voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:48

Swift schreef:
Ik zat al op jou reactie te wachten Don, bedankt! De wrongen zijn dus minder lang, dat maakt voor mij niks uit. Maar zijn ze ook minder dik? Dat zou misschien wel een probleem kunnen zijn, als mijn knie erover komt i.p.v. er tegen aan heeft het natuurlijk een averechts effect...

Er werd ons wat beloofd, maar ik vind ze nog steeds vrijwel even groot en dik....
Kijk voor de verschillen op de rechter foto, tweede rij - zwart is Classic, bruin is Pro Arte
http://www.buitenzinnig.nl/BuitenZinnig ... ekker.html

o0eefje0o

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:49

Ik ga hier tips vragen zit een beetje met mijn handen in het haar en ben dus voor mijn luxe haflinger van 3 aan het kijkwn voor een boomloos zadel maar er zijn er zoveel..

Ze is erg rond meeste zadels gaan van links na rechts schuiven..
Ze verandert echt nog ontsettend dus boom zadel is geen optie.
Ze heeft ook bijna geen schoft.

Eisen van de ruiter een zo dressuur mogelijk model met knie wrongen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:54

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:09

Maar alvast wat wennen aan het zadel kan toch geen kwaad ?
Zou er alleen ook nog niet op gaan zitten ;)

Als je eens wilt kijken of een Barefoot wat voor je is, mag je gerust de mijne eens proberen, kom ik wel een keertje langs :D
't Is wel een gewone Cheyenne, dus geen dressuurmodel en geen wrongen -O-

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:01

Ik heb voor mijn puppy een barefoot barrydale, tot nu toe erg tevreden over!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:04

Dat type barrydale nog niet eerder tegen gekomen eens kijken.

Ik weet dat bokt 3 tejong vind om te beginnen maar iedereen zijn eigen keus

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 00:09

Liamssfork schreef:
Heeft er iemand ervaring met een barefoot borsttuig aan een barefoot Cheyenne? Mijn tinker heeft namelijk totaal geen schoft en het zadel schuift alle kanten op (naar achteren en opzij). Verder ligt hij prima en wil dan ook echt geen ander zadel dus een borsttuig lijkt me wel de ideale optie.

Niemand ervaringen mee?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:30

Hallo!
Heeft iemand hier ervaringen met deze pad:
http://www.paardendrogist.nl/product/44 ... 13013?bc=f

Ik heb sinds kort een Barefoot London met VPS en bijbehorende Barefoot pad hiervoor. De pommel is de juiste maat en het zadel past goed en schuift niet tijdens het rijden. Ik kan echter niet zonder hulp opstijgen en ik begin dit wel echt vervelend te vinden. Het zadel hangt in 3 seconden onder de buik als ik mn voet in de stijgbeugel doe en afzet. De singel kan niet strakker. Heb verschillende singels geprobeerd en begin nu te denken dat het aan het pad ligt. De Barefoot London pad heeft vilt aan de onderzijde. Daarnaast vind ik de pad voor mijn pony ook iets te dik. Nu heb ik me wat verdiept in de verschillende pads en ik vroeg me af of deze pad dus geschikt zou zijn. Het lijkt mij erop dat dit geschikt is voor de ruggegraatvrijheid, maar ik ben een echte beginner op dit vlak. Vandaar dat ik benieuwd was of mensen ervaring met deze pad hebben. De kussens, of ja, inlages lijken vrij veel op de inlages uit de Barefoot. Bij de Paardendrogist zelf konden ze me helaas geen antwoord geven op deze vraag. Andere pads als tip zijn ook welkom! Ik heb een ronde Welsh Cob met weinig schoft. Alvast heel erg bedankt voor de eventuele antwoorden!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:46

ik heb een pad van de agradi gekocht. Met deze pad schuift mijn zadel ook gigantisch. Met mijn andere pad helemaal geen last van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 11:41

@sylva: ik ben niet zo weg van memory-foam in een dekje, want het is zelden dik genoeg om voldoende dikte over te houden als het eenmaal warm is.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:00

o0eefje0o schreef:
Dat type barrydale nog niet eerder tegen gekomen eens kijken.

Ik weet dat bokt 3 tejong vind om te beginnen maar iedereen zijn eigen keus

Jammer dat je denkt dat het bokt is die het vind dat een paard van 3 nog niet bereden moet worden.
Tuurlijk is een zadeltje op leggen en een keer er op zitten geen probleem, maar een drie jarige is nog niet volgroeit, en je doet hem meer kwaad dan goed als je er echt al volop mee gaat rijden.
Er zijn nog zo veel andere leuke dingen die je je paard kunt leren voor je er op stapt.
Maar goed het is jou paard en jou keuze.

lisute17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:05

Ik heb voor mijn IJslander een paar jaar op een boomloos zadel gereden (afwisselend met een boomzadel). Het merk weet ik niet meer.
Op een boomloos zadel rijden voelt heel anders, veel mensen moeten er vaak echt aan wennen want je hebt er eigenlijk geen steun aan in de zin dat je een goede zit en balans moet hebben, anders is het echt niet prettig om mee te rijden en ook niet goed voor de rug van het paard.

Voor mijn IJslander vond ik een boomloos zadel prima om mee af te wisselen, zeker omdat je toch even alles beter aanvoelt.
Het enige nadeel (vind ik) is dat de drukverdeling op de rug minder goed is dan met een boomzadel. Zeker voor jonge paarden wordt het vaak afgeraden.
Zelf reed ik gewoon met een gelpad eronder omdat ik er niet dagelijks mee reed , maar als je enige zadel een boomloos zadel is, is het zeker noodzakelijk om een geschikt pad eronder te leggen.
Het zadel heb ik overigens niet meer.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:26

lisute17 schreef:
Ik heb voor mijn IJslander een paar jaar op een boomloos zadel gereden (afwisselend met een boomzadel). Het merk weet ik niet meer.
Op een boomloos zadel rijden voelt heel anders, veel mensen moeten er vaak echt aan wennen want je hebt er eigenlijk geen steun aan in de zin dat je een goede zit en balans moet hebben, anders is het echt niet prettig om mee te rijden en ook niet goed voor de rug van het paard.

Voor mijn IJslander vond ik een boomloos zadel prima om mee af te wisselen, zeker omdat je toch even alles beter aanvoelt.
Het enige nadeel (vind ik) is dat de drukverdeling op de rug minder goed is dan met een boomzadel. Zeker voor jonge paarden wordt het vaak afgeraden.
Zelf reed ik gewoon met een gelpad eronder omdat ik er niet dagelijks mee reed , maar als je enige zadel een boomloos zadel is, is het zeker noodzakelijk om een geschikt pad eronder te leggen.

God, wat een fabels allemaal weer :(

Je moet ALTIJD een goede balans hebben, anders is het slecht voor je paard. En een onafhankelijke zit, wil zeggen dat je geen steun nodig mag hebben van je zadel.

De drukverdeling onder een boomzadel is vaak nog rotter omdat het niet helemaal past of door de eigenaar verkeerd wordt neergelegd en een jong paard groeit nog erg, dus zou je iedere 3 maanden je zadel moeten laten aanpassen.

lisute17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:32

Buitenzinnig schreef:
lisute17 schreef:

God, wat een fabels allemaal weer :(

Je moet ALTIJD een goede balans hebben, anders is het slecht voor je paard. En een onafhankelijke zit, wil zeggen dat je geen steun nodig mag hebben van je zadel.

De drukverdeling onder een boomzadel is vaak nog rotter omdat het niet helemaal past of door de eigenaar verkeerd wordt neergelegd en een jong paard groeit nog erg, dus zou je iedere 3 maanden je zadel moeten laten aanpassen.

Dat heb ik ook niet gezegd :) en ik reageer ervan uitgaande dat een boomzadel een betere drukverdeling heeft mits het goed past natuurlijk. Ik denk dat de meerderheid dat wel snapt. Nederlands is niet mijn eerste taal dus sorry als dat een beetje onduidelijk of verkeerd geschreven was :+

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:34

@Silva: ik weet niet hoe je op stapt, maar ik stap op door zijn manen bij de schoft beet te houden ipv de voorkant van het zadel. Zo schuift het zadel niet met opstappen. Ik heb de Cheyenne.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:35

Is het zo dat een passend boomzadel een betere drukverdeling heeft dan een passend boomloos zadel van een goed merk?

lisute17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:45

Geryon schreef:
Is het zo dat een passend boomzadel een betere drukverdeling heeft dan een passend boomloos zadel van een goed merk?

Natuurlijk zal dit ook wel verschillen per soort boomloos zadel en natuurlijk ook per boomzadel en aan de ruiter, ik ben ook geen expert, maar dat is in ieder geval wat ik van veel mensen in de IJslanderwereld meekrijg, van verschillende zadelmakers en zelf ook heb ervaren.

Als jij gewoon goed zit op een boomloos zadel en er lekker mee kunt rijden met een goed pad eronder, hoeft dat helemaal niet slecht te zijn hoor zo bedoel ik het niet! Dat is juist beter dan wanneer je een net niet lekker passend boomzadel erop gooit, wat ook vaak helaas gebeurd. Of een paard hebt met een 'moeilijke' rug :)
Laatst bijgewerkt door lisute17 op 11-06-13 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:48

Geryon schreef:

Dar zou in principe zo moeten zijn - punt is dat het vaak niet meebeweegt. Op de site van Barefoot staat een mooi plaatje van de bewegingen die een paardenrug maakt tijdens het lopen. De meeste boomzadels kunnen daar niet mee meebewegen en dan kan het - ondanks dat het in rust goed past - toch gaan irriteren.
Bovendien heeft een paard maar een heel klein deel waar hij het beste gewicht kan dragen, net achter de schoft, dus daar kan het dan maar beter ook zitten. Ik gebruik een lamsvachtzadel en daar loopt hij beter mee dan met een boomloos zadel. Mogelijk dat dat anders is wanneer ik hele lange stevige ritten ga ondernemen, maar voor mijn boshobbelritjes is dit het meest prettige zadel en dat verdeelt helemaal geen druk.... (houdt wel mijn zitbeenknobbels weg van de spieren naast de wervelkolom en de wervelkolom blijft vrij)
Loop jij lekkerder op gympen of op legerkisten? Het paard wordt ook blijer van makkelijker bewegen dan van een knellend en belemmerend zadel. Als wij voor drukpunten zorgen, komt dat vaak omdat we verkeerd rijden (te lang in de beugels staan, neerploffen bij het lichtrijden, te ver uit het zadel komen bij het lichtrijden en daardoor veel druk in de beugels zetten en de balans verstoren)
Maar dat is mijn mening... (en ervaring) Iedereen heeft recht op een eigen mening en mag zijn eigen ervaringen krijgen/hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:52

Geryon schreef:

Als een boomzadel een groter lig-oppervlak heeft als het oppervlak van de zit en de bovenbenen van een ruiter bij boomloos dan ja, dan is de druk beter verdeeld.
Maar dan nog moet de ruiter zijn gewicht goed verdeeld houden. Bijv. bij springen ga je dus al helemaal mank omdat dan de druk veelal aan de voorkant van het zadel zal rusten.

Over het algemeen is de druk bij een boomzadel constanter (lichtrijden met veel druk op de beugels daargelaten), terwijl bij boomloos zal de druk meer in beweging zijn over het zitvlak en de bovenbenen van de ruiter.

Luister naar je paard, die vertellen je meestal feilloos wat ze van boom of boomloos vinden :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:58

Ben het met je eens hoor Buitenzinnig. Ook precies de reden waarom ik ben overgestapt op Barefoot/boomloos.

Ik dacht eerlijk gezegd dat boomloos van nu (bijv. Barefoot) heel dicht in de buurt kwam van dezelfde drukverdeling als een boomzadel, vandaar de vraag.

Je hebt er niet veel aan als een boomzadel wel de druk beter verdeeld, maar niet goed mee gaat/beweegt bijvoorbeeld. Althans. Dat vind ik. En de twee paarden lopen ook wat fijner boomloos :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:00

Iets wat flexibel is kan nooit goed de druk verdelen, dat kan alleen een star iets.
Dus hoe flexibeler het zadel c.q. de pad des te minder drukverdeling heb je, hoe stugger het zadel des te meer drukverdeling.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:06

Mee eens DD, maar de paardenrug is - op een klein stukje na - wel flexibel en dan zal je je boomzadel zeer goed moeten construeren en bijhouden wil dat de druk verdelen. En zoals je al zei - de meeste paarden laten je wel weten wat ze fijn vinden. Het probleem is dat de ruiter meestal zand in de ogen en poep in de oren heeft voor zulke mededelingen ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:09

Dat laatste is ook mijn ervaring. Erg jammer altijd.

Ik rijd trouwens zowel boom als boomloos. Merk wel dat ze iets vrijer lopen bij de Barefoot. Die zijn ook niet echt heel flexibel trouwens.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:00

cynthiar schreef:
@Silva: ik weet niet hoe je op stapt, maar ik stap op door zijn manen bij de schoft beet te houden ipv de voorkant van het zadel. Zo schuift het zadel niet met opstappen. Ik heb de Cheyenne.

Dan ga ik dat iig buiten de zoektocht naar een andere pad ook s proberen! :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:26

Ik merk juist dat mijn paard fijner en beter loopt onder mijn nieuwe boomzadel. Puur omdat ik er beter in kan zitten. Hij beweegt ruimer en gelijkmatiger. Ik ben helemaal pro-boomloos, mits het voor ruiter en paard werkt. Bij mijn merrie werkte het vlekkeloos, bij hem niet. Dat geeft niet, haar heb ik heel intensief kunnen trainen met een boomlooszadel, ik zat als een huis en wat ze ook uitvrat, ik bleef wel zitten. Mijn ruin (haar zoon ;) ) beweegt echter zo groot en gewoon.. veel :+ dat het boomloos niet uit te zitten is. Bevestigd door twee andere -goede- ruiters, die zelfs op het boomzadel moeite hadden met hem uit te zitten in draf.

Sylva, stap je op met een krukje of vanaf de grond?