[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:58

Wauw! Dat portugese zadel! Hebben, hebben, hebben. :~ :D
Zit daar wel een boom in? Weet iemand dat toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:13

Helaas wel. |(
Spaanse Potrera en Vaquero zadels en hebben van oudsher wel vaak een flexibele boom (stro/leer), maar de rest is toch traditioneel met houten boom, hoewel er tegenwoordig ook steeds meer barokke modellen met flexibele kunststofboom zijn.

Chezz heeft trouwens wel boomloze barokke modellen, maar die lijken niet op deze: http://www.chezz-sattel.de/spanische-sa ... index.html
Sorenta (ook boomloos) heeft een zadel dat er wel op lijkt: http://www.sorenta-sattel.de/Spanische-S-ttel1.html
Waarbij ik deze twee Sorenta's ook wel heel geweldig vind: <3 http://www.sorenta-sattel.de/0_0_0.02_0 ... 3492449467 en http://www.sorenta-sattel.de/Spanischer ... attel.html

Het enige wat ik me bij Chezz en Sorenta zadels afvraag is hoe de stijgbeugelophanging geregeld is: als die ook zo'n griezelig metalen boogje hebben zoals bij de Hidalgo, dan vallen ze voor mij toch echt af.

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:23

Wat een leuke zadels geef je door! Chezz kende ik al (nooit in handen gehad), Sorenta niet!

Het zadel wat je in de vorige post liet zien heeft Zaldi ook. Met een thermoplastische boom, heel licht flexibel (uiteraard niet vergelijkbaar met een flexibele boom zadel). Door een zadel maker is de voorkant breder en smaller te maken. Je blijft echter met een boom zitten.
Oke, helemaal off topic, sorry.
Zit wel lekker overigens!
De Zaldi Escola op Villa;

Afbeelding

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:35

Wat prachtig toch, die portugese zadels! <3 Is eerlijkgezegd ook een beetje de reden dat ik voor Ghost koos, niet alleen omdat ik normale boomloze zadels lelijk vond (Sorry, de vorm en die dikke boog vanvoor, het is mijn ding niet :')), maar omdat ze zo simpel waren, net zoals de portugese zadels, eigenlijk. Zeer classy! Niet te veel tierlantijntjes :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:35

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:38

Leuk compliment skyefate!
xyzutu, jaa, hij blijft gaaf. Alleen moet ik er weer wat van vinden, ik vind het jammer dat de beugels niet over het zweetblad konden bij het zadel wat op Villa ligt.
Ah, leuk, ga ik eens voor zitten!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:49

Dacht ik al .. Zó jammer, vind die Portugese zo gaaf. <3
Die linkjes zijn inderdaad heel gaaf! En die van jou ook, BZ!

Ik ben er inmiddels nog steeds niet uit over wat voor zadel ik wil. Ik wil sowieso een dressuurmodel. Ik ben nu wel weer iets wijzer geworden! Ik leen nu al sinds een tijdje een boomzadel (dressuur) en die schuift dus ook. Conclusie: belachelijk gladde vacht. :')
Een Barrydale wil ik nog graag een keer testen, kijken of dat wat is. London is niks, die heb ik al getest. Ghost gaf voor mij niet genoeg steun. Ik zit nu dus met mijn hoofd bij een Barrydale en als dat niets is misschien een Lexington.

BZ, maakt een lang zweetblad of een kort zweetblad uit voor de hoeveelheid steun bij een Ghost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:56

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:23

SarahIlse schreef:
Dacht ik al .. Zó jammer, vind die Portugese zo gaaf. <3
Die linkjes zijn inderdaad heel gaaf! En die van jou ook, BZ!

Ik ben er inmiddels nog steeds niet uit over wat voor zadel ik wil. Ik wil sowieso een dressuurmodel. Ik ben nu wel weer iets wijzer geworden! Ik leen nu al sinds een tijdje een boomzadel (dressuur) en die schuift dus ook. Conclusie: belachelijk gladde vacht. :')
Een Barrydale wil ik nog graag een keer testen, kijken of dat wat is. London is niks, die heb ik al getest. Ghost gaf voor mij niet genoeg steun. Ik zit nu dus met mijn hoofd bij een Barrydale en als dat niets is misschien een Lexington.

BZ, maakt een lang zweetblad of een kort zweetblad uit voor de hoeveelheid steun bij een Ghost?

Ja! Met een lang zweetblad heb je iets meer steun, zeker als je met bv. Rijlaarzen rijdt,dan heb je daar nog wat meer grip aan, dior de lange zweetbladen. Anders zit je met je benen tegen de buik van je paard,wat wat gladder is. Nu zijn fenders voor een kort zweetblad model wel weer een optie

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:24

Runa schreef:
Een struikelpunt voor mij is alleen dat ik met de cheyenne niet lange buitenritten kan maken, omdat dat dan toch te breed zit en pijn gaat doen in de heupen. Daarnaast wil ik toch graag wat extra steun in de vorm van kniewrongen, maar wel graag zonder dat ik nog een exta stapeltje aan zweetbladen en dingen tussen mij en pony's ronde, ronde ribben heb zitten. (Ik heb bijvoorbeeld wel met de Cherokee gereden, maar dat vond ik niet fijn voelen bij de benen, omdat ik minder mijn paard kon voelen dan ik gewend ben, denk ik.)

Mijn oogjes vielen toen op de Barrydale. Een mooi zadel, enkel zweetblad (volgens mij?), maar wel kniewrongen en zitversmalling (als ik het me goed herinner). Zijn er mensen die zowel een Barrydale als een Cheyenne hebben geprobeerd die een beetje weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen deze twee zadels?

verder heb ik vrij korte pootjes, zijn er meer korte mensen die met een Barrydale rijden en hoe bevalt dat met de toch redelijk lange zweetbladen?

Beetje late reactie, maar ik heb zowel de Cheyenne als de Barrydale gehad. De Barrydale geeft veel meer steun, daarom ben ik destijds overgestapt. Maar inmiddels heb ik een Ghost, omdat de Barefoot zadels helaas echt te breed waren.
Barrydale raad ik ook niet aan met korte pootjes, maar proberen kan altijd. Het is een mooi zadel om naar te kijken!

xyzutu2 schreef:
Ik heb nog nooit gehoord over echte medische bekkenproblemen die door een zadel veroorzaakt werden.

Ik zal vast niet de enige zijn... Maar ik heb echt chronische heupklachten overgehouden aan een stevige bosrit met mijn zadel. -O-

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:31

xyzutu2 schreef:
Voor wie het leuk vindt; hier halverwege de pagina een fotovergelijking tussen Chezz en Hidalgo: http://www.pferd.de/threads/560744-svan ... rd/page216

Conclusie: ze lijken wel heul erg veel op elkaar.. :+

Foto is niet erg representatief voor de hidalgo, die hangt lekker scheef op de stang wat het beeld vertekend. De hidalgo's vind ik ook nogsteeds top zadels, baal nogsteeds dat ik geen barok zadel meer heb. Vond het altijd heerlijk stevig zitten, veel rodeo's mee overleefd.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:36

MissCharlie schreef:
Beetje late reactie, maar ik heb zowel de Cheyenne als de Barrydale gehad. De Barrydale geeft veel meer steun, daarom ben ik destijds overgestapt. Maar inmiddels heb ik een Ghost, omdat de Barefoot zadels helaas echt te breed waren.
Barrydale raad ik ook niet aan met korte pootjes, maar proberen kan altijd. Het is een mooi zadel om naar te kijken!
Toch bedankt voor je reactie! :)

Ik ben inmiddels weer goed in twijfel gebracht, omdat jij en anderen dus ook al zeggen dat de Barrydale voor korte benen niet zo fijn is.. :(

Een stalgenoot had aangeboden dat ik wel met haar mee kon rijden naar Equiday, en nu daar ook een hoop zadels naartoe komen, denk ik dat ik dat aanbod toch maar aanneem, want ik weet het even echt niet meer. :+

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:43

Buitenzinnig schreef:
Ja! Met een lang zweetblad heb je iets meer steun, zeker als je met bv. Rijlaarzen rijdt,dan heb je daar nog wat meer grip aan, dior de lange zweetbladen. Anders zit je met je benen tegen de buik van je paard,wat wat gladder is. Nu zijn fenders voor een kort zweetblad model wel weer een optie

MissCharlie schreef:
Ik zal vast niet de enige zijn... Maar ik heb echt chronische heupklachten overgehouden aan een stevige bosrit met mijn zadel. -O-

Nu twijfel ik wéér. -O-

Barrydale? Lange ghost? Ik maak toch eigenlijk iedere week wel een rit van minimaal 15 km .. Daar wil ik geen heupklachten aan overhouden.

MissCharlie, heb jij evenveel steun aan de Ghost als de Barrydale? Of wat vind/vond je het verschil? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:46

Als je bang bent voor heupklachten, dan zou ik voor zo smal mogelijk gaan en volgens mij zijn er op dit moment geen smallere boomloze zadels te vinden dan de Ghost. Die kun je dan volgens mij ook nog weer smaller maken met zitversmallers, maar je moet natuurlijk wel wat overhouden om op te zitten. 8-)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:53

Runa, zou ik doen! Buiten lilianne en mij zijn er meer stands met zadels!
Xyzutu, voor ghost zijn er geen zit versmallers, wel verkleiners en ophoger aan voorkant.
Sarahilse, lastig he!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:57

gaan proefzitten is inderdaad een goed idee. maar op een paard is het toch weer heel anders...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 23:59

Duhelo schreef:
gaan proefzitten is inderdaad een goed idee. maar op een paard is het toch weer heel anders...

Absoluut!
Je kunt wel een beetje voelen wat je lekker vind zitten, qua hardheid,breedheid etc.
Ik raad ook altijd wel aan eerst te testen

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:02

Zeker! Ik heb natuurlijk een Ghost Quevis gehad, die ging schuiven (reden heb ik nu ook, ligt niet aan het zadel). Die zat fijn, maar gaf me net iets te weinig steun. London bij een week testen vond ik toen al ( :o ) te breed en sowieso niet lekker zitten. Maar hier wordt al aangegeven dat de Lexington ook breed is en niet fijn is voor korte pootjes..

Zal ik mijn paard gewoon meenemen naar Equiday?? :D

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:15

Buitenzinnig schreef:
Runa, zou ik doen! Buiten lilianne en mij zijn er meer stands met zadels!

Dan zal ik haar snel even een berichtje sturen :)
Ik heb er alvast veel zin in :D

Duhelo schreef:

Zeker!

SarahIlse schreef:
Zeker! Ik heb natuurlijk een Ghost Quevis gehad, die ging schuiven (reden heb ik nu ook, ligt niet aan het zadel). Die zat fijn, maar gaf me net iets te weinig steun. London bij een week testen vond ik toen al ( :o ) te breed en sowieso niet lekker zitten. Maar hier wordt al aangegeven dat de Lexington ook breed is en niet fijn is voor korte pootjes..

Volgens mij zitten wij een beetje in hetzelfde schuitje haha.. :')

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:40

Is goed sarah!
Doen we een live passessie (vind de organisatie vast leuk.....)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:41

Kun je mooi laten zien hoe dat gaat toch? :D
Waar je op moet letten enzo.. :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:50

Dat wel!
Laat ik aan Lilianne over,zij is van de pasconsulten.
Regel ik koffie en thee!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 01:30

Buitenzinnig schreef:
Wat leuk, nog een Belg! Kreeg van de week foto's van een Roma op een Belg met de zadeltassen (achterkant staat iets omhoog omdat er geen ruitergewicht op zit, anders sluit het mooi aan)

[ Afbeelding ]

Oooo ze zijn best groot, gaaf!!
Die gaat op m'n wishlist.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 08:17

Runa schreef:
Ik ben inmiddels weer goed in twijfel gebracht, omdat jij en anderen dus ook al zeggen dat de Barrydale voor korte benen niet zo fijn is.. :(

Een stalgenoot had aangeboden dat ik wel met haar mee kon rijden naar Equiday, en nu daar ook een hoop zadels naartoe komen, denk ik dat ik dat aanbod toch maar aanneem, want ik weet het even echt niet meer. :+

Nou ja wat het is, is dat je mogelijk niet met je voeten onder het zweetblad vandaan komt. Ik heb veel lessen gegeven aan kids met de Barrydale en dat was soms wel een dingetje.
Ik zou zeker langsgaan bij Equiday of beter, een passessie aanvragen.

SarahIlse schreef:
Nu twijfel ik wéér. -O-

Barrydale? Lange ghost? Ik maak toch eigenlijk iedere week wel een rit van minimaal 15 km .. Daar wil ik geen heupklachten aan overhouden.

MissCharlie, heb jij evenveel steun aan de Ghost als de Barrydale? Of wat vind/vond je het verschil? :D

De Ghost zit vele malen smaller. Het was echt een enorm verschil. Nu kan ik weer kleine ritjes maken.
Naast de breedte is het verschil dat de Barrydale kniewrongen heeft en mijn Ghost dijwrongen. Die dijwrongen heb ik wel echt nodig voor de steun. Kniewrongen maken voor mij dat ik breder zit. De Barrydale zit wel super veilig en vind ik mooier dan de Ghost. Ook vind ik de leerkwaliteit beter. De Ghost heb ik nu sinds kerst en die slijt veel sneller. Maar helaas is Barefoot voor mij gewoon geen optie meer door de breedte.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:52

Sarah en BZ, Ah, nu vind ik het zo jammer dat equiday zo ver is! Zou ook graag een live passessie zien, ondanks dat ik gewoon blij ben met mijn zadel. Altijd heel erg informatief. :j

MissCharlie, hoe zie jij bij je Ghost het slijten? Ik heb mijn Roma ook van kerst, en vanonder zitten kreuken. Niet dat het eruitziet dat het gaat scheuren ofzo, dat zou erg straf zijn, maar gewoon ja, kreukjes zoals je in kleding zou vinden, maar dan in leer.

BZ, is daar een oplossing voor gevonden of niet? Heb hem in feite zo uit de doos gehaald, het materiaal is vetleer. Niet dat het mij zo stoort hoor, ik zit er toch op :')

Afbeelding
Hier zie je het een beetje.

Wat ik heb gemerkt na de lange rit die ik samen met Jackytje en eyota maakt, is dat mijn Ghost nu net dat beetje meer gevormd is naar haar rug. Hij ligt meteen goed, ipv dat je er eerst op moest gaan zitten voor ie écht goed lag. Hoera voor lange ritten! *\o/*