[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:40

Mooie Haf!!! :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:44

FD-horses, gaaf zeg!

Een vraagje; heb jij toevallig ook last van een opkruipend zweetblad in je knieholtes, vooral tijdens het draven?

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:11

Heb gisteren de Roma getest op mijn Tinker , via de boomloospasservice, heel fijn dat ik hem uitgebreid kon proberen en goed advies kreeg. Ik wilde eerst voor de Barefoot Madrid gaan, maar lag niet fijn op mijn paard en ik zat er niet lekker in. Toen de ghost roma getest, lag als een huis op mijn tinker en ik zat zelf heel stevig, in alle gangen geprobeerd . Fijne smalle en stevige zit en een goede ruggegraatvrijheid. Heb de korte versie besteld. /3

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:12

Gisteren is muppetmayo (nog onwijs bedankt voor het langskomen! )langs geweest met een barefoot cheyenne maat 1, Heather moffet en een ghost firenze (?).

De cheyenne lag netjes op May, maar ik zat er gewoon niet goed in en ze hield haar rug ook erg vast.
Ze was er duidelijk niet erg blij mee...

De Heather moffet (wat een prachtig zadel!) was te wijd voor haar, dus verder ook niet meegereden.

Bij de ghost dachten we dat die te lang ging zijn, maar dat viel mee! Ik vond het een erg fijn zadel, ik kreeg geen last van mijn rug (ik heb vrij snel last van mijn rug) en kon makkelijk recht op zitten. May liep er relatief netjes onder (ze is altijd erg gespannen en dwars onder het zadel, ze is helemaal gecontroleerd door een masseur / osteo en het is niet iets lichaamelijks. Ik denk dat het komt door haar Itiliaanse geschiedenis) en ik vond de paar bokjes / sprongetjes die ze gaf goed uit te zitten.
Ik ga dus zeker een testzadel aanvragen :)

Het enige wat ik me afvroeg, ik had het idee dat de Ghost een beetje strak rond haar schouders / schoft zat. Ik kon aan de rechtkant (terwijl ik er op zat) mijn hand er niet onder krijgen. Iemand een idee hoe dit zou kunnen worden opgelost?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:26

Oshaa schreef:
Bij de ghost dachten we dat die te lang ging zijn, maar dat viel mee! Ik vond het een erg fijn zadel, ik kreeg geen last van mijn rug (ik heb vrij snel last van mijn rug) en kon makkelijk recht op zitten. May liep er relatief netjes onder (ze is altijd erg gespannen en dwars onder het zadel, ze is helemaal gecontroleerd door een masseur / osteo en het is niet iets lichaamelijks. Ik denk dat het komt door haar Itiliaanse geschiedenis) en ik vond de paar bokjes / sprongetjes die ze gaf goed uit te zitten.
Ik ga dus zeker een testzadel aanvragen :)

Het enige wat ik me afvroeg, ik had het idee dat de Ghost een beetje strak rond haar schouders / schoft zat. Ik kon aan de rechtkant (terwijl ik er op zat) mijn hand er niet onder krijgen. Iemand een idee hoe dit zou kunnen worden opgelost?

Was dat probleem met die schouder alleen aan de rechterkant? Of heb je links niet geprobeerd?
Kan het zijn dat hij te strak was aangesingeld? Foto's waren handig geweest.... :o Of misschien lag hij toch iets te veel naar voor? Maar wanneer je paard er probleemloos mee liep? Overigens bestaat er ook een iets kortere versie - wellicht past dat beter als je zelf ook niet al te groot bent

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:45

Citaat:
Was dat probleem met die schouder alleen aan de rechterkant? Of heb je links niet geprobeerd?
Kan het zijn dat hij te strak was aangesingeld? Foto's waren handig geweest.... :o Of misschien lag hij toch iets te veel naar voor? Maar wanneer je paard er probleemloos mee liep? Overigens bestaat er ook een iets kortere versie - wellicht past dat beter als je zelf ook niet al te groot bent

Volgende keer maak ik zeker een foto! Mijn camera is recentelijk kapot gegaan en ben totaal vergeten er een te lenen...

Het probleem was alleen aan de rechterkant, links ging iets moeilijk, maar makkelijker dan op rechts. Het zou heel goed kunnen dat ze wat scheef is... May heeft redelijk veel schoft en vrij weinig bespiering op het moment, wat een grote rol speelt.
De singel zat redelijk los, dus denk niet dat dat het probleem is geweest.
Teveel naar voren zou kunnen, al had ik niet het idee dat die verder naar voren lag dan de BF. Maar als ik er een ga kopen wil ik ook de iets kortere versie doen. Ik denk dat dat wel moet passen :)

Ik snap dat het lastig is om te beoordelen zonder een foto ;). Ik vroeg me voornamelijk af of het is iets wat vaker voorkomt bij de ghost, omdat die geen harde delen bevat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:24

Zonder foto idd lastig te beoordelen. Persoonlijk zou ik me vasthouden aan wat het paard aangeeft prettig te vinden (en waar je zelf ook ontspannen op kunt zitten) Misschien dat een ander type pad al wat verlichting kan brengen (Bijvoorbeeld HAF) Goede druk resultaten zijn al gevonden met de Christ en de Grandeur. Die laatste maakt nu ook een speciale vorm voor Ghost. Maar wanneer jouw achterwerk niet al te zeer aanwezig is, dan lijkt me dat je met de piccolo (kortere) Ghost al een eind op weg bent.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:58

Oshaa schreef:
Gisteren is muppetmayo (nog onwijs bedankt voor het langskomen! )langs geweest met een barefoot cheyenne maat 1, Heather moffet en een ghost firenze (?).

Fanzolo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:41

Buitenzinnig schreef:
Bedankt Kwetal!

De Agnello is er.. Mooi!!

[ Afbeelding ]

Volgende week eerst zelf even testen! Ben benieuwd!

Ff een extreem late reactie maar omg kwijl <3
Verlanglijstje materiaal dit. Al zou ik ook graag een (sier)knop er op willen voor een iets meer western-look. Zou de fabrikant zoiets echt niet willen/kunnen maken voor de westernverslaafden onder ons? :o O:)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:01

Wubwub we mogen voorstellen doorgeven aan kwetal over een western zadel.

Ze zaten nog even met het probleem dat de ghost flexibel is en een fork dat zou weghalen.
Maar een leren knop op het flexibele gedeelte van de ghost moet toch te maken zijn.
E.v.t dan overtrokken met een bont :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:19

Owwww cool, daar had ik overheen gelezen!

Een functionele knop lijkt me niet te doen inderdaad, maar een sierknopje op de al bestaande 'pommel' voor de looks lijkt me wel wat. Podium doet dat bijvoorbeeld met een aluminium knop die je er op en af kan schroeven. Eventueel nog wat lederen vetertjes voor de sier en uiteraard bijpassende fenders met beugels en ik ga dik sparen hoor <3

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:33

Even wat ideeën gevraagd aan iedereen hier;

Mijn nichtje heeft een ijslander met een redelijk normale schoft. Zij had een zadeltje gekocht enkele jaren geleden dat nu toch niet goed blijkt te liggen, en ze wil graag over op een boomloos, liefst een Barefoot type.

Nu is dit de situatie: zij en haar moeder hebben niet veel verstand van zadels, ook niet van boomloos. Ze weten niet zo goed wanneer een zadel goed ligt.
Haar budget ligt tussen de 300-500 euro.

Ze hebben mijn hulp gevraagd of ik weet wat ze voor zadel moeten kopen, liefst tweedehands.
Gezien zij in Friesland wonen en ik in Nijmegen, kan ik hen eigenlijk alleen online helpen.
Haar IJslander heeft net zo'n korte rug als mijn IJslander, daardoor ben ik bang dat een Barefoot niet gaat passen, ook een maat 1 niet. (Mijn nichtje haar kont past wel in een maat 1).

Hebben jullie tips voor een zadel binnen haar budget en voor korte ruggetjes?

Ik zat te denken aan Ghosts, Buitenzinnig, maar die zijn misschien snel te lang?
Omdat jij in de buurt zit is het natuurlijk wel ideaal, dan kan ik ze adviseren om jouw passervice te 'bestellen' en dan weten ze sowieso of er iets goed ligt.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:48

Afbeelding

Inmiddels heb ik mijn barefoot cherokee +/- een half jaar en heb ik daarmee mijn puppy-pony ingereden. Ik herinner me nog maar al te goed hoe mijn eerste ritjes op het zadel waren. Niet mijn ding :o. Inmiddels zijn we een heel aantal ritten verder en moet ik toch echt zeggen dat ik erg fijn in het zadel zit. Af en toe gaat mijn pony nog wel eens plots op de rem, en dan merk ik wel dat ik minder steun heb dan met een boomzadel, maar dat is het enige. Ik ben er erg blij mee dat ik niet heb gekozen voor een boomzadel, omdat ik dat oneindig het zadel zou moeten aanpassen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:16

Mooi hoor, Rachel! Je hebt er een hele nette houding op!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:08

Hallo allemaal,

ik heb een barefootsa london gehad maar helaas is die woensdag nacht gestolen. Ik ben nu opzoek naar een nieuwe, maar ik kan me herinneren dat ik ooit een foto gezien heb van een bruine barefoot london. Iemand die mij hieraan kan helpen? En misschien iemand die weet waar je een bruine barefoot london kan kopen?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:38

Een knop aan je zadel is ook wel héél handig om je te teugels en leadrope aan vast te binden, een tasje eraan en je kunt je er ook aan vasthouden :o

Ik kwam als westernruiter toch weer bij een Barefoot uit. Zover ik weet zijn er niet zo gek veel boomloze merken met een western model, of ze zijn erg duur/ niet zo mooi.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:12

wat is dt toch met die knop??? Denkt iedereen nou echt dat dat mooi is?? (op een Ghost) Heb je dat sneue ding wel eens gezien op de laatste Christ??? Lijkt wel een konijnenpootje met een zilveren plaatje er op....
Fenders en veters is geen enkel probleem

Mooie foto!!!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:13

Kwetal schreef:
wat is dt toch met die knop??? Denkt iedereen nou echt dat dat mooi is?? (op een Ghost) Heb je dat sneue ding wel eens gezien op de laatste Christ??? Lijkt wel een konijnenpootje met een zilveren plaatje er op....
Fenders en veters is geen enkel probleem

Mooie foto!!!

_/-\o_
Ik dacht precies hetzelfde :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:34

Hahah ja die op de Christ is wel echt lelijk inderdaad...
Maar toch ben ik erg fan van een westernmodelletje :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:05

Wie een echte Ghost in zijn handen heeft gehad begrijpt dat die pommel heel anders is dan de pommel van een Podium of een Barefoot - daar heeft een beetje fatsoenlijke knop geen houvast op - dan krijg je ook de konijnenpootje ervaring (vrees ik) :\

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:42

ik kon aan mijn ghost prima een leadrope binden hoor en het handvat vind ik super bij een noodstop of bokkensprongen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:39

Ik heb nooit een ghost in mijn handen gehad. Omdat er geen western model van is valt dat merk voor mij af. Ik rijdt wedstrijden dus een vaste knop is gewoon verplicht en verder moet het zadel ook wel lijken op een normaal western zadel. Veters vind ik weer helemaal niet mooi, dus misschien knip ik ze nog van mijn bf af. Hoewel het wel weer heel handig is om je jas mee vast te binden op buiten rit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:15

Vandaar ook mijn twijfels om een Ghost om te bouwen tot western model -het is het gewoon "net niet", Cindy.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:38

Mooie foto's komen er voorbij +:)+

Ik vind een knopJE ook wel handig hoor, liever een knopje dan een pommel :j
Idd. om vanalles achter te hangen enzo.

Zit wel al maanden (met tussenpozen) te bekvechten met de bazin van Barefoot over die schaap-Arizona met dikke zachte dijwrongen die in de maak is, ze wil elke keer het knopje er af halen maar dat wil ik niet :P

Ze twijfelt erg over een pommel of het HDR handvat, maar ik wil gewoon die knop -O- Dat het toch een westernmodel blijft :j Maargoed er is ook nog twijfel over Western of Engelse singenstoten, daarbij neig ik dan weer naar Engelse :P Omdat je daar gewoon veel meer soorten singels voor hebt :)

Ik zag nog mensen die meerdere zadels testen (rijden) in 1 sessie. Daarbij nog als tips: het gedrag van het paard kan natuurlijk niet alleen door het betreffende zadel veranderen maar ook door de situatie. Het komt best wel regelmatig voor dat een paard het na een paar zadels zat wordt en vervelend gaat doen, dat hoeft dan niet door het zadel te komen dat er op dat moment op ligt. Net zoals het niet zo hoeft te zijn dat die met het laatste zadel het lekkerste loopt doordat dat het beste ligt, maar misschien is die dan gewoon door de voorgaande rij-tijd inmiddels een stuk warmer of soepeler geworden in het lijf :P

Of het ene zadel werd met een ander dekje geprobeerd dat het paard veel beter bevalt....dat soort dingen. Heb bijoorbeeld wel gehoord dat mensen bvb. per-sé een Classic Cherokee wilden omdat hun paard daar beter onder liep / zij daar lekkerder op zaten dan onder een normale Cherokee, hihi. Terwijl die zadels in principe ècht hetzelfde zijn bij mij in de voorraad hoor, alleen de afwerking waar je tegenaan kijkt is anders :P

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:18

En probeer ze dat maar eens vriendelijk uit te leggen Pmarena! Hahaha.

Engelse singelstoten aan de schaap-Arizona lijkt me inderdaad veel makkelijker qua singelkeuze dan western. Ik ben echt heel benieuwd hoe hij wordt! Is het een-op-een kopie van jouw zadel of gaan ze er nog dingetjes aan verbeteren/aanpassen?