[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:03

Ahh, opgelost :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:32

Buitenzinnig schreef:
Ahh, opgelost :)

De inlagen??? :+

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:22

Hoi allemaal!

Ik heb nog helemaal niks in dit topic gelezen, maar ik stel maar gewoon m'n vraag.

Ik heb een jonge fjord (nu zo'n half jaar ohz) en mijn zadel is eigenlijk niet zo fijn.

Hiervoor heb ik een oudere fjord gereden met een barefoot chayenne. Nu hoorde ik dat een jong paard beleren beter met een boomzadel kan. (daarom destijds mijn keus om voor een gewoon zadel te gaan) Maar nu ligt m'n zadel niet helemaal lekker.

Wat vinden jullie, kan ik met een jonkie met een boomlooszadel gaan rijden? (uiteraard word ik dan ondersteund door een zadelmaker die daar verstand van heeft).
Mijn instructrice is helemaal van de boomzadels, die kan mij daarom geen advies geven.

Hij wordt in mei dit jaar 5. :)

Dankjewel vast!

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:24

Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom beleren mét boom beter zou zijn ??
Juist andersom zou ik eerder denken.

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:26

DubbelDun schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom beleren mét boom beter zou zijn ??
Juist andersom zou ik eerder denken.

Haha ik had nog helemaal geen ervaring met jonge paarden. Ik heb op dat moment aangenomen wat me verteld werd.
Maar dat is al gebeurd, dus ik ben wel benieuwd naar de meningen om hem verder door te rijden met boomlooszadel :D

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:31

Ik zou niet weten waarom niet?
Ik heb een paar jaar geleden een jonge PRE hengst in-en door gereden met een Ghost zadel..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:31

Omdat boomloos veel vergevingsgezinder is qua pasvorm, het vaak aanpasbaarder is en de meeste paarden er gewoon beter onder lopen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:49

Ik heb m'n 4 jarige zadelmak gemaakt met een London. Was er een ideaal zadel voor. Groot draagvlak, inderdaad materiaal wat zich naar paard vormt en niet zo star als boomzadel. Zag dat in het boek van Lisanne Thomas, doet zij ook zo. En een groot voordeel, de pommel werkte als een ideaal bokriempje, deze heeft me al een aantal keer gered. Helaas kon ik er m'n benen niet goed in kwijt, iets te lange stelten en paard is nog erg smal qua buikomvang. Heb toen m'n Barrydale van m'n andere paard erop gelegd, daar zat ik veel beter in. Helaas wilde dit paard slecht gaan draven met beide zadels, daarom ben ik inmiddels toch overgestapt naar een hele goede aanpasbaar boomzadel waar dit paard wel fijn onder draaft. Ligt dus ook aan je paard wat hij fijner vind.
M'n andere paard is inmiddels met pensioen en heb hier nu dus 2 werkeloze Barefoots liggen. Heb deze nu tijdje in een 2e hands te koop ruitershop liggen met alle losse spullen erbij, maar geen animo voor lijkt wel. Boktmarkt proberen of iemand nog een andere optie waar ik meer de boomloze doelgroep bereik? De Barrydale is wel 2 jaar gebruikt, maar de Londen nog als nieuw, en wil eigenlijk van alle boomloze spullen af omdat het niet meer gebruikt wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:00

Probeer deze Fb-groep eens; ruil en verkoopplaats barefoot/boomloos/bitloos producten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:38

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:00

Ik heb vandaag voor het eerst met een halfpad gereden. Ik merkte aan het paard eigenlijk weinig verschil in vergelijking met een normaal pad.

Het zadel heeft naar mijn idee niet geschoven met de nieuwe constructie. Wel hoopt het dekje zich wat op :\

Afbeelding

Ik heb begrepen dat het halfpad onder het normale dekje hoort. Kan het kwaad om eens te proberen hoe het gaat met de halfpad direct onder het zadel?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:11

Dan heeft halfpad zeer weinig tot geen nut als je hem tussen dekje en zadel doe. ;)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:24

Ik heb mijn fjord doorgereden met de stella. Nu heb ik een cherokee, ben ban boomloos naar boom naar weer boomloos gegaan.

Mijn tinker rijd ik door met de cherokee. Maar ben aan het kijken voor een cheyenne. Omdat ik bij de cheyenne niet mijn benen kan afsteken. Mijn tinker is heel rillerig als ik mijn benen aanleg.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:34

Afbeelding

Ik heb nu al even dit zadel en kan voorzichtig zeggen dat het eindelijk goed bevalt. Ik was er even huiverig voor zeker gezien mijn ervaring vroeger met hetzelfde paard. Maar da spreken we over ruim 10 jaar en paar 100 kilo geleden hihi. Ze kreeg in begin wel wat drukking maar sinds we de heavy duty inlagems hebben en ik er een dun dekje onder heb gaat het goed. Zonder dekje al even niet geprobeerd maar dan kreeg ze eerder plekke op de overgang van bont naar dekje. De mattes was voor nu even een te grote investering en voor nu werkt dit goed. Ze loopt echt super fijn eronder wat ik stiekem echt niet had verwacht. Kijken of de osteopaat mijn idee ook bevestigd.
Voor mijzelf is het minder en ga ik eens een hipsaver proberen. Ik heb veel.last van mijn onderrug, heupen en liezen sowieso en het zadel helpt hier niet mee. Maar zolang het voor het paard werkt ga ik voorlopig niet wisselen. Ben allang blij dat dit nu zo goed gaat!!

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:29

Ik heb een vraagje over de barefootpad die onder de cheyenne hoort. Kan deze pad ook onder een gewoon zadel gebruikt worden? Of is een normale sjabrak dan beter.
Ik rij nu met een cheyenne, en vind het nog niet erg prettig. Het glijd naar voren, en ik krijg snel last van mijn rug. De beugels lijken te ver naar achter te zitten, ondanks het feit dat ik ze zo ver mogelijk naar voren heb geplaatst met de velcro.
Ook lijkt het zadel zo hoog op zijn rug te liggen? Of is dat nieuwigheid? (Nieuw lederen cheyenne)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:35

Heb je iets van foto's Quro? Dat denkt wat makkelijker mee :)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:39

Zal ik gaan maken, dank je!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 11:42

Dan het beste recht van opzij met hele paard er op, voor / na / tijdens rijden waarbij goed op beeld staat welke problemen je ervaart, want die kunnen verschillende oorzaken (en dus ook oplossingen) hebben :)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:11

Ik heb dankzij jouw linkje onderin je quote al een antwoord gevonden.
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel-ligt-erg-hoog/

Weet jij of de pad voor de cheyenne onder een normaal zadel kan? Voor mijn dochtertje van 8 wil ik liever een normaal zadel omdat ze nog beginner is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:20

Tja (bijna) alles kan, de praktijk moet uitwijzen of het er lekker onder ligt :)

Overigens leer ja als beginner vaak sneller & beter rijden en vooral zitten op een Barefootje dan op een boomzadel hoor, omdat je het paard beter voelt en dus ook beter kan volgen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:08

Citaat:
Overigens leer ja als beginner vaak sneller & beter rijden en vooral zitten op een Barefootje dan op een boomzadel hoor, omdat je het paard beter voelt en dus ook beter kan volgen :)

:j +:)+ Mee eens - of een goede barebackpad etc. Zadels met boom "sturen" de ruiter meestal en op boomloos leert een kindje gewoon zitten in plaats van verkrampen. Als het om "te breed" gaat zou je een zitversmaller kunnen gebruiken, of een Ghost - die zijn heel smal en ook in kindermaat leverbaar. Maar in de praktijk zit zo'n kind geen hele dagen te paard, dus met heupjes uit de kom zal het meevallen.... ;)

Quro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 14:17

Dank jullie voor jullie antwoorden. :-)

Ik heb voor haar een hipsaver, die vond ik zelf nu nog niet zo prettig, wellicht beter als het zadel wat ingezakt is.
We hebben sinds zondag een geweldig leuke Fell pony en hij heeft een erg rond buikje maar nog smalle schouders. Zit nog wel werk in, maar de komende 30 jaar krijgen we het vast helemaal voor elkaar. Alle tijd, liefde en geduld.

Ik zag wel dat de afdruk na het rijden goed was, zoals aangegeven op de Barefoot site. Touwtestje zal ik komende week ook nog even doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:57

Zijn er al mensen die de softwalk van Barefoot geprobeerd hebben?
Dat lijkt me een kruising tussen een cheyenne en de ride on pad?
Die laatste heb ik en vind ik zalig!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:58

Nope het is meer een Cheyenne gekruist met een Lazy Mountain / Happy Valley :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:00

Oké, ik dacht dat de “ blokken” zoals die van de ride on pad waren.
Zijn ze qua gevoel en plaatsing vergelijkbaar?