voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:40

Dekjes zijn niet spannend hoor , ik zag zo even snel een Lexington pad langskomen geloof ik , 2x een Christ pad zwart voor Cheyenne of eventueel Cherokee , nog een Cheyenne pad geloof ik...allemaal saai zwart :P

Maar ik ben nu de laatste zadels er op aan het zetten en dan vind ik het wel weer eens welletjes voor vandaag , morgen de rest hoor , ik heb toch altijd al zo'n hekel aan die losse zooi om er op te zetten :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:53

Dekjes komen hier ook erg van pas, haha, eentje die onder 'n maat 0 past... dan maakt de kleur niet eens uit!

Ik heb nog fenders liggen die we niet gebruiken, maar dan zou ik met m'n zusje moeten overleggen of die weg mogen. Ze zijn wel van barefoot trouwens :))

Zadels hier... eh even denken:
- beauty 14" (ik heb de kussens opnieuw gevuld)
- pannekoekje waarvan ik de beugelophanging heb gerepareerd
- trekpaardzadel (miskoop, voor verzorgpaard maar ik bleek toch niet te mogen rijden)
- wintec 500 newmarket (was van zusje, nieuw gekocht, heel weinig gebruikt)
- thorowgood oud dressuurmodelletje (kussens vastgezet)
- merkloos vzh (super pasvorm, helemaal correct ding, beste koop ooit voor 50,- )
- Kunststof 12" zadeltje (verkocht met verzorgshetter mee)
- bruin ouder zadel met gebroken boom waar iemand een stoel van is gaan maken

- Kadet met gebroken boom (tja, waarom heb ik die? Om te voorkomen dat iemand 'm zou gebruiken denk ik)
- Stubben die scheef bleek (zelfde verhaal als hierboven)
- dressuurzadel met gebroken boom (die ik al maanden open heb liggen omdat ik 'm 'bijna' gerepareerd heb :o )
- oud handgemaakt zadeltje dat in twee stukken ligt omdat ik de kussens wilde opvullen maar waar nooit iets van gekomen is
- zadel dat uit elkaar valt (waarom ik die nog heb??)
- zadel dat wacht om opgevuld te worden
en dan nog
- wintec 500 donkerbruin (te koop)
- thorowgood Griffin Endurance (in gebruik voor mijn pony)
- Cheyenne dry-tex maat 0 (gebruik op zusjes pony)

Kom op 17... Maar dan speel ik ook een beetje vals omdat de eerste 8 inmiddels weg zijn. Er zit ook veel troep tussen. Maar je kunt wel zeggen dat ik me er voor interesseer ;) Vaker bij een zadelmaker meegekeken, laat het hem elke keer checken wanneer ik een grotere reparatie gedaan heb. Maar heb echt al veel leer genaaid. Van stijgbeugelriemen tot teugels, tuigen en dus zadels. Maar sowieso veel paardenspullen liggen die ik graag kwijt wil. Heb geluk (en geduld) gehad met de zadels, gelukkig een stel duurdere/meer bruikbare kunnen verkopen.

sorry trouwens voor mijn laaange post :o Zal 'm even verkleinen, dit is wel een beetje offtopic ook...

Ik voel trouwens met je mee pmarena! Heb er ook een hekel aan om alle spullen te moeten fotograferen, op de computer zetten, uploaden, beschrijvingen maken enz enz. Daarom heb ik ook nog nooit echt wat op mp gezet, omdat je daar alles apart in een ad moet zetten. Of iig, dat helpt enorm om gevonden te worden heb ik het idee. Ik zit ook altijd in de knoei met mp, want krijg geen spaties in m'n zoekertje :o? :')

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:04

Nadelen:
-idd dure dekjes
-glijdt heel erg (aan het begin)

Voordelen:
-zit heerlijk
-je valt er minder gauw af (je zit tussen 2 'heuvels')
- goed voor de paardenrug (heel goed zelfs)
- past bijna altijd
- enz.

Kortom heerlijke zadels!! Echte aanraders!!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:48

boomloos zadel goedkoper las ik hierboven ergens? nou zo super goedkoop vind ik ze ook weer niet....
En qua dressuur rijden zijn ze toch niet echt optimaal lijkt me.....

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:48

KyaraMyBest schreef:
Nadelen:
-idd dure dekjes
-glijdt heel erg (aan het begin)

Voordelen:
-zit heerlijk
-je valt er minder gauw af (je zit tussen 2 'heuvels')
- goed voor de paardenrug (heel goed zelfs)
- past bijna altijd
- enz.

Kortom heerlijke zadels!! Echte aanraders!!

Hier niet hoor :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:26

Yvonne1313 schreef:
boomloos zadel goedkoper las ik hierboven ergens? nou zo super goedkoop vind ik ze ook weer niet....

juist wel, omdat die stijve boom niet in de weg zit. ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:36

Yvonne1313, juist omdat die onbeweeglijke boom er niet is is het erg fijn voor je paard.
Het ziet er alleen iets anders uit dan een boomdressuurzadel.
En als ik bijvoorbeeld vergelijk met een kwaliteit ijscozadel, dat altijd boven de 1000 euro ligt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:29

iemand hier een London?

heb net een topic geplaatst over zadeldrama's...
qua boomloos/barefoot is de london een zadel dat ik nog wel zou willen proberen eventueel

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:12

Over dat schuiven ben ik het ook niet eens.
Dit zadel schuift juist NIET ,, en mijn boomzadel schoof naar achteren.
Apinc loopt er veel ruimer onder.. heel veel schoudervrijheid.

Ik had een maand nodig om eraan te wennen ... maar nu loopt Apincy er super onder en ik vind het fijn!!
Alleen springen durf ik niet met mijn Cherokee
Heeel misschien ga ik aankomende week een HAF Allround pad bestellen.. de blauwe vind ik zooo mooi.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:31

Yvonne1313 schreef:

Als je een dressuur variant hebt zitten ze beter dan een boomzadel hoor, je zit is ook niet gedwongen,wat je in een boom zadel dus wel hebt, en probeer jij maar voor 600 een goed[geen rommel dus]dressuur zadel te vinden.Voor een geod boomdressuur zadel kom je al snel op 900 en dan heb ik het wel over de goedkopere merken en dan heb je vaak alle problemen die een boomzadel met zich mee brengt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:21

mijn mooie blauwe hafpad is binnen!!! Maar hij ligt bij de buren, omdat wij er niet waren vandaag, en die zijn nu niet thuis,grrr

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 23:18

Oh Balen!!! Als je hem hebt wel foto's maken he Tamara?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 00:25

Oh gaaf nu al binnen!!!!!!!!!

Zeg ff vraagje he: hebben jullie ook een beetje dat jullie barefoot van achteren niet helemaal aansluit met lichtrijden?? Dat ie ietsje naar voren lijkt te kieperen??

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:00

Gelukkig niet :n
Ik had dit met onze oude zadels, en ben hier nogsteeds altijd bang voor :=
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boooo op 25-06-11 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:02

ivonne85 schreef:
Oh gaaf nu al binnen!!!!!!!!!

Zeg ff vraagje he: hebben jullie ook een beetje dat jullie barefoot van achteren niet helemaal aansluit met lichtrijden?? Dat ie ietsje naar voren lijkt te kieperen??

Nee, geen last van..
Afbeelding

Hoe oud is je zadel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:05

En de buren zijn vanochtend vroeg weggegaan en zijn nu 3 weken op vakantie , of... ? :P

Het loskomen van de achterkant van het zadel komt wel vaker voor , op zich maakt dat weinig uit bij een Barefoot , je wist toch al dat die achterkant niet draagt tenzij je er zelf op zit , dus er veranderd verder niks.

Bij een boomzadel is het een slecht teken omdat je dan weet dat de voorkant dieper in het paard gedrukt wordt , maar bij een Barefoot is het simpelweg dat er geen gewicht rust op de achterkant en daardoor het achterste stukje wat los kan komen , het is niet meteen zo dat je zadel dan in zijn geheel zo scheef ligt :)

Het kan wel betekenen dat je pommel wat te groot is of je zadel in verhouding wat aan de lange kant is , omdat de eigen ronding van het zadel niet helemaal overeenkomt.

Eerder kans op wat rommelige haartjes ook. Maar het ziet er vooral een beetje lüllig uit , dat is eigenlijk nog het ergste :o

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:10

Ik heb trouwens nog een oude zweetplek foto voor de mensen die dat leuk vinden. :)
Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:13

ik moet werken,haha, baal baal!! Maar hij is er, ze brachten hem gister nog. Zal hem straks op peerd knallen!

komen daar die rommelhaartjes van bij ons misschien? Zadel is een tikkie lang op karev, en ik heb een L pommel, in stilstand lijkt het zadel iets voorover te kiepen, maar de l sluit wel mooi aan op de rug.

Booo, is er aan de rechterkant een stukje droog gebleven? Zo hebben wij dat ook, daar zit dus een oude drukplek bij karev

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:14

@Pmarena, kan jij me misschien adviseren?
Ik rijd nu met de Cheyenne Dry-tex. Maar de laatste maanden krijg ik elke keer rugpijn na het paardrijden. Geen idee waar het aan ligt, maar het kan dus zijn dat ik toch niet genoeg steun heb aan mijn zadel.. Ik heb meerdere afwijkingen in mijn rug, waardoor dat dus een hele zwakke plek is..
Ik heb Marcel Otten al gemaild, maar ik vraag het ook nog maar even jou, ik het de moeite waard om een zadel met meer steun te proberen? Dus de london/lexington/cherokee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:15

Heb je even wat rij-foto's voor me ? Ik weet wel dat ze her en der staan maar dat is voor mij wat makkelijker als je er wat achter elkaar wilt zetten :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:19

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:29

@Karev, Nee hoor, niks drooggebleven :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:00

Nou voorover kiepen doet ie nou ook weer niet..... Maar ik rij met de zachte en stevige inlages in 1 pad.
Ik heb de L pommel nodig voor Apincy.
Misschien leg ik het zadel wel te ver naar achteren.... dat zou ook nog kunnen.
Thanx voor de reactie's btw.
En op de vraag hoe oud mijn zadel is: 1 maand.
Heb hem nieuw gekocht bij Marcel van equixantos.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:02

ivonne85 schreef:
Nou voorover kiepen doet ie nou ook weer niet..... Maar ik rij met de zachte en stevige inlages in 1 pad.
Ik heb de L pommel nodig voor Apincy.
Misschien leg ik het zadel wel te ver naar achteren.... dat zou ook nog kunnen.
Thanx voor de reactie's btw.
En op de vraag hoe oud mijn zadel is: 1 maand.
Heb hem nieuw gekocht bij Marcel van equixantos.

Dan kan het wel zijn dat het beter wordt als hij wat ouder is en meer gevormd is naar je paard.. :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:06

oke
dankje
Nou weet je mijn lieve hafje heeft de mode om altijd 1 keer onderweg te plassen.

Maar meneertje is soms zo irritant dat hij steeds wil stilstaan en in de plashouding.
Daarom schuift het zadel automatisch wat naar achteren achter zijn schouderbladen.
En daarom lijkt dan dat hij niet aansluit.
Maar hij loopt er verder super goed onder.
:D