voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:31

buitenzinnig : ik loop het liefst op kisten :+
maar ik ga wel met je mee in het verhaal ;)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:02

Ik heb vandaag de Hidalgo Venice II ontvangen als testzadel voor mijn korte, rondgeribte, schoftloze paardje. :))

Vandaag even kort in de bak stap, draf, galop en wat basis dingetjes geprobeerd en tot nu toe ligt hij als een huis. Ik zit er ook goed in, we gaan waarschijnlijk morgen een kort buitenritje proberen. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:27

Mensen hier ervaring met Becidor heb daar namelijk een Arizona Nut aangevraagd als testzadel. Ben benieuwd of de beugels kort genoeg kunnen. :=

Wil het toch weer proberen een barefoot zeker nu hij zo smal is geworden. Bevalt het zadel dan word het uiteindelijk wel de Arizona Rose. :j :~

Maar eerst mijn equiflex verkopen. :D

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:34

Ik heb ervaring met Becidor en die is heel positief :D Ik heb bij haar een zadel getest en een aantal dingen gekocht.
Prima service hoor. Ik ben heel tevreden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:16

Berdien schreef:
Ik merk juist dat mijn paard fijner en beter loopt onder mijn nieuwe boomzadel. Puur omdat ik er beter in kan zitten. Hij beweegt ruimer en gelijkmatiger. Ik ben helemaal pro-boomloos, mits het voor ruiter en paard werkt. Bij mijn merrie werkte het vlekkeloos, bij hem niet. Dat geeft niet, haar heb ik heel intensief kunnen trainen met een boomlooszadel, ik zat als een huis en wat ze ook uitvrat, ik bleef wel zitten. Mijn ruin (haar zoon ;) ) beweegt echter zo groot en gewoon.. veel :+ dat het boomloos niet uit te zitten is. Bevestigd door twee andere -goede- ruiters, die zelfs op het boomzadel moeite hadden met hem uit te zitten in draf.

Sylva, stap je op met een krukje of vanaf de grond?

hier net hetzelfde (had ik al gezegd he :D)
Belangrijk volgens mij is dat je kijkt naar de passende combinatie. Ik heb ook jaren pro-boomloos geweest (en ben dit nog altijd), maar heb helaas al een van de twee paarden waarbij het gewoon niet werkt (toch niet in combinatie met mij :D)
Nu heb je tussen een boomloos en een boomzadel ook nog tussenwegen. (flex zadels, aanpasbare zadels, etc)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:28

Buitenzinnig misschien staat het wel ergens maar waarom worden er geen ghost zadels meer gemaakt. Kan je nog wel aan b.v. beugelriemen of de speciale dekjes komen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:34

vind het toch raar dat mensen gaan zoeken naar pads voor het minder schuiven als het opstappen van de grond het probleem is.... opstappen moet eigenlijk gewoon met een krukje.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:57

unihorses schreef:
vind het toch raar dat mensen gaan zoeken naar pads voor het minder schuiven als het opstappen van de grond het probleem is.... opstappen moet eigenlijk gewoon met een krukje.

Of met een opstaphulpje, voor als je je krukje niet mee het bos in wilt zeulen :o

Citaat:
Buitenzinnig misschien staat het wel ergens maar waarom worden er geen ghost zadels meer gemaakt. Kan je nog wel aan b.v. beugelriemen of de speciale dekjes komen?

De fabrikant is er stomweg mee opgehouden.... voor zover ik weet heeft Grandeur een vormpje van het dekje en de andere onderdelen heb ik in de 2 jaar dat ze opgehouden zijn, al aan Jan en Alleman uitgedeeld, dus daar kan ik je helaas ook niet meer aan helpen. :n

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:15

Buitenzinnig schreef:
unihorses schreef:

Of met een opstaphulpje, voor als je je krukje niet mee het bos in wilt zeulen :o

Citaat:

De fabrikant is er stomweg mee opgehouden.... voor zover ik weet heeft Grandeur een vormpje van het dekje en de andere onderdelen heb ik in de 2 jaar dat ze opgehouden zijn, al aan Jan en Alleman uitgedeeld, dus daar kan ik je helaas ook niet meer aan helpen. :n

verkoop praatjes :D :')
ben bang dat dat hulpje nog niks voor mij uitmaakt maar goed :P ( heb nu een houten kruk gemaakt van 100 hoog :o hoef alleen met been uit te stappen, en ik zit :D d'r rug zit nog niet eens bij me heupen :D

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:27

Ik zie wel eens mensen die een gewoon veelzijdigheidsdekje onder hun boomloos zadel leggen.
Lijkt me niet zo handig, of zit ik ernaast?

Ik heb er nu een standaard meegeleverd dingie onderliggen, maar dat is natuurlijk saai :P
Wat mag er eigenlijk nog meer onder een boomloos zadel liggen? Alles? Alleen western dekjes?

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:30

Ik heb ook opstaphulpje mee op buitenrit.
Ik heb hem aan mijn voortas genaaid. Zit nu nog op m'n dressuurzadel maar ik hoop snel op m'n Arizona.
Perfect ding. Anders kom ik echt in de knoei.
Geloof me. Er is niet altijd houtblok, bankje of hekje of geultje :')

Maar da's offline. Sorry!

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:34

Citaat:

De fabrikant is er stomweg mee opgehouden.... voor zover ik weet heeft Grandeur een vormpje van het dekje en de andere onderdelen heb ik in de 2 jaar dat ze opgehouden zijn, al aan Jan en Alleman uitgedeeld, dus daar kan ik je helaas ook niet meer aan helpen. :n[/quote]

Ai loop ik dan al twee jaar achter :D Maar is het dan nog zinvol om een 2 de hands ghost te kopen? Reserve of gewoon voor de heb :o

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:52

Liamssfork schreef:
Heeft er iemand ervaring met een barefoot borsttuig aan een barefoot Cheyenne? Mijn tinker heeft namelijk totaal geen schoft en het zadel schuift alle kanten op (naar achteren en opzij). Verder ligt hij prima en wil dan ook echt geen ander zadel dus een borsttuig lijkt me wel de ideale optie.

Jeetje, echt niemand ervaring mee? Niet eens op een ander zadel?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:52

unihorses schreef:

Ik stap onderweg op buitenrit nog wel s af, voor een hele aparte brug of het kruisen vd 80 km weg. Hoe kom ik vervolgens weer op mn paard volgens jou? Er is idd niet altijd een opstaphulp in de buurt.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:49

Ik heb zo'n opstaphulp mee.

Afbeelding
Je klapt hem gemakkelijk in en uit. Hijst 'm op aan het touwtje. En kan in bijgeleverde zak meegenomen worden.
Bijvoorbeeld aan een voortasje (zo heb ik het).
Ik met mijn 1.60, paard van 1.68 en lenigheid van onder nul heb dit nodig.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:25

Meloen schreef:
Ik heb zo'n opstaphulp mee.

[ Afbeelding ]
Je klapt hem gemakkelijk in en uit. Hijst 'm op aan het touwtje. En kan in bijgeleverde zak meegenomen worden.
Bijvoorbeeld aan een voortasje (zo heb ik het).
Ik met mijn 1.60, paard van 1.68 en lenigheid van onder nul heb dit nodig.

Dat ziet er ideaal uit! Mag ik vragen waar je die verkrijgbaar zijn? Heb je een foto van het geheel in een draagtasje? Kan er niet echt een beeld bij vormen nu nog. Ik neem aan dat je m bevestigd aan 1 van de ringetjes aan je boomloze zadel?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:08

Citaat:
Ai loop ik dan al twee jaar achter Maar is het dan nog zinvol om een 2 de hands ghost te kopen? Reserve of gewoon voor de heb

Als je er rekening mee houdt dat stuk ook echt stuk is, kan het geen kwaad toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:22

Liamssfork schreef:
Liamssfork schreef:
Heeft er iemand ervaring met een barefoot borsttuig aan een barefoot Cheyenne? Mijn tinker heeft namelijk totaal geen schoft en het zadel schuift alle kanten op (naar achteren en opzij). Verder ligt hij prima en wil dan ook echt geen ander zadel dus een borsttuig lijkt me wel de ideale optie.

Jeetje, echt niemand ervaring mee? Niet eens op een ander zadel?

Ik heb vroeger wel een borsttuig gebruik, maar eigenlijk was dat meer voor de sier tot ik het teveel moeite vond. Zo snel mogelijk verkocht, want van niet gebruiken word ze ook niet echt mooi van.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:37

droomy schreef:
Ik zie wel eens mensen die een gewoon veelzijdigheidsdekje onder hun boomloos zadel leggen.
Lijkt me niet zo handig, of zit ik ernaast?

Ik heb er nu een standaard meegeleverd dingie onderliggen, maar dat is natuurlijk saai :P
Wat mag er eigenlijk nog meer onder een boomloos zadel liggen? Alles? Alleen western dekjes?

Ik denk dat dat erg wisselt per zadel wat er wel/niet onder moet/mag/kan. Veel boomloze zadels hebben idd wel een speciale pad.

Ik heb een heather moffett suberpanel zadel en daar zit al een soort pad aan vast, ik doe er zelf een gewoon, dun dekje onder zodat het zadel en de pad niet te vies worden. Bij sommige kan het dus wel.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 07:36

Ik heb een freeform met panelen voor de ruin en daar kan een gewoon dekje onder. Voor mijn merrie heb ik een freeform zonder panelen omdat dat bij haar beter ligt maar daar moet wel een dekje met inlages onder!

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:17

Ik heb een Barefoot Cheyenne, ik moet echt op zoek naar een andere (gekleurde) pad meen ik?
Een dekje onder de pad lijkt me een beetje teveel van het goede?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:33

Als je een goede pad hebt, is dat inderdaad overbodig, maar als je een glijdende pad hebt, kan een extra antislip-dekje net voor dat beetje extra vastigheid zorgen ;)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:55

Het gaat er niet zozeer om of het nodig is, ik wil graag wat meer kleur toevoegen aan de huidige uitrusting ;)
De huidige pad komt niet zoveel onder het zadel vandaan, wil dus graag een groter dekje eronder zodat er meer kleur uit komt.
En het liefst nog turquiose qua kleur :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:59

In dat geval kun je natuurlijk een gewoon dressuurdekje of iets dergelijks in de gewenste kleur gebruiken :j

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:01

Ik ben aan het overwegen om heavy duty onlages onder mijn Barrydale te plaatsen maar kan ik deze ook gewoon op maat knippen net als de andere inlages? Mijn paard geeft in draf af en toe een hupsje met het buitenvoorbeen, alsof ze het verder naar voren gooit. Ik probeer heel erg om niet in mijn beugels te leunen omdat ik niet anders zou weten waar het vandaan komt, maar dan doet ze het nog steeds. De zadelafdruk is gelijkmatig en volgens mij zie ik ook geen drukkingen van de beugelophanging maar speel dan liever op safe door de HD aan te schaffen.
Ik rijd nu met de standaard inlage met daarbovenop de verstevigende inlage die ik op maat heb geknipt.