Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:41

runningkawa schreef:
Maar ze lopen dan wel aan de teugel (ff denkend aan de houding dan, weet niet hoe je die houding anders moet benoemen in schrift)

Nou ik denk dat ik wel weet wat jij bedoeld, maar is natuurlijk lastig zo Knipoog Lopen ze bij jou ook laag rond, ipv zo hoog opgesteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:50

Hoog opgesteld kunnen ze pas als de achterhand ook zakt, dus niet alleen maar die kop erop.. heb ik een hekel aan Lachen
Jomg paard ben ik veel bezig met de gewone houding en de hand volgen naar het vwnw (ff de rest van het lijf buiten beschouwing gelaten)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:52

Ben het wel mee eens, net zoals er een topic was met les van topruiter waar de ruiter het paard onder de teugel moest houden voor de rug boller te maken en achterhand er meer achter te doen.
Zoiets maakt voor mij eigenlijk weinig zin, waar is de klassieke manier gebleven

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:22

Nou hier nog zo'n iemand die jaren op manege heeft gereden vroeger, maar eigelijk niet zo veel heeft geleerd, totdat ik een eigen paard ging aanschaffen. Nu heb ik priveles, en pas sinds een jaar of 2 leer ik te rijden met mijn zit en leer ik meer paardengedrag. Ik stond er vroeger niet bij stil, maar wat heb ik op trieste paarden gereden, waarvan de lichtjes in hun ogen waren gedoofd Huilen
Ik hou niet meer van manege's, er zijn een aantal goede hoor; die pik je er ook wel tussenuit. Daar staat paardenwelzijn nog hoog in het vaandel. Manege's die buitenritten organiseren, waar paarden weidegang hebben, ruime stallen hebben, paarden zien er goed uit, zijn attent en vrolijk, en waar goed en op diervriendelijke manier les wordt gegeven en er veel afwissling is om het voor de paarden leuk te houden. Ik vind het echter veel leuker om mensen te laten rijden bij priveadresjes/privemaneges en laat mensen maar verzorg/bijrijpaarden zoeken. Daar leer je veel meer van over algemeen. Het is wel belangrijk om elkaar er op aan te spreken, dat kan ook op een manier met een iets andere verpakking eromheen. Vind ik niet altijd leuk om te horen, maar ik denk er wel over na als iemand mij kritiek geeft. Ik denk dat de meeste mensen hier op Bokt wel echte paardenvrienden zijn trouwens, en in ieder geval het beste willen voor hun paard/pony. Anders kom je niet op een paardenforum toch? dan wil je wat leren, elkaar helpen en op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:52

SuperSmurf schreef:
maar ik moet zeggen dat ik op mijn manege nóóit echt fatsoenlijk les heb gehad. Veel meer dan stap draf en galop leerden we daar ook niet en dan al zeker niet op de goede manier.

Ik denk dat je dat een beetje in perspectief moet zien. Wat is 'fatsoenlijk? In denk dat het gros van de maneges gewoon niet geschikt zijn om 'technisch'te leren rijden. Prima om lichtrijden, beetje sturen en stap draf en galop te leren (B-niveau wil ik het dan nog niet noemen Haha!, eerder het begin van het begin) Maar als je als ruiter meer wil moet je daarna gewoon op zoek naar een particulier paard waar je op kunt rijden of een eigen paard en daar gewoon priveles mee gaan nemen.

Hiermee wil ik maneges niet afkraken (integendeel) maar je kunt van manegepaarden niet verwachten dat ze het ene moment met een bonkende beginner rondhupsen en het andere moment fijn op de hulpen moeten gaan reageren. Overigens zijn in de meeste maneges de paarden ook niet van de allerbeste kwaliteit en hebben ze ook niet altijd de beste opleiding genoten. (in de meeste maneges mogen de paarden ook niet teveel kosten, op zich ook logisch) Als je echt goed wil leren rijden is het voor het leerproces beter als je een goed opgeleid leerpaard tot je beschikking hebt. Eentje die gewoon reageert als jij iets in de goede richting doet. Maar over het algemeen lijkt dan juist weer het idee te heersen dat je meteen een jong paard moet kopen om 'samen te leren' en kennelijk wat te moeten bewijzen ofzo. Rijden op een ervaren leer/Z paard wordt hier op bokt toch vaak op neergekeken. Dan moet je wel een prijzenrijder zijn... Maar goed dat is weer een hele andere discussie Haha!

runningkawa schreef:
Tot ineens een stalgenote zei, jij hebt je teugels langer...en verhip, ik pakte ze wat korter en het gedonder begon. Later heb ik dat ook op andere paarden bemerkt. Dat ze wat korter toch teveel dwang vinden, ook al is de hand vriendelijk.

Mijn paarden willen ook graag langer. Dan hoeven ze niet zo hard te werken, logisch. Soms verzetten ze zich er wel wat tegen, maar zodra ze sterker worden en het makkelijker aankunnen (en ik concequent blijf Knipoog ) wordt dat minder. In de hogere klasse moet je gewoon oprichting laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:24

Het gaat er dus niet om dat ze minder hoeven ter werken Lachen
Dat is juist een misopvatting
Ook daar de achterhand eronder doe je niet met alleen die voorkant
Ja daar begrens je, maar dan hoef je geen korte teugels te hebben Lachen
Natuurlijk ook geen bogen, maar daar ging het ook niet over Lachen

Ik denk dat ze zelfs meer werken... ze klöten tenminste al niet Lachen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:14

Wbt het leren rijden... Het beste zou natuurlijk zijn als er een begin kon worden gemaakt met het hoe en waarom uitleggen van de hulpen en hoe een paard reageert. Dan gaat het allemaal veel vlotter om een beginneling dingen aan te leren.

Manegepaarden worden inderdaad vaak onderschat, zij geven de kans om fouten te maken (sommige zijn echte rotbokken maar daar leer je dan ook weer mee rijden, ze zijn tenminste doorgaans niet overgevoelig). De stap vóór de verfijning.

Helaas blijven de meeste mensen ook daarna steken in de fase voor de verfijning.

Mooie evolutie van het topic trouwens!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 17:18

runningkawa schreef:
Het gaat er dus niet om dat ze minder hoeven ter werken Lachen
Dat is juist een misopvatting
Ook daar de achterhand eronder doe je niet met alleen die voorkant
Ja daar begrens je, maar dan hoef je geen korte teugels te hebben Lachen
Natuurlijk ook geen bogen, maar daar ging het ook niet over Lachen

Ik denk dat ze zelfs meer werken... ze klöten tenminste al niet Lachen

Mijn instructrice heeft altijd een mooie benaming voor te korte teugels... die rijden met de handrem erop Clown