lisute17 schreef:Ik heb voor mijn IJslander een paar jaar op een boomloos zadel gereden (afwisselend met een boomzadel). Het merk weet ik niet meer.
Op een boomloos zadel rijden voelt heel anders, veel mensen moeten er vaak echt aan wennen want je hebt er eigenlijk geen steun aan in de zin dat je een goede zit en balans moet hebben, anders is het echt niet prettig om mee te rijden en ook niet goed voor de rug van het paard.
Voor mijn IJslander vond ik een boomloos zadel prima om mee af te wisselen, zeker omdat je toch even alles beter aanvoelt.
Het enige nadeel (vind ik) is dat de drukverdeling op de rug minder goed is dan met een boomzadel. Zeker voor jonge paarden wordt het vaak afgeraden.
Zelf reed ik gewoon met een gelpad eronder omdat ik er niet dagelijks mee reed , maar als je enige zadel een boomloos zadel is, is het zeker noodzakelijk om een geschikt pad eronder te leggen.
Het zadel heb ik overigens niet meer.
God, wat een fabels allemaal weer
Je moet ALTIJD een goede balans hebben, anders is het slecht voor je paard. En een onafhankelijke zit, wil zeggen dat je geen steun nodig mag hebben van je zadel.
De drukverdeling onder een boomzadel is vaak nog rotter omdat het niet helemaal past of door de eigenaar verkeerd wordt neergelegd en een jong paard groeit nog erg, dus zou je iedere 3 maanden je zadel moeten laten aanpassen.