[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:13

Fortitude schreef:
Edix is de nieuwe naam van FRA zadels en ze hebben er gelijk wat nieuwe modellen ingeknald. Heb er zelf geen ervaring mee, vind ze qua uitstraling op Barefoot lijken.

Ja dat weet ik dat Edix FRA is :-), maar vroeg me af of ze met iets niews komen, bedoel, bvb ghost is revolutionair met zijn concept, bvb het carbonlaagje, alles verwisselbaar met velcro enz, barefoot was nieuw met de vps...
Ik vroeg me af of Edix ook vernieuwend werkt of het enkel een platte kopie is van wat al bestaat?
Ze moeten toch IETS vernieuwends bijdragen, vroeg me af wat dat was...indien niet trek ik grote ogen dat gans de horse expo vol hing met deze edixzadels die gewoon geen toegevoegde waarde bieden....

Kaatastrof

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:19

De opbouw van het zadel is volgens mij iets anders dan bv. Barefoot. Ik heb o.a. de seminarie gevolgd en veel gepraat met één van de ontwikkelaars. Het bestaat echt uit enorm veel laagjes van o.a. vilt, rubber, 3d mesh, leer.. staat uitgebreid beschreven op de site.

Verder is het westernmodel Santos ook best uniek omdat het een houten pommel en cantle heeft. Verder wel boomloos. Is echter enkel in standaard maat M nu. Grotere pommels zoals XL zal maatwerk worden heb ik begrepen. Ik heb letterlijk een halfuur staan kletsen met de standhouder terwijl ik op dat zadel zat, het zat goed

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:24

Jackytje schreef:
De opbouw van het zadel is volgens mij iets anders dan bv. Barefoot. Ik heb o.a. de seminarie gevolgd en veel gepraat met één van de ontwikkelaars. Het bestaat echt uit enorm veel laagjes van o.a. vilt, rubber, 3d mesh, leer.. staat uitgebreid beschreven op de site.

Verder is het westernmodel Santos ook best uniek omdat het een houten pommel en cantle heeft. Verder wel boomloos. Is echter enkel in standaard maat M nu. Grotere pommels zoals XL zal maatwerk worden heb ik begrepen. Ik heb letterlijk een halfuur staan kletsen met de standhouder terwijl ik op dat zadel zat, het zat goed

Bedankt! Ik dacht dat bob marshall ook met hout werkte in pommel en cantle, werken ook met laagjes leder,vilt en kunststof... , alsook startrekk heeft verharde cantle en pommel...vroeg me echt af of Edix met iets uniek nieuws kwamen, niet echt dus...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 10:46

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 16:22

Het zadel begint al wat in te zakken, maar het blijft moeilijk passen met een ongespierd tonnetje :D
Ook is zijn schoft amper te vinden.
Maar ik denk dat een gewoon zadel helemaal niet past he?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:14

Oei wat ligt dat zadeltje ver naar voren door dat pony-pensje... een goede S of C vormige singel kan hier wellicht uitkomst voor bieden.

Het staat wel mooi verder, al dat zwart :)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:17

Oh dat is een goeie tip, dank je! Ja het schuift meteen naar voren als je aanslingert. Het is een Cheyenne nr 1.
En hopelijk gaat dat pensje er het komende jaar wat af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:20

Joh is dat zadel een maat 1??? Het leek me een maat 0 :)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:21

Pony lijkt op foto kleiner dan hij is :D
Het is een Fell van over de 1.40. Meisje erop wordt dit jaar 9.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:46

Wat een droppie joh <3
En combi is ook echt te schattig samen.

Denk dat je met een goeie c/banaansingel het naar voren schuiven ver heen opgelost krijgt

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 18:10

Dank je wel! Ja hij is echt zo lief. Ik rij er vooral zelf op, is nog te sterk voor haar, maar dat komt vanzelf.
Ik heb meteen een banaan besteld.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 20:43

Wat een leuke pony!
Zadeltje ligt idd wat te ver naar voren. Ergens zwerft er op bokt een afbeelding van hoe je de singel moet gebruikten :)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 21:16

Ik heb een banaan singel geprobeerd. Maar bij ons bleef het zadel naar voren schuiven. Enige wat bij ons helpt is een staart riem. Doordat hij rondgeribt is en een singelplek ver naar voren heeft schuift elke singel naar voren en hij krijgt dan wondjes. Met staartriem blijft het zadel liggen en schuift de singel ook niet te ver naar voren.

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 08:41

Dank je, zal eerst de banaan een kans geven en dan eens een staartriem proberen. Het is echt wat lastig zo, als je het zadel goed legt, zit de singel te los. Na een paar stappen schuift het. Singel je dan aan, dan trekt het naar voren.
Krijg je bij een staartriem niet teveel trek/druk op de staart, of is dat alleen de theorie in mijn hoofd?

Hoop ook wel dat het buikje snel wat minder wordt natuurlijk.

Ik zal eens zoeken naar die afbeelding :-)

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:23

Ik had er ook schrik voor dat er teveel druk op.de staart kwam. Maar pony loopt er echt super mee. Zonder staart riem is hij lastiger omdat het zadel dan naar voren schuift en de singel dan teveel tegen zijn voorbenen komt en dan krijgt hij direct wondjes. Met staart riem gaat alles prima. Ik was er ook tegen.

bellizdej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 15:07

Hebben jullie verder ervaring met een boomloos zadel waarin je de dressuurhouding kan aannemen?

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:11

Ja, de barefoot London en barrydale.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:10

Quro schreef:
Dank je, zal eerst de banaan een kans geven en dan eens een staartriem proberen. Het is echt wat lastig zo, als je het zadel goed legt, zit de singel te los. Na een paar stappen schuift het. Singel je dan aan, dan trekt het naar voren.
Krijg je bij een staartriem niet teveel trek/druk op de staart, of is dat alleen de theorie in mijn hoofd?

Hoop ook wel dat het buikje snel wat minder wordt natuurlijk.

Ik zal eens zoeken naar die afbeelding :-)

Ik zou de banaan singel ook proberen. Misschien werkt het bij jullie pony wel. Ik had de deze maar voor onze kleine pony iets te dik want voor de rest is het een super singel. Hij krijgt geen wondjes waar de singel ligt maar meer aan de huidplooien die tegen de singel aanschuren. Dus die gaat de verkoop in

Afbeelding

Heb nu deze besteld. Hopelijk gaat dit beter

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:15

bellizdej schreef:
Hebben jullie verder ervaring met een boomloos zadel waarin je de dressuurhouding kan aannemen?

Ik heb wel eens mensen die mijn Flexible inspiration erg opgesloten vinden zitten. Dat ze echt met lange benen moeten zitten etc. Dit is een zadel met een hele zachte zitting die om je billen heen vormt en waarbij de kniewrongen verplaatsbaar/vervangbaar zijn naar wens.
Heather moffet is ook met haar zadels toegespitst op dressuur en correcte zithouding ondersteunen. (ookal zit de General purpose variant wel heel fijn vrij invergelijking met de dresuur versie).

Maar inprincipe zou het bij alle boomloze zadels ook moet kunnen maar het moet gewoon net bij je passen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:41

Ik ben zeer tevreden met de Barrydale. Doe er alles mee maar voornamelijk dressuren en buitenrijden. Een sprongetje is ook geen probleem ermee.

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 08:37

bellizdej schreef:

Ja hoor, als het zadel goed in balans ligt, lukt dat zeker.
Ik rijd nu met een Ghost Roma, in afwachting van mijn Barocco. Gaat prima!
Let wel: het zadel dwingt je niet in een houding, dus je zult wel zélf ook moeten kunnen zitten ;) (wat ik super fijn vind, want een gedwongen zit, trekken mijn knieën absoluut niet)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:26

En anders kun je altijd nog een leuk kleurtje in Suede kiezen, voor extra stevigheid ;)

Afbeelding

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:45

Welk type fenders is dat buitenzinnig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:00

Beide leuke kleurtjes, maar bij elkaar vloekt het behoorlijk :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:02

Mooi roze is niet lelijk zullen we maar zeggen :')
Wist niet dat kleur zorgde voor extra stevigheid, ga gelijk even mn bbp overspuiten :P