[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:07

Tja moet je dus wel kussens hebben. := := -O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 00:14

Marcella schreef:

Normaal gesproken komen die met het zadel mee - als je daar vanaf ziet, is dat je eigen keuze....

jomaro

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:20

Bij veel boomloze zadels hang je de beugelriemen aan een ijzer. Zullen die bij andere zadels alleen aan een stukje leer vast zitten?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:14

Bij Barefoot zitten ze aan een grote flap klitteband.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:31

Hoe zitten ze bij de ghost vast dan?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:58

[quote="nienke07"]Bij Barefoot zitten ze aan een grote flap klitteband.[/quote

Welk materiaal is het vps wat onder het klitteband zit?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:07

Uiteraard is de beugelriem haak of ring van metaal - metaal in een zadel is niet te vermijden. Maar als een beugelriemophanging vast zit aan een dik stuk ijzer, dat OVER de wervelkolom heen loopt is dat imo een heel wonderlijk en onwenselijke constructie. Het zit meestal een leren riem (of een sterke stoffen band) of zoals bij Freeform, Barefoot etc. aan een klittenband ding, zodat je de plaats kunt bepalen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:23

nienke07 schreef:
Bij Barefoot zitten ze aan een grote flap klitteband.

Bij niet alle modellen.. Ik had eerst een nieuwe Lexington en die had het wel met verstelbaar klittenband.
Nu heb ik een London en die heeft het niet maar die is een jaartje of 5 oud denk ik. Wel met vps maar niet met klittenband. Hier zit het gewoon vast aan het zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:32

Het meest logische is om de beugelriemhaken gewoon met sterk nylon aan het zadel te bevestigen.
Zoals bij de oudere Barefoots en ook in het binnenwerk van de verplaatsbare stijgbeugelophanging.

Is heel erg sterk, heel erg plat, heel erg flexibel...en zal ook nog eens goedkoper zijn dan ijzer :P
IJzer er tussen doen is echt een heel gek idee, bij iets als een Barefoot ZEER onlogisch omdat ik geen voordelen kan bedenken, wel nadelen :)

Ik denk echt dat het idee van het ijzer is om dat een beetje in een dakjes-vorm te kunnen zetten en daarmee de zitting in de zo gewenste A-vorm te kunnen maken. Iets anders kan ik niet bedenken....

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:49

Citaat:
geen harde onderdelen als een kopijzer of boom; voor optimale drukverdeling is er een metalen boog voor de stijgbeugelophanging in het zadel verwerkt

Net bij hidalgo zadel van de website geplukt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:52

Dat is wel creatief verzonnen.... voor optimale drukverdeling....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:52

pmarena schreef:
Het meest logische is om de beugelriemhaken gewoon met sterk nylon aan het zadel te bevestigen.
Zoals bij de oudere Barefoots en ook in het binnenwerk van de verplaatsbare stijgbeugelophanging.

Is heel erg sterk, heel erg plat, heel erg flexibel...en zal ook nog eens goedkoper zijn dan ijzer :P
IJzer er tussen doen is echt een heel gek idee, bij iets als een Barefoot ZEER onlogisch omdat ik geen voordelen kan bedenken, wel nadelen :)

Ik denk echt dat het idee van het ijzer is om dat een beetje in een dakjes-vorm te kunnen zetten en daarmee de zitting in de zo gewenste A-vorm te kunnen maken. Iets anders kan ik niet bedenken....

Dat is ook wat ik denk ja...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:04

pmarena schreef:
Dat is wel creatief verzonnen.... voor optimale drukverdeling....

:') _O- Hoe stelt ze zich dat voor???? Sorry - het is niet mijn bedoeling iemand te beledigen....maar natuurkundig gezien is dit een wonderlijke gedachtensprong. :o

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:09

Ik heb contact met haar gehad voordat we als online gezet hebben. Maar dit verhaal komt niet van mij

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:10

Stond die citaat al altijd op de website?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:29

_Nelleke_ schreef:
pmarena schreef:

Dat is ook wat ik denk ja...

Mijn idee!

Welke boomloze zadels hebben nog meer ijzer in het zadel? Behalve dan de beugelophang uiteraard.
Daar ben ik wel benieuwd naar!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:32

Vergeet de "kop-ijzers" niet - die zitten in vrijwel elk boomloos dressuur type zadel (tenzij Barefoot met kunststof pommel) soms verstelbaar en soms verwisselbaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:51

Kwetal schreef:
Marcella schreef:

Normaal gesproken komen die met het zadel mee - als je daar vanaf ziet, is dat je eigen keuze....

Maar dat stuk ijzer is niet mijn keuze, maar zal vanmiddag even goed kijken hoe of wat.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:00

Wie weet waar ik allemaal een Barefoot Madrid kan testen?

Krijg mijn hidalgootje toch niet helemaal goed op mijn paard. Heb die pad met inlages gekocht, maar ze heeft waarschijnlijk gewoon niet de bouw voor het dressuurmodel. Dan wilde ik kijken naar een Spaans zadel(van de II-lijn), omdat die naar mijn idee iets groter vallen dan de andere (II-lijn) 17,5 inch zadels en ik een nieuwe Special te duur vind.

Maar toen keek ik verder dan Hidalgo en vind de Barefoot Madrid echt heel erg mooi <3 (en een leuke prijs) maar voor ik dingen verkoop en weer opnieuw koop wil ik graag weten of het past :D

Ohja, mocht ik dan ooit overstappen dan kan ik mijn halfpad gewoon gebruiken onder een Barefoot toch?leuk schaap erbij en klaar is kees!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:05

Laurrren schreef:
Stond die citaat al altijd op de website?

Nee. Dit stond er gister nog niet. Ik vermoed dat dit er op staat nadat Buitenzinnig gebeld heeft om te melden dat wij 'uit de kast' gingen met het ijzer verhaal....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:32

over een metalen beugel gesproken waar de beugelophanging aan zit?
Dit heb ik bij sommige andere boomloze modellen merken ook ondervonden helaas. (was een zadel met lederen boom volgens de fabrikant)
Wat bij dat zadel bij het paard te zien en te merken was? was een afdruk ter hoogte van de beugelophanging in zijn vel/huid. En iets druk rond de wervels (diepste punt van de rug)
ik heb het zadel meteen retour gestuurd naar de fabrikant.

Het kan zijn dat ze dit doen vanwege enig stabiliteit in het zadel te krijgen. er komt namelijk best druk op een beugelriem te staan bij oa opstappen of licht rijden. Maar in dat geval zou je beter een overweging kunnen maken een boomzadel te nemen.
(die verdeeld de druk over een groter deel van de rug)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:54

Wat was dat voor merk zadel dan Nombrado...? En weet je zeker dat er dan ijzer in zat, of is het een vermoeden :)

Het zou me ook niet verbazen als het vaker voor komt.

Om een zadel de vorm te geven van een boomzadel zal de verleiding toch groot zijn om er het 1 en ander verstevigends in te stoppen om dat A-vormige te krijgen denk ik.

Een kopijzer doe je sowieso al snel om te voorkomen dat er druk bovenop de schoft ontstaat.

Mwoah, een boom verdeelt de druk natuurlijk alleen over een groter deel van de rug als het echt goed past.

Zo niet dan komt er erg veel druk alsnog op een zeer beperkte plek. En dan vaak ook nog op een plek waar je die druk juist niet wilt hebben, schoft / schouder / onderrug bijvoorbeeld en dat zal je bij een goede kwaliteit goed gekozen soepel boomloos zadel niet snel hebben :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:00

ja, er zat zeker ijzer in.....ik had hem opengemaakt .... :D
maar je moet zowiezo voorzichtig zijn met beugelophanging en boomloze zadels.
Bescherming er tussen is dus zeker van belang.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:04

Mja, als je zegt dat je zadels verkoopt waar geen harde stukken inzitten, dan vind ik dat je dat gewoon moet doen en niet moet verzwijgen dat er een vrij groot metalen stuk inzit...

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:07

laurrren kan jij het stukje ijzer voelen in je zadel?