Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:45

little_birdy

Re: Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:09

Afbeelding

Nog even een andere frontriem erop maar voor de rest vind ik hem aardig passen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:30

Ashleytjuhh schreef:
Ik kom even binnen vallen.
Weet iemand of van de micklem ook de neusriem alleen los te koop is?

of een andere neusriem met de neusriem die hoger zit?

iemand die dit hoofdstel heeft of de goede werking hier van snapt?

http://www.royalhorseshop.com/product/2 ... stel-star/

Ik denk combi Mexicaanse en gecombineerde neusriem

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:42

Hay meiden ik heb een vraagje. Ik kan tweedehands een Rambo Micklem in maat Full overnemen. Echter heeft mijn merrie meestal maat Cob, maar ik heb vernomen dat de rambo micklem klein valt? Kunnen jullie een grove gok doen of ik in de goede richting zit / er een kans is dat Full toch gaat passen bij mijn fijn gebouwde merrie van 165? Ze heeft een relatief smal, maar wel lang hoofd, en ook wat meer kaak. (Halster wat ze hier om heeft is een Cob overal op zijn grootste afgesteld)
Afbeelding
Afbeelding

little_birdy schreef:
[ [url=m/L4Otcx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mooi te zitten! Alleen door de viering kan ik niet zien of het bit goed ligt. Welke maat heb jij nu?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:33

Ik heb een extra full voor mijn paard die van zijn huidige hoofdstel een full heeft. Het zit hem er vooral in dat de neusriem niet zou passen bij een full. Ik kom dan echt een gaatje of 2 tekort. Ik zal even een foto plaatsen, dan kan je zien op welke gaatjes hij nu zit.
En.. de frontriem is vaak wat aan de smalle kant. De keelriem heb ik ook nog op het laatste gaatje zitten.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:37

Afbeelding
Ik ben blij met hoe hij zit. Ruim voldoende gaatjes en niet te groot of te klein.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:10

SBravour schreef:
Hay meiden ik heb een vraagje. Ik kan tweedehands een Rambo Micklem in maat Full overnemen. Echter heeft mijn merrie meestal maat Cob, maar ik heb vernomen dat de rambo micklem klein valt? Kunnen jullie een grove gok doen of ik in de goede richting zit / er een kans is dat Full toch gaat passen bij mijn fijn gebouwde merrie van 165? Ze heeft een relatief smal, maar wel lang hoofd, en ook wat meer kaak. (Halster wat ze hier om heeft is een Cob overal op zijn grootste afgesteld)
[ [url=m/56abUS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LdUKkj.jpg]Afbeelding[/url] ]

little_birdy schreef:
[ [url=m/L4Otcx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt mooi te zitten! Alleen door de viering kan ik niet zien of het bit goed ligt. Welke maat heb jij nu?

Absoluut maat cob nemen .
Merrie op de foto heeft hetzelfde soort hoofd als die van jou en ook maat cob van de micklem

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:16

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:00

SBravour schreef:
[ [url=m/56abUS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LdUKkj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn paard van 1.61 met halsters maat cob op straks of halverwegen heeft een Full van de micklem en dit past prima. maat kleiner had niet gekund omdat de kaakriem dan niet meer dicht kan. De micklem full paste ook op een merrie van 1.56 met een cob hoofdje.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:37

Hier ook normaal maat cob en bij de micklem full. Kleiner had qua kaakriem niet gepast.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:21

Dankjewel, dan ga ik de Full proberen! Als hij niet past mag hij terug dus dat is echt super lief van de verkoper. Dank voor de tips! Als ik hem binnen heb laat ik het hier zien hoe hij zit om de pasvorm te beoordelen! :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:20

Mijn testperiode zit erop en ik ga, toch wel helaas, hem weer terugsturen. De eerste drie keer rijden reageerde mijn paard heel heftig op de verandering maar eenmaal erdoorheen liep hij fijn. De laatste drie keer was hij ook minder fijn in de aanleuning. Ik vind het wel jammer, had gehoopt dat mijn paard het ook echt een fijner hoofdstel vond.

Het is wel echt een aanrader om te testen via Dochorse. Zo heb ik toch kennis kunnen maken en heb ik niet onnodig geld uit hoeven geven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 02:29

Mag ik hier binnen komen vallen met een vraag?

Ik rij mijn paard nu met een B-merk multi bridle, side pull systeem. We rijden vooral buiten aan een lang teugeltje, maar ze is nog erg groen. Nu merk ik dat ze het hoofdstel niet zo fijn vindt, als in langs haar been schuren etc. Ik vind het hoofdstel prachtig en het systeem prima, maar vandaag had madam een dolle bui en was ik toch een paar seconden de controle kwijt, een side pull is voor een grote Tinker die weet hoe sterk ze is natuurlijk ook een lachertje. Echter lach ik wat minder als deze dolle bui zich aandoet bij het oversteken van een kruispunt (oeps).

Dus ik wil toch eens wat anders proberen voor mijn dame. Een bit denk ik niet persee aan, ik ben niet tegen bit ofzo, maar ook die kan ze vast pakken, dus waarom zou ik. Ik heb toevallig hier een glucksrad en zijn wat strengere grote broer de hackamore liggen, inclusief neusriem en (elastische) kinriem. Zeker de glucksrad lijkt mij een fijne optie, omdat ik die zo scherp of vriendelijk kan maken als ik zelf wil (los van de inwerking van de ruiterhand). Mijn paard is geen kwade, wel een combinatie van jong dier met humor en zowel een onzekere als dominante kant, dus even een "wake up" waarna ze weer met 4 benen op de grond staat, is af en toe nodig.

Echter blijkt dus dat ik nergens een anatomisch kopstuk kan vinden waar de neusriem volledig af kan, aangezien ik mijn bitloze neusriem dan aan de bakstukken bevestig en klaar ben. Ik ben prima bereid een volledig hoofdstel te kopen, maar zie overal alleen maar neusriemen die je aan het hoofdstel gespt, dus blijven altijd die riemen over. Dat lijkt me uiterst onprettig, wil op den duur wel echt fikse ritten maken, dus zou fijn zijn als iets echt goed zit.

Ik weet dat Barefoot zo'n kopstuk wel heeft, maar daar zit weer een kaakriem aan, waarvan ik vermoed dat dat hetgeen is waar mijn paard geirriteert op reageert.

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 07:51

Quir schreef:
Wat denken jullie van dit hoofdstel?

[ [url=m/4Oozs6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2ResWE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooi hoofdstel. Welke is dit?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:21

Furbie11 schreef:
Quir schreef:
Wat denken jullie van dit hoofdstel?

[ [url=m/4Oozs6.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2ResWE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een mooi hoofdstel. Welke is dit?

Is van Hööks:
https://www.hooks.se/hast/hastutrustnin ... -fairfield

Nog geen 40 euro, ga m denk ik gewoon halen en eens proberen. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:27

Kan je niet gewoon de bakstukken eraf knippen als je ze niet nodig hebt? Dan heb je er ook geen last van...dan zou ik wel alleen een kopstuk ergens (2e hands) zoeken.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:47

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:17

Ligt ie zonder keelriem wel stabiel dan?

sanneXjessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 11:46

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:04

Die ziet er ook wel fijn uit, ben benieuwd of het hoofdstel stil blijft liggen op de neus :)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:11

die is ook wel mooi.
jammer dat die geen sperriem heeft en je er dus niet mee mag starten(of dat al veranderd bij dr knhs?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:12

Ik mag ook starten met mijn micklem en die heeft toch ook echt geen sperriem :)

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:14

Die vind ik wel héél mooi.
Bij mijn micklem (look a like) vind ik het een nadeel dat de neusriem over het bit gaat waardoor je daar wrijving krijgt. Ook wil de neusriem en bakstuk op de goede plek liggen, dan hangt het bit eigenlijk wat te laag.

Misschien dat ik deze eens ga proberen, voor het geld hoef je het niet te laten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:14

Ashleytjuhh schreef:
die is ook wel mooi.
jammer dat die geen sperriem heeft en je er dus niet mee mag starten(of dat al veranderd bij dr knhs?

Je mag gewoon starten zonder sperriem hoor. Je mocht in het verleden alleen niet starten met een leeg sperriemlusje. Je moet het lusje er dan afsnijden, maar zelfs met lusje mag het tegenwoordig geloof ik wel.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 12:20

zie dat het inderdaad veranderd is. is al even geleden dat ik wedstrijden heb gereden haha :+
Micklem heeft toch een soort van sperriem.

Sannexjessy zou je mij willen laten weten hoe die bevalt?