[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:52

Lous schreef:
Ik heb besloten toch weer terug te gaan naar Engels. Door verschillende omstandigheden is het niet meer mogelijk om westernles te volgen en ik ben op zoek naar iemand om samen mijn paard mee te doen en westernruiters zijn heel erg schaars.

De Barefootzadels zitten gewoon heerlijk en daarom dat mijn oog is gevallen op de Cherokee. Maar goed, de Arizona schoof nogal op mijn bolle rondgeribte paard. Hoe is jullie ervaring daarmee met de Cherokee?

Jammer dat je niemand kan vinden voor westernlessen. In Zevenbergen weet ik wel iemand die les geeft.

Cherokee zadel heb ik gehad op mijn haflinger die goed breed en rond is.
Zadel lag prima schoof nergens heen.
Voor mij was het zadel helaas te breed zitten. Mijn heup vond dat niet leuk.
Uiteindelijk dus verkocht.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:55

Laurrren schreef:
swift: schuif het zadel bij het opstappen bij jou? Mijne is ook zo rond, brééd bij de schoft en plat en zo goed als geen schoft en daarbij nog eens een korte rug (kortom: zadelramp).

Hoe werkt het dan eigenlijk om een ghost op maat te maken? Ik bedoel, heeft die een kopijzer? Of hoe werkt dat?

Ik zou misschien wel eens die lipica willen proberen.

Laurrren, je zou eventueel een opstaphulp kunnen gebruiken, BuitenZinnig heeft binnenkort weer een aantal "portable" opstaphulpjes liggen.

Een Ghost hoeft niet op maat gemaakt te worden, anders dan de schroefjes en beugelriem ringen, zitten er geen harde onderdelen in, ook de pommel is niet hard, maar flexibel. Een Ghost is opgebouwd uit laagjes leer, diverse soorten schuim (w.o. Kompripol) en Kevlar/Carbon-achtig materiaal (zeker weten Karbon, dat andere lijkt op Kevlar, maar is het niet) waardoor het geheel heel licht blijft, maar toch sterk is. BuitenZinnig heeft binnenkort een nieuwe Lipica om te testen.... (model is wat aangepast, de wrongen -zoals op de foto - zaten wat in de weg voor veel mensen en de zweetbladen waren te kort)

jokari

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:25

Opstappen via de stijbeugels moest ik toch niet riskeren met de Ghost (Quilty), die schoof gewoon vrolijk op de buik zoals elk zadel (met anatomische singel). Nu stap ik sowieso altijd op vanop een opstapje en is Pluistie zodanig klein (maar wel vreselijk rond) dat ik mijn stijgbeugels niet nodig heb, maar ik wilde het toch even proberen. Snel van idee veranderd. :D
Maar om te rijden, mensenlief, wat een heerlijk zadel !

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:25

Ik denk dat ik m'n hidalgo in de verkoop ga doen. Ik voel me er niet comfy op. Was wel overtuigd van de testversie waarmee ik reed en het ligt op zich wel goed op m'n paard maar ik zit er niet erg lekker in momenteel (nieuwe) en begin Dan te twijfelen of in toch niet beter voor een Engels zadel was gegaan. Ben wel erg tevreden van de service van hidalgo-zadel.nl.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:38

Laurrren schreef:
swift: schuif het zadel bij het opstappen bij jou? Mijne is ook zo rond, brééd bij de schoft en plat en zo goed als geen schoft en daarbij nog eens een korte rug (kortom: zadelramp).

Klinkt precies als mijn Haf ;) Arme jij, ik weet wat voor drama het is...
Ik kon wel gewoon vanaf de grond opstappen. Normaal gebruik ik een opstapje maar onderweg had ik even geen opstapje in de buurt en kon ik gewoon zo opstappen na 1,5 uur rijden en zonder nasingelen. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik helaas wel vrij strak aan moet singelen op Tristan i.v.m. zijn vorm. Hij is ook nog eens aardig lenig en na een paar keer met zadel en al geschoven te zijn (was dus niet met de Ghost maar met eerder zadels) heb ik voor zijn en mijn veiligheid toch maar besloten om strak aan te singelen.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:48

Haha vreselijk hè zulke ruggen.

Ik moet ook altijd strak aansingelen. Een keer dat ik erop zit heb ik er minder last van hoor.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:52

Pluis is al niet zo gediend van dat aansingelen (echt, trutje, ik moet gaatje per gaatje doen), dus ik wil liever niet al te strak aansingelen. Eens ik er op zit heb ik normaal niet zoveel problemen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:37

Waar haal ik zo'n ghost quilty testzadel vandaan? Kwijl, kwijl!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:39

Ik ben ook blij met de dijwrongen op de ghost quilty. die van mij heeft een handje vol van noodstoppen en bokkensprongen. voel mij heel veilig in het zadel en blijf prima zitten! kan hem nu ook beter aanvoelen en inspelen op zijn gedrag.

Bovendien rijden we veel relaxter rond, hiervoor was het draven tot we weer thuis waren en sindskort kunnen we heerlijk relaxt stappen. kan goed met mijn zit inwerken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:41

Nou super toch, Ghost is weer terug zo te horen +:)+

Ik zie wel een beetje weinig plaatjes langskomen... *hint* O:)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:44

Buitenzinnig http://suzannebroers.nl/ heeft alle Ghost modellen als testzadel. De Quilty dus ook, is echt een gaaf zadel he?

Ik vind de dijwrongen ook zo fijn! Ik heb al eerder een ouder model Ghost gehad en had met mijn brakke lijf net te weinig steun aan de mini wrongen. Maar de dijwrongen van het nieuwe model geven echt mega veel steun en ik vind dijwrongen ook echt heel fijn. Het voelt heel save inderdaad.
Laatst bijgewerkt door Swift op 22-09-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:13

@kwetal. Wanneer zou die nieuwe lipiza dan binnen zijn? :D.

Iemand trouwens ervaring met dat model?

Voor welke discipline is de quilty eigenlijk gemaakt?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:28

Lijkt mij een heerlijk zadel die Ghost! Fijn dat hij goed op Tristan past Swift. :D

Laurrren schreef:
Ik denk dat ik m'n hidalgo in de verkoop ga doen. Ik voel me er niet comfy op. Was wel overtuigd van de testversie waarmee ik reed en het ligt op zich wel goed op m'n paard maar ik zit er niet erg lekker in momenteel (nieuwe) en begin Dan te twijfelen of in toch niet beter voor een Engels zadel was gegaan. Ben wel erg tevreden van de service van hidalgo-zadel.nl.

Wat zonde zeg! Welk model heb je ook alweer? Het westerntype had jij toch?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:43

Het is ook echt een heerlijk zadel! Ik ben ook heel blij dat ie zo goed op Tristan past! Ik heb niet veel keus in zadels want de meesten zijn echt te smal. En nu heb ik een zadel wat en breed genoeg kan en waar ik ook nog goed op kan zitten, super!

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 15:53

@mayflower, ik heb de Valencia 2.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:12

Ik ben opzoek naar een 'echt' zadel voor pony lief.
m'n huidige boomloosje was er een voor het inrijden.
ik ben opzoek naar een licht gewicht (semi) boomloos zadeltje.

mijn huidige zadel is maar 4 kilo, ik zou graag rond dat gewicht zitten.
ik zie alleen door (het gebrek aan) de bomen het bos niet meer.

iemand goede ervaringen met een bepaald soort?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:21

Ja de Ghost dus ;)
De meeste boomloze zadels zijn niet zwaar maar de Ghost is volgens mij toch wel één van de lichtste.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:28

Mocht iemand interesse hebben in een gloednieuwe hidalgo Valencia 2 (enkele keren gereden, zwart en met extra kussens van 46 cm)...

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:35

Vp?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:36

Laurrren schreef:
@kwetal. Wanneer zou die nieuwe lipiza dan binnen zijn? :D.
Iemand trouwens ervaring met dat model?
Voor welke discipline is de quilty eigenlijk gemaakt?

Ik mag toch hopen dat de testzadels ergens eind volgende week bij BuitenZinnig arriveren
Niemand heeft nog ervaring met de nieuwe Lipica - die is nog niet gemaakt := BZ krijgt een van de eerste. <<)
De Quilty en Florac zijn gemaakt voor endurance en recreatie (voor de ruiter die graag volledig contact wil hebben met zijn paard)

Een Ghost alleen, zonder accessoires blijft inclusief kartonnen doos royaal onder de 5 kilo, zelfs met pad is hij net 5 kilo - er is zelfs al een Ghost van rond de 1,5 kilo.. maar die is dan ook vrijwel geheel van Carbon gemaakt

Wat zonde van die Valencia joh %) Wat zit er niet lekker aan? Wil Hidalgo-zadel hem niet ruilen voor een Venice II?

Voor de strakke aansingelaars... koop een Westip/FRA singel - volledig elastisch, schuift een stuk minder. :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:42

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:48

Hoe zit het bij ghost nou met eventueel een korter zadel? Daar waren mogelijkheden voor toch?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:50

Sonja_vR schreef:
Hoe zit het bij ghost nou met eventueel een korter zadel? Daar waren mogelijkheden voor toch?

Ja, klopt - 5cm korter in het zitgedeelte - dus voor de maatjes 36 onder ons en dan liefst ook nog niet al te groot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:52

Dat is toch een hartstikke leuk zadeltje die bruin-zwarte +:)+

Ghost padje er onderuit (rotdingen vind ik dat :o ) en gaan :P

Komt er wellicht nog een optie voor een ander materiaal pad / iets met langere zijkanten? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:59

Mmmm 1,80 en maatje 36 gaat pas beuren een tijdje na dat ik ga hemelen ;)

Maar poown is niet extreem kort dus ik houd hoop ;)