een beetje mee op.

Misschien Lilianne weer laten komen? Dan kan ik er wel voor zorgen dat ze ook de Fanzolo heeft hoor!

Synthetisch materiaal is inderdaad niet gevoelig voor rimpels, komt ook omdat er geen koeien aan te pas komen die rimpeltjes kunnen hebben.

Ik heb inderdaad een keer een zitting met rimpels staan strijken, en föhnen. Het hielp een beetje (wel raar hoor, een zadel strijken met een doek er tussen, haha), maar ze gingen niet weg..

Oh leuk! Weer een reden om daar heen te gaan, haha. Zou wel heel tof zijn als dat kan inderdaad! :j

Mmm.. Ja, wat ik een beetje het "probleem" vind is dat ik eigenlijk moet 'beslissen' in anderhalf uur tijd welk zadel ik wil. Ik bestel dan liever een (paar) testzadel(s) voor een week. Ik rijd er namelijk graag een keer dressuur en een (lange) buitenrit mee, dan weet ik of hij écht voldoet. Ik zag dat ik via jou ook een basis en verschillende zittingen kan testen, denk dat ik dat maar doe. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:05

Vaak kan je tijdens een pas-sessie wel al heel goed de mogelijkheden uitdunnen, van de modellen die je aanspreken :)

Dan voel je dat het ene model duidelijk veel minder fijn zit dan het andere, en kan de zadelpasser direct nog even met je meedenken of daar een oplossing voor is -> zo niet dan valt dat zadel vast af :)

Dan zou je daarna heel gericht 1 of 2 testzadels aan kunnen vragen van het merk - model dat je het fijnste vond en daarmee dan een week lekker aan de hobbel gaan zonder dat je tijd verliest met in je eentje vanalles proberen en twijfelen of problemen van het ene of andere wel of niet opgelost kunnen worden :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:12

Daar heb je wel weer een goed punt pmarena. :j

Al weet ik wel dat de korte Ghosts niets voor mij zijn. Ook geen "rechte" wrongen (Quilty, etc.). London is te breed. Cheyenne te weinig steun & hier al meerdere een BF die wel steun bieden ook te breed zijn. Dus dan blijft er niet heel veel meer over. :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 18:16

Dat vond ik inderdaad ook het fijne! Je voelt meteen het verschil. Zo zat ik eerst op een Ghost Quilty, en was blij verrast. Daarna de Roma, en die zat inderdaad nog fijner, dus ik ging sowieso voor de lange zweetbladen. De dijwrongen zaten helemaal goed, dus de firenze hoefde ik niet te proberen.

Toch nog wat van Barefoot geprobeerd, omdat ik de London ook mijn lijstje had staan. Dat zadel zat helaas voor mij te vlak en breed, maar is een fijne bevestiging. En de RWC dressage, maar die vond ik nog erg lijken op een boomzadel, hoewel die echt veel meer mee ging met de bewegingen van de rug/paard. En ook die zat me net te vlak.

Door alles zo achter elkaar te proberen, voel je goed de verschillen. Ik heb dus meteen een keus gemaakt (niet terplekke uiteraard, kan je thuis rustig doen/of niet) en geen testzadel genomen voor een week.

Mijn stalgenoot zou niks aan een passessie hebben, want langer dan 20 minuten rijden zou er niet inzitten. En dan constant afstappen, een nieuwe erop, passend maken, weer erop, is net zo belastend. Zeker als je bij het zadel waar je lekker in zit, nog wat extra uitdaging wil en wat gaat uitproberen. Dus die heeft mijn zadel een aantal keer gebruikt, en tot de conclusie gekomen dat de dijwrongen niet lekker zaten. Een Firenze een week op proef gehad, en dat was net genoeg om een weloverwogen keus te maken.