voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:54

Of een ezeltje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:02

Heeft iemand hier al ervaring met de Evolution boomloze zadels?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben namelijk best geïnteresseerd in de Ghosts, maar dat ze helemaal uit productie zijn is het wel lastig als er eens iets stuk mocht gaan. De Evolutions zijn een soort combi van Ghost&Freeform (zelfde maker) en dat zou wel eens wat kunnen zijn.
Alleen ik kan echt nergens gebruikerservaringen vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:09

Jup, dat is dezelfde, dankjewel!

Hmm, nou als die ook niet meer gemaakt word schuift de voorkeur toch weer wat richting Ghost, scheelt nogal wat in prijs namelijk. En als dat niet smal genoeg zit dan evt Freeform of nog wat anders.
Met een beetje geluk zondag het pasconsult :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:10

Spannend :):)

Hopen dat het weer meewerkt dan !

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:16

Shirley schreef:
Of gewoon zonder zadel op een extra pakpaardje :D

Haha, helaas geen pakpaardje tot mijn beschikking :P

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:20

Blijheid schreef:
Heeft iemand hier al ervaring met de Evolution boomloze zadels?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik ben namelijk best geïnteresseerd in de Ghosts, maar dat ze helemaal uit productie zijn is het wel lastig als er eens iets stuk mocht gaan. De Evolutions zijn een soort combi van Ghost&Freeform (zelfde maker) en dat zou wel eens wat kunnen zijn.
Alleen ik kan echt nergens gebruikerservaringen vinden.

ik heb de bovenste, wat wil je precies weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:25

Alles :+

Ik zal wat specifieker zijn, ik ben vooral benieuwd naar de zit. Ik weet niet of je ook op andere boomloze zadels gereden hebt, maar rijden in mijn barefoot Cheyenne doet nu echt zeer door de breedte, ik zoek dus een zadel met een smalle(re) zit. Daarnaast vraag ik me af of de achterste wrong niet in de weg zit als je met langere (dressuurlengte) beugels rijd.
En verder in het algemeen, hoe bevalt het zadel? Zou je er nog dingen aan veranderen of is het perfect? Blijft het netjes of slijt het snel?

Edit: Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd waarom je specifiek voor dit zadel gekozen hebt, toch redelijk onbekend :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:38

cyclo86 schreef:
pmarena schreef:
Voortassen vind ik ook waardeloos, zit altijd in de weg bij je teugels :P

De achtertassen zoals het model van Dabo of de Stowaway enzo, die echt achter de cantle zitten en het paard niet of alleen bovenop de rug raken, die vind ik wel heel fijn :j

jah met teugels soms wat in de weg maar valt me reuze mee, jah achter het paard zag ook goed uit maar geen optie voor mijne dat is al zo n zeurpiet met haar rug daar wil ik echt niks extra s op ;)

Ik heb ook liever voor het zadel hoor. Voornamelijk omdat het zadel echt niet verder naar achteren kan, en dan vind ik het ook oneerlijk om er dan wel een tas op te hangen, lijkt me voor m'n paard niet zo prettig. Ik heb stowaway zadeltassen voor voor het zadel. Heel handig, met een bidonhouder aan beide kanten, vakje boven + twee vakjes naast de bidonhouder, maar die vakjes kan je ook aansnoeren zodat ze tegen de bidonhouders aanzitten en dus kleiner is. :D (vond ik voor bvb endurance ritten wel handig, waar je weinig meeneemt maar wél graag die twee bidons water) Ik heb er met mijn teugels nooit last van gehad eigenlijk, maar moet wel zeggen dat ik m'n teugels ook niet zo vaak gebruikte op de ritten waar ik zadeltassen meehad. :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:09

Yoh! Mijn pakketje is binnen! Zadel customizen kan starten!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:16

Ik zou het geweldig vinden als ze toch nog gemaakt worden - in de VS schijnen ze ze ook nog op de site te hebben. Ik vond de korte versie heel erg lekker zitten :j

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 19:44

Blijheid schreef:
Alles :+

Ik zal wat specifieker zijn, ik ben vooral benieuwd naar de zit. Ik weet niet of je ook op andere boomloze zadels gereden hebt, maar rijden in mijn barefoot Cheyenne doet nu echt zeer door de breedte, ik zoek dus een zadel met een smalle(re) zit. Daarnaast vraag ik me af of de achterste wrong niet in de weg zit als je met langere (dressuurlengte) beugels rijd.
En verder in het algemeen, hoe bevalt het zadel? Zou je er nog dingen aan veranderen of is het perfect? Blijft het netjes of slijt het snel?

Ik heb het zadel met alle toebehoren gekocht, dus met pommel(van ghost), stijgbeugelriemen(van freeform) en drukverdelende panelen(ook van freeform).
Ik 1x een buitenrit gedaan van 3 a 4u op een versleten barefoot, paar dagen ervoor dezelfde rit gedaan maar met een boomzadel, en toen had ik een paar dagen pijn aan mn kont.
die barefoot zat veel comfortabeler dan dat boomzadel. maar nu ik dit zadel heb, deze is nog zoveel beter dan die barefoot.
En tijdens een cursus met bert in polen had hij een freeform mee waar ik ook op heb gereden.
Dat zat ook erg goed.

Algemeen bevalt het mij erg goed, de drukverdeling is uitstekend met die drukverdelende panelen, telkens mooi te zien aan de zweetafdrukken.
wervelkolom blijft dus volledig vrij. de aanpasbaarheid van het zadel vind ik een groot voordeel. ik heb 2 friezen de ene is wat dikker dan de ander en dan heb je het voordeel dat je panelen kan verplaatsen naar de bouw van je paard. en als er iemand op wil rijden met een kleinere kont dan kun je dat achterste stuk naar voor verplaatsen.

Het zadel is voornamelijk een freeform, enkel de zitting is anders(ghost), en je hebt een pommel(ghost).
de pommel heb je wat houvast aan bij plotse schrik van je paard of moest hij bokken.

Die achterste wrongen heb ik nog nooit iets van gemerkt, ik heb er denk ik nog nooit tegen gezeten (toch niet dat ik me bewust van ben) en ik ben 1m84 en heb dus lange benen.

Het zadel is best wel lang, maar dat komt omdat het een dressuurzadel is, en ik voordien enkel op veelzijdigheidszadels heb gereden.
De kwaliteit is echt zeer goed en slijt amper. je zit echt vast in je zadel en je voelt veel meer van je paard.
je kunt het leer het best vergelijken met het leer van de duurdere merken van autozetels maar dan wat dikker en iets stugger.

Ik had eigenlijk maar 1 "probleem" en dat was met de stijgbeugelriemen(http://www.skyriding.nl/producten/freef ... ugelriemen)
je hebt dat ijzeren stukje aan het begin, en daarachter is de bevestiging aan het leer dat omsluit natuurlijk dat ijzeren stukje. en dat was net iets te dik om vlot door mn stijgbeugels te kunnen. ik heb ze wat moeten insmeren met leervet om ze erdoor te krijgen. en je kunt ze ook niet optrekken (hoe je dat doet met normale stijgbeugelriemen).
Maar ik "smijt" dus de linkse stijgbeugel over het zadel en omgekeerd, begrijp je wat ik bedoel ? :P dit komt ongeveer wel op hetzelfde naar dat je stijgbeugels daar niet hangen te slingeren.

Ben ik iets vergeten? vraag het maar

Edit: waarom ik voor dit zadel heb gekozen? geen idee eigenlijk, het zadel sprak mij eigenlijk meteen aan en toen ik die cursus had met bert in polen heb ik hem er gelijk veel over gevraagd en over de andere zadels ook.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:19

Kleine aanpassing - de basis is van Torsion en niet van Freeform. En de panelen er onder zijn ook van Ghost, met aanpassingen van Freeform :D

PS - je kunt een leertje aan de achterste ringen van het zadel doen en daar je beugels aan bevestigen, net als bij Spaanse zadels

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:42

Buitenzinnig schreef:
Kleine aanpassing - de basis is van Torsion en niet van Freeform. En de panelen er onder zijn ook van Ghost, met aanpassingen van Freeform :D

PS - je kunt een leertje aan de achterste ringen van het zadel doen en daar je beugels aan bevestigen, net als bij Spaanse zadels

Ik heb voornamelijk zitter vergelijken op zicht, als ik kijk naar de basis van de ghost dat lijkt enorm op die van de evolution, vandaar.
En over die panelen ik zie geen verschil tussen die van de evolution en die van freeform, mss dat het binnenwerk anders is, geen idee.

ik heb echt geen idee wat je precies bedoelt met je PS. heb je ergens een foto van een spaans zadel met wat je bedoelt?

Edit: ik heb eens gekeken en in vind dat die torsion er totaal niet op lijkt, maar als ik naar deze kijk : http://www.skyriding.nl/producten/ghost ... nce-koopje
daar is de zitting bijna identiek aan die van mijn zadel

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:18

Zelfs vind ik die zwarte zadeltassen vrij groot en eigenlijk enkel geschikt voor een paard met wat langere rug. Ikzelf heb de bruine leren tassen van Barefoot, daar kan wel een stuk minder in maar zoveel neem ik toch niet mee.

Ik heb een Arizona en daarbij liggen de tassen op het stuk zadel achter de cantle, dus dat gaat perfect op m'n tinker met z'n korte rug.

Afbeelding

Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:20

Dat bedoel ik dus ook met die foto, met gewone barefoot kan het op zich nog nipt (ahoewel je best oplift voor langere dagtochten al) maar bij langere zadels zoals arizona, nevada en dergelijke en een paard met korte rug...

Nette tassen hier boven trouwens! Hoe groot is je tink ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:21

Past precies <3

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:32

hetlevenwint schreef:
Dat bedoel ik dus ook met die foto, met gewone barefoot kan het op zich nog nipt (ahoewel je best oplift voor langere dagtochten al) maar bij langere zadels zoals arizona, nevada en dergelijke en een paard met korte rug...

Nette tassen hier boven trouwens! Hoe groot is je tink ?

Hij is 147 cm.

Shirley schreef:
Past precies <3

Inmiddels niet meer, ze was toen een week of 12 of ik moet ze leren op de zadeltassen te gaan liggen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:13

Zijn er hier mensen die springen met een boomloos (Barefoot) zadel?
Dus echt gericht springen bedoel ik, niet hier en daar eens een huppeltje in het bos..
Zo ja, met welk zadel en hoe hoog en hoe vaak?

Vandaag een springles meegereden met mijn Barefoot Stella .. Ging al beter dan "vroeger" met de Randoll's maar de omstaanders zeiden dat ik helemaal geen steun had in het zadel. Nu vond ik dat nog wel meevallen, ik kan gewoon niet springen dus ik moet dat gevoel nog krijgen :+ Heb al erger meegemaakt qua geen steun hebben :') Waar ik wel last van had was de pommel.. of ergens een randje ofzo, ik weet het niet. Maar elke keer als ik over de sprong ging voelde ik het, en heb nu ook een mooie blauwe plek vlakbij mijn lies.. Wel alleen maar aan de linkerkant .. dus dat snap ik dan weer niet ...

Iemand ervaring? Of iemand nergens last van en met welk zadel spring je dan?

(ben niet van plan om constant ermee te gaan springen hoor, maar 1x per week een lesje en misschien hier en daar eens een oefenjumping..)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 23:28

inochiyo schreef:
Ik heb voornamelijk zitter vergelijken op zicht, als ik kijk naar de basis van de ghost dat lijkt enorm op die van de evolution, vandaar.
En over die panelen ik zie geen verschil tussen die van de evolution en die van freeform, mss dat het binnenwerk anders is, geen idee.

ik heb echt geen idee wat je precies bedoelt met je PS. heb je ergens een foto van een spaans zadel met wat je bedoelt?

Edit: ik heb eens gekeken en in vind dat die torsion er totaal niet op lijkt, maar als ik naar deze kijk : http://www.skyriding.nl/producten/ghost ... nce-koopje
daar is de zitting bijna identiek aan die van mijn zadel

Zucht - ik heb een hele post geschreven en die is foetsie - inclusief foto van die dragers voor de beugels.

De basis is het deel waar je de zitting en de kussens aan vast maakt. Het materiaal is eender aan het materiaal waar de Torsion van is gemaakt. Alleen de wrongetjes en het hapje er uit voor de schoft komen weer van Freeform.
De zitting en de verplaatsbare cantle komen van de Ghost, evenals de vorm van de kussens (de kussens van de Freeform zijn gebaseerd op die van de Ghost)

http://www.hidalgo-sattel.com/images/pr ... /480_4.jpg
Op deze foto zie je aan de achterkant van het zadel riempjes zitten - aan deze riempjes maak je de beugels vast als je het zadel opbergt. Voordeel is dat de beugels niet op het zadel liggen en het niet kan verkrassen en ze bungelen ook niet tegen je schenen bij het dragen, ook opzadelen is makkelijker.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:52

ik heb na lang twijfelen mijn cheyenne te koop gezet, staat op de markt...

skyriding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:18

Even een kleine rechtzetting, hier wordt ergens gezegd dat de Evolution niet meer gemaakt zou worden?
Ik weet niet goed vanwaar deze verwarring komt, maar als invoerder voor België, Nederland en een paar andere landen heb ik daar zelf nog niets van vernomen.
Dus de Evolutions bestaan gewoon nog steeds. Is nooit sprake van geweest deze stop te zetten. Is een nieuw merk dat zich nog volop aan het zetten is, gemaakt en ontwikkeld door de mensen van Freeform in samenwerking met ons en de amerikaanse invoerder.
Dus Evolution is zeker nog verkrijgbaar!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:37

Ging dat niet gewoon over de Ghost, die niet meer gemaakt wordt ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:44

Super dat die nog gemaakt blijft worden, lijkt me een heel leuk zadeltje +:)+

Een mooie verbetering van de Ghost :j

De Ghost gaat er wel uit toch? Dat vind ik eigenlijk ook wel jammer, is voor veel mensen toch een heel fijn zadeltje maar als de Evolution inderdaad een soepele Torsion-achtige basis heeft (soepeler dan Freeform) dan is dat wel een hele mooie vervanger denk ik, qua dijwrong-modelletje :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:19

Begon met Ghost maar daarna werd vermeld dat ook Evolution niet meer gemaakt zou worden .
Klonk mij al vreemd maar goed de importeur heeft geantwoord :-D
Dus gewoon te koop