SuperSmurf schreef:maar ik moet zeggen dat ik op mijn manege nóóit echt fatsoenlijk les heb gehad. Veel meer dan stap draf en galop leerden we daar ook niet en dan al zeker niet op de goede manier.
Ik denk dat je dat een beetje in perspectief moet zien. Wat is 'fatsoenlijk? In denk dat het gros van de maneges gewoon niet geschikt zijn om 'technisch'te leren rijden. Prima om lichtrijden, beetje sturen en stap draf en galop te leren (B-niveau wil ik het dan nog niet noemen
, eerder het begin van het begin) Maar als je als ruiter meer wil moet je daarna gewoon op zoek naar een particulier paard waar je op kunt rijden of een eigen paard en daar gewoon priveles mee gaan nemen.
Hiermee wil ik maneges niet afkraken (integendeel) maar je kunt van manegepaarden niet verwachten dat ze het ene moment met een bonkende beginner rondhupsen en het andere moment fijn op de hulpen moeten gaan reageren. Overigens zijn in de meeste maneges de paarden ook niet van de allerbeste kwaliteit en hebben ze ook niet altijd de beste opleiding genoten. (in de meeste maneges mogen de paarden ook niet teveel kosten, op zich ook logisch) Als je echt goed wil leren rijden is het voor het leerproces beter als je een goed opgeleid leerpaard tot je beschikking hebt. Eentje die gewoon reageert als jij iets in de goede richting doet. Maar over het algemeen lijkt dan juist weer het idee te heersen dat je meteen een jong paard moet kopen om 'samen te leren' en kennelijk wat te moeten bewijzen ofzo. Rijden op een ervaren leer/Z paard wordt hier op bokt toch vaak op neergekeken. Dan moet je wel een prijzenrijder zijn... Maar goed dat is weer een hele andere discussie
runningkawa schreef:Tot ineens een stalgenote zei, jij hebt je teugels langer...en verhip, ik pakte ze wat korter en het gedonder begon. Later heb ik dat ook op andere paarden bemerkt. Dat ze wat korter toch teveel dwang vinden, ook al is de hand vriendelijk.
Mijn paarden willen ook graag langer. Dan hoeven ze niet zo hard te werken, logisch. Soms verzetten ze zich er wel wat tegen, maar zodra ze sterker worden en het makkelijker aankunnen (en ik concequent blijf
) wordt dat minder. In de hogere klasse moet je gewoon oprichting laten zien.